Horizon: Zero Dawn får finfina betyg till pc

Medlem

Lite besviken på hur prestandan verkar vara i jämförelse med Death Strandning, som å andra sidan är ett nyare spel. Men det blir nog säkerligen ett köp vad det lider.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av rosski:

Vad hade du förväntat dig av en "PC Features Trailer"?

Horizon Menu Dawn!

Medlem

Själv köpte jag det på Steam för en ~månad sen typ för 479 kr, tyckte inte det var så farligt.

Hur som helst, men jag läste på någon annan gaming sida att de hade dåliga FPS även i lägre upplösningar. Läste den igår när jag låg i sängen, men kan inte minnas vilken det var. Men återstår att se när det släpps i morgon om hur fps'en är på min dator.

Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Det är nog första gången jag hör det. Är det verkligen en grej?
Jag vet att många hade botw som GOTY före horizon men att det skulle vara snyggare är märkligt.

Jo, finns videos på youtube där det görs jämnförelser av folk. Kom i samma veva så blev väl en grej. Tror många blandar ihop grafik med design. Bara att söka på Zelda vs Horizon.

Geeks Gaming
Skrivet av anon_176162:

Jo, finns videos på youtube där det görs jämnförelser av folk. Kom i samma veva så blev väl en grej. Tror många blandar ihop grafik med design. Bara att söka på Zelda vs Horizon.

Jisses, it’s a thing! En ren smakjämförelse 😱

Inaktiv

Inget för mig. Störde mig på superpinsam voice acting och konstigt manus bland annat.
Men kul att se exklusiviteter komma till PC såklart!

Medlem

@anon_79617: Ja, detta var nog största svageheten. DOCK få spel som fått mig att vilja utforska och lyssna på den info man hittar lika mycket som detta spel. Spelunka i ruinerna var så bra att jag funderar på att spela om det igen.

Som de flesta spel tycker jag att få uppleva det själv var fantastiskt, i mina ögon får man inte ut mycket av ett sådant spel genom en lets play på youtube.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det är nog första gången jag hör det. Är det verkligen en grej?
Jag vet att många hade botw som GOTY före horizon men att det skulle vara snyggare är märkligt.

Det är väl cirka noll procent märkligt? Hur snyggt något är ligger i betraktarens ögon. I det här fallet är det fullt förståeligt att någon (många, jag inkluderat) föredrar designen i BOTW.

Design > teknik om vi med snyggt menar estetik. Hur spelen står sig tekniskt är en annan diskussion.

Ambassadör
Xbox

Väldigt trevligt spel!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Det är väl cirka noll procent märkligt? Hur snyggt något är ligger i betraktarens ögon. I det här fallet är det fullt förståeligt att någon (många, jag inkluderat) föredrar designen i BOTW.

Design > teknik om vi med snyggt menar estetik. Hur spelen står sig tekniskt är en annan diskussion.

Grafiken i Breath of the wild är väldigt "Zelda".
Tycker också om utseendet även fast det är "avskalat" ur en teknisk synvinkel.
Men visst skulle det vara kul att få uppleva ett Zelda spel med teknisk top of the Line grafik också


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Geeks Gaming
Skrivet av Vamp:

Det är väl cirka noll procent märkligt? Hur snyggt något är ligger i betraktarens ögon. I det här fallet är det fullt förståeligt att någon (många, jag inkluderat) föredrar designen i BOTW.

Design > teknik om vi med snyggt menar estetik. Hur spelen står sig tekniskt är en annan diskussion.

Jo, designen på botw är fantastisk och jag älskar spelet.
Dock är en direkt jämförelse av grafiken de båda emellan lite haltande då de är på två olika spelplaner när det gäller design

Medlem

Jag hade köpt det på epic men är lite rädd att det ska komma moddar eller andra saker som bara funkar på Steam så vill nog ha det där.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Ett tips, köp det på Epic Games och inte Steam.

250kr med kupongen på Epic Games.
550kr på Steam.

