Moddare kan sälja kreationer direkt i Microsoft Flight Simulator

Robot
Moddare kan sälja kreationer direkt i Microsoft Flight Simulator

Men först måste de bli antagna till partnerprogrammet.

#Microsoft-flight-simulator


Medlem

Vet i fan om man kan fortsätta kalla sig "moddare" när man tar betalt. En sak att få donationer och dylikt men jag skulle aldrig sälja mina moddar. Det här blir ju inget annorlunda från DLC/mikrotransaktioner. De som gör sånt här är snarare tredje-partutvecklare.

Medlem

Kan inte någon övertala Eagle Dynamics att gå över till MS Flight Simulator. Det skulle vara ett drömscenario.

Avstängd
Skrivet av Fiddi:

Vet i fan om man kan fortsätta kalla sig "moddare" när man tar betalt. En sak att få donationer och dylikt men jag skulle aldrig sälja mina moddar. Det här blir ju inget annorlunda från DLC/mikrotransaktioner. De som gör sånt här är snarare tredje-part utvecklare.

Det korrekta begreppet är: dåligt betald tredjepartutvecklare.

Medlem

Betalda moddar i ett spel för 1200kr, jomenvisst.

Medlem

Om man kört xplane & fsx och det helvete det är att managea addons och skit som får allt att krascha så är det ändå välkommet med en filtreringsprocess.

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Kan inte någon övertala Eagle Dynamics att gå över till MS Flight Simulator. Det skulle vara ett drömscenario.

Jao, men ja tror det kan bli problem med att man kan åka och bomba precis allt. Men ja DCS sjuka detaljrikedom och simuleringar vad gäller flygplanen i kombo med ms tech för världen hade varit grymt värre.

Medlem

Fasen vad läckert det ser ut.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Ambassadör
Xbox
Skrivet av kebbe:

Betalda moddar i ett spel för 1200kr, jomenvisst.

Skitdumt att kunna ta betalt för sitt arbete. Dessutom är alla tvingade att köpa.

/s


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Betalda moddar i ett spel för 1200kr, jomenvisst.

Du är visst ny till Microsoft Flight Simulator.

Mods, eller add-on's som är den korrekta benämningen, är en marknad som har existerat i över 20-år för Flight Simulator serien. För MSFS är faktist en riktig simulatormjukvara och inte bara ett "spel".

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Vet i fan om man kan fortsätta kalla sig "moddare" när man tar betalt. En sak att få donationer och dylikt men jag skulle aldrig sälja mina moddar. Det här blir ju inget annorlunda från DLC/mikrotransaktioner. De som gör sånt här är snarare tredje-part utvecklare.

Vad är skillnaden? Donation eller få betalt? Som någon annan sa så är det valfritt att köpa vilka moddar man vill, ingen som tvingar dig.

Om folk kan göra nischade moddar som folk vill ha och även få betalt för sitt jobb är de väl bra, förstår inte problemet.

Medlem
Skrivet av karatekex:

Vad är skillnaden? Donation eller få betalt? Som någon annan sa så är det valfritt att köpa vilka moddar man vill, ingen som tvingar dig.

Om folk kan göra nischade moddar som folk vill ha och även få betalt för sitt jobb är de väl bra, förstår inte problemet.

För det första, uppenbarligen är den största skillnaden att en donation är en donation, dvs. något som inte är obligatoriskt och görs av de som vill hjälpa till lite....

Sen att ta betalt för en produkt kan föra med sig en hel del plikter som inte är relevanta när man släpper saker öppet och gratis, typ. support, uppdateringar etc. (detta beror såklart på användaravtal mm.)

En annan sak är att när moddare börjar ta betalt för sina saker börjar också mentaliteten ändras, tex. öppen källkod flyger bort direkt (vilket kan leda till kompatibilitetsproblem med andra moddar då det oftast är andra personer som gör dem och att ha tillgång till källkod då är mycket bättre). Hjälpsamheten inom 'modcommunityn' sänks ordentligt då det helt plötsligt är en kommersiell sak de håller på med där konkurrens kan leda till mindre köp av ens produkter. Vilket kan (och lär) leda till rejält mycket färre moddar.
När Bethesda och Valve införde deras "paid mods"-fiasko på Steam Workshop så började detta hända smått, men som tur är tog det stopp rätt kvickt (det var ett par moddare som slutade permanent efter det, dels några av dem som tog betalt och blev arga att de inte kunde sälja sin skit längre men också ett par som stack av principskäl).

