CS #10 2020 halvårssammanfattning

Skribent
CS #10 2020 halvårssammanfattning

Coronaviruset

Att skriva en sammanfattning om första halvan av 2020 utan att börja med att nämna coronaviruset är i princip omöjligt. Jag anser dock att alla insett att coronaviruset påverkat hela våran värld och att raljera om den negativa aspekten det haft på CS:GO blir rätt meningslöst. Ingen publik, inställd Major, bara onlinespel inom varje region, förlorade intäkter och osäker framtid. Så. Nu var vi klar med Coronaviruset.

Uppdateringar

Valve släpper flera små uppdateringar hela tiden, men de mest anmärkningsvärda under årets första halva anser jag är SG 553 (även kallad krieg) nerfen, anti-fusk och Dust2 uppdateringen.

SG 553 Nerfen:

Från att vara bortglömd i arsenalen blev folk uppmärksammad på SG 553 när Valve förra året valde att sänka priset på vapnet, i ett försök att få spelare att använda fler vapen är bara AK-47 och M4. Resultatet blev för bra, och proffsen insåg att det fanns ett bättre vapen än AK-47 att köpa. SG-553 blev extremt populärt bland proffsen och fler och fler gick över till SG 553 som huvudvapen före AK-47. De som var bäst med SG 553 kunde t.o.m. utmana en AWPare rakt av och vinna duellen. SG-553 var för bra och det var inte det som Valve ville, nu köpte färre och färre AK-47 så pendeln svängde för mycket helt enkelt.

Valve valde då att höja priset igen, men vapnet behöll sin popularitet. Communityn klagade och klagade, alla såg att vapnet var för bra och någonting måste göras. I april svarade äntligen Valve med en till nerf av SG-553. Eldhastigheten sänkes och precisionen försämrades för att vara mer i nivå med övriga automatkarbiner. Det blev lite för mycket och vapnet används knappt något mer. Vi får se om Valve väljer att buffa vapnet igen för att göra ett nytt försök att få till en hyfsat jämn fördelning mellan AK-47 och SG-553.

Anti-fusk:

CS:GO får ständigt negativ respons för alla fuskare och hittils har Valve inte officiellt bemött kritiken mot att det fuskas mycket på deras servrar. Overwatchsystemet som introducerades för sex-sju år sedan var en respons, men sedan dess har det varit tunt med officiella krafttag mot fuskare. Självklart så uppdateras VAC i tysthet och då och då kommer en nyhet att Valve har kört en "banvåg", men det var länge sedan Valve slog sig för bröstet med en officiell uppdatering direkt hänvisad mot att stoppa fuskande.

I slutet av juni kom så ”trusted mode” i beta. Trusted mode betyder att CS:GO läser av om du har tredjepartsmjukvara igång som på något sätt interakterar med spelet, inte helt olikt med Valorants Vanguard om än inte lika extremt. 23 juli gick uppdateringen live och trusted mode sattes som standard för alla. Systemet har fått en del kritik redan för att det saboterar t.ex. Nvidia gamefilter som många använder för att öka kontrasten, men även känner av Spotify, OBS och hindrar dig från att ansluta till servern. Det har även rapporterats om rejäl tapp i prestanda även om undertecknad inte haft några av de ovanstående problemen. Systemet verkar ändå lida av en del barnsjukdomar, men på sikt tror jag det här kan bli en riktigt bra grej.

Dust2:

CS:GOs mest ikoniska karta har sällan sett förändringar. Nya texturer och lite småpill visst, men i övrigt inte mycket. Så kom så en uppdatering för att råda bot på ett reelt problem med kartan, att som CT ta tillbaka/försvara bombplats B. Dubbeldörrarna in till bombplatsen skiftade håll så det blir lättare för CT att hålla bombplatsen samt att återta den efter att T har apterat bomben. En liten ändring, men det är en stor grej att våga ändra något på Dust2.

Ett roligt faktum är att dörrarna är nu tillbaka som de var i originalutförandet i 1.6, det var i samband med att kartan gjordes om till CS Source som dörrarna ändrades och har varit så ända sedan dess.

