Gabe Newell väljer Xbox Series X framför PS5 för att "den är bättre"

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Sony fanbois: MeN dE hAr jU iNgA bRa eXkLuSiVA tiTlaR

StYrSpAkArNa SitTeR fEl På HaNdKoNtRoLlEn.

Medlem

Sony är ju i säng med Epic Games så självklart väljer han deras konkurrent ;P

Medlem

Då är det värt att ha i åtanke att Gabe Newell jobbade på Microsoft fram till 1996.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Det finns inga magiska trick som konsolerna använder sig av, de spel som går att köra i 4K 60-120fps (om ens några) lär garanterat vara lika lättkörda på mängder av speldatorer. Med det sagt, ut perspektivet att man inte har en speldator så lär prestandan av Xbox Series X samt Microsoft-exklusiviteterna väga tyngre än vad Sony har att erbjuda.

Ironiskt nog finns det nu typ ett "magiskt trick" som gör att man lättare kan köra i 4K-60-120fps, fast enbart på PC. DLSS 2.0 i Quality Mode kan numera tom se bättre ut än Native 4K och samtidigt ge markant bättre prestanda...

Magin kommer dock inte från ingenstans, utan baseras på hårdvara (tensorcores). Xbox Series X ska tydligen få något liknande, men redan dagens RTX 2060 verkar ha 2x mer prestanda inom området...

Tekniken kräver dock en viss handpåläggning från utvecklarna, men kommer troligtvis nyttjas mer och mer framöver. Ska bli intressant att se hur mycket bättre det blir med kommande Nvidia-3000 serien och om BigNavi får något liknande.

Medlem
Skrivet av MuminPappan:

Fast hur vet du det redan? Med tanke på att MS köpte på sig ett gäng studios lutar det väl åt exklusiva spel?. Den generationen har inte ens börjat och du vet redan att de inte kommer få exklusiva spel?

Tycker de har varit ganska tydliga med att deras spel kommer vara Xbox+Windows, men visst, har jag fel så lär det finnas en hel del starka exklusiviteter på Series X.

Skrivet av InsaneSharky:

StYrSpAkArNa SitTeR fEl På HaNdKoNtRoLlEn.

Fast det gör de ju på Xbox-dosan. Den är en ergonomisk mardröm.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tycker de har varit ganska tydliga med att deras spel kommer vara Xbox+Windows, men visst, har jag fel så lär det finnas en hel del starka exklusiviteter på Series X.

Fast det gör de ju på Xbox-dosan. Den är en ergonomisk mardröm.

Nej Xbox handkontroller är överlägsna de från PS, en PS kontroll får man kramp i händerna av då de är så små.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tycker de har varit ganska tydliga med att deras spel kommer vara Xbox+Windows, men visst, har jag fel så lär det finnas en hel del starka exklusiviteter på Series X.

@kebbe Det finns en hel del troll som anser att Windows är en Xbox platform för att microsoft ligger bakom operativsystemet och att spel som då släpps på Xbox + PC är "Exclusive for Xbox!" Inte deras fel då Microsoft har pushat det nyspråket ett bra tag sedan de slutade prata "universal windows platform" och vände på steken och smällde på en Xbox logotyp istället. På så sätt så äger naturligtvis Microsoft PC gaming platformen generellt så alla spel microsofts egna studios släpper är således Xbox exklusiva Detta trots att Windows är en öppen plattform. PR på hög nivå.

Samtidigt får inte andra tillverkare påstå att deras PCspel är Xbox exklusiva för då är det CR infringement. Så PC spel generellt är alltså inte Xbox exklusiva på samma gång

Men eftersom AMDs hårdvara och Mjukvara sitter i både konsoler och många PC datorer så kanske det är enklast att säga att alla spel som släpps på PC eller konsol är AMD exklusiva Att intel har en stor del av PC hårdvarumarknaden och switch har annorlunda hårdvara är inte så viktigt, AMD exclusive!

Fanboy wars pågår stort på reddit runt detta. Man kan även se spår av dessa argument i vissa trådar på FZ. Mycket underhållande.

Medlem

den har inte bättre spel spelar ingen roll om hårdvaran är bättre..

