Star Citizen-utvecklaren bryter Squadron 42-tystnaden, med vaga besked

Medlem
Skrivet av Metroid:

Ja, precis. Jag förstår inte varför så många har svårt att acceptera ordet vaporware i det här sammanhanget.

Nä, vet inte, de kanske gick igång då ni talade om Star Citizen först, det är ju i early access (med varierande resultat, spelet är ju hittills ytterst ofärdigt och utvecklingen har inget slut i sikte) och på så sätt kanske kan betraktas som "släppt" på något skruvat vis.

Men Squadron 42, som nyheten handlar om, är på alla sätt vaporware, definitivt då de inte på nära ett år lyckats säga hur utvecklingen ligger till mer än fler hittills tomma löften.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Precis, per definition. Det är tillgängligt, bara inte färdigt.

Precis.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Att folk bryr sig om Star Citizen fortfarande. Det skeppet sjönk för länge sedan.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

@Metroid: Tror snarare det är så att ni inte har en aning vad ni snackar om. Sen att dra in Duke Nukem i det hela, ja det var vaporware i början för dom lade ner spelet typ 3 gånger. Ingen kunde spela Duke Nukem spelet som liknade Half-Life.

Uppslagsverken som jag citerade ordagrant använder uttrycket på samma sätt som jag har gjort i den här tråden. Vet inte de heller vad de snackar om då? Om du inte kan argumentera för din sak är det bättre att lägga ner, istället för att tramsa på det sättet du gjorde nu.

Jag har redan upprepat mig flera gånger i tråden så jag sätter punkt här. Man kan hålla med eller tycka olika, det är valfritt.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

@Metroid: Varför skulle jag göra det när jag vet att jag har rätt? Vapor = Ånga dvs spel som går upp i rök. Spelet har inte gått upp i rök, många spelar spelet redan nu fast att det är i alpha. Det är tillgängligt för alla, bara för att spelet inte är färdigt så är det inte vaporware.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

@Metroid: Varför skulle jag göra det när jag vet att jag har rätt? Vapor = Ånga dvs spel som går upp i rök. Spelet har inte gått upp i rök, många spelar spelet redan nu fast att det är i alpha. Det är tillgängligt för alla, bara för att spelet inte är färdigt så är det inte vaporware.

Finns absolut ingen som köpt Squadron 42 som spelar det just nu eller vet när/om. Och eftersom det inte finns någon indikation på att Star Citizen kommer blir färdigt eller när, så passar definitionen ändå, för produkten som köpts är inte levererad på något vis.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Finns absolut ingen som köpt Squadron 42 som spelar det just nu eller vet när/om. Och eftersom det inte finns någon indikation på att Star Citizen kommer blir färdigt eller när, så passar definitionen ändå, för produkten som köpts är inte levererad på något vis.

Då är allting som är under utveckling vapoware och då förlorar ordet all betydelse

Medlem

@Fiddi: Vet inte heller om squadron 42 hör ihop med starcitizen. Det är som att lägga ner singleplayer kampanjen i battlefield och kalla det för vaporware. Visst om det är ett spel för sig, och det läggs ner då kan man kalla det för vaporware, men inte innan.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Karmak:

Då är allting som är under utveckling vapoware och då förlorar ordet all betydelse

Nej, men sådant som bara skjuts upp hela tiden, inte är färdigt på långa vägar och inte har slutet i sikte, trots löften om motsatsen, är vaporware. Det finns ju ingenting i dagsläget som säger att det faktiskt kommer lanseras komplett.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Spelet kommer aldrig att släppas. Garanterat vaporware.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Metroid:

Nej, men sådant som bara skjuts upp hela tiden, inte är färdigt på långa vägar och inte har slutet i sikte, trots löften om motsatsen, är vaporware. Det finns ju ingenting i dagsläget som säger att det faktiskt kommer lanseras komplett.

Finns inget som säger att något annonserat spel kommer släppas
Och spel skjuts upp hela tiden

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Spelet kommer aldrig att släppas. Garanterat vaporware.

Så skulle dom ha sagt från början istället för att kalla spelet för vaporware. Fast sen är starcitizen också tillgängligt så nä.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Medlem
Skrivet av Karmak:

Då är allting som är under utveckling vapoware och då förlorar ordet all betydelse

Njae, nyckelorden i definitionen "has not and may never" medför att det finns nog med belägg att anta att produkten kanske inte kommer dyka upp. "Kanske" är ett ganska sjukt ord egentligen, för det kan användas till allt i alla situationer då man inte kan vara helt 100% säker på något någonsin (man kanske kan komma nära på 99.9% men aldrig 100%), och därför måste man ha lite flexibilitet i hur man tolkar saker annars blir det bara att man talar runt varandra.

Men jag tycker när en produkt har haft ett släppdatum eller släpp-period som sen flyttats bak ett antal gånger och sen försvunnit helt och hållet att det kan kvalificeras som att det kanske inte kommer komma ut någon gång.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Finns inget som säger att något annonserat spel kommer släppas
Och spel skjuts upp hela tiden

Absolut, men de brukar inte bli över 6 år försenade och ändå inte ha någon lansering i sikte på långa vägar. Och normalt sett brukar inte spelföretag dra in så extremt mycket pengar från privatpersoner under så många år för något som inte ens har en färdig plan på när det ska bli klart. Det har man förläggare till, men eftersom det här är ett Kickstarter-projekt ser utvecklingen annorlunda ut.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

@Fiddi: Finns ett annat ord för det är TBA.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

@Fiddi: Vet inte heller om squadron 42 hör ihop med starcitizen. Det är som att lägga ner singleplayer kampanjen i battlefield och kalla det för vaporware. Visst om det är ett spel för sig, och det läggs ner då kan man kalla det för vaporware, men inte innan.

