Bättre på spel efter fenomenalt långa uppehåll

Medlem

100% att man kan, även om man blir äldre, men på säg OW eller andra spel när man tidigare spelade och kände "fan va dåligt det går" sedan slutar man ett tag och kommer tillbaka.. Så spelar man bättre. Tror det är för när man haft ett break så slappnar man av mer när man spelar, försöker inte göra det så krångligt utan bara går på känsla. Sedan när man vill bättre, vill vinna mer etc så sätter man mer press på sig själv och slappnar inte av på samma sätt. Man vill mer och försöker mer att kanske döda 2-3st än att man bara går in och skjuter 1-2st. Vilket ju är bättre än att försöka krångla till det för minst 2 och sedan inte döda någon för att sedan dö själv.

Men har haft den känslan i WoW också, när man kommer tillbaka så känns det som man upptäcker något nytt, kanske man kollat en stream och lagt märke till hur någon gör en sak. Eller att man läst lite och inser "men.. gjorde den abilityn det förut? Jaha.. det gjorde den! Missat det! Shit." så blir man bättre generellt.

Så i överlag ja, inte alltid kanske men det händer helt klart.

Medlem

Samma med Guardian Ape i sekiro, tog ett halvår paus, kom tillbaks, och körde igenom spelet därefter. Kanske hade man mognat lite i sinnet.

Nu kör jag igen för ett annat slut, ett halvår senare och är helt fast mot sista bossen i ng+. Känns frustrerande att ta paus när så nära slutet.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Brukar hända mig med NHL-serien. Tar ut svängarna lite mer i matcherna när jag inte spelat på ett tag, lätt att nöta in ett mönster i sättet man spelar om man spelar regelbundet har jag märkt


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

phi
Medlem

Beror helt och hållet vad för spel.

Medlem

Den här "fenomenen" har jag varit med om upprepande gånger,senast igår när jag bestämde mig för att börja spela Forza Horizon 4 igen, förtum dom första dagarna efter jag skaffade spelet så har jag alltid kört med kontroll och manuellväxling samt koppla själv, och då har problemet för mig varit inbromsning i kurvor samt nedväxling, och igår när jag startade upp spelet så satt inbromsningen och växlingen som om jag aldrig slutade spela spelet.

Medlem
Skrivet av KimiKiwi:

Ofta behöver jag kolla options för kontroller igen för jag har hunnit glömma alla redan 😏

Mjo samma här.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Som neuroatypisk har jag personligen svårt att komma in i ett spel efter jag släppt det ens en kortare period - jag "behöver" köra på regelbundet för att inte tappa tråden vad gäller allt från gameplay till story. Gäller alla spel - RPG, RTS, racing, flygsim och äventyr som de genrer jag spelar mest.

Slutar ofta med att jag startar om ett spel jag inte spelat på några månader eller så (i stället för att plocka upp och fortsätta), om jag av någon anledning tappat tråden. Något frustrerande, men har vant mig någorlunda.
Finns säkert andra fördelar med att spela om spel från scratch senare också. ^^

To each their own, spännande fråga!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

FM-guru
F.d. Sisyr

Tvärtom för mig, oavsett vilket spel det gäller. Har jag inte spelat på ett tag så behöver jag lira en del för att komma in i det igen.

Medlem

Hur länge är egentligen ”fenomenalt” länge? 🤔

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Hej,

Som rubriken lyder har jag många gånger upplevt att ett uppehåll gör mig bättre på spel. Då menar jag varken att man tar några timmars paus för att lugna ner sig efter att ha stångat sig blodig mot en specifik boss eller sektion, eller satt man tar en till två dagars vila för att slipa på sin strategi, utan snarare ett halvårs vila. Jag nämnde i en annan diskussion nyligen att jag bara har 30-40 minuters speltid ett par kvällar i veckan tack vare jobb, sambo, barn och andra aktiviteter och därför ger jag mer än gärna upp när jag fastnat ett par timmar på samma ställe i spel eftersom att fastna fyra eller fem timmar kan innebära en eller två veckor för mig medan det knappt är en helkväll för någon annan.