Dessutom kan hela API:er (verktyg likt typ. DirektX fast relaterat till moddning då) bli betalvaror som kanske kräver att både moddare och användare måste köpa tillgång till den också.

Och det är bara början, de problem som jag radade upp är mestadels moddarproblem. För användarna är det ännu värre. De måste börja betala för saker som tidigare var gratis, det finns oftast ingen chans för retur om modden inte fungerar ordentligt. Användare är oftast ganska snabba på att klaga, även på gratismoddar, så tänk hur det blir om pengar helt plötsligt är inblandat.

Kort sagt, om det börjas ta betalt för moddar kommer moddning, både på användarnas sida och moddarnas, gå åt helvete. Som tur är så är de flesta moddarna emot det här (åtminstone i de grupperna jag varit med i). Det är såklart det hade varit roligt att få betalt för sitt arbete, men den kostnaden ska inte vara på användarna, det är meningen (för de flesta) att moddning ska vara för skojs skull. Hoppas det svarar på din fråga!

(Ett annat exempel, tänk om Skyrim's Unofficial Patches kostade pengar, de som är nästan ett totalt krav för att kunna spela deras spel på PC, det hade blivit sånt liv)

Medlem
Skrivet av AplAy:

Det korrekta begreppet är: dåligt betald tredjepartutvecklare.

Hah, de som säljer här får säkert inte mer an 25% av köpet.

När Valve och Bethesda drog igång deras "paid mods" så tror jag moddarnas andel var ca. 25%.. (Gav säkert upp rättigheter också)

Medlem

Går det här spelet verkligen ut på att man ska få upp planet i luften för att sedan landa igen?

Medlem

@Fiddi: tack för väldigt utförligt svar
Jag förstår mer din syn på de hela och kan hålla med om en del, tex att det lär bli strul med support och uppdatering och att det kräver ett större ansvar när man tar betalt.

De jag inte håller med om är tanken att man aldrig ska kunna ta betalt för moddar. Varför skulle inte vissa projekt passa sig för att bli betalmoddar medan andra förlitar sig på communities hjälp och förblir gratis.
Håller inte med om att bara för vissa tar betalt så kommer communities dö ut å sluta hjälpa varandra, finns ju massor av open source och ”crowd-gjorda” projekt I andra kommersiella marknader.

Tror på en blandning av betal och gratis moddar helt enkelt.

Medlem
Skrivet av justhitx:

Går det här spelet verkligen ut på att man ska få upp planet i luften för att sedan landa igen?

Flygsimulatorer funkar så ja, flyg från en flygplats till en annan.
Sen har du Vatsim som är mer seriöst än MFS i mitt tycke.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av karatekex:

@Fiddi: tack för väldigt utförligt svar
Jag förstår mer din syn på de hela och kan hålla med om en del, tex att det lär bli strul med support och uppdatering och att det kräver ett större ansvar när man tar betalt.

De jag inte håller med om är tanken att man aldrig ska kunna ta betalt för moddar. Varför skulle inte vissa projekt passa sig för att bli betalmoddar medan andra förlitar sig på communities hjälp och förblir gratis.
Håller inte med om att bara för vissa tar betalt så kommer communities dö ut å sluta hjälpa varandra, finns ju massor av open source och ”crowd-gjorda” projekt I andra kommersiella marknader.

Tror på en blandning av betal och gratis moddar helt enkelt.

Jag menar mer att det inte riktigt är moddning då, man är ju mer en tredje-partutvecklare som gör DLC/mikrotransaktion, som sagt.

