Bättre på spel efter fenomenalt långa uppehåll

Medlem
Bättre på spel efter fenomenalt långa uppehåll

Hej,

Som rubriken lyder har jag många gånger upplevt att ett uppehåll gör mig bättre på spel. Då menar jag varken att man tar några timmars paus för att lugna ner sig efter att ha stångat sig blodig mot en specifik boss eller sektion, eller satt man tar en till två dagars vila för att slipa på sin strategi, utan snarare ett halvårs vila. Jag nämnde i en annan diskussion nyligen att jag bara har 30-40 minuters speltid ett par kvällar i veckan tack vare jobb, sambo, barn och andra aktiviteter och därför ger jag mer än gärna upp när jag fastnat ett par timmar på samma ställe i spel eftersom att fastna fyra eller fem timmar kan innebära en eller två veckor för mig medan det knappt är en helkväll för någon annan.

Nyligen återvände jag till Remnant: From the Ashes efter att ha slutat spela 2-3 veckor efter release då jag fastnat i en dungeon i en knapp veckas tid. När jag var varm i kläderna misslyckades jag nog i mellan 15-25 raka försök medan jag nu, utan att ens minnas kontrollerna, mina mods eller någonting annat, klarade av den på 3-4 försök. Det fick mig att minnas att jag upplevt samma fenomen vid ett flertal tillfällen tidigare:

*Jag köpte Sekiro vid release och efter 2-3 veckor fastnade jag på Guardian Ape. Efter 1-2 veckor fast där slutade jag spela och när jag tog upp spelet igen ett drygt halvår senare kom jag vidare samma kväll.
*Fastnade på Kirin i Monster Hunter World, och precis som tidigare tog jag ett uppehåll på minst 3-4 månader varpå jag klarade av den samma kväll som jag sedan återupptog spelet utan att egentligen ens minnas kontrollerna.
*Shogun: Shadow Tactics; satt och knåpade på min taktik på en av spelets senare nivåer under mången kväll utan att det bar frukt. Slutade spela, tog upp det igen efter ett kvartal och tog mig vidare samma kväll.

Detta är någonting som konstant upprepar sig för mig och det vore kul att höra om det finns någon annan här som upplever samma sak eller har någon teori på varför det kan tänkas ske.

Medlem

Kan det vara så att du gror in dig i en "felaktig" taktik som du tycker borde funka och sedan efter ett uppehåll ser med nya ögon och en annan bättre approach?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Jag känner igen mig helt i detta. Det kan vara särskilt effektivt för peka och klickaspel samt andra pusselspel!

Medlem

Om jag tar ett uppehåll från tex csgo eller andra fps blir jag sämre. Men jag håller med om att man kan se på ett spel med nya ögon efter ett uppehåll. Man kommer ur rutinmässiga beslut som man oftast använder sig av under en playthrough.
Så i fps nej, men i andra typer av spel ja.

Medlem

Jag tar ofta långa pauser från spel då jag spelar så lite. Har jag väl pausat så är sannolikheten att jag senare fortsätter nästan obefintlig. Jag tycker att tröskeln är för hög för att sätta sig in i allting igen.
Så för mig är det tvärt om. Jag är alltid sämre när jag går tillbaks efter ett långt uppehåll.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Skribent

Det har hänt mig ganska många gånger att jag bara valsat igenom ett parti av ett spel efter några veckors/månaders uppehåll, trots att jag fastnade på det innan jag slutade.

Som Zymac är inne på handlar det nog, åtminstone delvis, om att man snöar in sig på ett specifikt spelsätt som inte är optimalt.

Medlem

Dom gånger jag stångar mig blodig mot en boss i ett Soulsborne spel så har det, ibland iaf, hjälpt att ta en paus.
Hellre det än slanga ut hundratals kronor på en ny handkontroll.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Ibland, ja. Ibland blir jag värre. Ibland återhämtar jag mig inte från uppehåll och ger upp.

Medlem

Har helt seriöst blivit bättre på CS GO och fått högre rank ibland efter uppehåll. Makes no sense men tror att suget efter att spela, spelar roll.

Medlem

Definitivt inte. Den typen av spel jag spelar är grovt beroende av att hålla skillsen uppe så man inte blir ringrostig!

Medlem
Skrivet av Zymac:

Kan det vara så att du gror in dig i en "felaktig" taktik som du tycker borde funka och sedan efter ett uppehåll ser med nya ögon och en annan bättre approach?

Klartänkt! Så är det för mig ibland, man kommer tillbaka med öppna ögon, sänkta förväntningar och brutna ovanor.

Gäller alltså skillbaserade spel såsom CS:GO och Dota.

Medlem

Efter tre dagars spel har jag nu i sommar fått högre rank i StarCraft 2 än på den gamla goda tiden (2012-2013?) då jag nötte flera gånger i veckan under några års tid.