Ganska enkelt val.

Vilken kupong?

Medlem

Waaaaah Epic! Waaaaah Steam!
Stora frågan är om spelet kommer ha Denuvo.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Det skall bli sååååå rooooligt att spela HZD imorron,har såååå höga förväntningar efter 3 års väntan på PCsläppet.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av pacc:

@Najkan: Jag tror tyvärr kupongerna bara delades ut om och om igen under sommarrean,
den du har kan du såklart använda fram till november.

Hoppas du har fel, men tyvärr låter det du säger rimligt. Jaja märker imorgon!

Medlem
Skrivet av aholman:

Så 350 på Epic och 550 på Steam.
Har klarat mig utan Epic än så länge så blir nog ett köp på Steam i alla fall. Kan jag streama på TVn också.
Kostar ju 49.99€ på båda butikerna. Väldigt missledande kommentar

https://imgur.com/a/F0HTBpX

Det där är min Epic Games store, och med kupongen är det 100kr mindre, så 250kr?

Skrivet av Cyberz:

Vilken kupong?

Har man köpt spel eller liknande på Epic Games Store förut får man en kupong på 10 euro att använda på alla spel som kostar över 15 euro.

Gen
Medlem
Skrivet av Najkan:

Bara så ni vet är det egentligen ingen kupong. Det är 95 kr avdrag på alla spel över typ 200 kr hela detta år. När ni använt en kupong får ni en ny.

95 kr avdrag på allt 2020 är rätt ok, ska köpa spelet, har ps4 pro men är så trött på laddningstider i vissa spel så vågade inte chansa.

Hittar ingen information gällande detta påstående? Testade att lägga spelet i korgen och ser inte röken av någon kupong. 349kr är det som verkar gälla.

Skrivet av Prixm:

Har man köpt spel eller liknande på Epic Games Store förut får man en kupong på 10 euro att använda på alla spel som kostar över 15 euro.

Känns som en rätt så viktig detalj eller hur? Jag har inte köpt något på EGS i sommar och har därför ingen kupong och kommer heller inte få någon.

Medlem

@Gen: Kupongen går inte att använda på pre-purchase. Om du väntar tills spelet har släppts så fungerar det om du har en kupong.

Edit: Läste lite väl snabbt och såg nu att du inte hade handlat något tidigare, och därför inte har någon kupong alls. My bad!


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Gen
Medlem
Skrivet av Belfry:

@Gen: Kupongen går inte att använda på pre-purchase. Om du väntar tills spelet har släppts så fungerar det om du har en kupong.

Edit: Läste lite väl snabbt och såg nu att du inte hade handlat något tidigare, och därför inte har någon kupong alls. My bad!

Ingen fara Blev inget köp ändå pga videon från Digital Foundry. Väntar tills spelet är patchat och skaffar det då.

Medlem

@Prixm: Perfekt att köpa på Epic måste kännas undebart att stödja tencents och kinas kamp emot mänskliga rättigheter.

Medlem
Skrivet av Gandir:

@Prixm: Perfekt att köpa på Epic måste kännas undebart att stödja tencents och kinas kamp emot mänskliga rättigheter.

Känns nästan som om du kastar sten i glashus här. Epic ägs till viss del av Tencent, ja. Dock gäller det att alla bolag som vill lansera ett spel i Kina, måste teckna avtal eller få investeringar från kinesiska bolag för att få vara verksamma i landet. Det innebär alltså att Valve med 'The International 2019' i Shanghai, och sitt avtal med 'Perfect World' för lanseringen av CS:GO, också har avtal och dylikt med Kina.

