Uppföljare som gjorde oss besvikna

Medlem

Jag håller i viss mån med vad gäller The Last of Us 2. Det är ett spel som inte behövdes och som gjorde mig avgrundsdjupt deppig i flera dagar. Men på samma gång är det ett av de spel som påverkat mig mest, så på något vis vill jag hylla det ändå. Även om jag önskar att det aldrig gjorts. Extremt kluven.

Nåväl. De spel som har gjort mig mest besviken är, utan inbördes ordning.

Mass Effect: Andromeda
En helt ny galax torde innebära enorma möjligheter för en välrenommerad studio att skapa någonting spännande. Men icke, istället bjuds på en urvattnad karbonkopia av Vintergatan. Nog finns en del intressanta element, men de utforskas knappt alls. Istället upprepas dramat de gamla vanliga raserna emellan på ett tragikomiskt förutsägbart sätt. Inte heller erbjuder den/de nya raser man möter på något nytt - större kulturell skillnad återfinns på den lokala pizzerian.

Spelvärlden, med flera "planeter" att utforska känns därtill trång och innehållslös. Kanske för att verktyg för att ge världen liv inte finns i motorn. Det kan emellertid inte ursäkta tröstlöst tråkiga random encounters med reskinnade fiender och horder av Vintergatan-folk som två veckor efter ankomst på något vis inte bara hunnit befolka halva galaxen utan också börja strida sinsemellan. Lägg därtill fetchquests i massor och dialog framgäspad av röstskådespelare som av allt att döma gett upp allt hopp om livet.(Spelet har bra Combat, dock, det ska sägas)

StarCraft 2 (Single player kampanjen)
Efter originalspelets episka strid mellan mänsklighetens olika fraktioner och Xel'Nagas två skapelser hade jag stora förhoppningar på det här spelet, men de grusades fort.

I originalspelet + handbok fick man veta att såväl Protoss som Zerg gjort uppror mot sina skapare och i det närmaste förintat dem. I tvåan är de istället någon slags gudavarelser. Tramsigt. Därtill introduceras primal Zerg som någon slags originalzerg. Även det rimmar illa med lore som menar att Zerg är ett hopkok av olika raser. Och så Aemon, en gud som alls inte nämns i originalspelet. Är hen kanske världshistoriens tråkigaste och minst motiverade fiende?

Inga av de frågor man ställde sig efter sluttexterna i Brood War besvaras. Vad hände med UED? Hur kommer de att reagera på att flottan de skickat till Terran Dominion förintats? Istället ägnas Terrankampanjen åt en tramsig kärlekshistoria mellan Raynor och Kerrigan. Och på den vägen går det. De båda andra delarna försöker ibland knyta an till originalets episka rymdopera, men allt som oftast fastnar man i klyschor och träiga hjältekaraktärer.

(Det ska dock sägas att SC2 är världens bästa multiplayerspel och e-sport)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Mafia 3. Första spelet i serien är bland topp tio av mina favoritspel, främst storyn verkar vara väldigt svårslagen. Men även dåtidens fysik på bilarna och verklighetskänslan är enormt avlägsen i uppföljarna, speciellt i trean. Det återstår att se om de lyckas göra något bra av remaken på ettan.

Just cause 4. Av någon anledning var det både sämre grafik och otroligt mycket mer tungdrivet än föregångaren. Buggigt till tusen vilket gjorde att jag la det på hyllan i ett halvår. Visserligen har de uppdaterat spelet nu så det flyter på mycket bättre, och de flesta buggarna är borta samt att det ser mycket bättre ut. Så nu är det klart spelvärt.

Medlem

Kanske inte riktigt en uppföljare men vad The Old Republic gjorde med karaktärerna från KOTOR 1 och 2 är uselt. Enorm besvikelse.

Medlem

Rome 2: Total War.

