Phil "Xbox" Spencer tycker nextgen-exklusiva PS5-strategin "går emot vad gaming handlar om"

Gnällkuk
Skrivet av loerk:

@trickeh2k: Hur vet vi att Xbox saknar dessa titlar? Tycker Hellblade 2 verkar kunna mäta sig mot det mesta som Sony har visat upp hitills.

Skrivet av Shadee:

Nu ska jag inte lägga orden i munnen på någon, men jag uppfattar det som att @trickeh2k menar att det inte kommer några exklusiva Xbox-spel utan spelen kommer vara till Xbox och Windows. Inte att alla spel som kommer till Xbox även kommer till PS5, antar du tolkade det så?

Sony släpper däremot rent exklusiva titlar till Playstation som du måste ha en PS5 för att spela.

Svarar er båda

Det är jätteenkelt, hade Xbox haft tillräckligt med exklusiva titlar så hade de garanterat låst ned dem till Xbox/PC. Att de tänker på konsumenten är kvalificerat skitsnack från Phils sida. Även om han skulle driva den idén så skulle han aldrig få igenom det om de trodde att de skulle kunna släppa tillräckligt med titlar inom en kortare period för att folk skulle välja Xbox över PS.

Med exklusiva menar jag spel som enbart finns på Microsofts konsol, helst hade de inte velat ha dessa gratis på Windows om jag får gissa, men deras mål är att fånga in så många som möjligt att uppgradera till Windows 10.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

hmm så folk ska inte köpa ett Xbox för att microsoft tänker ha sina spel på både Xbox one och Xbox Serie X ett tag?? Okej känns lite konstigt att inte köpa av den anledningen, du kommer ju få spelet I xbox serie X standar om du köper det till det endån, spelar väl sen mindre roll om det spelet åxå finns till xbox one.

Medlem
Skrivet av loerk:

Är det noll koll att påstå att det är bättre utan exklusiva titlar?
Det sjuka är väl att folk ser det som något negativt?

Nej, det har jag inte påstått...

Men visst, gör spelen kompatibla med alla konsolgenerationer när vi ändå är igång, så blir de säkert jättekul att spela. Optimera dem för xbox360, PS2 eller kanske SNES.
För alla ska väl med? Eller?

Nä, precis....


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Sony och Nintendo gör samma strategi. Inte konstigt det gick dåligt för Xbox One.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, det har jag inte påstått...

Men visst, gör spelen kompatibla med alla konsolgenerationer när vi ändå är igång, så blir de säkert jättekul att spela. Optimera dem för xbox360, PS2 eller kanske SNES.
För alla ska väl med? Eller?

Nä, precis....

Snacka om att flytta målstolpen.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Svarar er båda

Det är jätteenkelt, hade Xbox haft tillräckligt med exklusiva titlar så hade de garanterat låst ned dem till Xbox/PC. Att de tänker på konsumenten är kvalificerat skitsnack från Phils sida. Även om han skulle driva den idén så skulle han aldrig få igenom det om de trodde att de skulle kunna släppa tillräckligt med titlar inom en kortare period för att folk skulle välja Xbox över PS.

Med exklusiva menar jag spel som enbart finns på Microsofts konsol, helst hade de inte velat ha dessa gratis på Windows om jag får gissa, men deras mål är att fånga in så många som möjligt att uppgradera till Windows 10.

Fast det är ju precis vad de har gjort? De släpper sina spel på xbox och PC.
Att din slutsats är att de gör detta för att de har en brist på spel går ju inte direkt hand i hand med verkligheten. Om alla studios de köpte förra året inte har suttit och rullat tummarna dvs.

Och så vitt jag vet så är de inte gratis bara för att de säljs på steam eller windows store.
Mest sannolikt är ju dock att de flesta spelen kommer att finnas tillgängliga på steam eftersom MS redan har börjat fasa över sitt bibliotek dit.

Att det är skitsnack när de talar om hur de gynnar oss som konsumenter spelar ju mindre roll. Slutresultatet är ändå att det gynnar oss som konsumenter.
Speciellt mig som endast spelar på PC.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, det är väl uppenbart för precis vem som helst. Exklusivitet säljer fler konsoler och skapar större hype kring konsolen. Xbox saknar dessa titlar så man spelar istället på att man tänker på konsumenten.