Saxar följande från Wikipedia:

Full ownership of Riot Games, Valorant and League of Legends.
Full ownership of Norwegian publisher Funcom.
Full ownership of Swedish developer Sharkmob.
80% ownership in Grinding Gear Games, Path of Exile
84% ownership in Finnish Supercell, Clash of Clans and Clash Royale
40% ownership in Epic Games, Fortnite
20% ownership of Japanese Marvelous, G-Mode and the majority of Data East's intellectual properties including: BurgerTime, Joe & Mac, and Magical Drop franchises


18.6% ownership of Chinese company iDreamSky
5% ownership of Chinese company Century Huatong, which operates games developed by FunPlus.
17.66% ownership of South Korean mobile developer Netmarble.
15% ownership of American mobile game developer Glu Mobile.
13.54% ownership of South Korean company Kakao.
9% ownership in UK developer Frontier Developments.
5% ownership of Activision Blizzard.
5% ownership of Swedish publisher Paradox Interactive
5% ownership in France's Ubisoft.
1.5% ownership of South Korean company Bluehole, the publisher of PlayerUnknown's Battlegrounds.
Majority ownership in Switzerland-based mobile game developer Miniclip.
Capital Investment in Japanese developer PlatinumGames.
Minority share in German developer Yager Development.

Så, min fråga till dig är följande. Undviker du spel och produkter från alla dessa bolag, eller finns det någon specifik procentsats som avgör om du stödjer "Tencents och kinas kamp emot mänskliga rättigheter"?
Jag menar inte att du har rätt eller fel, jag är helt enkelt nyfiken på om det finns en gräns för din moral och integritet, eller om det bara är Epic som stämplas.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Gandir:

@Prixm: Perfekt att köpa på Epic måste kännas undebart att stödja tencents och kinas kamp emot mänskliga rättigheter.

Kommer aldrig förstå människor som dig. Du har mest troligt en av dessa eller flera, instagram, facebook, twitter, tiktok, snapchat, reddit (som förövrigt ägs av tencent), alla dessa säljer dina uppgifter och använder dom för allt och ingenting, utan din vetskap och med din vetskap, dom vet allt om dig redan, men fortsätt med hetsjakten som inte hade NÅGON äkta källa, men bara för att det är ett kinesiskt företag så ska dom typ ta dina personliga uppgifter (för dom är så grovt intresserade av mina uppgifter, jag är så grovt viktig som person) och säljer det.. till vad?

När man frågar om källor, då säger folk som du "Tencent censorerar allt, finns inga källor just därför" och ja, det stämmer Kina är censur och ett riktigt pissigt land för mänskliga rättigheter, men om man allvarligt tror att man supportar Kina i deras tortering och dödande av Uighurs för att jag valde att köpa ett spel för 250kr billigare på Epic Games än på Steam.. Ja då är du nog förmodligen anti-vaccin också, finns ingen annan förklaring.

Medlem

@Prixm: Måste erkänna att det var lite roligt att läsa. Klart du aldrig kommer förstå dig på människor som mig då du inte ens vet vem jag är. Men tydligen så stoppar det dig inte från att tro det, eller tro att folk som har en åsikt är någon form utav människor som är svåra att förstå sig på.

När det kommer till att du säger att jag är en sådan där som att Tencent censurerar allt och därför finns det inte källor är ganska roligt också. Jag vet inte hur du drog din slutsats i det hela men en slutsats drog du i alla fall, vilket jag får mig att anta att du kanske har någon form av självtänkande, vilket är en bra början.

Däremot så skulle jag säga i allt annat du sa så har du fel, finns ganska gott om bevis vad Kina står för, och det finns även väldigt många bevis på att Kinesiska företag måste följa kinesisk lag. Vilket betyder en hel del i detta fallet, som att all information som kinesiska företag samlar in skall rapporteras till det kinesiska kommunist partiet.

De stora internationella företag som finns i Kina är samtliga väldigt nära kopplade till det Kinesiska kommunist partiet. Du kan inte bli ett stort företag i Kina utan att ha denna kopplingen, då större delen av de pengar du har kommer direkt i från detta partiet.