Nyligen återvände jag till Remnant: From the Ashes efter att ha slutat spela 2-3 veckor efter release då jag fastnat i en dungeon i en knapp veckas tid. När jag var varm i kläderna misslyckades jag nog i mellan 15-25 raka försök medan jag nu, utan att ens minnas kontrollerna, mina mods eller någonting annat, klarade av den på 3-4 försök. Det fick mig att minnas att jag upplevt samma fenomen vid ett flertal tillfällen tidigare:

*Jag köpte Sekiro vid release och efter 2-3 veckor fastnade jag på Guardian Ape. Efter 1-2 veckor fast där slutade jag spela och när jag tog upp spelet igen ett drygt halvår senare kom jag vidare samma kväll.
*Fastnade på Kirin i Monster Hunter World, och precis som tidigare tog jag ett uppehåll på minst 3-4 månader varpå jag klarade av den samma kväll som jag sedan återupptog spelet utan att egentligen ens minnas kontrollerna.
*Shogun: Shadow Tactics; satt och knåpade på min taktik på en av spelets senare nivåer under mången kväll utan att det bar frukt. Slutade spela, tog upp det igen efter ett kvartal och tog mig vidare samma kväll.

Detta är någonting som konstant upprepar sig för mig och det vore kul att höra om det finns någon annan här som upplever samma sak eller har någon teori på varför det kan tänkas ske.

Utan tvekan, fast det räcker med 1 vecka för mig utan spelande eller mer. Det som sker är att jag helt enkelt har glömt bort hur man spelar, och när man då inte vet vad man egentligen ska vara rädd för och inte rädd för så infinner sig ett okunnigt lugn som tar bort alla spänningar som du normalt sätt skulle haft, samt att man reagerar och uppfattar saker på skärmen snabbare då man reagerar på allt som rör sig, även saker som du i normala fall skulle omedvetet sorterat bort. Det finns dock en nackdel att man rätt ofta faller för små enkla misstag, man blir relativt klumpig men med snabb responsivitet.

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

*Jag köpte Sekiro vid release och efter 2-3 veckor fastnade jag på Guardian Ape. Efter 1-2 veckor fast där slutade jag spela och när jag tog upp spelet igen ett drygt halvår senare kom jag vidare samma kväll.

Guardian Ape, den jäkeln. En av de värsta bossarna jag har mött. Jag känner igen mig i det du beskriver, det känns som att när man väl fastnar blir det en "ond spiral" som bara blir värre och tar man paus kommer man in i situationen nästa gång förutsättningslöst. Märkligt fenomen men det har hänt mig flera gånger, i bl.a Bloodborne och Sekiro.

Medlem

Det här känner jag igen mig vid.

Tror att det är ganska enkelt för min del i alla fall.

När fastnar jag?
Spelat länge, kanske sent, definitivt lite mosig i huvudet.

När ruttnar jag och lägger från mig ett spel?
När jag fastnat.

När tar jag upp spelet igen?
När jag har ett sug att komma vidare och antagligen är piggare i knoppen när jag startar burken.

Hänt mig otaliga gånger. Kommer att tänka på den där ”paddan” i Witcher 3. Testade miljarders gånger en sen kväll. Tog upp det efter kanske 2 veckor. Klarade det på första. Grymt irriterande och skönt på samma gång.

Skribent

Det här gäller INTE Celeste i alla fall. Jävlar vad jag fick smisk när jag gick tillbaka till det spelet för att jaga spelets sista hjärtan och jordgubbar...

Medlem

osäker om det spelar roll men däremot efter ett träningspass så känner jag en klar förbättring

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Hur länge är egentligen ”fenomenalt” länge? 🤔

Jadu, det är kanske inte en tydligt definierad tidsperiod 🙂

I detta fallet åsyftar jag egentligen den period det tar för att man ska ha glömt något fundamentalt av spelet. Som jag nämnde innan i mina exempel är det olika fall där jag har hunnit glömma spelets kontroller, min utrustning, vilka skills/spells jag har på mig eller vad de gör. Kort sagt tillfällen där jag rent logiskt borde ha svårare att ta mig vidare än när jag valde att lägga spelet åt sidan men där verkligheten var precis motsatsen

12
Skriv svar