Självklart är det bättre för konsumenten att det inte är några exklusiva saker, men blir ju rätt ironiskt om dels någon är så korkade på att de tror på honom och om man nu tror att Microsoft som företag skulle förespråka att deras produkter inte är knutna till Windows t ex.

Helt felt. Microsoft har satsat stenhårt på open-source och crossplatform. T.ex. NET Core, Blazor, Xamarin är crossplatform och dessutom open-source. Sedan har de utvecklingsverktyg exempelvis Visual Studio Code som också fungerar på Mac, Linux och Windows.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Inaktiv
Skrivet av anon_81726:

Måste kännas hemskt att ha fel !

Inte lilla minsta. Jag har inga som helst problem med att ha fel.

Kallas mognad.

Sen har jag inte sagt om jag tycker det är bra eller dåligt, tyckte bara din kommentar var duktigt omogen.

Medlem
Skrivet av loerk:

Snacka om att flytta målstolpen.

Ja, försöker du lägga ord i mun så får du svar på tal, helt enkelt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, försöker du lägga ord i mun så får du svar på tal, helt enkelt.

Fast du har ju inte gett svar på tal? Och jag har heller inte lagt ord i din mun.
Jag ställde enbart frågor till dig, lite svårt att lägga ord i mun på någon då.

Ambassadör
Xbox

Sony är beroende av att sälja konsoler, Microsoft är det inte. Så enkelt är det. Helt olika mål som resulterar i helt olika strategier.

Xbox är konsol, PC och xCloud sammanknutet av Xbox Game Pass. Oavsett vilken hårdvara du väljer att spela på så är du en del av Xbox ekosystem och Xbox Live. Valfrihet är nyckelordet, därav släpps spel också på Steam på PC och inte bara i MS egna butik till exempel.
För att det ska fungera krävs mycket riktigt spel som flera här i tråden påpekat. Vilken tur då att Xbox Game Studios har växt med 9 nya studios de senaste två åren... Vad tror ni att de sysslar med?

Det här handlar om att göra övergången mellan generationerna mjuk även på first party-fronten, det första året eller så så kommer det fortfarande first party-spel till Xbox One. Något de säger inte är ett problem då de gör samma anpassningar på PC. Notera att det redan utannonserats tredjepartsspel som bara kommer till Series X, såsom The Medium, då de får göra som de vill och andra släpper sålunda också på båda generationerna.

Att som vanlig konsument hävda att det är bättre för dig att betala mer och exkludera folk bara "för att dä sa va som dä alltid varit" är milt sagt underligt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av loerk:

Fast du har ju inte gett svar på tal? Och jag har heller inte lagt ord i din mun.
Jag ställde enbart frågor till dig, lite svårt att lägga ord i mun på någon då.

Du läser det du vill läsa helt enkelt... Det är en enkel sak att lägga ord i mun med frågor.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Ni som säger "Exklusiva spel säljer konsoler"

Arbetar ni på Sony och för lön för detta uttalande? Som konsument är exklusiva spel fruktansvärt anti-konsument.

Tänk om spel började bli exklusiva till olika grafikkort.

Dex
Medlem
Skrivet av Vercadi:

Ni som säger "Exklusiva spel säljer konsoler"

Arbetar ni på Sony och för lön för detta uttalande? Som konsument är exklusiva spel fruktansvärt anti-konsument.

Tänk om spel började bli exklusiva till olika grafikkort.

Man kan tycka vad man vill om exklusiva spel, men det är klart det säljer konsoler. Exklusiva spel gör ju också att utvecklarna kan utnyttja nya funktioner på ett helt annat sätt.

Tycker både Sony och Microsoft gör helt rätt så som dom satsar just nu. Känns som båda kommer sälja väldigt bra (Sony konsoler och Microsoft tjänster).

Förstår inte varför det alltid blir så här mycket diskussioner/bråk varje gång. Det behöver inte vara antingen eller och man kan gilla båda sätten.