När det kommer till hur kinesiska staten använder dessa uppgifter är för att kartlägga utlänningar och deras politiska åsikter, detta för att Kina har ett kontroll behov. I Kina finns det ett system som kallas för "social score", i detta systemet går allt ut på att kartlägga kinesiska medborgare för att sedan bedöma hur lojala de är emot emot partiet. Om du har låga siffror i detta systemet får du inte resa inom Kina eller utanför Kina.

Detta systemet håller nu Kina på att bygga ut genom att ge en "social score" till medborgare i andra länder, och kartlägga deras medborgare. Detta är för övrigt orsaken till att USA nu inför restriktioner emot bland annat Byte Dance och Tencent, och ser dem som ett hot emot deras lands säkerhet. Det finns även en stor orsak till att till ex Huawei också är ett företag som USA vill helt bannlysa från att bygga infrastruktur i form av mobilnät. Efter som Kina använder Huawei för deras "Belt and road initiativ". För att även genom detta komma åt information om utländska medborgare.

Jag kan ge dig rätt i en sak däremot i normal fallet så bryr sig Kina inte om något av din information innan de hittar något de behöver. Det är ganska mycket enklare att bedriva spionage när man vet vilka man skall ge sig på för att få den informationen man vill ha när du vet vem som är den tunna länken. Man söker sedan upp dessa personer som till ex kanske ha stora skulder, eller andra saker utgör möjligheter att utföra riktade åtgärder emot dig som person att spionera åt den Kinesiska staten. Finns en orsak varför flera och fler företag till börjar be sina anställda att inte använda plattformar som LinkedIn då dessa i många falls används av underrättelse tjänster världen över för att kartlägga och hitta vinklar att ta sig in.

När det kommer till att man understödjer eller inte understödjer Kina brott emot mänskligheten genom att stödja deras operativa förmåga så skulle jag vara ganska säker på att man understödjer Kinas brott emot mänskligheten när man stödjer dem ekonomiskt. Ända sättet att stoppa ett beteende från en stat är att inte stödja den staten och möjliggöra deras handlingar. Det finns en orsak till varför Kina investerar väldigt mycket i just industrier som TV-Spel, Film och andra kulturyttringar eftersom det är ett utmärkt sätt att sätta sin prägel på hela världen i vad som är rätt och fel. Finns en orsak till att Hollywood är så stora och varför de har haft aktiva stöda från stora delar av det Amerikanska samhället. Eftersom om du leder kulturen så leder du även folks tänkande och tyckande i många av de viktiga frågorna i samhället.

Därför är det även naturliga attack vägar för att ge sig på andra länder att styra och ställa i deras kultur och deras information.

Du må tycka vad du vill om Kina eller vilket land som helst, eller tro på vad du vill eller hymla om vad du vill i livet det är din rättighet i vårt samhälle. Men det är farligt att stödja dem som vill hindra dig från att ha den rättigheten.

Slutligen så vill jag gärna avsluta med en sista fråga till dig, vad har det med anti-vaccin rörelsen att göra? För min del så skulle jag vilja säga att det ett ganska vansinnig ställningstagande att påstå att någon som ogillar att stödja och understödja diktaturer och internationella brottslingar skulle till hör ett sådan fin skara av anti-vetenskapliga människor.

Medlem

@Belfry: Så du menar att det göra sken bättre att stora företag som hela tiden säger att de står för mänskliga rättigheter och hela tiden just nå går och skriver "BLM!". Går inte och aktivt stödjer kommunist partiet i Kina?

I dessa avtal med Kina förbinder du dig att hålla tyst och om du inte håller tyst ja då har du ingen marknad i Kina. Men är en marknad i Kina viktigare än att stoppa svart handel med människors organ ifrån deras politiska fångar?

Är ett företags marknad viktigare än livet för deras Uigurer?

Vi såg företag som Blizzard med order från Kinesiska staten via Tencent banna och blockera folk som ville stå upp för Hong Kong och deras demokrati. "Vart är den demokratin nu?". Detta är saker som händer när stora företag inte har någon som helst moral eller etik förutom pengar och mera pengar.