Det jag menade med communities är att det skapar en allmän stämning som inte fodrar samarbete, man kan tex. se detta idag med moddar som har en patreon-sida, de håller oftast sitt arbete ovanligt tajt. Och även moddar av moddar kan få problem (beroende på användaravtal igen).
För att inte tala om licensträsket som kanske inte tillåter att kod används i en kommersiell produkt etc. Eller om en betalmod använder kod från en annan mod som är gratis (kanske tom. majoriteten av modden), förtjänar inte då originalutvecklaren pengarna också då? Sen om någon gör en för lik mod och släpper den gratis, hur ska det hanteras? (eller tvärt om, gör en väldigt lik och säljer den istället)

Jag känner bara att göra betalmoddar till en norm kommer skada mer än vad det kommer hjälpa. (Nu är det lite annorlunda såklart, men titta bara vad som hände med mikrotransaktioner, det började lite så att "stödja utvecklare")
Såklart en skön inställning att du tycker att moddare förtjänar valuta för sitt fina arbete

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Jag menar mer att det inte riktigt är moddning då, man är ju mer en tredje-partutvecklare som gör DLC/mikrotransaktion, som sagt.

Det jag menade med communities är att det skapar en allmän stämning som inte fodrar samarbete, man kan tex. se detta idag med moddar som har en patreon-sida de håller oftast sitt arbete ovanligt tajt. Och även moddar av moddar kan få problem (beroende på användaravtal igen).
För att inte tala om licensträsket som kanske inte tillåter att kod används i en kommersiell produkt etc. Eller om en betalmod använder kod från en annan mod som är gratis (kanske tom. majoriteten av modden), förtjänar inte då originalutvecklaren pengarna också då? Sen om någon gör en för lik mod och släpper den gratis, hur ska det hanteras? (eller tvärt om, gör en väldigt lik och säljer den istället)

Jag känner bara att göra betalmoddar till en norm kommer skada mer än vad det kommer hjälpa. (Nu är det lite annorlunda såklart, men titta bara vad som hände med mikrotransaktioner, det började lite så att "stödja utvecklare")
Såklart en skön inställning att du tycker att moddare förtjänar valuta för sitt fina arbete

Du listar massa problematik som spelvärlden i stort redan tar itu med. Ska man ta betalt för en mod ska man såklart ta ansvar, följa lagar och inte sno folks grejer. Självklart kommer inte alla moddar kunna funka att ta betalt för pågrund av de.

Förstår verkligen inte varför VISSA moddar inte skulle kunna kosta pengar, och att för VISSA projekt hade det funkat bra. Orkar inte med dessa absoluta argument att ALLA moddar måste vara gratis å annars kommer de förpesta resten.

eld
Medlem
Skrivet av Fiddi:

Jag känner bara att göra betalmoddar till en norm kommer skada mer än vad det kommer hjälpa. (Nu är det lite annorlunda såklart, men titta bara vad som hände med mikrotransaktioner, det började lite så att "stödja utvecklare")
Såklart en skön inställning att du tycker att moddare förtjänar valuta för sitt fina arbete

Fast moddar som kostat pengar har ju varit en ganska normal grej för flightsimulator

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Skitdumt att kunna ta betalt för sitt arbete. Dessutom är alla tvingade att köpa.

/s

xD

Kan det inte bara finnas en mellanväg där folk som moddar kan bestämma själva iaf de vill ta betalt för dem?

Medlem

Jag är taggad på att ansöka, kräver det ett registrerat bolag tro för beskattning eller sköter Microsoft den delen? Kommer det se ut som jag får min lön från dem?

Nevermind, verkar finnas alternativ som privatperson


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av karatekex:

Du listar massa problematik som spelvärlden i stort redan tar itu med. Ska man ta betalt för en mod ska man såklart ta ansvar, följa lagar och inte sno folks grejer. Självklart kommer inte alla moddar kunna funka att ta betalt för pågrund av de.

Förstår verkligen inte varför VISSA moddar inte skulle kunna kosta pengar, och att för VISSA projekt hade det funkat bra. Orkar inte med dessa absoluta argument att ALLA moddar måste vara gratis å annars kommer de förpesta resten.

Problematik som helst inte behöver ta sig in i modvärlden.. (Vilket det, som sagt, började göra under "paid mods"-skandalen, och modstöld verkade varken Valve eller Bethesda ta särskilt seriöst, tyvärr, fortfarande inte, för den delen). Jag har själv haft moddar stulna från mig, å andra sidan inte så mycket jag kan göra då många av mina moddar har öppen källkod med ganska fri licens. Hade inte varit särskilt glad om det använts för att sälja samma mod någonstans och hade ju varit nästan illa tvungen att skaffa en mer låst licens för att förhindra det.

