Jag ska få en dator

Medlem
Skrivet av C64:

Så här blev min rig

Komplett Epic Gaming PC - Crazy Ryzen 9 Edition (1 st)
AOC 32" Curved gamingskärm CQ32G1 (1 st)
Logitech MK120 Combo (1 st)
HyperX Cloud Stinger Core Gaming Headset (1 st)
Ryzen 7 är det !räcker gott för mig tills det är dags o uppgradera

Status : Behandlas
Gissa om jag F5 varje dag

Saknar den glädjen. Hoppas du kommer ha skoj!

Medlem
Skrivet av kebbe:

Du kan tycka att 20gb är lagom om du vill, jag anser att 256GB är för lite till en OS-disk dedikerad till Windows.

Intressant. Berätta gärna vad det är som du har som kräver det utrymmet. När windows är installerat och klart har du, låt oss överdriva windows storlek, 150 gigabyte kvar att använda till... vad?


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:

Intressant. Berätta gärna vad det är som du har som kräver det utrymmet. När windows är installerat och klart har du, låt oss överdriva windows storlek, 150 gigabyte kvar att använda till... vad?

Vad är nackdelen med att ha en större OS-disk när man ändå skaffar nytt? Undrar i och med att det verkar ha varit en ordentlig kontrovers att rekommendera en något större disk. Tror inte att de som rekommenderar små OS-diskar har suttit med dem själva. Sitter just nu med 120gb och får konstant gå in och pilla bland alla filer som Windows automatiskt placerar på OS-disken trots att man ställer in att det skall lagras på andra diskar, det är ett konstant tjat om "Utrymmet på X håller på att ta slut".

Utöver Windows på drygt 44gb har jag drygt 23gb användardata som lagras i mappar som "Local", "Roaming" och "LocalLow" utöver tempfiler etc. Pagefile.sys tar upp ytterligare drygt 16gb, följt av diverse cache-mappar i ProgramData, Program Files och Program Files (x86) som totalt tar up 27gb. Kvar av 120gb (i praktiken 111gb) är strax över 1gb utan ett enda program installerat direkt på OS-disken.

Så nej, med Windows är det inte "installerat och klart", det är inte så Windows fungerar. Ser inga som helst problem med att rekommendera en större OS-disk bara för att personen som ber om råd ska slippa tänka på det i framtiden.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Vad är nackdelen med att ha en större OS-disk när man ändå skaffar nytt? Undrar i och med att det verkar ha varit en ordentlig kontrovers att rekommendera en något större disk. Tror inte att de som rekommenderar små OS-diskar har suttit med dem själva. Sitter just nu med 120gb och får konstant gå in och pilla bland alla filer som Windows automatiskt placerar på OS-disken trots att man ställer in att det skall lagras på andra diskar, det är ett konstant tjat om "Utrymmet på X håller på att ta slut".

Utöver Windows på drygt 44gb har jag drygt 23gb användardata som lagras i mappar som "Local", "Roaming" och "LocalLow" utöver tempfiler etc. Pagefile.sys tar upp ytterligare drygt 16gb, följt av diverse cache-mappar i ProgramData, Program Files och Program Files (x86) som totalt tar up 27gb. Kvar av 120gb (i praktiken 111gb) är strax över 1gb utan ett enda program installerat direkt på OS-disken.

Så nej, med Windows är det inte "installerat och klart", det är inte så Windows fungerar. Ser inga som helst problem med att rekommendera en större OS-disk bara för att personen som ber om råd ska slippa tänka på det i framtiden.

Imponerande dålig config isf. 120gb som dedikerad OS-disk räcker och blir över. Får du 1gb kvar är felet, för det är verkligen ett fel om vi pratar dedikerad os-disk, ditt. Börjar du spara ner massa annat i user data mapparna så visst men nu var det dedikerad OS-disk. Det betyder att du inte installerar MS Office och kör ner svärmors alla filmer på barnbarnen på den disken.

Nej, utrymme är verkligen inte kontroversiellt. Att däremot påstå att en 120gb och i det aktuella fallet en 256gb os disk är för liten är helt enkelt ett dåligt råd. Och fel. Inte subjetktivt fel utan helt enkelt bara fel.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Jag har en Samsung SSD 128gb som tuggat länge.
Då har jag 7st SSD till (alla större än os SSD) och har aldrig fått platsbrist på os SSD.
Men endå, man kan aldrig få för stort lagrings utrymme


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

C64
Medlem

Jo såklart lär jag uppgradera senare
kiaracer kommer jag heta på wreckfest

C64
Medlem

Sådär! måste bara säga hur häftigt det är med den här nya datorn det är som att kliva in i en ny värld med den här stora skärmen testade wreckfest nu med Ultra settings det funka fin fint
Är ute efter ett bra cpu temp monitor program som man har på aktivetsfältet
har testat speedfan det är väll okey antar ja

12
Skriv svar