Phil Spencer förklarar varför det inte blir några Xbox Series X-exklusiviteter "på ett par år"

Robot
Phil Spencer förklarar varför det inte blir några Xbox Series X-exklusiviteter "på ett par år"

Spelaren måste komma först, menar Spencer.

#phil-spencer, #xbox, #xbox-series-x


Medlem

Tyvärr låter det som att de ger upp innan själva fighten ens börjat.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Känns som en Windows lansering. Om de slutar tillverka de äldre konsolerna så kommer ju fler automatiskt att byta upp sig. Lite samma som mobiltelefoner. De slipper tillverka en mängd Series X från början också, men kan använda den för att göra reklam för spelen.

Medlem

Spencers PR snack slutar aldrig att roa. Får vår skull? Mycket lustigt!

Medlem

Jag tror det är för att man inte vill störa Game Pass så mycket.

Många skaffar GP för MS egna spel. Om majoriteten av dessa inte skulle komma till Xbox One så skulle många som inte uppgraderar till nästa generation på 1-2 år förlora en stor del av anledningen att abonnera på GP.

Medlem

Trams, ps5 all the way, våga satsa och göra riktiga next gen spel som sony.

Medlem

Jag är kluven. Samtidigt som jag tycker att de verkligen har lyckats med Game Pass, så tar deras strategi bort incitamentet för mig att uppgradera från One X till Series X. Det mesta jag är intresserad av kan ändå spelas via PC-klienten.

Så trots att MS vinner med sitt Game Pass vs PS Now (Stadia räknas inte ens) så har Sony fortfarande så många intressanta IP:n som gör att PS5 skapar hype. Då har jag ändå haft alla generationer av Xbox och bara den första av PS och är mer investerad i MS ekosystem.

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Jag är kluven. Samtidigt som jag tycker att de verkligen har lyckats med Game Pass, så tar deras strategi bort incitamentet för mig att uppgradera från One X till Series X. Det mesta jag är intresserad av kan ändå spelas via PC-klienten.

Så trots att MS vinner med sitt Game Pass vs PS Now (Stadia räknas inte ens) så har Sony fortfarande så många intressanta IP:n som gör att PS5 skapar hype. Då har jag ändå haft alla generationer av Xbox och bara den första av PS och är mer investerad i MS ekosystem.

På vilket sätt känner du dig kluven? Om du spelar deras spel via PC-klienten så är du en lika viktig kund som om du köpt 300 Xbox Series X. Hårdvara är bara ett verktyg för att sälja mjukvara. Det är hela poängen (och styrkan) med MS strategi. Genom att inte göra skillnad på de spelare som spelar via Xbox One, Series X eller PC har de potentiellt en betydligt större målgrupp än Sony som enbart fokuserar på en målgrupp i taget.

Sony må ha grymma exklusiva titlar, men MS erbjuder en betydligt mer lockande plattform för alla tredjepartsutvecklare med sin strategi.

Vill du att ditt spel ska spelas av 50 miljoner användare eller en miljard?

Medlem

Låter bra
Så länge Series X versionerna inte blir cripplade.
Bara en stolle går med på vad sony håller på med


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Farornas Konung

Spelar på Pc, så mig gör det inget..

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Aletheides:

Spencers PR snack slutar aldrig att roa. Får vår skull? Mycket lustigt!

Fast vilken är egentligen nackdelen för oss konsumenter?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av heady89:

Trams, ps5 all the way, våga satsa och göra riktiga next gen spel som sony.

Du tycker inte att Hellblade II ser ut som next gen?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Tyvärr låter det som att de ger upp innan själva fighten ens börjat.

Tyvärr låter det som du vill ha exklusiva titlar, låsta till olika medium? Tänker speciellt på streamingstjänster som gör det så bra och alla älskar det
Säger inte att så är fallet men jag anser inte att det ska vara en fight alls om spel.

Det ska vara en fight om spelarna och den har mest exklusiva, speciellt om det inte kommer till andra förlorar hos många.
Jag vet många som bara har PS4 eller Xbox One och gärna (i båda läger) hade spelat spel med de som har andra konsolen och samma spel. Exklusiviteten dödar det och flera av dem har faktiskt nästan helt gått över till PC bara p.g.a. det.

