Recension – Death Stranding

Medlem

hehe, ja 5 av 5 känns lika hitte-på som hela "spelet".
Känns som att jag skulle ledsna och gå och göra något annat eftet en halvtimmes spelande..

Moderator | Testpilot
Skrivet av Phreakii:

Yep. Spelet kommer till PC till sommaren, bland annat på steam https://store.steampowered.com/app/1190460/Death_Stranding/


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Efter att ha läst recensionen så blev jag intresserad! 👍
Indirekt kontakt med andra spelare?
Inte multiplayer?
Sign me in! 😅
/Introvert


signatur

I was the turkey aaall alooooong!......

eld
Medlem
Skrivet av henkka:

5 av 5 för en walking simulator.. där du inte ens kan gå normalt?

Hur f*n kan man ge denna psykos högsta betyg?

Det är en walking simulator där man för första gången kan gå normalt!

Utan packning kan du springa rätt fritt, animationerna följer terrängen smidigt och du kan rusa ner för steniga berg och bara ett fåtal gånger behöva stödja dig för att inte tappa balansen, på den mesta terrängen behöver du inte tänka på det.

När du väl går upp i packning så ändras allt konstant, din centerpunkt blir annorlunda, vart tung last placeras påverkar den.

hur du rör dig kan få packning i svingning och man lär sig automatiskt att reagera på svajningar med LT och RT och kan på så sätt springa rätt fritt även med mycket packning. Springer du ner för en sluttning så får du momentum och nästan rusar fram, du måste bromsa in i tid men får en otrolig fart vilket är roligt att leka med.

Det roliga kommer in i att man kan välja svårare men kortare vägar genom att klättra i berg, bygga ut genvägar över raviner, slänga ner rep som andra sen kan använda, allt för att man instinktivt vet hur man ska reagera på sam's rörelser nerför ett berg utan att tappa alla last.

Sen öppnar spelet upp sig otroligt mycket, de gör en sandlåda av allt detta. Du får väldigt mycket mer utrustning att leka med för transport, samt att vad du transporterar eller hur du ska transportera det också kan ändras.

Allt detta genom spelvärldens absolut snyggaste landskap hittils.

Det som slog mig senare var att konsekvenserna av att döda eller dödas i spelet är lång annorlunda från andra spel.

Men jo, psykos!

eld
Medlem
Skrivet av GRAS:

Efter att ha läst recensionen så blev jag intresserad! 👍
Indirekt kontakt med andra spelare?
Inte multiplayer?
Sign me in! 😅
/Introvert

Den är otroligt indirekt och otroligt positiv, men ändå gör du så mycket med andra spelare.

Många gånger har andra spelare ändrat hur jag tagit mig genom ett område, eller räddat mig ur jobbiga situationer med kvarglömd eller medvetet lämnad utrustning.

Medlem

Lite tankar efter några timmar med DS;

DS ger dig stämning och tid till reflektion och eftertanke. Det är ett spel som man behöver mognad för att uppskatta.

Resan är målet och det finns en känsla av att saker sker på ett naturligt sätt. Om du inte själv tar vissa initiativ och inte experimenterar lite så får du inte ut lika mycket av det.

Besitter du som spelare inte vissa egenskaper så kommer du inte heller uppskatta spelet lika fullt.

Håller helt med att man inte kan rekommendera spelet till någon om man inte känner personen.
Spelet är därför varken bra eller dåligt utan det är spelaren själv som gör det till sin egen upplevelse i mångt och mycket.

Nyskapande och ett helt nytt perspektiv på spel. Där det inte bara handlar om instant-gratification utan man måste ”kämpa” lite för det!

Medlem
Skrivet av eld:

Den är otroligt indirekt och otroligt positiv, men ändå gör du så mycket med andra spelare.

Många gånger har andra spelare ändrat hur jag tagit mig genom ett område, eller räddat mig ur jobbiga situationer med kvarglömd eller medvetet lämnad utrustning.

*nickar gillande *
Spännande ju ^^


signatur

I was the turkey aaall alooooong!......

Medlem

Ett spel jag drar ut på, vill knappt fortsätta efter 25tim då jag vet att ju mer jag spelar desto fortare är det slut.
Årets spel.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Ett av de bästa jag spelat.

Medlem

Kom precis till stället där man får vänta ett visst antal minuter och jag får verkligen vänta där de fulla minuterna, gav mig inlevelse och tid för återtanke. Har man inte upplevt de kan man inte förstå de, enligt mig mästerverk!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Sådär! Nu har jag klarat spelet, tog 41,5 h för min del. Otroligt bra spel, utan tvekan ett av de bästa spelen jag spelat!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Körde också igenom spelet för några dagar sen och detta är tveklöst det bästa jag lirat på år om inte någonsin? RDR2 eller gow ligger mig nära hjärtat för att nämna nått nära i tid. Men detta är så mycket mer än bara att leverera en massa paket. Inte en enda gång under dom 75 timmarna det tog mig att köra igenom tyckte jag att det var trist. Man ville bara ha mer. Storyn är utan dess like. Man fattar verkligen inte hur man lyckats skapa och komma på en sån vrickad story som håller hela vägen och som samtidigt är det bästa jag varit med om. Jag är så jädra glad att jag trots all skepsis köpte spelet. Och efter bara 5min i början av spelet var jag fast.