Medlem
Skrivet av kebbe:

Fast det gör de ju på Xbox-dosan. Den är en ergonomisk mardröm.

Nah, Sony lever kvar i det förflutna när det gäller spakarna tyvärr.

Medlem
Skrivet av eld:

Jo, men problemet där är just att även med gamepass vilket är otroligt prisvärt så kommer det vara en otrolig brist på spel gjorda för series x.

Absolut. Det kommer nog ta ett par extra år tyvärr. Hade föredragit att dom gick Sony's väg.

Medlem

Javisst ska vi lyssna på en man som vet hur man räknar till 3

Medlem

@Sapiens: DLSS 3.0 som gör premiär med 30xx serien ska fungera med alla spel som har stöd för Temporal Anti-Aliasing (TAA) vilket i princip alla moderna spel har, detta gör DLSS tekniken enklare än någonsin att implementera i spel, även retroaktivt.

Om jag skulle välja konsol baserat på utseendet, så hade det blivit nya Xbox. PS5 kommer ta upp väldigt mycket plats och samla damm. Förstår inte riktigt hur de tänkte där.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Moderator | Testpilot
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Om jag skulle välja konsol baserat på utseendet, så hade det blivit nya Xbox. PS5 kommer ta upp väldigt mycket plats och samla damm. Förstår inte riktigt hur de tänkte där.

Inte alls, är svaret.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Många osäkra fedora kids här ser jag.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Perre80:

Många osäkra fedora kids här ser jag.

Nu måste jag avbryta popcorntuggandet och faktiskt fråga, Vad är en Fedora kid? Inte så bevandrad i moderna slang så är faktiskt seriös i min fråga


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Fragtjuv
Skrivet av NuZ:

Nu måste jag avbryta popcorntuggandet och faktiskt fråga, Vad är en Fedora kid? Inte så bevandrad i moderna slang så är faktiskt seriös i min fråga

Inte den blekaste jag heller. Fedora är ju en hatt så jag tänker att det är barn med hatt!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

NuZ
Testpilot
Skrivet av joelthor100:

Inte den blekaste jag heller. Fedora är ju en hatt så jag tänker att det är barn med hatt!

🧐


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Äh tycker ändå Sony lägret är lugna.
När Valve utannonserade Half life alyx så drog tom PC master race på sig blöjor för majoriteten inte kunde spela det


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av eld:

Jo, men problemet där är just att även med gamepass vilket är otroligt prisvärt så kommer det vara en otrolig brist på spel gjorda för series x.

10kr är inte normalpriset...


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Miljardär på isolerad ö ökar spänningen mellan fanatiker!

Tar dock lätt på frågan, verkar sakna insikt hur känslig och allvarlig frågan är. Miljoner internetoffer förväntas närmaste dagarna. Priset på salt störtdyker på börsen...

haha!


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Äsch de kommer ju skrika exklusives tills de är blå i ansiktet. Samtidigt märker de inte hur färre deras exklusiva spel blir för varje generation och allt bara sakta men säkert går mot en homogen generisk streaming-speltjänst. Ett system kontrollerad av Microsoft, Amazon och Google, vilket Sony kommer få en allt mindre kontroll och del utav. Där spelindustrin lämnar Sony likt de lämnade Sega, i en förgången generation, begravd levande.

Begravd levande!

This.

Skrivet av eld:

Jo, men problemet där är just att även med gamepass vilket är otroligt prisvärt så kommer det vara en otrolig brist på spel gjorda för series x.

Hur vet du det?
De verkar ju inte ha några problem att visa upp sina spel i 60fps i alla fall.
Till skillnad från Sony som dippade ner till 15 fps i flertalet spel.

Om de studios som MS har köpt producerar bra spel, så spelar det mindre roll hurvida de är tailor made för series X eller inte.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ska bli intressant att se hur mycket bättre det blir med kommande Nvidia-3000 serien och om BigNavi får något liknande.