Vissa moddar gör det redan, särskilt inom flygsimulatorer, och rent av så kanske det fungerar bra när det finns professionella företag som gör dessa DLC, men de absolut flesta "moddarna" (som för övrigt kostar 200-400 kr, ibland mer) håller medelhög-kvalitet, samtidigt som gratisvarianterna håller överlag låg-kvalitet (dvs. lägre produktionskvalitet än moddar överlag för andra spel, är inte superrelevant då det krävs ganska mycket att göra simulationsmoddar jämfört med "vanliga" spel, men skillnaden är ändå klar). Allmänna resurser för moddning verkar svårt att få tag i, speciellt för specialfunktioner.

Det är alltså inte konstigt att det är mestadels betald tredje-parts DLC inom simulatorvärlden, men det är vad det är, DLC eller mikrotransaktioner, inte moddar.

Hur som, sjukt skeptisk på att lita på ett ideal, men, vem vet, du kanske har rätt, men baserat på hur det gått hittills med kommersiell moddning så ser det inte särskilt ljust ut.

Skrivet av eld:

Fast moddar som kostat pengar har ju varit en ganska normal grej för flightsimulator

Jo visst, och har, som tur är, verkat hålla sig där. Men detta spelet har varit mycket i "mainstream"-nyheterna så kan ha högre effekt på andra spel på så sätt.

eld
Medlem
Skrivet av Fiddi:

Det är alltså inte konstigt att det är mestadels betald tredje-parts DLC inom simulatorvärlden, men det är vad det är, DLC eller mikrotransaktioner, inte moddar.

dlc och microtransactions är även också moddar, det finns ingen teknisk skillnad.

Men jo, moddar kan bli stulna, allt digital arbete kan bli stulet.

Skrivet av Fiddi:

Jo visst, och har, som tur är, verkat hålla sig där. Men detta spelet har varit mycket i "mainstream"-nyheterna så kan ha högre effekt på andra spel på så sätt.

Minecraft har redan en långt gången marknad som till stor del drivs av "moddare", eller snarare sett folk som nu kan ta betalt för sitt arbete, även andra spel som rust eller tf2 har ju länge haft det utan problem.

Jag tycker det är bra att möjligheten finns för folk att sälja sitt arbete, sen bör det ju absolut drivas rätt så det inte blir en kaotisk process om bethesda försökte med.

Medlem
Skrivet av eld:

dlc och microtransactions är även också moddar, det finns ingen teknisk skillnad.

Men jo, moddar kan bli stulna, allt digital arbete kan bli stulet.

Minecraft har redan en långt gången marknad som till stor del drivs av "moddare", eller snarare sett folk som nu kan ta betalt för sitt arbete, även andra spel som rust eller tf2 har ju länge haft det utan problem.

Jag tycker det är bra att möjligheten finns för folk att sälja sitt arbete, sen bör det ju absolut drivas rätt så det inte blir en kaotisk process om bethesda försökte med.

Teknisk skillnad, nej, men det är i stort sett ingen teknisk skillnad mellan en uppdatering och en mod heller. Poängen är att de tar betalt som om det var storskaliga DLC, och bör inte likställas med traditionella moddar.

Sen angående stöld, det är mer känsligt då de absolut flesta moddare har inte en precis kapitalet att säga emot i rätten. Och när de som håller i verksamheten inte bryr sig så lämnar det dålig smak i munnen.

Minecrafts lösning verkar ju inte vara en öppen marknad precis (plus då att det bara är till C++-versionen, som jag förstår knappt har modstöd jämfört med Java), verkar fungera som Bethesdas Creation Club (som enligt rapport inte ger några pengar av köpen till moddarna utan de får "lön" för sitt arbete istället), och de har ju varit extra försiktiga med att kalla det mods. En kurerad, utvald samling (kan inte hitta någon vidare information om hur mycket av pengarna man får) och vem som helst kan inte sälja vad de vill. Men där är det lite samma sak, ska det verkligen få kallas moddar när det ör utvecklarna själva som håller i försäljningen, enda skillnaden från en "vanlig" mikrotransaktion är vem som gjort den, är ju inget olikt från outsourcing.