Flashpoint vs ESL Pro League:

Under första halvan av 2020 splittrades proffscommunityn upp i två. ESL som är en långtida och respekterad arrangör av bl.a. CS:GO ligor och LAN på ena sidan och den nya utmanaren Flashpoint på andra sidan.

Fram till det här ögonblicket i januari/februari har alla ligor varit helt öppna som vi i Sverige är van med, vilket lag som helst kan åka ur Elitserien i ishockey t.ex. I USA däremot är det annorlunda, ligorna är oftast stängda, består av samma lag eller så köper en stad ett lag från en annan stad. Flashpoint ville införa ett liknande system i CS:GO. Organisationerna köper in sig i ligan och får del av den gemensamma vinsten i ett försök att skapa lite mer kontinuitet och säkerhet i inkomster. För att få lagen motiverade i alla matcher så har Flashpoint ett system som straffar lag som ligger utanför topp 20 på HLTVs ranking och belönar lag som presterar bra. Inköpssumman för delgrundarna till ligan ryktades vara 2 000 000 $. ESL kontrade med att signa lag och skapa en halvstängd liga. Totalt 13 lag skrev på för ESL, som med sin historia, erfarenhet och goda rykte fick de absolut bästa lagen till sin liga. Däremot inte sagt att det inte går att gå upp eller ner i ESLs liga, men lagen är förpliktade till att spela ESL-events istället för Flashpoint-events. En hel del skit slängdes mellan båda sidor och vida anklagelser gjordes. Vad som kan konstateras är dock att ESL gick vinnande ur den här striden, jag anar dock att sista ordet ännu inte är sagt.

Utmattningssyndrom:

Att esport proffs lider av utmattningssyndrom är ingen nyhet, men under årets första halva har det varit flera profiler i de största CS:GO lagen som tagit pauser p.g.a. dessa symptom. Lukas ”Gla1ve” Rossander och Andreas ”Xyp9x” Højsleth från Astralis, Olof ”Olofmeister” Kajber från FaZe är de mest profilerade spelarna att ha tagit paus från spelet med utmattningssyndrom. Utöver det så valde Vitalitys IGL Alex ”Alex” McMeekin att lämna CS:GO scenen då han inte ansåg att det tuffa resschemat var hälsosamt för honom och eventuellt anade att han var på väg mot utmattning. Vitality var på resande fot 36 veckor under förra året och utan coronaviruset hade det nog varit minst lika mycket resande iår. Det är fyra profiler från den absoluta toppen som lämnade/tog paus från spelet, varav tre stycken nästan samtidigt i maj. Det kanske inte låter mycket, men om liknande situation skulle uppstå i valfri ”vanlig” sport skulle det bli stora rubriker och rop på förändringar. Vi får se om det är fler spelare som går samma öde till mötes under årets andra halva och om spelarfacket CSPPA kommer ta upp frågan. Appropå CSPPA...

CSPPA – Counter Strike Proffesional Players association:

Spelarfacket har hamnat lite i blåsväder efter anklagelser att de agerat agenter åt enskilda spelare i kontaktsförhandlingar med organisationer. En rapport från DBLTAP hänvisar till Flashpoint som håller inne 165 000 $ som skulle gått till CSPPA. Flashpoint hävdar bl.a. att CSPPA lagt sig i förhandlingar mellan spelare och organisationer och krävde orimliga löner, långt över aktuella marknadslöner. Vilket i sin tur ledde till att en organisation inte gick vidare med sina CS:GO planer och Flashpoint tappade ett lag (och enligt uppgift 2 000 000 $) till sin liga. Även flera lag i ESL är skeptiska till att CSPPA agerat agenter i förhandlingar och menar att det är intressekonflikt att agera som spelarfack och även agent. CSPPA gick först ut och försvarande sitt agerande, men bara för någon vecka sedan gick de ut med att de kommer sluta agera agenter åt enskilda spelare. I framtiden är det endast fokus på kärnverksamheten i att vara en facklig organisation för spelarna. Det finns mycket mer att läsa om det här men det verkar för tillfället vara lugnt mellan CSPPA, ESL och Flashpoint och för CS:GO scenens del hoppas vi att det fortsätter så.