Gissar att det är de tusentals timmar av tittad e-sport som gör att jag förstår spelet bättre nu. Nog för att min micro är sämre än någonsin, men med rätt unit comps och stabil ekonomi kan man halta sig ganska långt upp i laddern.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Ja helt klart.Fet finns flera spel som jag fastnat på helt. Och sen en tid senare återkommer jag till samma spel och har inga problem alls med det spelet. Ibland så är det bra att sova fast oftast inte! Kör otroligt mycket Vigor på Switchen just nu! Igentligen bara för att den kanske inte kommer till ps4. Vigor är verkligen beroende framkallande. Sitter på ett kafé(har gott om avstånd) just nu men längtar endå hem så att jag kan fortsätta att spela. Jag är rätt högt upp i rankingen på det spelet just nu. Bland dom 10 bästa(antal spelade matcher så inte så fantastiskt ha ha). Och det är ju rätt så skoj!

Tar ungefär 1 månad för mig att bli bra igen på CS. Har man lirat sen 1.4 så sitter såklart taktiken i och så men blir anklagad för fusk lite väl ofta när jag ska träna upp mig. Men när jag når min absolut toppnivå så kan ingen stoppa mig. Förutom när jag avinstallerar det av tristess.. :). EZwin

Medlem

Har haft liknande upplevelser. Dels tror jag att det skulle kunna vara en fråga om aktuell sinnesstämning. Att din hjärna i perioder redan upptas av så många andra mer påtryckande tankar att din förmåga att fokusera och bearbeta ny information reduceras av det skälet.

En annan möjlighet skulle kunna vara att du av olika skäl behöver mer tid på dig att bearbeta intryck än vad spelet ger dig. Att din förmåga till överblick äventyras när du ställs inför ett överväldigande antal av nya variabler, vilket leder till att du i ögonblicket har svårt att avgöra var du borde lägga fokus för att mest effektivt ta dig vidare. Även om en förhållandevis lång period passerat sedan din första session så har du ju ändå snappat upp vissa saker, man vet på förväg lite mer om vad man ger sig in i och är bättre förberedd på det. Därmed blir det också automatiskt färre intryck, variabler och möjliga alternativ att ta i akt, vilket innebär mindre stress för din hjärna. Och en lugn hjärna är en effektiv hjärna.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Kommer ihåg när jag var yngre, GameCube var rätt nytt och jag hade kommit till sista bossen i Luigi's Mansion, men jag klarade den aldrig.

Några månader senare när jag mestadels spelade Super Smash Bros. Melee så ville en kompis se sista bossen i Luigi's Mansion. Jag visade honom bossen och så klart så klarade jag den på första försöket, något som hade tagit många försök tidigare.

Så jag håller med att det kan vara så, det är också rätt vanligt inom speedrunning att en rekordhållare i ett spel lagt spelet på hyllan för att sedan bara det för skoj skull utan någon övning faktiskt slår sitt rekord!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Gnällkuk
Skrivet av Zymac:

Kan det vara så att du gror in dig i en "felaktig" taktik som du tycker borde funka och sedan efter ett uppehåll ser med nya ögon och en annan bättre approach?

Känns som det mest logiska, själv har jag nog aldrig varit med om något liknande.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Hos mig är det tvärtom. Får lära mig kontroller på nytt, storyn etc. Fattar inte hur ni blir bättre efter långa uppehåll.

Medlem

Många intressanta svar och erfarenheter. Kan absolut tänka mig att man/jag lätt fastnar för en specifik taktik eller idé och även om jag anser mig testa diverse olika kanske det föreligger någonting undermedvetet som medför likheter i det jag testar och som sedermera är borta när jag upptar samma utmaning ett par månader senare.

Jag spelar själv nästan aldrig ”twitch shooters”, MOBA, RTS eller annat online som kräver reflexer eller förmåga att utföra ett hundratal APM beroende på motståndarens handlingar eftersom jag har en så pass begränsad speltid per vecka men jag kan absolut tänka mig att dessa, likt vanlig idrott, istället kräver det motsatta; att man nöter och tränar dagligen för att få upp sina reflexer, instinkter och att stora delar av spelet sitter i ryggmärgen

jbx
Medlem
Skrivet av A1200G:

Hos mig är det tvärtom. Får lära mig kontroller på nytt, storyn etc. Fattar inte hur ni blir bättre efter långa uppehåll.

Samma här! Jag tror att det blir så för jag spelar så många spel och aldrig längre än typ 100h per spel. Spelar ju allt från Farming Simulator till Borderlands.
Skillnad om jag endast spelat fps.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Detta fick mig att tänka på min strid mot Sigrun i God of War. Jag satt och kämpade i 3 timmar, sen ragequittade jag och bestämde mig för att kolla på Youtube för tips. Då såg jag att man kunde parera hennes attacker med skölden. Startade PS4:an igen, och spöade upp henne på första.

Det kanske inte berodde helt på att jag började parera hennes attacker utan även för att jag spelade med ett positivt mindset med hopp. Då löste det av sig automatiskt. Samma sak med CS:GO, blir gigantisk skillnad på presentation när man går in i ett game surmulen eller fredagskvällsglad. Iaf för mig.


signatur

I'm like you, I have no name.