Här har vi uppföljaren på ett av CA;s största succéer; just efter Shogun 2 som älskades nästan uniformt och det faller ungefär lika pladask som svenska herr landslaget i fotboll när det kommer till avgöranden.
All pumpas in i visuella spektakel men spelet är ungefär lika djupt som en pöl med grodyngel i ute på europavägen.
Visar verkligen att deras titlar eller dom som jobbar med dom mår bäst över att vara fokuserade, med specifika scenarion istället för ENORMA spel som Empire och Rome 2.

Märkligt att dom lyckades och fortsätter lyckas med att dra Warhammer i hamn...

Big oof som ungarna skulle säga

F in chat bois!

Medlem

Quake 2.
Final Fantasy 8.
Diablo 3.
Dragon Age 2.
Wow - Wrath of the Lich King.
Team Fortress 2.
Unreal 2.
StarCraft 2.

Geeks Gaming

Alla Call of duty efter World at war med undantag på black ops 1.

Medlem
Skrivet av lampis:

The Last of Us Part 2 är fullkomligt fantastiskt. Ett av generationens bästa spel för min del.

Den uppföljaren som jag blev mest besviken över var Metal Gear Solid 5. Ett spel proppat med kvalitet (grym gameplay, grafik o.s.v) men en ofullständig story, tråkiga bossar, långa transportsträckor och tråkiga miljöer. Den senaste uppföljaren jag blev besviken över var Red Dead Redemption 2. Ettan var riktigt underhållande vill jag minnas, men uppföljaren var för seg, för stor och för långtråkig.

Håller med dig i allting förutom det fetstilta. Sen blev jag extremt besviken på Kingdom Hearts III också. Fy fan.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Måste tyvärr säga DOOM Eternal. Ingen ammo, alla vapen känns värdelösa, massa platforming som inte hör hemma i DOOM. Nä tack.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Final Fantasy XIII är min största besvikelse genom tiderna. Och att WoW kom och förstörde för mig otroligt mycket. Infamous serien blev heller inte som jag hade velat. Får se imorgon om paper mario blir ett av dom spelen. Dom har tydligen ändrat hela upplevelsen tagit bort rpg delen. Men jag hoppas på det bästa. För jag har verkligen väntat på ett nytt paper mario väldigt länge. Håller med om mycket ovanför också. Jag skyller på WoW att starcraft 2 blev som det blev helt enkelt. Det kom säkert 5 år för sent. Men visst gav 1an plats inget som jag personligen blev glad över. Eftersom jag inte spelade starcraft för mp läget så mycket.

Medlem

Tänkte skriva inget först men kom på Ghost Recon BreakPoint när jag läste Espresso Bengts inlägg. WildLands var riktigt roligt men med BreakPoint så gillade jag inte att de införde de där satans drönarna som fladdrade runt o gjorde livet jäkligt surt för mig. Sedan avsaknaden av AI medhjälpare för oss som vill spela single player. Lyckligtvis har UBIsoft implementerat AI teammates i den senaste uppdateringen. Har dock inte provat på hur det känns ännu.

Annars har jag inget att klaga på. Jag är nöjd med uppföljarna som kommer. The Last of Us 2 var fantastiskt, Red Dead Redemption 2 magiskt, DisHonored 2 bättre än originalet. Watch Dogs 2 förbättrat mot första spelet.
Fast nu kom jag ju på GTA 5. Grymt bra spel men jag blev fruktansvärt besviken på fordonsfysiken då GTA 4 uppnådde perfektion i känslan, imo. Fast annars var GTA 5 riktigt bra så räknas väl inte.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Jag håller med om Dragon Age 2 och Mass Effect Andromeda. Jag ska dock försöka nämna någon som ingen annan har.

Star Wars Force Unleashed 2 var en riktigt stor besvikelse, 4 timmars kampanj som inte var i närheten av första spelet.

Halo 5 var inte heller någon hit, 1-4 har jag lagt hur mycket tid på som helst men 5an lyckades jag knappt ens ta mig genom.

Mirror's Edge: Catalyst - första var nytt och spännande, men det hade också något annat. Något som uppföljaren saknade.

