Diskutera – Vad har definierat PS4- och XB1-generationen för dig?

jbx
Medlem
Skrivet av Arahor:

Jag minns när jag körde Days Gone på min vanliga PS4a, spelet utvecklades med SSD i åtanke (dvs till Pro versionen) och den gamla PS4an har en HDD. Så man drabbades av stutterings, pop-ins (inte vanliga pop-ins som träd och buskar osv utan man kunde köra på vägen och sen poppade en stor jävla lastbil in mitt på vägen).

Där har du fel, finns ingen SSD i ps4-Pro om du inte stoppar in en själv vilket borde vara extremt få som gjort. Så jag tror inte alls att spelet var tänkt att köras från ssd, handlar nog som vanligt om tidsbrist för optimering..


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Uppskalad grafik och 30 fps.

Förväntar mig samma skit till kommande konsolgeneration.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Det jag tänker på ps4 Xbox One generationen är.
Det blev inte bättre?
Har en ps4 men är nog den konsol jag spelat minst på om jag ser till samtliga konsoler jag haft genom tiderna.
Det har blivigt PC och switch mest.
Och jag har alltid haft PC tillsammans med senaste Playstation eller Xbox.
Dom exklusiva spelen till ps4 som man "missat" är säkert bra men allt känns så "generic" så man har "spelat allt redan".

Xbox One ska vi inte tala om.
Testade hos en kompis när det släpptes. Det kändes som spel tog en evighet att starta. Menyerna hackade, blöddring i menyerna lagade.
Nej tack på den blev, dåligt första intryck.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag är en sådan tok som efter ett tag skaffat båda konsolerna. Trots att jag inte har någon superekonomi. Det har funnits MINST två samtida konsoler ända sedan SEGA vs NES i mitt hem. Alltså noll fanboy! Det har blivit så att jag bara MÅSTE spela bra konsolexclusiva spel. Secondhandmarknaden har räddat ekonomin en hel del.

Denna generation har mest handlat om utökade hårddisk uppdateringar, extern hårddisk till XBOX 1 och byte till SSD i PS4.

Fler bra exclusiva spel till PS4 men med icke exclusiva spel har jag spelat på XBOX 1. Detta med anledning av att jag köpte den mycket bra "proffshandkontrollen" till konsolen. Bli inte arga nu ni som spelar PS4. JAG upplever att den proffsiga handkontrollen känns perfekt för mig och jag har letat efter seriösa försök till ngt liknande men det har inte funnits ngt bättre, enligt mig. Alla känns för lätta och ofta plastiga men jag har ju lärt mig PS4 handkontrollen perfekt. SONY har konsekvent gått från generation 1 till 4 med små nödvändiga ändringar på handkontrollerna men inga stora förändringar. Detta har gjort att man har liksom PS kontrollerna i ryggmärgen.
Ett udda problem har uppstått för att jag spelar på båda konsolerna. PS kontrollen har en X knapp och det har även XBOXen. Ni fattar nog mitt problem. Spela länge med en kontroll och man kan ge sig f*n på att när man byter trycker man på fel knapp för X, väldigt länge. Det blir mycket svordomar innan man kommer in i "flytet"😁.

Medlem

Enkelt och kort så gav Playstation oss storartade single player spel.
Tänker jag på Microsoft så är det mest Phil Spencer och allt han har gjort för Xbox varumärket. Helt otroligt.


signatur

🖥 iMac M1
🎮 Xbox Series X | Sony XH90

Medlem

Alltid varit pcspelare.
Men ps4 har öppnat ögonen för hur otroligt bra exklusiva spel de innehar, från och med nu kommer det alltid finnas pc och playstation hemma.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Avstängd

Låg bilduppdatering och ideliga uppdateringar varje gång man startar konsolen.

Medlem
Skrivet av kallandes:

Till skillnad från tidigare generationer? 🙈

Varit pc för min del denna gen. Har ju sneglat på PS4 för exklusiviteterna men några av dom finns ju PC nu också.

Överlag har det ju dock remake/remaster som varit stort, på både gott och ont.