Åh nej, nej, det där köper ingen, det är 100% skitsnack. Det är två olika spel, de säljs och marknadsförs separat. Går inte att jämföra med Battlefield överhuvudtaget då det är EN produkt man köper och man får en single-player-del och en multiplayer-del.

Skrivet av rmpyro:

@Fiddi: Finns ett annat ord för det är TBA.

Som står för "To be announced", det har redan blivit "announced" flertal gånger och har missat det alla gånger.

Medlem

Oj, oj, oj.. Så det kan gå.

Fifan att jobba på det där teamet... Får ångest bara av att tänka på det.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Metroid:

Star Citizen: Vaporware.

Skrivet av Pada-chan:

Metroid har dock rätt. Tycka vad man vill om den spelbara versionen - spelet är inte färdigt och inte ens i närheten av färdigt.

Skrivet av Kleptoman:

Spelet kommer aldrig att släppas. Garanterat vaporware.

Så Factorio och Dwarf Fortress är också vaporware då?

Medlem
Skrivet av Kixo:

Så Factorio och Dwarf Fortress är också vaporware då?

Var vänlig läs alla mina inlägg i tråden innan du kommenterar.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Kixo:

Så Factorio och Dwarf Fortress är också vaporware då?

Dom är ju legitima spel som går bra att spela... I Star Citizen går det bra att bugga runt i väggar.. typ..


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

@Anton Q: Så bara för att det är i alpha och är buggigt så är det vaporware?


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Metroid:

Var vänlig läs alla mina inlägg i tråden innan du kommenterar.

Gjorde det och det var inte rätt någonstans, framför allt din citering av definitionen som endast ger dig fel eftersom spelet är tillgängligt och spelbart redan nu. Svara nu på frågan. Är Factorio vaporware?

Skrivet av Anton Q:

Dom är ju legitima spel som går bra att spela... I Star Citizen går det bra att bugga runt i väggar.. typ..

Tror du folk skulle lägga ner tusentals timmar på att spela spelet om det var sant? Det finns flera stora YouTube-kanaler som endast handlar om folk som spelar Star Citizen. Var går gränsen för vaporware menar du?

Vaporware vore det om de slutade utvecklade spelet och ghostade communityn vilket uppenbarligen inte stämmer: https://robertsspaceindustries.com/patch-notes

Medlem
Skrivet av Metroid:

Var vänlig läs alla mina inlägg i tråden innan du kommenterar.

Tyckte det var en bra fråga som hör till diskussionen.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Skrivet av rmpyro:

@Metroid: Varför skulle jag göra det när jag vet att jag har rätt? Vapor = Ånga dvs spel som går upp i rök. Spelet har inte gått upp i rök, många spelar spelet redan nu fast att det är i alpha. Det är tillgängligt för alla, bara för att spelet inte är färdigt så är det inte vaporware.

så när @Metroid säger att han använder deffinitionen från uppslagsverken är din argument att Vapor är ett ord för ånga= rök! (vilket det inte är, för rök och ånga e två skillda saker) och menar att spelet inte har gått upp i rök så det inte nåt sådant.. ifinns ju inga program som har gått upp i rök för dom är digitala, pröva använda lite bättre argumnt för din sak kanske..

säger inget om att detta spelet är en vporware eller inte, men ditt argument är uselt


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

så när @Metroid säger att han använder deffinitionen från uppslagsverken är din argument att Vapor är ett ord för ånga= rök! (vilket det inte är, för rök och ånga e två skillda saker) och menar att spelet inte har gått upp i rök så det inte nåt sådant.. ifinns ju inga program som har gått upp i rök för dom är digitala, pröva använda lite bättre argumnt för din sak kanske..

säger inget om att detta spelet är en vporware eller inte, men ditt argument är uselt

https://en.wikipedia.org/wiki/Vaporware
"In the computer industry, vaporware (or vapourware) is a product, typically computer hardware or software, that is announced to the general public but is never actually manufactured nor officially cancelled."


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Skrivet av rmpyro:

https://en.wikipedia.org/wiki/Vaporware
"In the computer industry, vaporware (or vapourware) is a product, typically computer hardware or software, that is announced to the general public but is never actually manufactured nor officially cancelled."

läs mitt inlägg igen så e du snäll


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av employed:

Spelhistoriens största scam. xD

Håller helt med. Jag köpte spelen vis Kickstarter för en massa år sen, men har sedan länge givit upp h öppet om det här skitprojektet. Det är en sån himla scam så det är helt sjukt. Snyggt demo, det har dom.

Medlem

Sponsrade det på Kickstarter. Isch. De pengarna lär man aldrig få någon valuta för.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

@Snake Plissken: Vet inte vad du försöker komma med, ska jag beskriva utryck eller göra en svengelska översättning?
Vist det betyder inte rök, men det låter bättre att säga gå upp i rök istället för gå upp i ånga.
Men visst skulle kanske skrivit förångat istället för rätt översättning.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Skriv svar