Medlem
Skrivet av dex20:

Man kan tycka vad man vill om exklusiva spel, men det är klart det säljer konsoler. Exklusiva spel gör ju också att utvecklarna kan utnyttja nya funktioner på ett helt annat sätt.

Tycker både Sony och Microsoft gör helt rätt så som dom satsar just nu. Känns som båda kommer sälja väldigt bra (Sony konsoler och Microsoft tjänster).

Förstår inte varför det alltid blir så här mycket diskussioner/bråk varje gång. Det behöver inte vara antingen eller och man kan gilla båda sätten.

Dom enda som vinner på exklusiva spel är Sony, att Sony säljer 1 miljoner mer eller mindre konsoler berör inte dig som konsument överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Du läser det du vill läsa helt enkelt... Det är en enkel sak att lägga ord i mun med frågor.

Fast nu skrev ju du att "snubben har noll koll" och det han talade om var ju just exklusivitet och dess nackdelar.
Hur lägger jag då ord i din mun när jag frågar dig om just det?

Medlem

Började själv min "spelkarriär" med ett NES och hade också någon C64-variant hemma. Jag kan tycka att mångfald är bra och att olika strategier också är bra. Vill inte påstå att jag är fanboy till någon av tillverkarna även om Nintendo alltid legat mig varmt om hjärtat. Jag brukar oftast köpa samtliga konsoler om jag har råd för det är spelen jag är ute efter och inte ett särskilt ekosystem.

Jag kan tycka att både Sony och Microsoft varit grymma i det att de haft bra livslängd på sina senaste generationer verkligen låtit oss som spelare få uppleva en bra bredd av spel. Jag tycker Sonys inriktning är bra på det sättet att jag älskar att få uppleva spel som är skräddarsydda för en särskild konsol. Har vid många tillfällen köpt ett system enbart för vissa spel (Mario 64 + N64, Gran Turismo 3 och GTA3 + PS2, Halo + Xbox) då jag verkligen vill uppleva det spelet, och det gör också att utvecklarna kan visa vad systemet verkligen går för. Samtidigt har jag senaste året nästan spelat uteslutande på min Xbox One X där jag slöspelar Forza Horizon 4 och upptäcker massa härliga spel på Game Pass, senast i helgen Observation.

Vad jag vill få fram tror jag är att det endast kan gynna oss konsumenter att det finns val och att inte alla tänker på samma sätt. Då kan jag som konsument välja vad som passar mig bäst. Jag kan få en storslagen upplevelse på PS4 i och med Last of Us 2 t.ex, något som jag troligen kommer få framgent också på PS5, men jag kan också använda Game Pass på Xbox och uppleva spel jag kanske aldrig annars hade provat. Och enklare indiespel kan jag till och med nöja mig med Xbox One även framgent och njuta av även på den plattformen. Eller Nintendo Switch där spel som Katana Zero känns helgjutet.

Visst kan jag oroa mig för att Microsofts inriktning med flera plattformar att stödja (PC, Xbox One, Xbox Series X) innebär svårigheter för utvecklare att optimera och kanske inte samma möjlighet att uppleva spel som gör mig knäsvag ur ett rent nytänkande perspektiv. Men så länge jag är medveten om det när jag gör mitt köp stör det mig inte nämnvärt. God of War, Uncharted 4, Last of Us 2, Horizon Zero Dawn och Spider-Man är alla fantastiska titlar som jag inte hade velat vara utan. Samma med Mario Odyssey och Zelda Breath of the Wild på Switch. Så om jag bara skulle köpt en konsol hade det nog fått bli någon av dem.

Om jag som konsument hade fått välja helt fritt och om jag fått välja med plånboken hade väl det bästa varit om det bara fanns ett system och alla spel fanns på denna. Det känns dock lite som en utopi och i den situation där du bara har en aktör på marknaden saknar du konkurrens vilket inte kommer driva fram samma resultat i form av spel och tjänster.