Ser du Blizzard banna folk för BLM ? Ser du något företag som bannar folk som uttrycker stöd för BLM? Nej det ser du inte hända i något av Blizzards spel. Ser du NBA förbjuda dig att använda dig av tryck som "I hate Donald Trump"? När du trycker det på deras officella shop för t-shirts?

Nej det ser man faktiskt inte men om du skriver och vill använda vissa kritiska meningar emot det Kinesiska kommunist partiet då går det inte att sluta föra köpet.

Ser du Apple ta bort applikationer ifrån deras "App store" för att det används för att protestera i USA för BLM och andra orsaker som protester som pågår just nu? Nej det ser du inte dem göra alls, men däremot tog det bort de appar som "Free Hong Kong" rörelsen använde för att samman ordna sina protester.

Vad har nu hänt i Hong Kong? Deras friheter är över en natt utraderade, har detta något med väst världen att göra? Ja det har fullt ut med oss att göra, vi är dem som har byggt upp den makten Kommunist partiet har. Det är vi som har hjälpt dem att bygga upp möjligheterna att kartlägga och sin befolkning, det är vi som slapphänt visat dem att de kan göra vad de vill för vi kommer alltid att tycka det är helt okej för stora företag att hjälpa dem att göra det.

Vart tror du Kommunist partiet i Kina får sina pengar ifrån det underbara värdet av deras valuta? Nej allt de använder till att förtrycka och krossa andra länder är pengarna de tjänar på internationell handel.

Vem kastar sten i ett glashus?

Kan man förvänta sig att folk känner till detta ? Egentligen inte för folk har inget intresse av Kina utöver att de flesta produkter som vi får köpa billigt tillverkas där. I ett land där man använder slavar för att bygga produkter, för många stora tillverkare. I ett land där man använder studenter som fabriksslavar. Man tvingar folk som går i skolan och utbildar sig till läkare att jobba i fabrikerna som bygger telefoner för Apple under täckmanteln att de är praktikanter. Dessa elever ha ingen koppling till att bygga telefoner i sin utbildning. Däremot om de vägrar att ta praktikplatsen så blir de ut sparkade från skolan de går på.

Var gå gränsen när det är en sten i glashus och stödja diktaturens glada dagar? När slutar Apple, Microsoft, Samsung med flera att tillverka sina produkter i Kina? När folket som köper dem säger ifrån inte en dag innan.

När skall vi vakna upp? När Kina äger större delen av våra företag och våra friheter?

Medlem

@Gandir: Sätter dina påståenden inom spoilertaggar, blir lite väl mycket text annars.

Så du menar att det göra sken bättre att stora företag som hela tiden säger att de står för mänskliga rättigheter och hela tiden just nå går och skriver "BLM!". Går inte och aktivt stödjer kommunist partiet i Kina?

- ”Så du menar”, nej det skulle jag verkligen inte påstå. Nu lägger du ord i min mun. Jag frågade dig helt enkelt om du hade samma åsikt och integritet gällande alla bolag som har en delägare från Kina, eller om det endast gäller Epic. En fråga som du inte ens svarade på.

I dessa avtal med Kina förbinder du dig att hålla tyst och om du inte håller tyst ja då har du ingen marknad i Kina. Men är en marknad i Kina viktigare än att stoppa svart handel med människors organ ifrån deras politiska fångar?

- Än en gång, nej. Frågan var fortfarande om dina åsikter gällde övriga bolag, med tanke på att du bara raljerade gentemot Epic.

Är ett företags marknad viktigare än livet för deras Uigurer?

- Konstigt att du ens ställer denna fråga, man måste vara bra sjuk i huvudet om man skulle tycka det. Till synes verkar det dock finnas det med tanke på att omvärlden inte gör mycket mer än att nämna det i nyhetsinslag då och då.