Medlem

Game pass.
Anledningen att jag köpte någon av dem, annars hade jag skippat denna generationen helt.

Medlem

Sega installationer och feta day-one patcher (patchar?).

Falsk marknadsföring kring grafik.

Dyra och undermåliga online-tjänster (med undantag av Gamepass).

Billig teknik med bra prestanda.

Döden för demos.

Mikrotransaktioner.

Free2play.

Väldigt låga priser på begagnade spel.

Remaster/remakes.

Last of Us.

God of war.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Jozo:

En kross från dag ett från Sonys sida och ett ständigt försök att komma ikapp från MS sida, är vad jag tänker på när vi pratar om den här generationen.

Håller inte med MS försökte inte ens komma ikapp 🤪 Jag är så besviken på xbox one! Det blev ombytta roller denna generationen. Xbox 360 var nästan perfekt och den generationen tog MS men nu var det som du säger, Xbox hade inte en chans.

Det som definierar generationen för mig är brutna löften och ouppfylld potential.
Jag hoppas verkligen att nästa generation blir mer spännande!

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Den i det närmaste Rocky-liknande upphämtningen av Xbox från en fruktansvärd första halva av generationen med Don Mattrick och TVTVTV till att bli något helt annat.

Att gå från att vara uträknade, utan stöd från HQ, undanskuffade i ett grupprum på Windows-divisionen med nedskärningar och inställda spel till att under Phil Spencer med Nadellas fulla stöd från 2017 komma ikapp och förbi på hårdvarufronten, nästan tredubbla first-party studios, vrida om skeppet till konsumentfokus med Xbox Game Pass, PC, crossplay och ett momentum in i nästa generation som nog ingen hade trott. Fantastiskt!

Tror du druckit lite för mycket av Microsofts PR-Kool-Aid.
"Komma ikapp och förbi" rimmar dåligt med en försäljning som inte ens når upp till hälften av Sonys försäljning. Nintendo Switch har funnits på marknaden i tre år och redan blåst om Xbox-försäljningen. Relativt till Xbox 360 var Xbox One en monumental flopp för Microsoft.

Likaså är det svårt att tala om momentum för en konsol som de senaste åren legat i vad som närmast kan liknas med "life support" och vars produktion upphörde ett halvår innan uppföljaren släpptes; Produktionen dog innan uppföljarens pris var utannonserat. I jämförelse upphörde produktionen av Playstation 3 inte mindre än 4 år efter släppet av PS4 medan Xbox 360 dödades 3 år efter släppet av Xbox One. Det du uppfattar som en framgångssaga med enormt momentum är miljoners av miljoner dollar nedsänkta i marknadsföring för att hålla Xbox-namnet levande trots en produkt ingen ville ha.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Fantastiska spel. Aldrig förr har det varit så roligt att vara gamer. I camp Xbox. I camp Sony har det varit som vanligt med extremt lite innovation och överlag rätt kass kvalitet. PS 4 fick en oförtjänt bra start på andras meriter (Don mattricks katastrofala ledaskap efter en suverän Peter Moore) som gjort att de upplevt som bättre denna gen. Dock kan inget stämma mindre, xbox har det by far bästa utbudet av både spel och tjänster (vilket fanboys självklart skriker varg om men inte gör det desto mindre sant.). Digitala spel har även gjort sitt intåg på riktigt, några år efter att MS försökte göra det till standard. Nästa gen blir mer av samma, Såny trampar vatten o MS innoverar. Games as a service har gjort recension er till svårtolkade fall, ex sea of thieves som är ett av de bästa och roligadte spelen som gjorts, fick en dålig start för folk trodde att det var som om sony eller Nintendo gjort det, nämligen att det man fick vid start var allt. 2 år senare och månatliga uppdateringar har gjort att det aldrig varit så roligt att vara digital pirat, inte ens på pirates dagar. Tyvärr är många trångsynta och inbillar sig att spel som tlou och uncharted är någon typ av evolution. De spelen kommer int ekommas ihåg I framtiden.

