Minecraft Bedrock

Medlem
Minecraft Bedrock

Hej,

Jag tänkte köpa Minecraft Bedrock till min son. Men om ni kollar på denna länk så har Minecraft Bedrock (Nordic) inga nordiska språk - inte ens som subtitel. Medan den engelska versionen har. Det är något som inte stämmer... Vad är det som skiljer dessa spel åt?
Iom att min son inte kan engelsa än föredrar jag med svenskt ljud. Finns det?
Vilken version är att föredra till honom?

https://www.spelbutiken.se/tv-spel-och-konsoler/?q=bedrock

Tack!

Medlem

Klurigt, vet faktiskt inte vad som särskiljer de båda åt, men jag kollade runt lite och köper du från Ps4 store här https://store.playstation.com/sv-se/product/EP4433-CUSA00265_... så är det på svenska och dessutom mycket billigare!

edit: Detta är den motsvarande versionen för "spel plus bonusar" https://store.playstation.com/sv-se/product/EP4433-CUSA00265_...


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem

Jag har försökt kolla runt lite men har tyvärr inte blivit mycket smartare. Det enda jag ser är att bedrock är en aningen låst variant (jämfört med t ex Java) och när jag försöker se skillnaden mellan den vanliga bedrock och "nordic" så verkar det som att endast de nordiska språken finns med i den sistnämnda medans undertexter till många språk finns med i den vanliga. (Om man skall gå efter en dansk webbshop som listar danska som språk i spelet till "nordic" samt att språket på spelomslaget är på alla nordiska språken.) Vad nu det är bättre med det, med tanke på att den är dyrare också, vet jag inte.

Det enda jag kan rekommendera dig är att kontakta Microsofts support och fråga. Skriv gärna deras svar här så att vi andra får ta del av det


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Dom är likadana skulle jag gissa. Hittar inget om det. Kontakta spelbutiken och hör med dom.

Medlem

@Pooslice: Jag kontaktade spelbutiken och de påstår att det endast är omslaget som skiljer dessa åt, vilket jag har svårt att tr då jag inte ser någon som helst skillnad på omslagen...

Medlem

Låter rimligt. Det är engelska på omslaget istället för nordiska. Skulle inte tro dom ljuger för dig.
Köp den billigaste, skulle jag gjort.

Medlem

@conthox: Detta är för ps4 - hittar ingen bra support för det... Har du tips?

Medlem

@Pooslice: Men iom att min son är 7 år vill jag gärna ha det spel som har svenska som tal - är det inget av dessa som har det?

Medlem

@ametist: Det är ju Mojang/Microsoft som är utvecklare/utgivare så därför borde dom kunna svara på frågan. Annars har jag tyvärr inte mer hjälp att komma med.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Om man tänker rent tekniskt så borde det inte vara någon skillnad på spelen då båda är Bedrock Edition (vilket är enda versionen som finns till PS4). Det enda jag kan tänka mig är regionen, men det gör inte heller någon skillnad då PS4:an är regionsfri (utöver DVD/Bluray vad jag vet).

Jag skulle därför anta att det är omslaget som skiljer sig, precis som återförsäljaren nämner. Att på baksidan står produktbeskrivningen på svenska/danska/norska istället för engelska.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av ametist:

@Pooslice: Men iom att min son är 7 år vill jag gärna ha det spel som har svenska som tal - är det inget av dessa som har det?

Det finns inget tal i minecraft. Det är bara text och den är på svenska, ja.
Finns jättemånga språk man kan välja bland, även en pirat-variant.
Jag tror att från början får du samma språk som konsolen är inställd på, men du kan byta till vilket du vill i inställningarna sedan.

Medlem
Skrivet av Pooslice:

Det finns inget tal i minecraft. Det är bara text och den är på svenska, ja.

Som en parentes så är Minecraft: Dungeons med svenskt tal, om jag inte minns fel. (Bara så att det inte blir en förväxling här.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Hej,
Finns Minecraft Dungeons på skiva, eller är det bara nedladdning som gäller där?
Och är den med svenskt tal som du tror?

Medlem
Skrivet av ametist:

Hej,
Finns Minecraft Dungeons på skiva, eller är det bara nedladdning som gäller där?
Och är den med svenskt tal som du tror?

Verkar inte som minecraft dungeons finns på skiva utan bara i psstore. Värt att notera är att minecraft dungeons är inte är samma som minecraft bedrock edition. Minecraft dungeons är en undertitel som är ett dungeon crawler action rpg.

Medlem

@ametist: Jag tror den bara finns som nedladdning. Sedan är det ju ett helt annat spel, ett RPG utan byggande osv. Läs gärna FZs recension.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Ok! Tack!
Då är det Bedrock jag ska köpa - men är det ingen som klurat ut vad som är skillnaden mellan de båda versionerna?

Medlem

Jo, det är ju att ett är för den noriska marknaden, och har ett omslag som reflekterar detta, den generella kopian har engelsk text på omslaget. Det är samma mjukvara på skivan.

Medlem

@Pooslice: Så det är exakt samma spel, men olika omslag?
Så oavsett vilken variant jag köper så är det ändå engelsk språk, stämmer det?
Vet någon om det kommer komma på svenska?

Medlem

Det har engelska och massa andra språk, svenska inkluderat.
För en full lista så kan du kolla här:
https://minecraft.gamepedia.com/Language#Available_languages

Det är BE-språken som är relevanta i ditt fall.

Medlem

@Pooslice: Vilken version är det du hänvisar till - Minecraft Bedrock eller Minecraft Bedrock (Nordic)? Och är det svenska i tal, eller bara subtitles?

Medlem
Skrivet av ametist:

@Pooslice: Vilken version är det du hänvisar till - Minecraft Bedrock eller Minecraft Bedrock (Nordic)? Och är det svenska i tal, eller bara subtitles?

Badå är precis likadana. Det finns inget tal i spelet det är text.

Medlem

@Pooslice: Ok. Märkligt!
Men tusen tack för din info, då är det denna jag ska köpa då:
https://www.spelbutiken.se/produkt/minecraft-bedrock-edition/...
Och inte version Nordic.

Medlem

Precis. Köp den billigaste. Men det är upp till dig om du vill att själva fodralet ska vara på svenska.

Medlem

@Pooslice: Ok! Tusen tack! Fodralet är inte värt prisskillnaden.

1
Skriv svar