Vi såg företag som Blizzard med order från Kinesiska staten via Tencent banna och blockera folk som ville stå upp för Hong Kong och deras demokrati. "Vart är den demokratin nu?". Detta är saker som händer när stora företag inte har någon som helst moral eller etik förutom pengar och mera pengar.

- Nu var det inte Tencent som låg bakom det, utan företaget NetEase. Ett kinesiskt bolag noterat på NASDAQ i USA. Ett bolag som är ansvariga för blizzards utgivningar i Kina, samt Minecraft, EVE Online. De utvecklar även Nya Diablo Immortal. Så där finns det fler bolag att stryka.

Ser du Blizzard banna folk för BLM ? Ser du något företag som bannar folk som uttrycker stöd för BLM? Nej det ser du inte hända i något av Blizzards spel. Ser du NBA förbjuda dig att använda dig av tryck som "I hate Donald Trump"? När du trycker det på deras officella shop för t-shirts?

- Blizzard gör det inte eftersom det gynnar deras marknad att låta bli. Vi såg alla vad som hände med skoföretaget Nike när de gick ut i protest mot att folk gick ned på knä under nationalsången, som stöd för BLM. Storbolagen har sett det och väljer därför att stödja bland annat BLM, för att det är vad folket och kunderna vill, snarare än vad bolaget i det djupaste av sitt hjärta anser vara rätt och riktigt.

Nej det ser man faktiskt inte men om du skriver och vill använda vissa kritiska meningar emot det Kinesiska kommunist partiet då går det inte att sluta föra köpet.

- Det är för att NBA tjänar stora pengar i Kina, vilket gör att det väger tyngre än den amerikanska befolkningens intressen. Det är mer en fråga om pengar än Kinas inflytande genom något slags ägande.

Ser du Apple ta bort applikationer ifrån deras "App store" för att det används för att protestera i USA för BLM och andra orsaker som protester som pågår just nu? Nej det ser du inte dem göra alls, men däremot tog det bort de appar som "Free Hong Kong" rörelsen använde för att samman ordna sina protester.

- Apple behöver inte göra något åt BLM i USA, eftersom det inte medför några problem. Skillnaden är att Apple har i stort sett hela sin produktion i Kina, och det smidigaste sättet att fortsätta tjäna pengar är att inte göra draken i öst förbannad.

Vad har nu hänt i Hong Kong? Deras friheter är över en natt utraderade, har detta något med väst världen att göra? Ja det har fullt ut med oss att göra, vi är dem som har byggt upp den makten Kommunist partiet har. Det är vi som har hjälpt dem att bygga upp möjligheterna att kartlägga och sin befolkning, det är vi som slapphänt visat dem att de kan göra vad de vill för vi kommer alltid att tycka det är helt okej för stora företag att hjälpa dem att göra det.

- Tyvärr är det så det alltid har varit och alltid kommer vara. Det slutar först när landet i fråga förlorar ett krig eller när ekonomin kollapsar (ex. Sovjetunionen). Än en gång undviker du min ursprungliga fråga, undviker du själv alla företag med kinakoppling, eller är det bara vissa?

Vart tror du Kommunist partiet i Kina får sina pengar ifrån det underbara värdet av deras valuta? Nej allt de använder till att förtrycka och krossa andra länder är pengarna de tjänar på internationell handel.

- Nja, så enkelt är det inte. Kina har en ganska stor statsskuld, varav ca 80 % är i amerikanska dollar. Kina och USA äger stora delar av varandras statsskuld, vilket innebär att de ingår en djupare symbios, och ett ekonomiskt krig mellan dem två vore inte bara skadligt för båda, utan resten av världen, eftersom Kina och USA är världens största ekonomier.

Vem kastar sten i ett glashus?