Förstå mig inte fel, tycker också det är bra att moddare får betalt för sitt arbete, men den kostnaden borde inte läggas på användarna (om de inte själva väljer det med donationer etc.).

Nexusmods har en bra lösning, de använder deras annonsintäkter för ett poängsystem som går efter antalet unika nedladdningar du har på din mod. Fungerar utomordentligt bra, du kan därefter välja om du vill få ut pengarna i pengar eller donera till välgörenhet. Uppenbarligen kanske inte lika mycket pengar som att sälja sin mod för 300kr (varav man kanske bara får 25%) men ändå en slant som hjälper.

eld
Medlem
Skrivet av Fiddi:

Teknisk skillnad, nej, men det är i stort sett ingen teknisk skillnad mellan en uppdatering och en mod heller. Poängen är att de tar betalt som om det var storskaliga DLC, och bör inte likställas med traditionella moddar.

Det blir lite suddigt, vi har ju dlc som är mindre än moddar, och moddar som är större än expansioner som säljs till spel.

En mod slutar vara en mod när den säljs, en amatör blir professionell när hen tar betalt för sitt arbete.

Skrivet av Fiddi:

Sen angående stöld, det är mer känsligt då de absolut flesta moddare har inte en precis kapitalet att säga emot i rätten. Och när de som håller i verksamheten inte bryr sig så lämnar det dålig smak i munnen.

Det är svårt i rätten som det är, men även med en mod så har du all rätt till just det du skapat till modden, även om spelskaparen äger själva spelet, det blir en situation där spelskaparen inte får ge ut din mod utan ditt godkännande, och där du inte kan ge ut din mod utan spelskaparens godkännande.

Sen kan ju spelskaparen lägga till saker i eulan som säger att de äger rätten till dina moddar, det är ju en annan grej, annars har du fullständig copyright till just det du skapat i din mod, ingen kan sno det precis som att de inte kan sno någon annans spel.

Men ja, som en egen person är det svårt att slåss mot sådant.

Skrivet av Fiddi:

Minecrafts lösning verkar ju inte vara en öppen marknad precis (plus då att det bara är till C++-versionen, som jag förstår knappt har modstöd jämfört med Java), verkar fungera som Bethesdas Creation Club (som enligt rapport inte ger några pengar av köpen till moddarna utan de får "lön" för sitt arbete istället), och de har ju varit extra försiktiga med att kalla det mods. En kurerad, utvald samling (kan inte hitta någon vidare information om hur mycket av pengarna man får) och vem som helst kan inte sälja vad de vill. Men där är det lite samma sak, ska det verkligen få kallas moddar när det ör utvecklarna själva som håller i försäljningen, enda skillnaden från en "vanlig" mikrotransaktion är vem som gjort den, är ju inget olikt från outsourcing.

Jo, kreatörer får sin cut av det som de säljer på minecraft marknaden, det är inte en anställning eller projekt.
Det som de gör bättre är väl att de väljer vilka kreatörer som får sälja sina moddar på marknaden istället för att släppa in alla.

Skrivet av Fiddi:

Förstå mig inte fel, tycker också det är bra att moddare får betalt för sitt arbete, men den kostnaden borde inte läggas på användarna (om de inte själva väljer det med donationer etc.).

Fast det är ju bara något vi vant in oss vid, att moddar alltid varit gratis och därför ska de alltid vara så.

Skrivet av Fiddi:

Nexusmods har en bra lösning, de använder deras annonsintäkter för ett poängsystem som går efter antalet unika nedladdningar du har på din mod. Fungerar utomordentligt bra, du kan därefter välja om du vill få ut pengarna i pengar eller donera till välgörenhet. Uppenbarligen kanske inte lika mycket pengar som att sälja sin mod för 300kr (varav man kanske bara får 25%) men ändå en slant som hjälper.

Alltså, det och patreon är ju bra alternativ till att sälja moddar, tycker alla möjligheter ska finnas.

Sen har vi ju elefanten i rummet: spelets skapare äger alla rättigheter till hur folk får ge ut moddar och liknande, eller tjäna pengar på dessa moddar.

