Hur minns vi PS4?

Medlem

POSITIVT

  • Knäpptyst, köpte min PS4 Slim direkt när det släpptes och hör den fortfarande inte alls när jag sitter vid soffan. Vilket är underbart för min tjocka PS3 lät som en dammsugare.

  • Bra UI. Inte utan brister, men så mycket smidigare än PS3an på många sätt,

  • Handkontrollen är skönaste Dualshock som gjorts och gillar verkligen att den har ett 3,5mm hörlursjack i sig, önskar att Nintendo Pro Controller hade detsamma.

  • SHARE-knappen fick mig att ta mer screenshots än någonsin, speciellt Horizon Zero Dawn där det är så lätt att få till en supersnygg bild och gillade att man kunde ändra tiden i dess photo mode.

  • Trevligt att ha alla Yakuza-spel på samma maskin.

NEGATIVT

  • Dom la ner hela deras PS Classics ekosystem som dom tidigare hade byggt upp. PS1 Classics från PS Store som man kunde köra på PSP, PS3, Vita och PSTV går inte att spela på PS4. Samma sak med det större utbudet av PS2 Classics som finns till PS3. Sony visade verkligen hur lite dom nu bryr sig om tidigare generationer.

  • Konami släppte aldrig någon Suikoden-samling, min favoritserie när det gäller JRPGs. Kanske till och min favoritspelserie överhuvudtaget.

Tyvärr inga bra minnen av PS4, så otroligt långsam så den fick agera mediamaskin, även det var den långsam på. Kass batteritid på handkontollerna, kass hårdvara (speciellt på icke pro), därav kass bildkvalite och bilduppdatering.

Jag behöver väll inte säga mycket mer än att det är svårt att stå ut med en konsoll om man sitter på dator (och väldig ofta en bra sådan).

I vilket fall så finns det ju ett par spel som man nu väntar in på PC, eller möjligen portas till PS5/XBox. God of War, Horizon Zero Dawn samt Detroit Become Human ligger på högen, en del har redan kommit till PC.

Kommande konsollerna ser dock rätt intressanta ut, vilket var väldigt länge sedan sist.

Medlem

Stabil konsol, mycket oväsen från fläkten, dålig kapacitet på kontroll-batteriet. Bra spel!

Medlem

+ God of War och en handfull andra titlar

- UI:t
- 30 FPS typ överallt
- Handkontrollens batteritid (seriöst, glömmer man nån gång att lägga den på laddning när man är klar så blir man garanterat förbannad nästa gång)

Jag måste säga att jag har använt PS4:an väldigt sparsamt, men det känns ändå värt det. Jag köpte den sent så den var inte så dyr och sedan plockade jag upp God of War för 279 spänn. Tillsammans med lite andra inslag som TLoU Remastered och Tales of Berseria så är det ändå en win.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Tomma löften och dånande (ps4 pro första gen)fläkt .


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Min dyraste mobilladdare någonsin.

NuZ
Testpilot

Roligt med sånna här trådar

Jag minns min PS4 med Bloodborne, Uncharted 4 och God of War. Håller med inlägget om att många av deras egna titlar är stöpta i samma form och att maskinen har en horribel ljudnivå. En bra maskin helt enkelt

Edit: kom också och tänka på ”cinematiska upplevelsen med 30fps” till Order 1886 när det kom. Skitspel men snyggt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Generellt sett kommer jag, tyvärr, minnas konsolen som en besvikelse, även om det nog har mer med mig att göra.

Köpte den på release och fick med Killzone. Sen gick det väl två år när allt jag lirade på konsolen var gamla PS3 spel som portats. AC4: Black Flag, The Last of Us, Tomb Raider, FIFA osv. Inget som direkt fick mig att jubla över att jag hade en PS4:a istället för en PS3:a. Ett tag var det till och med så att jag satt och spelade PS3 med DS4 kontrollen inkopplad. För länge var det det enda stora lyftet. Kontrollen.

Men det kan också vara så att PS4:an representerar en tid där jag i mitt liv till sist tvingades bli vuxen och hade mindre tid att lägga på TV spel. Maratonhelgerna där jag satt och lirade Mass Effect 30 timer en helg var borta. Istället gled jag sakta över till att lira mer PC. Många av spelen jag lirad fanns där också och med handen på hjärtat var de bättre där. Ladd-tiderna i spel som Witcher 3 och Fallout 4 är ju under all kritik på PS4:an.

Samtidigt finns det ju en del exklusiva spel som man lagt ner mycket tid på. Horizon var första spelet jag bemödat mig med att faktiskt ordna en platinum trophy i, och God of War var fantastiskt bra.

Det var troligtvis sista konsolen jag köpte på release.

Sist men inte minst så är konsolen en smärtsam påminnelse om hur snabbt 500 gb blev en pinsamt liten hårddisk.

Det är på den nivån nu att jag drar mig för att spela t ex Red Dead Redemption för att spelet tar så stor plats, tar så lång tid att installera, och jag måste radera det varje gång jag vill spela något annat.

Så, i slutändan.

+ Till sist kom det många bra spel
+ Kontrollen är den bästa någonsin.

