Snes/nes mini galet.

Medlem
Snes/nes mini galet.

Jag vet jag kommer få skit från alla knäppa Nintendo fans man jag skiter i vad ni galningar tycker.

Jag finner det galet med hur priserna är så nä nu får nintendo ta släppa fler batcher av snes/nes mini seriöst butiker och folk vill ha 3000-4000kr för en vad jag skulle kalla för en kass variant av Rasberry pi. Visst jag behöver inte köpa en alls och avända en pi men det lite kul med små konsoler så där har en förkärlek för små saker men för bövelen 3000-4000 är dom då tusan i mig inte värd 600-900 kan jag gå med på.

Medlem

Hittas fortfarande helt nya , framförallt på butiker som säljer begagnat också. Vet att en butik i min stad hade ett par på hyllan innan sommaren i alla fall nån tusing. Nya oöppnade i kartong.

Äh vafasiken, kan knappast ses som reklam att man skriver ut det, det länkas ju till webbutiker som säljer datordelar i part och minut. Tripolo (Brunnsgatan, finns två butiker i stan). Skriv på facebook till dem och fråga om du kan swisha för produkt och frakt så ska du se att det säkert löser sig.

Därtill ÄR det en kass variant av en RPi. Köp en ny modell och inte med RetroPie och köp en NES-skal till den och några usb nes-kontroller så är det klart.
...säger han som har ett Mini-NES. Mini-SNES fick frun ta i skilsmässan. Nackdelen med NES-modellen är att sladdarna är sjukligt korta. Finns extensions på Wish förvisso men... borde inte behövts. Sjukt korta sladdar faktiskt.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Geeks Gaming

@Duke_Gamer:

Jag är ett knäppt nintendofan och håller med dig. Hade det varit riktiga grejer, dvs nyproduktioner av den gamla konsolen så kanske priserna var rättfärdigade.
En emulator? Under lusentappen.

Sen är det såklart efterfrågan och tillgång som styr priser

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Förstår dig, samtidigt inte. Eftersom det finns andra alternativ om det är just speladet som är i fokus. Aldrig förstått mig på mini-konsolerna. Är inte så mycket för samlargrejer, och det är just vad de är. De är inte till för att spelas på då de har hög fördröjning för inputs. De ser ju väldigt fina ut. Har dock aldrig gillar mjukvaruemulering.

Riktig hårdvara kommer alltid vara kung för mig, annars är framtiden FPGA-konsoler.

Skulle tipsa om MiSTer-projektet till alla som vill fippla med något teknisk och sedan kunna spela många konsoler på en enhet som inte är mjukvaruemulering. En FPGA-bräda som är basen så det är ingen proprietär hårdvara som behövs. Rätt dyrt, men billigt i jämförelse att jaga ner alla minikonsoler för att kunna spel retrospel med HDMI.

https://github.com/MiSTer-devel/Main_MiSTer/wiki

Det släpps ständigt fler och fler kärnor för gamla konsoler och retro-datorer, vilket innebär att MiSTern får stöd att agera som fler enheter!

Väldigt tufft projekt!

@wpelle har en, så han får ju berätta mer om han känner för det


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Jag förstår inte. Om en produkts värde höjs drastiskt, är företaget bakom produkten då ansvarigt för att producera mera för att sänka priset?

Gäller detta hela världen? Eller gäller det bara Sverige, ett mycket litet land med en begränsad marknad?

Rätta mig om jag har fel, men tror inte att ekonmi fungerar så. Ser enkelt ut i våra ögon kanske, men det är inte bara att knäppa med fingrarna och vips så finns det några tusen minis till i svenska lager.

Tråkigt att priset skjutit i höjden, men samtidigt. Om nu en mini inte är bättre än en sketen Raspberry PI, varför köper man inte då en Raspberry PI?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv

Det är skoj med prylar

Medlem

Saknas en Playstation Classic på den bilden. Utbudet suger balle men den är lätt att modda samt stödjer mänga olika emulatorer. Gameboy/color, Gameboy Advance, N64, etc. Plötsligt blir den mycket mer attraktiv

Köpte min helt ny för 249 kronor, köpte två och gav bort en. Fett värt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Ja vissa butiker vill ha galna priser. Det är samma butiker som säljer halvsällsynta PS1 spel för 4000:-. Brukar alltid dyka upp på prisjakt när man söker. Mini-konsolerna finns dock i överflöd på Tradera och priserna är inte så farliga om man köper en begagnad. Oftast brukar dessa vara i bra skick då folk inte verkar ha spelat så mycket efter köpet.

Hur mycket tror ni ett helt nytt SNES mini går för om 12 år?

Medlem

@NordhNet: Jo tyvär är det ju förmoldigen efter frågan men då tycker jag nintendo borde kanske göra ny batch om efter frågan är så stor. Tycker man ju.