- Inte jag? Antingen missuppfattar du vad uttrycket betyder, eller så läste du aldrig det jag skrev. Det känns faktiskt som om du bara har raljerat fritt en stund. Jag ska förklara mitt resonemang.
”Känns nästan som om du kastar sten i glashus här”. Notera ordföljden innan uttrycket, att det känns som om du gör det. Det var därför som jag frågade dig om du hade samma åsikter gällande alla andra bolag som Tencent var delägare i. Eftersom du skriver på ett forum för dator- och TV-spel antar jag att du spelar något i alla fall.

Kan man förvänta sig att folk känner till detta ? Egentligen inte för folk har inget intresse av Kina utöver att de flesta produkter som vi får köpa billigt tillverkas där. I ett land där man använder slavar för att bygga produkter, för många stora tillverkare. I ett land där man använder studenter som fabriksslavar. Man tvingar folk som går i skolan och utbildar sig till läkare att jobba i fabrikerna som bygger telefoner för Apple under täckmanteln att de är praktikanter. Dessa elever ha ingen koppling till att bygga telefoner i sin utbildning. Däremot om de vägrar att ta praktikplatsen så blir de ut sparkade från skolan de går på.

- Läkarstudenter som jobbar i fabriker? För att vadå, spionera på Apple? Jag säger inte att det inte stämmer, men jag skulle gärna vilja ha en källa på det påståendet.

Var gå gränsen när det är en sten i glashus och stödja diktaturens glada dagar? När slutar Apple, Microsoft, Samsung med flera att tillverka sina produkter i Kina? När folket som köper dem säger ifrån inte en dag innan.

- Det har redan börjat sluta. Många av bolagen flyttar sin produktion till länder som Vietnam, Indien, Indonesien, Brasilien etc. Du tycks missa en stor punkt här. Världens största bolag vill tjäna pengar, produktionen sker därför i länderna med billigast arbetskraft, och allteftersom Kina blir rikare, blir arbetskraften dyrare. Exempelvis Samsung har sin telefonproduktion i Sydkorea, men telefonerna sätts ihop i länderna som jag nämnde ovan.

När skall vi vakna upp? När Kina äger större delen av våra företag och våra friheter?

- Ja, när ska vi vakna egentligen? När problemet blir så pass stort att det inte längre går att ignorera, precis som alla andra ekonomiska stormakter i världshistorien. Jag säger det igen, antingen ska det till ett krig, eller så ska landets ekonomi kollapsa av hög statsskuld och hög skuldsättning hos befolkningen.

Eftersom du aldrig svarade på min fråga så ställer jag dem igen.
” Undviker du spel och produkter från alla dessa bolag, eller finns det någon specifik procentsats som avgör om du stödjer "Tencents och kinas kamp emot mänskliga rättigheter"? Jag menar inte att du har rätt eller fel, jag är helt enkelt nyfiken på om det finns en gräns för din moral och integritet, eller om det bara är Epic som stämplas.”


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Ärligt talat vem köper det på steam för 2-300 kronor mer av ren princip. Det kan ju inte vara nyttigt att tänka så, galenskap.

Gen
Medlem
Skrivet av Najkan:

Ärligt talat vem köper det på steam för 2-300 kronor mer av ren princip. Det kan ju inte vara nyttigt att tänka så, galenskap.

Inte bara princip - folk kanske vill ha alla spel på ett och samma ställe, ha kul med achievements och handla med cards. Det är iaf de skälen jag kan komma på.

Medlem

@Belfry:

Jag rajelade inte emot Epic jag säger vad epic gör, hur tror du att Epic haft råd att bygga upp sin spelbutiken på så kort tid med så mycket exclusiva titlar och gratistitlar ? Detta är med hjälp av Tencent och deras stora investeringar i företaget.