Vinnarna:

Det finns egentligen bara ett lag att skriva om här, och det är den tyska organisationen BIG. Det tyska laget toppar rankingen som världens bästa lag efter flera imponerade insatser under årets första halva.

I januari togs två nya spelare in och det visade sig vara riktigt bra scouting för laget lyfte till helt nya nivåer. Florian ”syrsoN” Rische och Nils ”K1to” Gruhne togs in samtidigt som en gammal legendar, gob b, tog plats som ”head of CS:GO”. Förutom att vinna DreamHack Open Leipzig i januari tog BIG enorma framgångar med vinster i både DreamHack Masters Spring 2020 – Europe och cs_summit 6. Två fullpackade turneringar med alla de bästa lagen från Europa. I och med dessa vinster kunde BIG gå på semester som etta på HLTVs ranking och livet som CS:GO spelare i BIG har knappast varit bättre. Elaka tungor säger dock att det är bara för att det är online som BIG vinner, det skulle aldrig hålla på LAN. BIG har dessutom fördelen att deras turkiske spelare XANTARES blev fast i Tyskland när Coronan slog till och han bodde, tränade och spelade med laget på LAN i flera månder. Förhoppningsvis får BIG sin chans att bevisa sig på LAN under årets andra halva.

Förlorarna:

Vi som följer CS:GO är de stora förlorarna. Arenaevenemangen och de stora turneringarna med både europeiska och amerikanska lag har lyst med sin frånvaro och i slutet av årets första halva blev jag personligen lite ”mätt” på CS:GO. Samma lag möttes i olika turneringar som alla pågick i flera veckor. Jag trodde inte att jag skulle trötta på CS:GO eller sakna arenaevenemangen men det kändes lite tomt och repetitivt med bara onlinespel och turneringar som avlöste varandra. I övrigt hade jag sett fram emot en eventuell CS:GO major på europeisk mark i november men eftersom den i maj blev flyttad till november så blir det bara en Major i år, och den kommer vara i Rio. Om det tillåts publik i något annat land samtidigt som Brasilien lider av stora coronautbrott och restriktioner tror jag dock Valve kommer flytta Majoren till ett annat land. Den som lever får se helt enkelt.

Svenska framgångar:

Du som läst mina månatliga uppdateringar har bra koll på hur det går i den svenska scenen, men för dig som inte läst något så vill jag först och främst säga, gå in och läs för bövelen! Skämt åsido, så har första halvan bjudit på någon höjdpunkt men annars varit rätt så mycket mellanmjölk. Det har däremot hänt en hel del inom organisationerna.

DIG (Dignitas):

Fyra av fem av gamla NiP-spelare återförenades i januari under DIGs flagg. f0rest, GeT_RiGhT, Xizt och friberg gick samman med en norsk nykomling vid namn hallzerk och skapade den nya linan. Coachen är den femte spelare, fifflaren, ur den tidigare legendariska NiP-femman. Laget började bra och hade Majoren inom räckhåll, men coronan slog till... Majoren ställdes in och ett nytt kvalificeringssystem togs fram. I dessa kvaltävlingar har DIG inte räckt till och det ska till ett mirakel för att DIG ska få åka till Rio i november.

Ninjas in Pyjamas:

Flera kontroverser har skakat NiP senaste åren, men under årets första halva upplever jag att organisationen lyckats styra tillbaka fokus till CS:GO servrarna. Nawwk värvades när f0rest lämnade för DIG. THREAT tog coachrollen, en roll han haft med stor framgång förut. Spelet såg hyfsat ut ett tag men när GamerLegion la ner sin CS:GO satsning i mars började NiP uppvakta deras IGL Hampus ”hampus” Poser och i maj blev det officiellt – Lekr0 sattes på bänken och hampus klev in i den aktiva femman. Ett beslut för att nå nästa nivå enligt THREAT. Resultaten har varit ok, men det är ett ungt lag med stor potential och träffar NiP formen lagom till ett slutspel i en turnering kan vi få se laget högst upp på prispallen innan året är slut.