Medlem

@Freakon: Du har nog rätt men jag ser som så att om eferfårgan är stor bör man inte skapa mer eller Ta in mer jag menar säljer det som smör är man ju bara dum och helt sluta producera eller ta in mer av en vara jag menar hur skulle det see ut om dom tog in 500k PS5 och 3 miljoner vill ha det funkar ju inte helt eller hur. Men i detta fall är efter frågan än så stor folk höjer priset för det finns för få antal. Så om man gjorde samma sak med PS5 skulle den ligga på 15-20k. Man tar ju in mer om efterfrågan är stor även om marknaden är mindre än text US.

Medlem

@strangelove: Jo men så klart är ju gammla saker som varigt ut print i evigheter sällsynt och dyrt men så gammal är ju inte minis och sedan är det skillnad anser jag på gammal konsol/spel och en emulator box. Typ som om Pi 4 skulle kosta 6000kr bara för vi tog in för få.

Medlem

@Grukk: Tack ska kolla in det där. Men the med snes,ps1,nes mini är ju det lätta behändiga plug and play och mini formatet. Men jag jag tror jag håller mig till en pi eller så. Så får dom tokiga samlarna betala 3000-15000 om dom så vill.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

@Freakon: Du har nog rätt men jag ser som så att om eferfårgan är stor bör man inte skapa mer eller Ta in mer jag menar säljer det som smör är man ju bara dum och helt sluta producera eller ta in mer av en vara jag menar hur skulle det see ut om dom tog in 500k PS5 och 3 miljoner vill ha det funkar ju inte helt eller hur. Men i detta fall är efter frågan än så stor folk höjer priset för det finns för få antal. Så om man gjorde samma sak med PS5 skulle den ligga på 15-20k. Man tar ju in mer om efterfrågan är stor även om marknaden är mindre än text US.

Att vissa butiker väljer att sätta skyhöga priser säger inget om efterfrågan. Kanske säger det något om tillgången, det finns få konsoler kvar i lager och därför försöker man att mjölka sina kunder. Ofta ser man liknande beteende hos samma butiker när det kommer till random gamla klassiker till diverse format. Kommer ihåg att flera butiker sålde något Sonic spel till DS för mellan 1000 - 2000 kronor häromåret. Köpte detsamma i bra skick via tradera för 300 kronor.

Det finns en uppsjö av minis för mycket lägre peng via blocket och tradera, lägg din fokus där istället om du vill ha en maskin.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

@Grukk: Tack ska kolla in det där. Men the med snes,ps1,nes mini är ju det lätta behändiga plug and play och mini formatet. Men jag jag tror jag håller mig till en pi eller så. Så får dom tokiga samlarna betala 3000-15000 om dom så vill.

Köp en Playstation Classic och modda den är min rekommendation.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv
Skrivet av Freakon:

Saknas en Playstation Classic på den bilden. Utbudet suger balle men den är lätt att modda samt stödjer mänga olika emulatorer. Gameboy/color, Gameboy Advance, N64, etc. Plötsligt blir den mycket mer attraktiv

Köpte min helt ny för 249 kronor, köpte två och gav bort en. Fett värt.

Sant, får försöka få tag på en sådan

Kontot avslutas

Ja tyvärr så har man inte så många år på sig innan dessa mini konsoler börjar gå upp i pris efter att de blivit släppta.
Har både NES Classic Mini, SNES Classic Mini, Playstation Classic och Sega Mega Drive Mini, det var bara Playstation Classic vi väntade med eftersom man inte tyckte att den var värd priset med så få spel, men när den kom under femhundra lappen så var det värt att köpa den.

Hoppas bara på att vi snart får fler konsoler, helst där det även går att köpa till fler spel på ett eller annat sätt.


signatur

ゼルダの城

Medlem

@Freakon: har en och har moddat men menyn i den är så kass jämfört med allt annat.

Skribent

Tillgång och efterfrågan. Att det ska vara något lite exklusivt och samlarvänligt. En specialpryl helt enkelt. Nintendo körde ju förresten en extra batch med mini-NES trots att de sagt att det var en engångsgrej, just för att efterfrågan var helt sinnessjuk.

Jag tror t.ex. att CD Projekt Red hade kunnat sål ofantligt fler collectors edition, men då tappar de i värde om det finns för många och de blir svårt att sälja.

Medlem

Nintendo var ju tydliga med när produktionen upphörde, utannonserades månader i förväg. Tycker det fanns gott om tid att plocka upp konsolerna till väldigt låga priser.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

@Freakon: har en och har moddat men menyn i den är så kass jämfört med allt annat.

Vad använder du för verktyg? Det jag kör med, AutoBleem, är kanon och där kan man välja mellan flera olika teman.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

1
Skriv svar