KoP
Medlem

Snarare så att jag blir ringrostig och glömmer bort kontroller och hur spelmekaniken fungerar om jag tar en längre paus ifrån ett spel.

Medlem
Skrivet av Barak:

Jag tar ofta långa pauser från spel då jag spelar så lite. Har jag väl pausat så är sannolikheten att jag senare fortsätter nästan obefintlig. Jag tycker att tröskeln är för hög för att sätta sig in i allting igen.
Så för mig är det tvärt om. Jag är alltid sämre när jag går tillbaks efter ett långt uppehåll.

Ofta behöver jag kolla options för kontroller igen för jag har hunnit glömma alla redan 😏

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Hej,

Som rubriken lyder har jag många gånger upplevt att ett uppehåll gör mig bättre på spel. Då menar jag varken att man tar några timmars paus för att lugna ner sig efter att ha stångat sig blodig mot en specifik boss eller sektion, eller satt man tar en till två dagars vila för att slipa på sin strategi, utan snarare ett halvårs vila. Jag nämnde i en annan diskussion nyligen att jag bara har 30-40 minuters speltid ett par kvällar i veckan tack vare jobb, sambo, barn och andra aktiviteter och därför ger jag mer än gärna upp när jag fastnat ett par timmar på samma ställe i spel eftersom att fastna fyra eller fem timmar kan innebära en eller två veckor för mig medan det knappt är en helkväll för någon annan.

Nyligen återvände jag till Remnant: From the Ashes efter att ha slutat spela 2-3 veckor efter release då jag fastnat i en dungeon i en knapp veckas tid. När jag var varm i kläderna misslyckades jag nog i mellan 15-25 raka försök medan jag nu, utan att ens minnas kontrollerna, mina mods eller någonting annat, klarade av den på 3-4 försök. Det fick mig att minnas att jag upplevt samma fenomen vid ett flertal tillfällen tidigare:

*Jag köpte Sekiro vid release och efter 2-3 veckor fastnade jag på Guardian Ape. Efter 1-2 veckor fast där slutade jag spela och när jag tog upp spelet igen ett drygt halvår senare kom jag vidare samma kväll.
*Fastnade på Kirin i Monster Hunter World, och precis som tidigare tog jag ett uppehåll på minst 3-4 månader varpå jag klarade av den samma kväll som jag sedan återupptog spelet utan att egentligen ens minnas kontrollerna.
*Shogun: Shadow Tactics; satt och knåpade på min taktik på en av spelets senare nivåer under mången kväll utan att det bar frukt. Slutade spela, tog upp det igen efter ett kvartal och tog mig vidare samma kväll.

Detta är någonting som konstant upprepar sig för mig och det vore kul att höra om det finns någon annan här som upplever samma sak eller har någon teori på varför det kan tänkas ske.

Hjärnan processar input även när vi inte aktivt sitter med det, därför är den optimala tekniken för att lära sig något flera regelbundna sessioner som är kortare än en mastodont-sittning.

It's science, look it up


signatur

P.L.U.R

Medlem

Garanterat. Man bearbetar ju undermedvetet. Skön funktion ✌️


signatur

- pixelfantast

Medlem

Suger röv i vartenda jävla spel trots 25+ års erfarenhet. Så jävla sämst så man borde skaffa en annan hobby.


signatur

"High life on low budget"

Det där funkar även på mitt gitarrspel

Kan fucka upp ett solo hur länge som helst
- spela inte på några veckor och det sitter sen


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Det där funkar även på mitt gitarrspel

Kan fucka upp ett solo hur länge som helst
- spela inte på några veckor och det sitter sen

Den där är så tydlig för mig också, kan stånga huvudet blodigt på ett solo hur länge som helst...

Sen går jag och sover på saken, sätter mig med gitarren på morgonen och det är som om the spirit of Jimi Hendrix kanaliseras genom en för nu helt plötsligt sitter det som en smäck.

Coolt litet trick hjärnan håller på med!


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av KAOSMAN:

Klartänkt! Så är det för mig ibland, man kommer tillbaka med öppna ögon, sänkta förväntningar och brutna ovanor.

Gäller alltså skillbaserade spel såsom CS:GO och Dota.

Skulle nog kunna tänka mig att just det gäller alla typer av spel 😊 Men du kanske menade för dig? 🙂

Medlem

Jag har också märkt att jag suger mer och mer på spel ju äldre jag blir. På 90-talet hade jag klarat Cuphead hur lätt som helst, idag är jag pinsamt kass. 🙂

Däremot är jag fortfarande en fena på Guitar Hero och Rockband! Har typ 10 GH och Rockband spel till Xbox 360. Konstigt egentligen för jag är totalt omusikalisk, däremot bra på att memorera och reagera snabbt. 🙂

PS Har 2 redigt tunga Logitech gitarrer samt ett oöppnat trumset. Om ni är i närheten av västkustens pärla, Halmstad, så kan vi bilda ett nytt Gyllene Tider.

12
Skriv svar