Medlem
Skrivet av eld:

Det blir lite suddigt, vi har ju dlc som är mindre än moddar, och moddar som är större än expansioner som säljs till spel.

En mod slutar vara en mod när den säljs, en amatör blir professionell när hen tar betalt för sitt arbete.

Jo precis, det är ju precis det jag menar. Det blir en tredje-part mikrotransaktion.

Skrivet av eld:

Det är svårt i rätten som det är, men även med en mod så har du all rätt till just det du skapat till modden, även om spelskaparen äger själva spelet, det blir en situation där spelskaparen inte får ge ut din mod utan ditt godkännande, och där du inte kan ge ut din mod utan spelskaparens godkännande.

Sen kan ju spelskaparen lägga till saker i eulan som säger att de äger rätten till dina moddar, det är ju en annan grej, annars har du fullständig copyright till just det du skapat i din mod, ingen kan sno det precis som att de inte kan sno någon annans spel.

Men ja, som en egen person är det svårt att slåss mot sådant.

Man har ju också problem då när det är olika länder med olika lagar osv. Inte mycket man kan säga till om oavsett om sin mod dyker upp på någon rysk sida tex.

Skrivet av eld:

Jo, kreatörer får sin cut av det som de säljer på minecraft marknaden, det är inte en anställning eller projekt.
Det som de gör bättre är väl att de väljer vilka kreatörer som får sälja sina moddar på marknaden istället för att släppa in alla.

Det är ju bra på så sätt, men undrar hur mycket av intäkterna de får. Som sagt, när Valve och Bethesda införde deras system så fick inte moddarna mer än 25% trots att de gjort, i stort sett, allt jobb.

Skrivet av eld:

Fast det är ju bara något vi vant in oss vid, att moddar alltid varit gratis och därför ska de alltid vara så.

Alltså, det och patreon är ju bra alternativ till att sälja moddar, tycker alla möjligheter ska finnas.

Sen har vi ju elefanten i rummet: spelets skapare äger alla rättigheter till hur folk får ge ut moddar och liknande, eller tjäna pengar på dessa moddar.

Att vi vant oss vid det tycker inte jag spelar roll. Moddning har ju alltid varit (för de allra flesta) en hobby där man skapar det man själv vill ha i spelet och att man delar med sig av det är oftast en bi-produkt snarare än målet.
Om det börjar motiveras efter vad som kommer sälja bäst så kommer det till slut bli som tex. expansionsmarknaden nu, stora expansioner har överlag försvunnit till fördel av mycket mindre smågrejor eller som fusk-koder, finns inte längre utan det finns "Time-saver"-mikrotransaktioner.

Jag är bara inte lika optimistiskt att det kommer hanteras rätt, litar inte på att det kommer bli lagom och att det kommer skada mer än vad det främjar.

Sen har jag inte ens nämnt DRM och dylikt (som jag har sett dyka upp även i gratismoddar).

Njae, det är nog inte så enkelt att säga att spelens skaparna har alla rättigheter, det är lite grått område inom lagen där, men visst, de kan lägga sig i och göra det svårt för dem tills de ger upp (Rockstar och Take-Two har ju försökt och lyckats att trakassera moddare).

eld
Medlem
Skrivet av Fiddi:

Jo precis, det är ju precis det jag menar. Det blir en tredje-part mikrotransaktion.

Man har ju också problem då när det är olika länder med olika lagar osv. Inte mycket man kan säga till om oavsett om sin mod dyker upp på någon rysk sida tex.

Det är ju bra på så sätt, men undrar hur mycket av intäkterna de får. Som sagt, när Valve och Bethesda införde deras system så fick inte moddarna mer än 25% trots att de gjort, i stort sett, allt jobb.

Nej absolut, men så brukar tyvärr licensiering med sådan frihet se ut, det är en absolut en diskussion att ha!

Skrivet av Fiddi:

Att vi vant oss vid det tycker inte jag spelar roll. Moddning har ju alltid varit (för de allra flesta) en hobby där man skapar det man själv vill ha i spelet och att man delar med sig av det är oftast en bi-produkt snarare än målet.
Om det börjar motiveras efter vad som kommer sälja bäst så kommer det till slut bli som tex. expansionsmarknaden nu, stora expansioner har överlag försvunnit till fördel av mycket mindre smågrejor eller som fusk-koder, finns inte längre utan det finns "Time-saver"-mikrotransaktioner.

