Har ni koll på vilka spel ni klarat?

Medlem
Har ni koll på vilka spel ni klarat?

En kanske annorlunda sak som jag gör är att jag noga ”bokför” vilka spel jag klarat. Finns många sätt att göra det på och jag fastnade för många år sedan för https://darkadia.com/

Dels motiverade det mig mer att känna att jag ”åstadkommer” något, dels att jag finner det kul att se hur många spel jag klarat för olika konsoller. Kan t.o.m. göra att jag går tillbaka till tidigare konsoller för att få upp antalet spel lite.

Att klara ett spel för mig betyder att spela igenom motsvarande main story och se eftertexter. Spel jag endast testat lite har jag inte med. I skrivandes stund närmar jag mig sakta 500 avklarade spel.

Maniskt? Eller är jag inte ensam?

Medlem

Jag betygsätter alltid spel, serier, och filmer på IMDB när jag är klar med dem. I övrigt har jag kanske ett bra minne, för jag minns såväl handling som vilka spel jag har klarat utan anteckningar. Jag har dock listor för spel, serier, och filmer respektive. Där jag bockar av allteftersom jag blir klar.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Yes, har en app på mobilen/plattan där jag lägger in progress, eget betyg osv.
My Game Collection heter den och funkar riktigt bra! Tror just denna app bara finns till android, men hade gärna sett den som en version för pc/webb också.

Bra sync-möjligheter för olika plattformar och digitala bibliotek(steam etc) - tar hem titlar, info, boxart, how long to beat, metacritic, mm.

Tar ju ett tag att sätta upp om man har ett gediget bibliotek, men jag tycker det var värt det.


signatur

no remorse

Medlem
Skrivet av Matthias:

En kanske annorlunda sak som jag gör är att jag noga ”bokför” vilka spel jag klarat. Finns många sätt att göra det på och jag fastnade för många år sedan för https://darkadia.com/

Dels motiverade det mig mer att känna att jag ”åstadkommer” något, dels att jag finner det kul att se hur många spel jag klarat för olika konsoller. Kan t.o.m. göra att jag går tillbaka till tidigare konsoller för att få upp antalet spel lite.

Att klara ett spel för mig betyder att spela igenom motsvarande main story och se eftertexter. Spel jag endast testat lite har jag inte med. I skrivandes stund närmar jag mig sakta 500 avklarade spel.

Maniskt? Eller är jag inte ensam?

Tack för länken, det ska jag prova.

Jag har aldrig fört anteckningar över avklarade spel men det kan ju vara kul. Känna att man åstadkommit något som sagt.

Det kanske hjälper minnet rentav. Om jag ser en speltitel så kan jag säga om jag klarat av det spelet eller inte, men annars tycker jag att det kan vara knepigt att rabbla upp en del gamla titlar. Det kan nog hjälpa om jag bokför dem på den där sajten, jag tror spelen etsar sig fast bättre då. 😊

Moderator | Testpilot

Konstigt nog använder jag mig av how long to beat för att hålla koll. Gillar sidan, lätt att skriva in sitt betyg och hur lång tid det tog. Gött också att gå in och kolla när man senast spelade ut spelet osv.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

en jäkla massa, ska printa ner vilka jag klarat... någon dag

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Konstigt nog använder jag mig av how long to beat för att hålla koll. Gillar sidan, lätt att skriva in sitt betyg och hur lång tid det tog. Gött också att gå in och kolla när man senast spelade ut spelet osv.

Använder i princip alltid howlongtobeat.com innan jag börjar på ett nytt spel för att veta om det är värt besväret. Mindre än 10h? Inga problem. Men när det är 25+ så måste det verkligen vara något som passar. 3 barn etc så blir det inte så många timmar i veckan.

De bästa spelen är de där den främsta kritiken är att de är för korta.

Medlem
Skrivet av Matthias:

Använder i princip alltid howlongtobeat.com innan jag börjar på ett nytt spel för att veta om det är värt besväret. Mindre än 10h? Inga problem. Men när det är 25+ så måste det verkligen vara något som passar. 3 barn etc så blir det inte så många timmar i veckan.

De bästa spelen är de där den främsta kritiken är att de är för korta.

Haha, samma här. Oumbärlig hemsida. Jag gillar också att veta ungefär hur mycket kvar jag har i ett spel. Så att jag kan sitta lite till på en söndag för att klara av spelet innan det är en ny vecka.


signatur

I'm like you, I have no name.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag har sedan 2017 skrivit ner de spelet jag spelat ut och lade rätt nyligen upp det på en liten hemsida för att jag var extremt uttråkad en dag. Försökte gå bakåt i tiden och kom ihåg en del spel från 2010 och framåt. Innan dess blir det svårt att minnas tyvärr...

https://grukk.com/blog/games/games-beaten/


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

1
Skriv svar