Fnatic:

I början av året fick Golden officiellt flaggan som IGL i Fnatic. Golden hade en kortare session i Fnatics huvudlag under 2017-2018 efter att tagit sig upp till laget från Fnatics akademi, men fick lämna under sista kvartalet av 2018. Golden har varit åter i Fnatic sedan oktober förra året men Fnatic rättade officiellt till sitt misstag i januari när Golden blev kontrakterad till organisationen igen. I samma veva lämnade Xizt för DIG för att återförenas med gamla kompisar.

Vinsten av ESL Pro League 11 Europe i mars visade att den svenska femman har slagkraft på den allra högsta nivån, men senare under året visade det sig även att laget är kapabel till riktiga bottennapp. Lite för ojämna, men hittar Fnatic formen finns det få lag i världen som kan mätas sig med den svenska femman.

GamerLegion:

Vad som i början av året såg ut som en rejäl satsning på att ta sig in i toppskiktet slutade med platt fall. En hel del dåliga resultat blev för mycket och organisationen gjorde sig av med tre spelare (draken, dennis och freddieb), tappade sin IGL (hampus) till Fnatic och la tillfällig ner CS:GO verksamheten. GamerLegion är tillbaka i CS:GO idag, men inte under svensk flagg som förut utan under EU-flagg - dock med två svenska spelare och en svensk coach.


Avslutning

Har jag missat något väsentligt som hänt under första halvan? Hur gillar du som inte är insatt i CS:GO sammanfattningen, ligger den på en lagom nivå? För dig som spelar CS:GO och hänger med i scenen, är det för enkelt skrivet? För lång eller för kort text? O.s.v. Kommentera gärna vad ni som läser tycker.

Medlem

Tack för kul läsning

Medlem

bra läsning som vanligt

Medlem

Bra och välskriven sammanfattning!

När det gäller de spelmässiga förändringarna så tror jag aldrig att Valve får ordning på fuskandet förrän de bygger en uppföljare från grunden. "Trusted"-läget är poänglöst och matchmaking är en katastrof som bara blir värre och värre ju mer fuskandet rör om i Trust Factor-algoritmerna. Nästan inte lönt att spela längre.

Dust2-förändringarna var ett steg i rätt riktning, jag tycker dock fortfarande att kartan är en katastrof så länge CT-sidan riskerar att förlora 80-100% HP innan de ens når B-site för försvar. Dörrarna måste stängas helt om inte vyn från T-spawn blockeras.

SG-nerfen var någonting av det mest irriterande jag varit med om i spelet. Vapnet var välbalanserat och fanns i spelet i årtal, folk började använda den och började förutsägbart nog skylla sina egna brister på ett vapen de kunde beskriva som OP. Det värsta var personerna som menade att de kritiserade vapnet för att vilja ha balans när de visste att den oundvikliga nerfen Valve svarade med skulle ta bort vapnet helt. CS är nu tillbaks till sin stela, förutsägbara gameplayloop som bröts upp i drygt ett år när vi hade AUG och SG för variation. Helt värdelös community.

Utmattningssyndromen blir ett lite luddigt område i CS när det funnits väldigt många fall av att spelare utannonserar "utmattning" för att arbeta om eller bryta sig ur avtal. Vitality-Alex uppgav att han slutade på grund av resandet, utannonserade sedan direkt att han sökte nytt lag oavsett vart i världen. Samma sak verkar ha hänt med Kjaerbye som utannonserade uppehåll på grund av utmattning för att inom kort meddela att han lämnat North. Rykten om liknande situationer finns gällande Astralis men där får man vänta på någonting mer konkret i och med att organisationen är ganska oärlig.

Slutligen så har jag väldigt svårt att tänka mig att BIG skulle hålla denna formen fortsatt genom online-eran och absolut inte när vi går tillbaks till LAN. Att de seglat upp till världsettan hos HLTV beror nog på en kombination av tur och regionsuppdelade turneringar. De såg nämligen riktigt svaga ut för bara ett par månader sedan.