Det är ju så klart en smaksak! Men kan du nämna några xbox-exclusives som det gått väldigt bra för, bara så att jag inte missat något? Halo och Gears of war?

Hade själv båda konsolerna, men sålde xbox:et till slut då jag inte fann något som lockade.

Inaktiv
Skrivet av kebbe:

Tror du druckit lite för mycket av Microsofts PR-Kool-Aid.
"Komma ikapp och förbi" rimmar dåligt med en försäljning som inte ens når upp till hälften av Sonys försäljning. Nintendo Switch har funnits på marknaden i tre år och redan blåst om Xbox-försäljningen. Relativt till Xbox 360 var Xbox One en monumental flopp för Microsoft.

Likaså är det svårt att tala om momentum för en konsol som de senaste åren legat i vad som närmast kan liknas med "life support" och vars produktion upphörde ett halvår innan uppföljaren släpptes; Produktionen dog innan uppföljarens pris var utannonserat. I jämförelse upphörde produktionen av Playstation 3 inte mindre än 4 år efter släppet av PS4 medan Xbox 360 dödades 3 år efter släppet av Xbox One. Det du uppfattar som en framgångssaga med enormt momentum är miljoners av miljoner dollar nedsänkta i marknadsföring för att hålla Xbox-namnet levande trots en produkt ingen ville ha.

Har du legat I koma eller? Xbox dominerar ju spelande bortsett från nicheb med en gångs sp spel.
De har by far den bästa live tjänsten, med gamestreaming och Xcloud (som nu är gratis men från sep ingår i gamepass ultimate), de har gamepass som gjort att man testar betydligt fler spel, och fler har råd att spela eller doppa tårna I spela det (klockrent tjänst), de har den kraftfullaste konsolen med råge, snyggaste spelen, flesta spelen (mer än dubbelt upp mot PS4), största utbudet av bra och diversa spel, bästa handkontroll en (elite 2 är dessutom 3 steg till). Hårdvaran har varit grymt bra med väldigt få problem (inte som sånys fläktproblem), att MS sedan tjänar lika mycket med mindre antal sålda konsoler och har betydligt högre engagement (antal spelade timmar) per konsol än PS4 vittnar ju klart om vilka som är bäst denna gen.

SoL
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Cinematic FPS
Gråtande Sony fanbois när exklusiva titlar släpps på andra plattformar.
Bloodborne

Jo men det är klart, sitter man på dom fetaste spelen och den fetaste konsolen är det självklart man delar med sig, för jag haaataar sony och tänker aldrig köpa detas konsol framför en xbox och pc. Men jag vill ha deras exklusiva spel. Så tycker jag det mest låter från pc och xbox ”fanbois”

SoL
Medlem

Såna här trådar kommer jag minnas. Hur team xbox vs team playstation argumenterar om vilken konsol som är bäst. Ser fram emot nästa generations krig

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Har du legat I koma eller? Xbox dominerar ju spelande bortsett från nicheb med en gångs sp spel.
De har by far den bästa live tjänsten, med gamestreaming och Xcloud (som nu är gratis men från sep ingår i gamepass ultimate), de har gamepass som gjort att man testar betydligt fler spel, och fler har råd att spela eller doppa tårna I spela det (klockrent tjänst), de har den kraftfullaste konsolen med råge, snyggaste spelen, flesta spelen (mer än dubbelt upp mot PS4), största utbudet av bra och diversa spel, bästa handkontroll en (elite 2 är dessutom 3 steg till). Hårdvaran har varit grymt bra med väldigt få problem (inte som sånys fläktproblem), att MS sedan tjänar lika mycket med mindre antal sålda konsoler och har betydligt högre engagement (antal spelade timmar) per konsol än PS4 vittnar ju klart om vilka som är bäst denna gen.