Skägg.
10 Chambers

Blev ju besviken på Doom Eternal, samtidigt som jag vet att många verkligen gillade de nya mekanikerna.


signatur
Flakmonkey

Finns många men här kommer några. De flesta av dem är inte dåliga spel, bara offer för ens egna hype.

Unreal Tournament 3
Såhär i efterhand så inser jag att det aldrig kunnat leva upp till mina förväntningar, samtidigt som jag var i fel del i livet för att till mig det och läget var precis det motsatta med föregångarna 2003/2004 som imo är de bästa MP-spelen någonsin. Den blandningen av kvalitet och kvantitet är svår att slå

Deus Ex: Invisible War
Samma sak här egentligen. Hur tusan följer man upp Deus Ex som tillsammans med System Shock 2 är mina främsta SP-upplevelser någonsin

Rainbow Islands
Bra spel, men inte i närheten av giganten Bubble Bobble som jag hade fantastiska minnen från.

Sonic 06
Såhär i efterhand så var inte Sonic Adventure 1 och 2 så bra de heller men de var det i minnet så jag hoppades ändå på Sonic 06 vilket man fick ångra bittert.

Castlevania 2: Simon's Quest
Fattade ju inte vad man skulle göra. Tack vare internet så har man ju fått reda på att det till stor del berodde på kass översättning, men det hjälpte mig ju inte när man var 10 bast och hyrde det tillsammans med en NES över en helg.

Dödgrävaren
Medlem

Soldier of fortune 3

Medlem

Alla Battlefield efter BF3, Alla COD efter Cod MW2, Quake 4, Duke nukem forever, Bioshock 2 och Diablo 3 är och var riktiga besvikelser i min mening.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Mafia 3! Jag har ingen aning om hur de kunde misslyckas med allting, men det gjorde de..

Lul 😄😄

Medlem

Simon the Sorcerer 3D

Efter 2 fantastiska spel blir det totalt magplask. Trots att jag spelat de två första flera gånger så kan jag inte ens samla energin för att starta 3:an. Även vid release klarade jag bara av några timmar innan jag gav upp.

Medlem
Skrivet av forzo:

Fallout 3 - "Oblivion with guns". Bethesda har och kommer förmodligen aldrig förstå vad som gjorde Fallout 1 och 2 så magiska. RIP Van Buren

Utan att använda FO 1&2 som referensram vill jag ändå säga att FO3 är objektivt ett bra spel. Personligen ligger det snubblande nära min topp 10-lista. Men, med det sagt så har jag inte spelat orginalen.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Måste tyvärr säga DOOM Eternal. Ingen ammo, alla vapen känns värdelösa, massa platforming som inte hör hemma i DOOM. Nä tack.

Älskade Doom 2016 men kände direkt när Eternal kom och jag såg trailers att något gått snett. Glad nu att jag helt skippade det.

Medlem

Golden Dark Dawn var en besvikelse. För de som inte vet var de två första spelen i serien släppta till GBA och Dark Dawn släpptes till NDS. Tyvärr så släpptes spelet till NDS väldigt sent i konsolens livstid, bara 4 månader innan 3DS hade sin release.

Spelet kändes klumpigt och grafiken kändes inte alls något vidare. Hur hade det sett ut om man utvecklade spelet till 3DS istället? Hade det varit lika klumpigt? Hur hade grafiken set ut? Trevligt att spela igenom en gång, men tyvärr inget jag kommer att göra igen. I dagsläget längtar jag efter den dagen då Camelot gör nästa spel i serien, men denna gång till Switch.

Edit: Nu sitter jag och kör igenom det ändå för att jag vill fylla i FZ Community Summer Challenge 2020 med Golden Sun så att fler kan få upp ögonen för denna fantastiska spelserie.