Medlem

Utan tvekan ett av de bästa spel någonsin för mig. Jag spelar inte mycket spel längre, men på något sätt lyckades jag beta av detta på ca 70 h på 3 veckor.

Efter 2-3 h var jag beredd att lägga ned spelet, men jag hade bara inte ”fattat” det. Jag spelade det som ett vanligt spel, men sen klickade det och jag förstod att spelet handlade faktiskt om resan i sig, alla dessa timmar du kommer lägga på att vandra över stenar, forsar, berg. Och jag la säkert 10h på att bara färdigställa en bilväg, bara för att det kändes bra trots att det mot slutet av spelet finns betydligt bättre sätt att transportera dig på.

10/10 men skulle aldrig spela igen, det är en engångsupplevelse anser jag.

Medlem

hm, får väl testa då, och lägga minst 3-5 timmar på testet. alla verkar så jävla imponerade


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

hm, får väl testa då, och lägga minst 3-5 timmar på testet. alla verkar så jävla imponerade

Vem hade trott att promenader är så givande? 🙂

Medlem

Jag har haft en liknande upplevelse som andra beskriver. Tyckte spelet var skit efter 2-3 timmars spelande. La undan spelet i ett halvår och tog tag i det igen nu. Och jag gillar spelet. Det är riktigt bra och välgjort. Storyn är bra och bra skådespelare. Det finns dock saker jag stör mig på, speciellt stridssystemet.
Skulle inte ge spelet en 5a men jag kan nog sträcka mig så långt som till en 4a. Det är en upplevelse värd mödan.

Medlem
Skrivet av eld:

Det är en walking simulator där man för första gången kan gå normalt!

Utan packning kan du springa rätt fritt, animationerna följer terrängen smidigt och du kan rusa ner för steniga berg och bara ett fåtal gånger behöva stödja dig för att inte tappa balansen, på den mesta terrängen behöver du inte tänka på det.

När du väl går upp i packning så ändras allt konstant, din centerpunkt blir annorlunda, vart tung last placeras påverkar den.

hur du rör dig kan få packning i svingning och man lär sig automatiskt att reagera på svajningar med LT och RT och kan på så sätt springa rätt fritt även med mycket packning. Springer du ner för en sluttning så får du momentum och nästan rusar fram, du måste bromsa in i tid men får en otrolig fart vilket är roligt att leka med.

Det roliga kommer in i att man kan välja svårare men kortare vägar genom att klättra i berg, bygga ut genvägar över raviner, slänga ner rep som andra sen kan använda, allt för att man instinktivt vet hur man ska reagera på sam's rörelser nerför ett berg utan att tappa alla last.

Sen öppnar spelet upp sig otroligt mycket, de gör en sandlåda av allt detta. Du får väldigt mycket mer utrustning att leka med för transport, samt att vad du transporterar eller hur du ska transportera det också kan ändras.

Allt detta genom spelvärldens absolut snyggaste landskap hittils.

Det som slog mig senare var att konsekvenserna av att döda eller dödas i spelet är lång annorlunda från andra spel.

Men jo, psykos!

Wow, hade jag inte redan köpt spelet så hade jag hamrat på köpknappen direkt efter din beskrivning;-D. Har dock inte startat det än men blir definitivt efter TLoU Part 2. Ser underbart ut!

Medlem

Spelade Death Stranding 1 vecka innan jag fick en dotter och kom förbi första timmarna och blev riktigt fäst vid spelet. Nu 6 månader senare kan jag äntligen fortsätta och inser att det är precis lika intressant som jag kom ihåg. Dialogen är ibland komisk dålig och fattar inte riktigt om Kojima har någon småpatriotisk kärlek för USA (Metal Gear Solid förbryllade mig på samma sätt) men själva världen med mystik och fantastiska landskap är magiskt bra!

Det är som alla andra säger. Det är inte quests som är roligt här. Alla quests är främst lämna och hämta, utan själva vandringen. Alltså all tid från A till B. Personligen tycker jag flesta open world är inversen av detta, precis som recensionen beskriver. I vanliga fall är det målet som är intressant medan själva vandringen i ärlighetens namn är händelselös och ointressant. Några få open world spel lyckas med detta men de flesta gör det inte. Detta gör nog också att man som spelare inledningsvis är ovan vid upplägget. Inte ska väl vandra vara intressant, nog måste levla och action biten vara huvudsaklig gameplay som det alltid är? Death Stranding tycker tvärtom helt enkelt.

Själva vandringen och utforskningen är grym och jag vill förstå och veta mer om denna väldigt konstiga värld som beskrivs. Om man har svårt att uppskatta att ta sig mellan platser och måste ha action och level-system, nej men köp då inte Death Stranding. Om man däremot har utforskarlust och gillar mystik tänker jag mig att det bara måste funka.