Ska jag vara rent krass så misstänker jag som några skrivit här tidigare att Microsoft har insett att de inte kan konkurrera med Sony vad gäller exklusiva titlar, åtminstone inte för stunden. Det de valt att göra då är att ta en annan väg som de tror ska kunna vinna gamers hjärtan på andra sätt. Vi ska inte glömma bort att inte alla spelare där ute skriker sig hesa efter exklusiva titlar. Visst, de kanske ser ett särskilt spel och verkligen vill ha det, men de flesta riktigt stora spelen finns mig veterligen på alla plattformar. Fortnite, Minecraft, Overwatch och allt vad de heter. Då blir tillgänglighet plötsligt en viktig aspekt.

Oavsett så hoppas jag att det går så pass bra för båda även i denna generation så att vi får fortsätta ha flera utvecklare av spelkonsoler även framöver. Tror som sagt att mångfald aldrig kan missgynna oss som konsumenter.

</end of meningslöst dravel>


signatur

Mvh,
Michael Claesson

Medlem
Skrivet av bleken:

hmm så folk ska inte köpa ett Xbox för att microsoft tänker ha sina spel på både Xbox one och Xbox Serie X ett tag?? Okej känns lite konstigt att inte köpa av den anledningen, du kommer ju få spelet I xbox serie X standar om du köper det till det endån, spelar väl sen mindre roll om det spelet åxå finns till xbox one.

Det är inte riktigt det som är grejen. Diskussionen handlar egentligen om ifall den äldre generationens konsoler kommer begränsa utvecklingen av spelen till den nyare. Här tror jag personligen att sådant är fallet.
Processorerna i Xbox One X/S är så svaga att spelen kommer ta stryk när det kommer till exempelvis AI och fysik. För att det inte skall bli helt olika spelupplevelser som släpps till denna och kommande generation så blir utvecklarna tvungna att lägga sig på lägsta nivån. Det är inte grafiken som är svår att skala upp/ned.
I Sonys fall skulle det inte fungera alls då det inte skulle gå att utveckla ett spel med kravet att data snabbt skulle kunna streamas från lagringsmediet. SSD:n skulle bli helt meningslös bortsett från kortare laddtider.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av loerk:

@trickeh2k: Hur vet vi att Xbox saknar dessa titlar? Tycker Hellblade 2 verkar kunna mäta sig mot det mesta som Sony har visat upp hitills.

Jag tyckte Hellblade var vackert rent grafiskt men miljöerna och gameplayet lämnade väldigt mycket att önska. Tvekar inte på att Hellblade 2 blir ännu snyggare men än sålänge har de väl dock bara visat en cinematisk trailer?

Jag tycker spontant att Sony gör helt rätt med sin stategi för PS5. Tänk om vi hade haft samma scenario vid tidigare konsolsläpp. Hur hade det sett ut om dessa titlar som släpptes knappt 2 år efter PS3-releasen även hade kommit till PS2?

-Metal gear solid 4
-GTA 4
-Fallout 3
-Mirrors Edge
-Far Cry 2
-BF Bad company

Osv. osv...

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

"En konsol är endast så bra som dess exklusiva spel" Så egentligen med andra ord alla som tycker utan exklusiva spel så skulle dom aldrig köpa en ny konsol. Då är min fråga varför i helvete spelar ni ens TV spel om det som är viktigt är att spel endast kommer till det format ni vill spela på annars så kommer ni ej skaffa konsolen det är som ni vill ha en ursäkt att ni spenderar flera tusen på en ny konsol.

Jag menar inte fan tänker jag köpa en PS5 för 5000-8000kr enbart för Demons souls kommer det skiten utan om jag köper en PS5 så gör jag det för jag vill ha det även om jag skulle kunna spela samma jävla spel på min dator.

Jag har både dator och konsoler och ibland är det skönt sätta sig i soffan och bara starta up konsolen o spela plus ta med mig min Xbox one,Ps3 till stugan eller så är mer behändigare än släpa på en PC.

Ni som tycker exklusivitet är viktigt för att få er att köpa en konsol var snäll och spela aldrig TV spel igen och hitta en ny hobby där ni kan komma på värdelösa ursäkter för att ni ska köpa saker. För tycker man om TV-spel så spelar det fan ingen roll vad spelen spelas på. Jävla trångsynta folk.