Absolut har Sony bättre exklusiva spel och jag har ägt nästan alla konsoler sista 15 år men nu är det slut med det, speciellt om spelen är låsta/exklusiva och inte kommer till PC också med cross-play där det går.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Dex
Medlem
Skrivet av Taskman:

Tyvärr låter det som du vill ha exklusiva titlar, låsta till olika medium? Tänker speciellt på streamingstjänster som gör det så bra och alla älskar det
Säger inte att så är fallet men jag anser inte att det ska vara en fight alls om spel.

Det ska vara en fight om spelarna och den har mest exklusiva, speciellt om det inte kommer till andra förlorar hos många.
Jag vet många som bara har PS4 eller Xbox One och gärna (i båda läger) hade spelat spel med de som har andra konsolen och samma spel. Exklusiviteten dödar det och flera av dem har faktiskt nästan helt gått över till PC bara p.g.a. det.

Absolut har Sony bättre exklusiva spel och jag har ägt nästan alla konsoler sista 15 år men nu är det slut med det, speciellt om spelen är låsta/exklusiva och inte kommer till PC också med cross-play där det går.

Men Microsoft kör också sina spel exklusivt på sin platform. Det är bara microsofts mjukvara som gäller för deras spel. Ser inte några Microsoft spel komma till t.ex Nintendos eller Sonys konsoler så tycker verkligen att det är helt fel att dom är mycket mer spelar vänliga eller vad man ska kalla det. Microsoft är ute efter att tjäna pengar precis som alla andra företag och dom har låst sina spel till sin platform precis som Sony, Nintendo osv. Det är bara att dom äger Windows också som gör någon skillnad.

Personligen tycker jag att både Sony och Microsoft gör helt rätt och spelar helt och hållet på sina styrkor. Mircosoft satsar på sina bra tjänster medans Sony satsar på spel som är specifikt designat för PS5 och är helt säker på att båda två gör helt rätt och kommer sälja jätte bra pga detta.

Förstår inte varför alltid hälften av alla inlägg (inte specifikt ditt inlägg här) i dessa artiklar alltid måste vara antingen eller att det är bara är det ena sättet som gäller. Båda sätten har sina fördelar och nackdelar och både Sony och Microsoft så här långt har gjort helt rätt än så länge tycker jag.

Medlem

Trots allt snack om att alla ska med så nås vi av nyheten att one x tas ur produktion och att resident evil village inte kommer till current gen.

Medlem
Skrivet av kanshira:

Trots allt snack om att alla ska med så nås vi av nyheten att one x tas ur produktion och att resident evil village inte kommer till current gen.

Det gäller väl att kunna ha två olika tankar i huvudet samtidigt. Det är inte Xbox Game Studios som gör RE. Andra utvecklare får välja själva.

Att One X inte tillverkas har inget med dess stöd att göra.

Medlem

Borde inte ett alternativ i omröstingen vara i stil med "Ja, detta är dåligt"?

Medlem
Skrivet av dex20:

Men Microsoft kör också sina spel exklusivt på sin platform. Det är bara microsofts mjukvara som gäller för deras spel. Ser inte några Microsoft spel komma till t.ex Nintendos eller Sonys konsoler så tycker verkligen att det är helt fel att dom är mycket mer spelar vänliga eller vad man ska kalla det. Microsoft är ute efter att tjäna pengar precis som alla andra företag och dom har låst sina spel till sin platform precis som Sony, Nintendo osv. Det är bara att dom äger Windows också som gör någon skillnad.

Personligen tycker jag att både Sony och Microsoft gör helt rätt och spelar helt och hållet på sina styrkor. Mircosoft satsar på sina bra tjänster medans Sony satsar på spel som är specifikt designat för PS5 och är helt säker på att båda två gör helt rätt och kommer sälja jätte bra pga detta.

Förstår inte varför alltid hälften av alla inlägg (inte specifikt ditt inlägg här) i dessa artiklar alltid måste vara antingen eller att det är bara är det ena sättet som gäller. Båda sätten har sina fördelar och nackdelar och både Sony och Microsoft så här långt har gjort helt rätt än så länge tycker jag.

M I N E C R A F T

Medlem

Detta borde väl pressa priset på spelen också?

Eftersom de har en mycket större publik att sälja dem till.

Medlem

Förstår budskapet.