Medlem

Skulle göra en film av in-game material och visa Postnord att hur jävlig situationen än är, så SKA paketen levereras.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem
Skrivet av Pettor:

Spelade Death Stranding 1 vecka innan jag fick en dotter och kom förbi första timmarna och blev riktigt fäst vid spelet. Nu 6 månader senare kan jag äntligen fortsätta och inser att det är precis lika intressant som jag kom ihåg. Dialogen är ibland komisk dålig och fattar inte riktigt om Kojima har någon småpatriotisk kärlek för USA (Metal Gear Solid förbryllade mig på samma sätt) men själva världen med mystik och fantastiska landskap är magiskt bra!

Det är som alla andra säger. Det är inte quests som är roligt här. Alla quests är främst lämna och hämta, utan själva vandringen. Alltså all tid från A till B. Personligen tycker jag flesta open world är inversen av detta, precis som recensionen beskriver. I vanliga fall är det målet som är intressant medan själva vandringen i ärlighetens namn är händelselös och ointressant. Några få open world spel lyckas med detta men de flesta gör det inte. Detta gör nog också att man som spelare inledningsvis är ovan vid upplägget. Inte ska väl vandra vara intressant, nog måste levla och action biten vara huvudsaklig gameplay som det alltid är? Death Stranding tycker tvärtom helt enkelt.

Själva vandringen och utforskningen är grym och jag vill förstå och veta mer om denna väldigt konstiga värld som beskrivs. Om man har svårt att uppskatta att ta sig mellan platser och måste ha action och level-system, nej men köp då inte Death Stranding. Om man däremot har utforskarlust och gillar mystik tänker jag mig att det bara måste funka.

Lite liknade dilemma jag hade med vårt första barn och The Witcher 3. Tog mig nästan exakt ett år att klara av, med båda expansionerna^^. Räddningen kom när lillkillen skulle sova middag och allt som oftast inte kunde sova i sängen själv. Lösningen blev att sova på min mage när jag halvlåg i soffan och spelade. Funkade ypperligt även om jag ibland kände mig som en 80-årig gubbe i svanken efteråt.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Lite liknade dilemma jag hade med vårt första barn och The Witcher 3. Tog mig nästan exakt ett år att klara av, med båda expansionerna^^. Räddningen kom när lillkillen skulle sova middag och allt som oftast inte kunde sova i sängen själv. Lösningen blev att sova på min mage när jag halvlåg i soffan och spelade. Funkade ypperligt även om jag ibland kände mig som en 80-årig gubbe i svanken efteråt.

min kräver även mkt närhet och får ibland sitta i en sele på magen när jag sitter vid datorn, så att frugan får lugn och ro i sovrummet som tur var är ungen komplett immun mot alla sorters ljud/rörelser och vaknar bara vid hunger eller bajs, hehe


signatur

//monster

Medlem

Klarade ut spelet på 140 timmar då jag ville få alla Trophys och det var värt det. Väldigt beroendeframkallande spel, bästa spelet 2019. 10/10

Medlem
Skrivet av ChriL:

Klarade ut spelet på 140 timmar då jag ville få alla Trophys och det var värt det. Väldigt beroendeframkallande spel, bästa spelet 2019. 10/10

Hur mycket av tiden framför TVn är att aktivt spela spelet jämfört med att titta på cutscenes osv? Har skitsvårt för spel där man spelar i 10 minuter sen kollar film i 10 och håller på så genom hela spelet.

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Hur mycket av tiden framför TVn är att aktivt spela spelet jämfört med att titta på cutscenes osv? Har skitsvårt för spel där man spelar i 10 minuter sen kollar film i 10 och håller på så genom hela spelet.

Så är det absolut inte. Lång cutscene i början och ett par långa på slutet. Annars är det inte så mycket mer än ett "vanligt" spel.

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Hur mycket av tiden framför TVn är att aktivt spela spelet jämfört med att titta på cutscenes osv? Har skitsvårt för spel där man spelar i 10 minuter sen kollar film i 10 och håller på så genom hela spelet.

Det är inte jätte mycket cutscenes, är lite då och då. Men det är 80% gameplay.

Medlem

Tänkte köpa det på PC idag men sedan såg jag Denuvo tyvärr.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:

Tänkte köpa det på PC idag men sedan såg jag Denuvo tyvärr.

Du skojar, finns Denuvo kvar år 2020? 🤔

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

min kräver även mkt närhet och får ibland sitta i en sele på magen när jag sitter vid datorn, så att frugan får lugn och ro i sovrummet som tur var är ungen komplett immun mot alla sorters ljud/rörelser och vaknar bara vid hunger eller bajs, hehe

Smidigt:D.

Medlem

Ser spelet går o köpa rätt billigt nu på diverse ställen.
Ska man slå till? Är det värt 300 kr?


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av SunShine:

Ser spelet går o köpa rätt billigt nu på diverse ställen.
Ska man slå till? Är det värt 300 kr?

Om du är beredd att lägga 40+ fokuserade timmar så ja! För 300 kr tycker jag nog att det är värt risken att du inte tycker om det.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Skriv svar