Känns ganska poänglöst att diskutera med någon som på fullaste allvar talar om ”camp Xbox” och ”camp Sony” och argumenterar genom subjektiva termer som ”bästa” hit och dit. Det enda som intresserar mig med ditt konsolkrig är försäljningen.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Har du legat I koma eller? Xbox dominerar ju spelande bortsett från nicheb med en gångs sp spel.
De har by far den bästa live tjänsten, med gamestreaming och Xcloud (som nu är gratis men från sep ingår i gamepass ultimate), de har gamepass som gjort att man testar betydligt fler spel, och fler har råd att spela eller doppa tårna I spela det (klockrent tjänst), de har den kraftfullaste konsolen med råge, snyggaste spelen, flesta spelen (mer än dubbelt upp mot PS4), största utbudet av bra och diversa spel, bästa handkontroll en (elite 2 är dessutom 3 steg till). Hårdvaran har varit grymt bra med väldigt få problem (inte som sånys fläktproblem), att MS sedan tjänar lika mycket med mindre antal sålda konsoler och har betydligt högre engagement (antal spelade timmar) per konsol än PS4 vittnar ju klart om vilka som är bäst denna gen.

Men faktum är att Sony dominerar i försäljning och detta är direkt kopplat till Sonys extremt höga nivå av kvalité på sina spel.

Allt annat du skriver är uppenbarligen irrelevant för majoriteten av gamers då den hellre köper och spelar på PS4.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv
Skrivet av kebbe:

Känns ganska poänglöst att diskutera med någon som på fullaste allvar talar om ”camp Xbox” och ”camp Sony” och argumenterar genom subjektiva termer som ”bästa” hit och dit. Det enda som intresserar mig med ditt konsolkrig är försäljningen.

Och det är inte längre särskilt viktigt. Men tro du det. Utveckling.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Nej,detta är kopplat till MS dåliga publicitet tack vare att de försökte för mycket med One, samt sånys deals med bungie och cod där ms förvägrades möjligheten att ens visa att dessa spel fanns på deras plattform. Early adopters är viktiga, men tyvärr har många i camp såny huvudet under armen så de missat vad som hänt/håller på att hända.

Jag kan inte tolka något vettigt från din text.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av kebbe:

Tror du druckit lite för mycket av Microsofts PR-Kool-Aid.
"Komma ikapp och förbi" rimmar dåligt med en försäljning som inte ens når upp till hälften av Sonys försäljning. Nintendo Switch har funnits på marknaden i tre år och redan blåst om Xbox-försäljningen. Relativt till Xbox 360 var Xbox One en monumental flopp för Microsoft.

Likaså är det svårt att tala om momentum för en konsol som de senaste åren legat i vad som närmast kan liknas med "life support" och vars produktion upphörde ett halvår innan uppföljaren släpptes; Produktionen dog innan uppföljarens pris var utannonserat. I jämförelse upphörde produktionen av Playstation 3 inte mindre än 4 år efter släppet av PS4 medan Xbox 360 dödades 3 år efter släppet av Xbox One. Det du uppfattar som en framgångssaga med enormt momentum är miljoners av miljoner dollar nedsänkta i marknadsföring för att hålla Xbox-namnet levande trots en produkt ingen ville ha.

Ibland är det en bra idé att läsa hela meningar, testa det. "Komma ikapp och förbi på hårdvarufronten" från 2017, gissa vad det syftar på? Ledtråd: det har med hårdvara och Xbox att göra.

Jag vet inte varför du svamlar om försäljning av konsoler, men med tanke på inledningen av generationen med korkade beslut som obligatorisk Kinect, sämre hårdvara och högre pris (vilken jäkla combo...) så är runt 50 mil sålda plastlådor en rejäl framgång. Dock irrelevant nuförtiden.

Life support? Nu är jag säker på att du trollar men jag ska ändå bemöta ditt trams. Att gamla konsoler upphör att tillverkas när en ny generation är i antågande är inte direkt konstigt, deras direkta ersättare finns snart på hyllorna. Xbox One X och SADE har gjort sitt. Med Corona-pandemin så tömdes lagren fortare än beräknat, och varför då dra igång ytterligare produktion? jag kan inte ens se problemet, särskilt inte som Xbox även är PC och streaming. Full bakåtkompatibilitet gör också äldre hårdvara irrelevant fortare.