Men jag har svårt när företag försöker tänka åt konsumenten, det blir lite fördummande.
Vi gör det här för er? För att vi inte kan förstå?
Tycker det är ganska klart vad Microsoft håller på med, de bygger en digital plattform för spelare oavsett vad de spelar på (förutom en PS då förstås). Det är väl bra, men konsolspelaren vill väl även ha valuta för investeringen I en ny konsol. Jag gissar helt enkelt att deras förstaparts utvecklare inte har något färdigt då uppköpen är ganska färska och det tar lång tid att utveckla spel. Det här är ett sätt att ludda över det.

De släcker även ner förväntningarna på en generation Xbox. Blir bättre flyt och lite snyggare. Deras meddelande till oss konsumenter blir typ. Ni får vänta tålmodigt. Vi har en häftig produkt men spela på din potatis eller Xbox One så länge. Inga next gen titlar här. Varför vill du köpa denna nu? Det här bäst för dig. Gå i trappor, ta inte bilen. Det är också bra för mig.

Kontra Sony. Vi har utvecklat en next gen burk i jättemånga år. Du kan spela på den också. Optimerade titlar, varsågod. Upplevelsen är här snart.

Vill man byta generation skall det vara värt investeringen?

Ursäkta min rant 🙂 blir bara irriterad när företag omyndigförklarar konsumenter.

Inaktiv
Skrivet av Gregerory:

Förstår budskapet.

Men jag har svårt när företag försöker tänka åt konsumenten, det blir lite fördummande.
Vi gör det här för er? För att vi inte kan förstå?
Tycker det är ganska klart vad Microsoft håller på med, de bygger en digital plattform för spelare oavsett vad de spelar på (förutom en PS då förstås). Det är väl bra, men konsolspelaren vill väl även ha valuta för investeringen I en ny konsol. Jag gissar helt enkelt att deras förstaparts utvecklare inte har något färdigt då uppköpen är ganska färska och det tar lång tid att utveckla spel. Det här är ett sätt att ludda över det.

De släcker även ner förväntningarna på en generation Xbox. Blir bättre flyt och lite snyggare. Deras meddelande till oss konsumenter blir typ. Ni får vänta tålmodigt. Vi har en häftig produkt men spela på din potatis eller Xbox One så länge. Inga next gen titlar här. Varför vill du köpa denna nu? Det här bäst för dig. Gå i trappor, ta inte bilen. Det är också bra för mig.

Kontra Sony. Vi har utvecklat en next gen burk i jättemånga år. Du kan spela på den också. Optimerade titlar, varsågod. Upplevelsen är här snart.

Vill man byta generation skall det vara värt investeringen?

Ursäkta min rant 🙂 blir bara irriterad när företag omyndigförklarar konsumenter.

Tog orden ur munnen på mig.
+1

Inaktiv
Skrivet av anon_81726:

Bara en normalbegåvad har något emot att man kan spela på enheter man redan äger.... MS spel kommer inte vara cripplade som PS fanboys tror, tvärtom, de kommer med största sannolikhet se bättre ut än ps5s

Sluta trolla nu. Ingen i hela tråden utom du har skrivit något om "cripplade" spel. Ingen beter sig som en "fanboy" utom du.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Vadå tvärtom, om du har en klenare minspec så får du ju utveckla mot den. Men ja jag vill ha halo på min gamegear

Som om PC-spel skulle vara helt usla för de stödjer sämre hårdvara. Behöver inte betyda så mycket ännu att man stödjer äldre hårdvara, det är ändå spel som varit under utveckling rätt länge.

Medlem

Förstår inte varför det ens kan vara negativt. De utvecklare som vill hävda sig med grafik har kunnat göra detta på PC I decennier.
Det är väl inget annorlunda i detta. Helt bisarrt att påstå att de utvecklar mot den sämsta tillgängliga hårdvaran.

Avstängd
Skrivet av Aletheides:

Spencers PR snack slutar aldrig att roa. Får vår skull? Mycket lustigt!

Det var FZ:s tillägg, inte ett direkt citat.

Ambassadör
Xbox

Tycker verkligen att MS Flight Simulator ser ut att vara tillbakahållet...