När det kommer til stundenter så kan vi ju ta lite olika länkar och ser hur det ser ut i Kina.

https://thediplomat.com/2018/03/chinas-forced-labor-problem/

https://www.ft.com/content/7cb56786-cda1-11e7-b781-794ce08b24...

https://www.theguardian.com/technology/2018/oct/30/we-are-lik...-
student-labour

Lite mera om force labour i Kina

https://www.aspi.org.au/report/uyghurs-sale

Men istället verkar det som att du tycker att det är helt okej att göra vad som helst för att tjäna pengar i flera av dina påståenden nedan. NBA utnyttjar och understödjer slavarbete, det står inte över Amerikanska befolkningens eller dess regeings intresse det står över internationella lagar. Företag vill ju bara tjäna pengar, vilket är deras orsak till att existera vilket jag kan hålla med om.

Men deras förmåga att tjäna pengar kan inte accepteras när det kommer till att bryta emot mänskliga rättigheter för att nå de målen. Företag måste operera inom lagens ramar, annars kommre det för eller senare gå väldigt illa för dem. Något faktiskt till ex USA börjar förklara för dem.

Vart går dina moraliska gränser? När är det okej att sluta stödja ett företag, massmord? slavarbete? vart går gränsen?

Är det okej att stödja företag som stödjer regimer som använder politiska fångar som organ farmer?

När det kommer till om jag undviker spel, produtker med mera som tillverkas i Kina, ja i den största möjliga mån gör jag det. Jag undviker att betala för något från företag som Blizzard, Epic med flera. Är det fullt möjligt att undvika alla produkter som har någon som helst koppling med Kina, svaret är nej det är inte fullt möjligt.

Jag tycker inte att köpa spel från Epic Store är ett måste på något sätt, även om de råkar vara billigare än Steam på en enstaka titel. Jag har aldrig köpt ett spel från dem jag kommer aldrig köpa ett spel från dem. När jag köper produkter betalar jag gladeligen mera om jag vet att produkten är såld av ett mera etiskt företag.

När det kommer till Blizzard och BLM, så tar inte Blizzard någon handlig för att det inte är något som skadar dem på något sätt då USA är ett land där de får göra vad de vill i, vilket betyder att det inte kostar dem några pengar. Men när det kommer till Kina så vill de hellre ha kvar deras pengar än att stå upp för de mänskliga rättigheter de säger att de värnar så mycket för när det kommer till BLM rörelsen.

Tycker du att det är helt okej och gå ut och stödja BLM rörelsen och deras våldsamma protester i USA men gör allt för att hjälpa till och gömma vad som händer i Hong Kong? Vart går då den moraliska omtanken som Blizzard säger att de har i USA men inte i Kina? Vilken moral har då företaget Blizzard?

Du nämner också felaktigt Soviet Unionen i detta,

"Tyvärr är det så det alltid har varit och alltid kommer vara. Det slutar först när landet i fråga förlorar ett krig eller när ekonomin kollapsar (ex. Sovjetunionen). Än en gång undviker du min ursprungliga fråga, undviker du själv alla företag med kinakoppling, eller är det bara vissa?"

Jag skulle vilja påstå att världen tog en ganska hård stans emot Soviet Unionen, vi utnyttjade inte deras folk som billig arbetskraft på något sätt. Vi gjorde inte stora deals och lånad massor av pengar från USSR. Vi satt upp alla taggar vi hade emot dem, vi stopade handel, vi stoppade sammarbetet, världen skapade militära alliancer emot dem. Vi daltade aldrig för USSR vi markerade vädigt kraftfullt emot dem.

Vet du hur Kina fungerar, det finns inte någon form av fritt företagande i Kina alla Kinesiska företag arbetar med staten annars kan de inte finnas alls.

Medlem

@Najkan: Så du är en person utan priciper? Är pengar allt för dig, det spelar ingen som helst vad den som säljer dig billiga saker gör?

Så om du får välja mellan ett företag som stödjer en regime som använder poltiska fångar som organ farmer? Dödar 1000 tals av sin egen befolkning, förföljer och hotar alla sina medborgare.

Eller ett företag som inte tar Kinesika pengar för att stöjda och hjälpa dem i sina brott emot mänskligheten.

Då väljer du det billiga företaget?

Bara undrar hur du tänker där.

123
Skriv svar