Om du inte kan se Xbox momentum så är det för att du väljer att inte se det. Jämför med 2013. Xbox och gaming har fått en seriös roll hos Microsoft med större budget och stöd än på väääldigt länge om någonsin, Xbox Game Studios har växt med 9 studios de senaste två åren, Xbox Game Pass är en enorm framgång med över 10 miljoner prenumeranter, flera år gamla Xbox-spel säljer som smör på Steam, xCloud är på ingång och viktigast av allt: massor av spel är på gång.

Xbox står positionerade inför nästa generation med den starkaste hårdvaran på konsolfronten, med full och stark närvaro på PC, med en Netflix-tjänst för spel, med en streamingtjänst på egna servrar, ett ödmjukare och trevligt konsumentfokus och mängder av first party-spel från ett väldigt starkt och växande Xbox Game Studios. Det kallar jag momentum.


signatur

Jump in.

För mig är det allt som allt spelen jag kommer minnas främst.

2013: GTA 5 (Online) och Resogun
2014: Towerfall, Middle Earth: Shadow of Mordor och TLOU Remaster
2015: MGS: Phantom Pain, Shovel Knight, Fallout 4, Tales from the Borderlands, Helldivers och Witcher 3
2016: Uncharted 4, Ratchet & Clank, Trackmania Turbo, Titanfall 2, Doom och Steamworld Heist
2017: Horizon Zero Dawn, Tekken 7 och South Park TFBW
2018: God of War, RDR2, Spider-Man, Shadow of the Colossus Remake, Celeste, Tetris Effect, Dead Cells, Burnout Paradise Remastered, Horizon Chase Turbo och PUBG
2019: Saynara Wild Hearts, Death Stranding, Control, The Messenger, RE2 Remake och CTR: Nitro-Fueled
2020: TLOU2, Dreams, FF7 Remake Ghost of Tsushima och förhoppningsvis nya Crash Bandicoot.

Mycker remakes ja, men åtminstone vissa av dem är ju otroligt bra (SOTC och FF7 främst). Något år där det dippade (2013, 2017, 2019) men generellt har det varit en generation med mycket fokus på fläskig singeplayer, vilket jag är superglad för.

Skrivet av Freakon:

Jag kan inte tolka något vettigt från din text.

+1

Medlem

Vad som definierade konsol-generation?

PC, som vanligt.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

För en som inte har Investerat i en konsol under den här generationen (senast var XBOX 360) och enbart kört PC.
Så skulle jag säga cross-play och en arkitektur som är mer lik hårdvaran i PC.

It's not a lake, it's an ocean

Om jag skulle välja bara ett spel per år (vilket är toksvårt) skulle det bli ungefär så här:

2013: Tearaway (bättre än du tror)
2014: The Last of Us Remastered (ett av tidernas bästa spel)
2015: Rise of the Tomb Raider (nästa av de tre nya Tomb Raider-spelen)
2016: Uncharted 4 (ett bra slut)
2017: Dreamfall Chapters (en fantastisk berättelse)
2018: Forza Horizon 4 (spelar det lika mycket än i dag)
2019: Shenmue III (inte för att det var bäst utan kanske för att det inte var det)
2020: Halo Infinite (hoppas jag)


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Multiplayer? Sea of Thieves sjöklart/självklart!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Single player? Svårare, men får nog bli Forza Horizon 4 .


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

"Spelen? Konsoluppgraderingarna? Konsolkriget? En specifik genre?"

Det som verkligen definierat, och revolutionerat, denna generation för mig? Game Pass. Utan tvekan!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Annat som definierat specifikt denna generationens konsoler?

* Baskonsol vs Prokonsoler (inte hänt tidigare, mig veterligen)
* Prokontrollers som Xbox Elite (ingen konsol tidigare har haft handkontrollers för 1500-2000 pix).
* Fokus på nya prenumerationsmodeller och nya speltjänster (dvs. förutom multi player som LG/PSN)
* Båda konsoler med extremt lika hårdvara (aldrig hänt tidigare att två konkurrenter haft så extremt lika CPU och GPU i sina konsoler)


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar