Amerikansk myndighet godkänner spel för ADHD-behandling

Robot
Amerikansk myndighet godkänner spel för ADHD-behandling

Flera studier visar på en positiv effekt när spel används som en del i behandlingen.

#EndevourRx


Medlem

ADHD existerar inte. Vet att någon kommer säga att jag trollar men det finns massa artiklar och läkare som håller med, bara att googla. Ända anledningen till att lögnen lever vidare är p.g.a. att man vill tjäna pengar på att sälja piller och annat.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

ADHD existerar inte. Vet att någon kommer säga att jag trollar men det finns massa artiklar och läkare som håller med, bara att googla. Ända anledningen till att lögnen lever vidare är p.g.a. att man vill tjäna pengar på att sälja piller och annat.

Antar att du tror att vaccinationer ger autism också?

Either way, har själv ADD. Har stora problem med vissa saker som mina meds hjälper mig väldigt mycket med. Så om det "existerar" eller inte, spelar inte så stor roll då det hjälper mig att fungera bättre.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

ADHD existerar inte. Vet att någon kommer säga att jag trollar men det finns massa artiklar och läkare som håller med, bara att googla. Ända anledningen till att lögnen lever vidare är p.g.a. att man vill tjäna pengar på att sälja piller och annat.

5G orsakar cancer, chemtrails är på riktigt och ödlemänniskor styr världen. Qanon! /s

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

ADHD existerar inte. Vet att någon kommer säga att jag trollar men det finns massa artiklar och läkare som håller med, bara att googla. Ända anledningen till att lögnen lever vidare är p.g.a. att man vill tjäna pengar på att sälja piller och annat.

Dags att ta av dig foliehatten för den verkar strama åt lite väl hårt.

Jag jobbar själv inom vård och omsorgen och kan garantera att ADHD inte är något påhitt.

Om du inte vet vad medicinerna har för syfte så bör du nog inte yttra dig om saker du inte verkar ha någon aning om så var vänlig och sluta att sprida falska rykten omkring dig som inte stämmer.


signatur
Medlem

Strålande nyheter!

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

ADHD existerar inte. Vet att någon kommer säga att jag trollar men det finns massa artiklar och läkare som håller med, bara att googla. Ända anledningen till att lögnen lever vidare är p.g.a. att man vill tjäna pengar på att sälja piller och annat.

Det otroliga med alla människor som du, är att ni alltid börjar med "x existerar inte", följt av "Det finns massa artiklar som styrker detta", och slutligen avslutas det med "Det är bara att googla". Givetvis utan att någonsin referera till "alla dessa artiklar".

En åsikt som verkligen snuddar på gränsen mellan totalt jävla rikspucko och ett internettroll med gedigen kompetens. Om jag nu för stunden antar att du faktiskt menar allvar, så blir jag genuint orolig. Delar du möjligtvis åsikten att vaccin är skadliga, och att 5G ger cancer? Kanske har du umgåtts för mycket med alla wt-människor på facebook som delar dina åsikter.

Tror du kanske inte att Autism, Aspbergers, Bipolär etc finns heller? Eller tror du till och med att det är vaccin som orsakar det? Kanske måste det vara något som är fysiskt synbart, annars finns det väl inte på riktigt i din värld?

Du har ingen aning om vad vi med ADD/ADHD dras med i livet, ingen som helst förståelse för vilken skillnad medicinering gör, eller vilket syfte den fyller. Det måste vara fantastiskt att leva i en värld där saker inte existerar bara för att man själv inte har upplevt det.
Själv har jag aldrig varit deprimerad, så det måste nog vara ett påhitt från alla runtomkring i världen som mår jävligt dåligt. Synfel, vad är det? Jag ser perfekt, det måste nog vara så att alla har glasögon av estetiska skäl.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

ADHD existerar inte. Vet att någon kommer säga att jag trollar men det finns massa artiklar och läkare som håller med, bara att googla. Ända anledningen till att lögnen lever vidare är p.g.a. att man vill tjäna pengar på att sälja piller och annat.

Det märks att du inte har vuxit upp med detta, jag har själv det hete damp på min tid, stora utredningar.

sen att dom vet exakt hur det fungerar kan ej svaras på men att spel hjälper kan jag säga då min hjärna jämnfört med en vanlig mäniska går i högvarv när du tänkt en tanke har jag hunnit tänka kanske 30 st för att ge ett perspektiv varför spel fungerar är att det stimulerar detta och lugnar ner hjärnan då den får stimulans som inte en vanlig vardag kan ge.

Sen givetvis är där säkert idag pengar bakom det med piller som du säger skulle inte förvåna mig det minsta.
Men att sitta och säga det inte finns är VÄLDIGT ignorant.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Antar att du tror att vaccinationer ger autism också?

Either way, har själv ADD. Har stora problem med vissa saker som mina meds hjälper mig väldigt mycket med. Så om det "existerar" eller inte, spelar inte så stor roll då det hjälper mig att fungera bättre.

Det finns ett liv före behandlingen och ett liv efter. Önskar att jag upptäckte det 15 år tidigare bara så jag förhoppningsvis kunde gå ut med lite bättre betyg (fick väldigt bra i de praktiska ämnena och matematik men teoriämnena där man måste läsa mycket gick det lite sämre pga bristen på koncentration). Min medicin är för mig som glasögon för en närsynt. Bägge ger bägge fokus 😄

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

ADHD existerar inte. Vet att någon kommer säga att jag trollar men det finns massa artiklar och läkare som håller med, bara att googla. Ända anledningen till att lögnen lever vidare är p.g.a. att man vill tjäna pengar på att sälja piller och annat.

Förstår att du vill väl, men idag finns det betydligt mer underlag för motsatsen. Vad jag kan se så läser du ut detta från läsning av framför allt Dr. Richard Saul. Jag har kvickt försökt hitta andra läkare som stödjer hans tes men det går inte så bra. De finns säkert, men det verkar finnas betydligt mer stöd för att ADHD är en riktig diagnos. Med det sagt så är det ganska välkänt att man kan feldiagnostiseras, och detta medger många av hans kritiker, men det är absolut inte detsamma som att det inte finns. Trauman leder lätt till liknande symptom bland annat.

Vad jag kan se så har han inte haft några onda intentioner, och han har säkert hjälpt många. Detsamma går att säga för andra psykologer dock. Men, ska inte säga för mycket då jag inte vet vad du grundar dina åsikter i. Ska du komma med denna typen av kommentarer skulle det dock uppskattas om du kunde backa upp det och inte bara anföll en ur min egen familj, en vän nere i Skövde samt ett par andra bekanta som lider av detta.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Är det något jag har lärt mig under åren i kommentarsfältet här på FZ så är det att den person många här blir irriterad på ofta kläcker ur sig... låt oss säga icke PK-kommentarer och jag har aldrig någonsin sett den personen ge svar på de kommentarer som han/hon själv får tillbaka.

Ska jag vara helt ärlig tror jag att denna antingen lever för att trolla eller helt enkelt har en diagnos av något slag själv och inte fattar/bryr sig att den upprör så många.

Medlem
Skrivet av androsynth:

Det finns ett liv före behandlingen och ett liv efter. Önskar att jag upptäckte det 15 år tidigare bara så jag förhoppningsvis kunde gå ut med lite bättre betyg (fick väldigt bra i de praktiska ämnena och matematik men teoriämnena där man måste läsa mycket gick det lite sämre pga bristen på koncentration). Min medicin är för mig som glasögon för en närsynt. Bägge ger bägge fokus 😄

Precis. Hade stora problem i skolan med fokus. Har haft det hela livet tills jag fick min diagnos och började med tabletterna. Nu kan jag fokusera och prata som en normal person utan att behöva ramla över ord hela tiden.

Kimikiwi: Nej då, Kleptoman brukar skriva vanliga inlägg. Ibland så tycker folk konstiga saker, bara.

Skägg.
10 Chambers

Jag tänkte rensa tråden efter det inledande inlägget men ni gav så bra svar och ville inte fimpa era egna erfarenheter. Vi behöver dock inte fördjupa oss i den frågan vidare.


signatur
Gnällkuk

Blev lite besviken att spelet endast verkar gå att få mot en kod när man får det "utskrivet" från en läkare. Har en kompis som har en bonusson med kraftig adhd som är sju år. Det här hade varit intressant att köpa till honom och se om det kunde ge effekt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Blev lite besviken att spelet endast verkar gå att få mot en kod när man får det "utskrivet" från en läkare. Har en kompis som har en bonusson med kraftig adhd som är sju år. Det här hade varit intressant att köpa till honom och se om det kunde ge effekt.

Det borde ju inte vara helt omöjligt att få tag på det för din kompis, dock? Om han har rätt att kontakta läkaren. dvs, när det har kommit till Sverige som en godkänd behandling/hjälpmedel.

Gnällkuk
Skrivet av Arkaith:

Det borde ju inte vara helt omöjligt att få tag på det för din kompis, dock? Om han har rätt att kontakta läkaren. dvs, när det har kommit till Sverige som en godkänd behandling/hjälpmedel.

Nä, inget är väl omöjligt så klart. Men det verkar lite udda att man måste få recept på spelet? Här har vi något som faktiskt kan hjälpa barn med problem, men så måste man både vänta på att det ska bli tillgänligt i sitt land OCH få "recept" på det från en läkare? Verkar så himla märkligt tycker jag.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

ADHD existerar inte. Vet att någon kommer säga att jag trollar men det finns massa artiklar och läkare som håller med, bara att googla. Ända anledningen till att lögnen lever vidare är p.g.a. att man vill tjäna pengar på att sälja piller och annat.

Existera och existera.. Tillståndet existerar definitivt.. Men det du kanske försöker härleda till är ju det faktum att forskare efter massa utredningar har sett att ADHD-tendenser i olika grad finns hos väldigt många olika personer i samhället. En utav de mest omdiskuterade teorierna är att orsaken är vårt snabbt, utvecklande samhälle som helt enkelt lever snabbare och tvingar våra hjärnor att bearbeta mer information än vad kapaciteten tillåter. Terapeuter gillar att referera till den Afrikanska savannen, vars 'enklare' liv tycks vara mer i schack med vad vi är anpassade till.

Diagnosen i sig är påhittad ja, George Still m.fl kände helt enkelt för att sätta ett namn på det beteendet som upplevdes avvikande bland personer i början på 1900-talet. Jag är starkt övertygad om att han hade resonerat annorlunda med dagens vetskap. Men så går det ju att säga om alla tidsåldrar.

Skrivet av MrStrange:

Dags att ta av dig foliehatten för den verkar strama åt lite väl hårt.

Jag jobbar själv inom vård och omsorgen och kan garantera att ADHD inte är något påhitt.

Om du inte vet vad medicinerna har för syfte så bör du nog inte yttra dig om saker du inte verkar ha någon aning om så var vänlig och sluta att sprida falska rykten omkring dig som inte stämmer.

Homosexualitet ansågs också vara ett sjukdomstillstånd för några decennier sedan eftersom det avvek från normen.. Efter att tillräckligt många till slut vågade yttra sig och erkänna sina känslor - så fick tillståndet en helt ny signifikans, helt plötsligt ansågs det vara en helt naturlig sexuell läggning. På samma sätt som naturen har format människors sexualitet, formar den vår funktionalitet. Diagnosen ÄR påhittad, tillståndet återfinns bland fler och fler. Ödet får avgöra.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

1
Skriv svar