Jag förstår inte riktigt vad du vill säga?
Nej det skulle inte finnas någon anledning för mig att köpa en konsol om samtliga spel släpptes till PC.
Det är spelet som är det viktiga och mindre vilken plattform det släpps på men då PC:n i regel är överlägsen och jag råkar äga en sådan så skulle en konsol bli poänglös om det inte fanns exklusiva titlar som krävde den.
Av samma anledning köper jag aldrig multiplattformsspel till konsol heller med Switchen som undantag då vissa spel gör sig väldigt bra liggandes i sängen. ^_^
Jag köpte min PS4:a för att spela Sonys exklusiva spel samt att jag ville ha en Blu-rayspelare för film.

Jag kan ligga i soffan och spela på samma PC jag sitter och skriver på just nu.

Skulle TV-spelande i sig vara någon hobby menar du?
Jag spelar spel. Jag spelar inte konsol eller dator.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av loerk:

Fast nu skrev ju du att "snubben har noll koll" och det han talade om var ju just exklusivitet och dess nackdelar.
Hur lägger jag då ord i din mun när jag frågar dig om just det?

Nej, det han talade om var huruvida man skulle ta hänsyn till tidigare generationer med nya projekt. Resten är din egna tolkning.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Jag tyckte Hellblade var vackert rent grafiskt men miljöerna och gameplayet lämnade väldigt mycket att önska. Tvekar inte på att Hellblade 2 blir ännu snyggare men än sålänge har de väl dock bara visat en cinematisk trailer?

Jag tycker spontant att Sony gör helt rätt med sin stategi för PS5. Tänk om vi hade haft samma scenario vid tidigare konsolsläpp. Hur hade det sett ut om dessa titlar som släpptes knappt 2 år efter PS3-releasen även hade kommit till PS2?

-Metal gear solid 4
-GTA 4
-Fallout 3
-Mirrors Edge
-Far Cry 2
-BF Bad company

Osv. osv...

Inte direkt en realistisk jämförelse. Vi vet redan att det kommer vara ray tracing, bättre texturer och densitet som kommer vara den största skillnaden grafiskt med de nya spelen.
Ganska enkelt att anpassa till mindre kraftfull hårdvara.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Jag tyckte Hellblade var vackert rent grafiskt men miljöerna och gameplayet lämnade väldigt mycket att önska. Tvekar inte på att Hellblade 2 blir ännu snyggare men än sålänge har de väl dock bara visat en cinematisk trailer?

Jag tycker spontant att Sony gör helt rätt med sin stategi för PS5. Tänk om vi hade haft samma scenario vid tidigare konsolsläpp. Hur hade det sett ut om dessa titlar som släpptes knappt 2 år efter PS3-releasen även hade kommit till PS2?

-Metal gear solid 4
-GTA 4
-Fallout 3
-Mirrors Edge
-Far Cry 2
-BF Bad company

Osv. osv...

Sony höll liv vid PS2 rätt länge efter Ps3ans släpp, de höll liv i den tills 2013. Tror det sista spelet de släppte till PS2an var Pro Evolution Soccer 2014, i november 2013.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Kan hålla med honom i sak men om han verkligen trodde på att man inte ska "låsa ute spelare" så borde kanske MS bli en ren utgivare och se till att släppa sina spel på allt inklusive Playstation, Switch, Linux, Mac, etc etc?

Tja, det känns lite tramsigt, men Minecraft är väl något de står för som utgivare för i dagsläget och det finns väl till i stort sett allt? Visserligen har de ju släppt vissa "Final Editions" till konsollerna, men det var ju ett tag efter att de köpt upp Mojang.

Gillar faktiskt MS strategi med "Play Anywhere", ibland känner jag för att spela på min PC, ibland på min Xbox One X, känns smidigt att bara bänka ner sig framför det man känner för och ändå ha tillgång till spelen imho. Att det även fungerar via gamepass är extremt bra för oss konsumenter.

Sonys strategi känns mer som om dom vill punga ut "remasters" av spel från tidigare generation och ta betalt ytterligare en gång för ett spel man redan köpt. Räcker med att kolla på hur de sköter bakåtkompatibiliteten i nuläget, MS ser gärna att du stoppar i en skiva av ett spel du tidigare äger, Sony ser gärna att du köper spelet igen.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Barak:

Det är inte riktigt det som är grejen. Diskussionen handlar egentligen om ifall den äldre generationens konsoler kommer begränsa utvecklingen av spelen till den nyare. Här tror jag personligen att sådant är fallet.
Processorerna i Xbox One X/S är så svaga att spelen kommer ta stryk när det kommer till exempelvis AI och fysik. För att det inte skall bli helt olika spelupplevelser som släpps till denna och kommande generation så blir utvecklarna tvungna att lägga sig på lägsta nivån. Det är inte grafiken som är svår att skala upp/ned.
I Sonys fall skulle det inte fungera alls då det inte skulle gå att utveckla ett spel med kravet att data snabbt skulle kunna streamas från lagringsmediet. SSD:n skulle bli helt meningslös bortsett från kortare laddtider.

Haha precis som spel slutar fungera på äldre datorer? Det är handlar bara om lata utvecklare, inget annat.

Dex
Medlem
Skrivet av Dumlen:

Tja, det känns lite tramsigt, men Minecraft är väl något de står för som utgivare för i dagsläget och det finns väl till i stort sett allt? Visserligen har de ju släppt vissa "Final Editions" till konsollerna, men det var ju ett tag efter att de köpt upp Mojang.

Gillar faktiskt MS strategi med "Play Anywhere", ibland känner jag för att spela på min PC, ibland på min Xbox One X, känns smidigt att bara bänka ner sig framför det man känner för och ändå ha tillgång till spelen imho. Att det även fungerar via gamepass är extremt bra för oss konsumenter.

Sonys strategi känns mer som om dom vill punga ut "remasters" av spel från tidigare generation och ta betalt ytterligare en gång för ett spel man redan köpt. Räcker med att kolla på hur de sköter bakåtkompatibiliteten i nuläget, MS ser gärna att du stoppar i en skiva av ett spel du tidigare äger, Sony ser gärna att du köper spelet igen.

Tror nog du ska läsa på lite till om bakåtkompatibilitet för PS5
Nästan alla 4000 spel som har kommit till PS4 kommer fungera på PS5 och dom har inte sagt något alls om att det skulle kosta något att spela dom på PS5 så vet inte var du får det ifrån?

Och att påstå att Sony vill punga ut remasters.... Var får du ens det från? Sony har ju släppt många nya AAA spel dom senaste åren som inte har något med remasters att göra. Förstår verkligen inte var du får allt detta ifrån.

Medlem

Men herre satan. Att det ens ska bli en diskussion om detta. Sony väljer en gammal och omodern strategi som fungerat historiskt och säkert kommer flyga ett par år till. Microsoft väljer en strategi som inte kommer ta fart nu, men garanterat fungera bättre de kommande åren. Punkt. Det är inte svårare än så.

Sony kortsiktig "vinnare"
Microsoft långsiktig vinnare

Medlem
Skrivet av loerk:

Inte direkt en realistisk jämförelse. Vi vet redan att det kommer vara ray tracing, bättre texturer och densitet som kommer vara den största skillnaden grafiskt med de nya spelen.
Ganska enkelt att anpassa till mindre kraftfull hårdvara.

Microsoft har ju gått ut med att de ska släppa spelen till tidigare generation i minst 2 år efter att Series X har släppts. De spelen jag rabblade upp släpptes knappt 2 år efter ps3ans intåg. Bortser man från ps3ans krångliga arkitektur så är det väl exakt samma sak, en generation tillbaka bara.

Medlem

jävla lipande på dom bara för dom inte får vara med.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Sony höll liv vid PS2 rätt länge efter Ps3ans släpp, de höll liv i den tills 2013. Tror det sista spelet de släppte till PS2an var Pro Evolution Soccer 2014, i november 2013.

Och precis det kommer de ju förmodligen även att göra med ps4an. Det kommer ju inte vara så att inga nya spel alls släpps till ps4 bara för att ps5an kommer ut på marknaden. De exklusiva spelen som utnyttjar allt vad ps5 har under huven kommer ju dock att utebli.

Skriv svar