Otroligt många i spelindustrin har varit moddare, och arbetet är inte så annorlunda alls.

Moddar har historiskt varit gratis för att de som moddar inte har rätten att sälja det dom gör, de har inte rättigheterna till spelet de moddar.

Skrivet av Fiddi:

Jag är bara inte lika optimistiskt att det kommer hanteras rätt, litar inte på att det kommer bli lagom och att det kommer skada mer än vad det främjar.

Sen har jag inte ens nämnt DRM och dylikt (som jag har sett dyka upp även i gratismoddar).

Njae, det är nog inte så enkelt att säga att spelens skaparna har alla rättigheter, det är lite grått område inom lagen där, men visst, de kan lägga sig i och göra det svårt för dem tills de ger upp (Rockstar och Take-Two har ju försökt och lyckats att trakassera moddare).

Man kan se det som såhär:

a: spelet
b: ditt arbete på modden

eller,

a: spelet
b: en youtube letsplay

modden eller videon är då a+b, och företaget kan inte ta ditt b, du kan heller inte ta deras a. Men det finns ju många försök från företagen att göra så att du skriver över rätten till b genom att gå med på en EULA.

Gråzonen är väl mest om du har rätten att tjäna pengar genom något som donationer eller patreon för ditt arbete på en modd som innehåller a+b.

Jag tror dock att vi båda är överrens om att det största problemet alltid kommer vara hur företagen sköter detta, och hurvida de gör så att folk som moddar gratis inte längre har samma möjligheter om de inte släpper saker via deras marknad.

Medlem
Skrivet av eld:

Nej absolut, men så brukar tyvärr licensiering med sådan frihet se ut, det är en absolut en diskussion att ha!

Otroligt många i spelindustrin har varit moddare, och arbetet är inte så annorlunda alls.

Moddar har historiskt varit gratis för att de som moddar inte har rätten att sälja det dom gör, de har inte rättigheterna till spelet de moddar.

Man kan se det som såhär:

a: spelet
b: ditt arbete på modden

eller,

a: spelet
b: en youtube letsplay

modden eller videon är då a+b, och företaget kan inte ta ditt b, du kan heller inte ta deras a. Men det finns ju många försök från företagen att göra så att du skriver över rätten till b genom att gå med på en EULA.

Gråzonen är väl mest om du har rätten att tjäna pengar genom något som donationer eller patreon för ditt arbete på en modd som innehåller a+b.

Jag tror dock att vi båda är överrens om att det största problemet alltid kommer vara hur företagen sköter detta, och hurvida de gör så att folk som moddar gratis inte längre har samma möjligheter om de inte släpper saker via deras marknad.

Det är det jag menar, att man får sätta en hårdare licens på ens saker.

Och att det är många som varit moddare förut av de som jobbar inom spelindustrin är väl inte relevant? Moddning är spelutveckling i allra högsta grad, oftast exakt samma arbetssätt.

Sen håller jag inte med om att de historiskt varit gratis bara för de inte haft rätten att sälja det. Då hade ganska rejält många fler haft donationer eller Patreon-sidor särskilt av de stora moddarna. Nej, jag tror snarare det är för att det är väldigt få moddare som gör allting från grunden själva, konstant ser man att en hel drös med folk får "credit" för diverse verktyg, kod eller vad nu (varav de flesta, åtminstone på Nexus, ligger under "Får ej användas i sålda moddar"), och om de hade begärt en sk. "valfri" donation för tillgång till modden hade de varit tvungna (moraliskt, enligt licens etc.) att dela med sig.

Men ja, många spel med officiellt modstöd har oftast ett stycke där det står att du inte får sälja modifikationer av spelet, däremot så gäller inget sånt i spel med inofficiellt modstöd (vilket faktiskt är en hel del spel).

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Men först måste de bli antagna till partnerprogrammet.

#Microsoft-flight-simulator


Som gammal FS:are så är detta verkligen goda nyheter!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

1
Skriv svar