Får se hur det blir till hösten nu! Hoppas personligen att turneringarna börjar hållas i LAN utan publik så att det kan bli lite konkurrens igen. Tror dock på ytterligare ett halvår av online samt en inställd eller uppskjuten Major (det är väl ganska säkert vid det här laget). Ser det dock som fullständigt onödigt med tanke på hur unga spelare och talang är i CS; GeT_RiGhT är i riskgrupp för Corona och var smittad av det genom stora delar av Flashpoint-lanet utan att någon märkte det. Dödligheten är lägre än influensan för dessa åldersgrupper så allt online-daltande känns ganska löjligt.

Skribent

Tack för kommentarer! Ni behöver inte vara snälla, det svåraste med att skriva om esport är att veta vilken nivå man ska lägga sig på för att hålla det intressant.

@kebbe: Tack för ditt svar, alltid roligt att få höra andras åsikter!

Jag tyckte SGn var för bra. Den var helt bortglömd, det var ju "noobvapnet" eller CODvapnet" som folk sa. Inga "riktga" CS-spelare körde med SGn framför AKn. Därav så blev den aldrig testad i "skarpt" läge men sen när proffsen upptäckte den och insåg att den hade 100 % accruary på första skottet, sköt snabbare, hade längre räckvidd och bättre armor penetration än AK-47 så tappade AK-47 mer och mer. Hade inte Valve nerfat den så hade vi knappt sett AKn i spelet mot slutet av det här året tror jag, och framförallt inte när de nya stjärnorna kommer upp. Så i min mening var en nerf helt nödvändig, men i sann Valve-anda så gick de för hårt åt nerfen och vapnet flyttades tillbaka till garderoben (samma som när M4A1-s, Tec-9 och UMPen nerfades för att nämna några). Det hade enligt mig räckt med att sänka eldhastighen och minska magasinet, då tror jag vi fortfarande hade sett vapnet på proffsscenen men på sådan nivå att den konkurrerat ut AKn. Ämnet berördes även i senaste HLTV confirmed.

Du har nog helt rätt med utmattningssyndromen, men jag går på det som är officiellt och ville inte spekulera för mycket. Det blir lätt att det svävar iväg för mycket och jag har en tendens att redan skriva lite för långt men helt klart en intressant diskussion.

Visst kan det vara så att BIG inte hade varit #1 om vi spelat på LAN, men det här är verkligheten vi har nu och det är det rankingen utgår ifrån. Onödigt att tjata om "hur det varit om..." tycker jag för då kan man fortsätta med andra kriterier också. Just nu är BIG enligt mig en välförtjänt etta.

Jag har svårt att se att det blir något LAN innan året är slut (de var inne på samma sak i HLTV Confirmed häromdagen). Precis som du säger så finns möjligheten att flyga in spelarna och köra ett kontrollerat LAN men utan publik är det för lite pengar för att det ska vara värt det för arrangören. Spelarna ska ju ha hotell + mat + hyran av datorer + setup + lokalhyra m.m.

Skribent

En bortglömd nyhet!

När jag idag läste HLTVs mitt i säsongen sammanfattning så slår det mig att en viktig nyhet slank mellan fingrarna.

Sju lag får ultimatum av Valve för att få spela i Majoren.

I takt med att organisationerna blir större så skapar de i flera fall "farmarlag" liknande som hockeylagen i NHL har. Alternativt så investerar lagens ägare och spelare i andra lag. Valve börjar i och med dessa investeringar att oroa sig för läggmatcher och dylikt. Säg att lag X möter lag Y och Lag X är klara för den stora turneringen men lag Y måste vinna sista matchen för att ta sig till de stora pengarna. Har lagen samma ägare menar Valve att spelarna i lag X kan påverkas till att inte göra sitt bästa och lägga sig för att ägarna ska få iväg två lag till de stora pengarna i den stora turneringen istället för bara ett. Lagen ombads därför redovisa eventuella intressekonflikter och det blev totalt sju lag/spelare som ombads lösa dessa konflikter för att få spela i Majoren i november.

Organisationen Yeah delägs av TACO, dead, coldzera och zews.
GeT_RiGhT som spelar för DIG har delägandeskap i NiP.
lurppis(delägare i ENCE) äger del av Immortal gaming club vilka i sin tur är ägare av MIBRs.

Hela HLTVs halvårssammanfattning finns att läsa här.

1
Skriv svar