Xbox utvecklar redan alla spel för PC så att justera för ytterligare en spec är nog inte särskilt jobbigt. De flesta spel, förmodligen alla, som släpps under det här fönstret kommer dessutom att ha börjat sin utveckling innan det fanns något Series X att jobba mot. Kommer Xbox One-versionerna av spelen att vara fantastiska? Nej, men de kommer att fungera, precis som minimum-spec på PC.
Spelen kommer att vara fantastiska på Series X och på PC ändå.

Många missar att det är Xbox Game Pass som är produkten. Hur man tar sig in i ekosystemet är inte avgörande, om det så är via Xbox One, Series X, PC, xCloud så är man inne.

Cross-gen är dessutom en helt vanlig företeelse, skillnaden nu är att de flesta first party-spelen också blir det en stund. Då huvudmålet inte är att sälja Y antal konsoler så finns det ingen anledning att låsa ute folk i onödan.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av heady89:

Trams, ps5 all the way, våga satsa och göra riktiga next gen spel som sony.

Riktiga next gen spel som sony!? HAHAHHAAHAHAHAHAHAHAHHA! alla spel som släpps på konsol är ju typ 5 gen backåt för en pc spelare.

Dom kommer aldrig revolutionera kommer bara inte hända sålänge det är samma skrot i sakerna i 5 år och inte hårdvaran stannar ordentligt.

Däremot kan jag säga det finns bra sp story spel det kan du säga, men att det är något gamebreaking revolutionärt som inte gjorts på pc innan är jääävligt fel

Själv kommer jag köpa xbox efter detta pga jag är trött på exklusiviteterna.

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Spelar på Pc, så mig gör det inget..

Grattis


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Dex
Medlem
Skrivet av FuzioN:

Riktiga next gen spel som sony!? HAHAHHAAHAHAHAHAHAHAHHA! alla spel som släpps på konsol är ju typ 5 gen backåt för en pc spelare.

Dom kommer aldrig revolutionera kommer bara inte hända sålänge det är samma skrot i sakerna i 5 år och inte hårdvaran stannar ordentligt.

Däremot kan jag säga det finns bra sp story spel det kan du säga, men att det är något gamebreaking revolutionärt som inte gjorts på pc innan är jääävligt fel

Själv kommer jag köpa xbox efter detta pga jag är trött på exklusiviteterna.

Om man vänder på det istället då. Vad har PC gjort för något "game breaking"? Sony vågar ju iallafall testat något nytt här nu med hårddisken som verkar kunna förändra en hel del enligt utvecklarna som har testat det. Vad har PC gjort?

Medlem
Skrivet av Vamp:

På vilket sätt känner du dig kluven? Om du spelar deras spel via PC-klienten så är du en lika viktig kund som om du köpt 300 Xbox Series X. Hårdvara är bara ett verktyg för att sälja mjukvara. Det är hela poängen (och styrkan) med MS strategi. Genom att inte göra skillnad på de spelare som spelar via Xbox One, Series X eller PC har de potentiellt en betydligt större målgrupp än Sony som enbart fokuserar på en målgrupp i taget.

Sony må ha grymma exklusiva titlar, men MS erbjuder en betydligt mer lockande plattform för alla tredjepartsutvecklare med sin strategi.

Vill du att ditt spel ska spelas av 50 miljoner användare eller en miljard?

Var i mitt inlägg hittade du att jag tyckte att MS strategi var dålig? Tvärtom hyllade jag ju deras Game Pass, det är en fantastisk tjänst och övriga aktörer har en del att lära där.

Som svar på din fråga är jag kluven eftersom jag troligtvis kommer att välja PS5 framför Series X, trots att jag är mer investerad i Xbox ekosystem. Jag är inte överdrivet förtjust i att sprida fokus över flera plattformar och har därför hållit mig till Steam + Xbox. MS strategi dödar mitt intresse för att köpa Series X redan innan lanseringen, vilket inte har hänt vid tidigare lanseringar. Med Game Pass på PC och One X ger PS5:an mig mycket mer värde som läget är just nu.

Huruvida det är en bra sak eller dålig är egentligen irrelevant. Jag menade inte att MS strategi är dålig per se, jag menade bara att den just nu gör Series X utbytbar, rent av överflödig. Givetvis tjänar MS i längden på att lyckas med Game Pass. Content > hårdvaran.

123
Skriv svar