Om big navi inte får något liknande är de verkligen dead on arrival.
Tror samtidigt inte att AMD varken har resurser eller infrastrukturen för att lägga upp det Nvidia har gjort med DLSS, så de skulle antagligen få köra på någon extern aktör.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Äsch de kommer ju skrika exklusives tills de är blå i ansiktet. Samtidigt märker de inte hur färre deras exklusiva spel blir för varje generation och allt bara sakta men säkert går mot en homogen generisk streaming-speltjänst. Ett system kontrollerad av Microsoft, Amazon och Google, vilket Sony kommer få en allt mindre kontroll och del utav. Där spelindustrin lämnar Sony likt de lämnade Sega, i en förgången generation, begravd levande.

Begravd levande!

Om man ska gå efter konsolförsäljningen så finns det absolut ingenting som tyder på det. PS4 är Sonys näst mest sålda konsol hittills med 110 miljoner sålda enheter (Xbox One har fortfarande inte sålt 50 miljoner), mycket på grund av de exklusiva spelen. Sega gick från Saturn som sålde frärre än 10 miljoner ex, så de hade ingen momentum till Dreamcast-lanseringen. Sony har för tillfället ett mycket bättre läge än Microsoft (när det kommer till konsolförsäljning) så att PS5 kommer bli en försäljningsmässig succé är en lågoddsare. Frågan är snarare om Xbox Series X blir Microsofts sista konsol innan de uteslutande börjar fokusera på speltjänster istället.


signatur

Kunskapsförmedlare.

eld
Medlem
Skrivet av loerk:

Hur vet du det?

För att Phil Spencer har sagt det?

Skrivet av loerk:

De verkar ju inte ha några problem att visa upp sina spel i 60fps i alla fall.
Till skillnad från Sony som dippade ner till 15 fps i flertalet spel.

Om de studios som MS har köpt producerar bra spel, så spelar det mindre roll hurvida de är tailor made för series X eller inte.

Jo det spelar roll, jag kan lika gärna köra detta exklusiva spel på min xbox one x eller pc.

Jag är inte här för att kriga konsol-krig, series-x kommer antagligen vara den kraftfullaste konsolen, men just nu har de inte gett mig någon anledning att köpa den och de har medvetet arbetat för att det inte ska finnas någon större anledning att skaffa den.

Sen har jag sett just alla mina favoritspelserier falla samman i en slags medelmåtta eller försvunnit helt, Halo, Gears, State of Decay, Fable. Det är svårt att bli sugen.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Då är det värt att ha i åtanke att Gabe Newell jobbade på Microsoft fram till 1996.

Du vet väl att det var 24 år sedan. Och sedan dess har han inte varit så glad på Microsoft.

Medlem

PS5 eftersom spelen som utvecklas på den inte kan köras på gammal hårdvara. Köpa en ny konsol för över 6000kr och spela spel som funkar på förra generationens hårdvara? Nej, tack.

E

Medlem
Skrivet av lampis:

Om man ska gå efter konsolförsäljningen så finns det absolut ingenting som tyder på det. PS4 är Sonys näst mest sålda konsol hittills med 110 miljoner sålda enheter (Xbox One har fortfarande inte sålt 50 miljoner), mycket på grund av de exklusiva spelen. Sega gick från Saturn som sålde frärre än 10 miljoner ex, så de hade ingen momentum till Dreamcast-lanseringen. Sony har för tillfället ett mycket bättre läge än Microsoft (när det kommer till konsolförsäljning) så att PS5 kommer bli en försäljningsmässig succé är en lågoddsare. Frågan är snarare om Xbox Series X blir Microsofts sista konsol innan de uteslutande börjar fokusera på speltjänster istället.

Den absolut största anledningen till Sonys försäljning över MS är inte exklusiviteter. Asien är en marknad som MS alltid säljer mycket sämre i pga att de hellre väljer de "inhemska" konsolerna (PS och Nintendo)
Sedan hade MS ju också ett redigt jäkla PR fiasko i början och en mycket senare lansering i stora delar av världen.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Gäsp x2.

Medlem
Skrivet av pjones74:

PS5 eftersom spelen som utvecklas på den inte kan köras på gammal hårdvara. Köpa en ny konsol för över 6000kr och spela spel som funkar på förra generationens hårdvara? Nej, tack.

"Köpa ny PC och spela spel som funkade på min gamla PC, vem fasiken gör det?"

Vad har du emot att spela existerande spel fast mycket snyggare?

123
Skriv svar