- Tog flera år för att det skulle komma något värt att spela som inte fanns på PS3
- Går i praktiken bara att ha 6-7 spel installerade samtidigt
- Enorma laddningstider i spel som Fallout och Witcher 3.
- Inte direkt tyst om vi säger så.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

När jag tänker efter så måste det ändå vara dagen PS4an släpptes. Hade varit vaken hela natten för att hämta ut konsolen. Och någon timme innan det var dags att åka så ringde ett jobb som jag vikarierade på och frågade om jag kunde arbeta under dagen. Eftersom jag var ung och inte ville bli av med arbetstillfället så tackade jag ja. Den arbetsdagen har nog varit den längsta i mitt liv och oron att alla konsoler skulle ta slut (trots att jag hade bokat...) var en sticka under nageln hela dagen tills jag åkte och köpte mig ps4an.

Medlem

Minnas och minnas, det är ju nu det roliga börjar, för vi som sitter på firmware 6,72.

Medlem

Kan inte påstå att jag stört mig så fläktljudet konstigt nog, dock installerade jag en ssd i min ps4 pro för två år sedan så den kanske drog ner på värme och ljud. Annars skulle jag säga att dom exklusiva titlarna är de jag kommer minnas mest. Spelar för övrigt bara på pc, men det kanske kommer ändras med ps5

Medlem

Ägde aldrig en PS4 så kommer minnas den för alla memes (som 99% var Jet engine memes)


signatur

"Deep into that darkness peering, Long I stood there, wondering, fearing." - Reaktion till Goodbye Volcano High

Medlem

Kommer nog minnas PS4 främst som maskinen som gav mig Bloodborne. Sen kommer jag nog minnas den som den sista stationära konsolen jag köpte.

Medlem
Skrivet av Seggallion:

Min dyraste mobilladdare någonsin.

Okej förklara gärna

Frilansare

Konsolen som på allvar fick mig att bli multigamer. Samt fick över mig från Xbox-stallet.

Medlem
Skrivet av Isak19:

Okej förklara gärna

Spelade aldrig på den, så använde den som laddare i vardagsrummet.

Konsolen som ännu en gång påminde mig om att jag är kass på att sikta med handkontroll och att jag inte har tiden till att bli bättre på det.

+ Högkvalitativa exklusiva spel (även om jag är överlycklig över att vissa av dem letar sig ut på PC efter många om och men).

- Mitt PS4 Pro havererade precis när garantin gått ut och det är dyyyrt att skicka den på lagning.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Den har varit rätt bra på att samla damm mellan dom exklusiva titlarna.

Medlem

Jag kan inte fatta att den här generationen är snart slut redan. Det gick så fort. Vissa spel fick PS4an att låta som en borrmaskin, men inte alla. Spel jag minns extra kärt är väl Monster Boy and the Cursed Kingdom, Wonder Boy: The Dragon's Trap remaken och Mega Man 11.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Med värme... Och viss irritation. De suveräna exklusiva titlarna väger dock tungt och lämnade ett oväntat starkt intryck. Korar Uncharted 4: A Theif's End till min personliga vinnare ur det hänseendet. Oerhört maffig upplevelse.

Lite halvsynd att konsolen aldrig kunde bli bakåtkompatibel på grund av den egendomliga hårdvaran i föregångaren. Det högg till lite i hjärtat när jag såg den upphottade versionen av TES: Oblivion på Xbox One X. Men, nya upplevelser trumfar utan tvekan de gamla i det här fallet. Ganska uselt också att crossplay aldrig riktigt kom igång trots att de fick det att låta som att det var på ingång och att allt hängde på spelutvecklarna.

Summa summarum är jag nöjd över mitt val.

Skägg.
10 Chambers

Vad sägs om att vi om en månad eller så utser generationens bästa spel?


signatur
It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vad sägs om att vi om en månad eller så utser generationens bästa spel?

Det tycker jag att vi gör. Vi bör klargöra innan om även cross-gen-titlar (Rayman Legends, Breath of the Wild) ska ingå, men det bör de väl.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ruffles:

Det tycker jag att vi gör. Vi bör klargöra innan om även cross-gen-titlar (Rayman Legends, Breath of the Wild) ska ingå, men det bör de väl.

Vi har en plan för ett digitalt event i november...


signatur
Medlem
Skrivet av Hordaland:

PS4:an låter inte om man ställer den på högkant. Det finns en anledning till att funktionen att ställa sin konsol på högkant existerar.

Min maskin låter mer om den ställs lodrätt. Skumt. 🤔


signatur

Konsolgubbe

Inaktiv

Drösvis med härliga äventyr i alla genrer som finns, när jag skriver det här har jag testat 538 Ps4-spel. Ett gäng av dessa har jag kanske bara testat snabbt via Ps Plus eller Ps Now.

Ganska precis 10000 trophies har plingat in sen jag började lira på min Ps4.

Flera olika nivåer av vänskap har uppstått genom olika multiplayerspel, eller i forum om lösningar på problem i singleplayerspel.

Obeskrivligt med skoj för att sammanfatta

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vad sägs om att vi om en månad eller så utser generationens bästa spel?

Fast när släpps Cyberpunk 2077 nu igen? För det känns ju inte alls långsökt att det spelet kommer visa sig vara ett av generationens bästa.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

12
Skriv svar