Medlem

Fallout 3
Dragon age 2 & 3

Medlem

Som så många andra redan skrivit är Mass Effect 3 den största besvikelsen när det gäller uppföljare.
Det är slutet av spelet som bara fick mig att gapa och skaka på huvudet.
Alla mina val saknade betydelse.
Allt som serien byggt upp, med vad jag hade tyckt var riktigt bra spel föll pladask.
Det här var inte bara Mass Effects fall utan även Biowares fall.
Har inte spelat Andromeda och kommer inte göra det heller.

Medlem

Innan jag gick in på Fragzone satt jag härmed en skål flingor och hörde musiken till Warhammer 40,000 - Dawn of War 2 i min skalle.
Så svaret är enkelt.

Dawn of War 3.

Jag tyckte ettan var okej, om än inte min kopp the.
Jag ÄLSKAR tvåan. Singelplayer kampanjen är i mitt tycke helt fantastisk. Och ger fin replayability med olika items och uppgraderingar och trupp val.

Men Dow 3?
Det känns som att nån fått reda på att en del fans ogillade DoW2, så de försökte backa till ettan. Men de lät praktikanterna sköta jobbet.
Otroligt segt gameplay. Supertrista kartor. Story som kändes som en oinspirerad kopianav de gamla.
Och sen skär det i min Warhammer själ när man gått tillbaka till att marines är töntar. En karta spelade man orker, och jag dödade lätt 100 spacemarines på typ 30 minuter...
Vem fan bryr sig om demoniska hot när hela sektorn fått en sådan smäll? 100 döda marines?! I tvåan hade du cirka 10-15 marines på varje karta och slaktade hela arméer av rymdinsekter!

Mina förväntningar var låga men spelet lyckades ändå segla in långt under dem.

Medlem

Hmm, väldigt snarlika åsikter här ser jag t ex
-Dragon Age 2, Mass Effect 3, Diablo 3...

Försöker komma med något nytt:
-Splinter Cell: Double Agent, intressant koncept, men kändes som en väsentligt sämre kopia av det superbra Chaos Theory. Addera det faktum att det är buggigaste skiten någonsin. RIP Sam Fisher †

-Shadow Warrior 2, bättre grafik månne, mer känsla i vapnen kanske. Men de gjorde bort sig i allt annat i försök att kopiera andra spel såsom Borderlands och dylikt.

Men Rome 2 tar nog priset (kanske ihop med DA2), redan nämnt här men det är största besvikelsen by far för min del. CA har räddat hedern med Warhammer serien åtminstone efteråt.

Finns nog en del spel man har ej spelat, utan bojkottat likt Crysis 2 som inte verkade bli den raka uppföljare man hoppades på. Har inte tid med skräp heller egentligen.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Inaktiv

Awesome Pea 2, hade förväntat mig mer utveckling av ärtan från första spelet. Istället fick vi mer av samma.

Medlem

Dragon age 2.
Bioshock 2.
Sedan också diverse ass creed spel 🙃🙃🙃


signatur

Allätare

Medlem

Mass Effect Andromeda
Mafia 3
Dragon Age 2
Ghost Recon Breakpoint (Wildlands är också en besvikelse gentemot de gamla spelen)
Warhammer 40K: Dawn of War 3
Battlefield 4 (Och allt därefter)


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

The last of us 2

Sikket magplask

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Nosnos:

Sonic 06
Såhär i efterhand så var inte Sonic Adventure 1 och 2 så bra de heller men de var det i minnet så jag hoppades ändå på Sonic 06 vilket man fick ångra bittert.

Jag skulle kunna skriva nästan alla Sonic-spel sedan kotten klev in i 3D. Jag som alltid älskat Mega Drive-spelen har haft väldigt svårt att komma överens med Sonic sedan dess. Sonic Adventure känns som du säger inte så bra i dag, men där och då var de väldigt imponerande. Sonic 06, Sonic Unleashed, Sonic Heroes m.fl. är alla skräpspel. Och så lurade jag mig själv med att hoppas på Sonic Forces...

Däremot blev jag faktiskt lite småförtjust i Sonic Lost World till Wii U. Tyckte inte alls det var så tokigt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

123
Skriv svar