Flight Simulator - Möjlig nybörjare

Ambassadör
League of Legends
Flight Simulator - Möjlig nybörjare

Fastnade framför timmar av klipp av Microsoft flight simulator igår. Jag blev helt fascinerad av hur vackert det var och jag fick känslan att spelet kan passa mig ganska bra då jag gillar långsammare spel där jag kan ha en stream vid sidan eller en ljudbok spelandes samtidigt. Jag har aldrig spelat någon form av flygsimulator så det känns något utmattande att ta reda på vilken utrustning som lämpar sig för en bra upplevelse.

Mina frågor är:

  • Räcker det med tangentbord och handkontroll i början?

  • Om inte, ska jag köpa ratt eller joystick?

  • Har någon tips på produkt? Priset är inte avgörande men jag vill inte köpa alltför mycket eller för dyrt om det visar sig att jag inte gillar det. Kanske ett system som kan kompletteras med mer tillbehör vid senare tillfälle.

  • Något annat jag bör tänka på?

Övrig reflektion:
Som utbildad konstruktör med master inom beräkningsprogrammering är jag fascinerad av beräknings-komplexiteten som spelet tillämpar. Jag har känslan att spel-branschen har sprungit om exempelvis samhällsbyggnads/byggbranschen, som jag själv jobbar inom, när det kommer till att simulera verkligheten. Visst finns det en skillnad i tillämpning, spelbranschen gör det för underhållning medan samhällsbyggnads/byggbranschen behöver se till att det fungerar i verkligheten . Men då jag jobbar i en väldigt liten sub-del av branschen så är det jobbigt att se hur dåliga programmen är som vi har till vårt förfogande. Vi har programvaror som kostar +100 000 kr som är 10-20 år efter i utvecklingen. Om samhällsbyggnads/byggbranschen inte styrts av traditionsbunden girighet hade det funnits enorm potential att dels öka folks levnadsstandard så väl som att göra samhället tryggare.

Medlem

Upplevelsen blir klart bättre med en joystick eller yoke (motsvarighet till ratt), en joystick får du för ca 500kr medan den billigaste yoken är Logitech/Saiteks för ca 1600-1700kr, då ingår gasreglage också vilket gör den väldigt prisvärd som ett nybörjarkit. Allra hellst bör man kombinera med deras pedaler, men det kan ju bli steg två om du fastnar. Sen finns det dyrare/bättre grejer, Honeycombs yoke är väldigt populär, men kostar ca det dubbla och kommer utan reglage har jag för mig. Fastnar man så kan man ju alltid byta upp sig.

Man kan ställa in realism och därmed svårighetsgrad, så det är inga problem att flyga runt och njuta av miljöerna som en nybörjare, vilket är väldigt avkopplande!

Medlem

Efter ca 1min 30sek pratar han om skalbarheten i simuleringen, alltifrån easy mode där man kan bara glida runt, till full simulering. Runt 2min 30sek pratar han även att spelet verkar stödja diverse olika kontroller och inputs.

Medlem

@dali: Förutom contoller som jag kommer till senare så ska du definitivt ha ett bra grafikkort,
Jag kör alfa/beta versionen och är under NDA men kan ändå säga att mitt 1080 TI kort får jobba hårt
stundtals, 1440 , inte 4k. Det fungerar bra dock, har en I7 kabylake 16 gig som grund.

SJälv har jag testat med en trådad xbox-kontroll och en gammal Saitek X36 joystck med ett ihopkopplat gashandtag med massa
funktioner på, till exempel roder. Hmm X 36F heter den nog, en HOTAS, hands on throttle-and-stick.
Det ger en helt annorlunda känsla än en vanlig handhållen kontroll, det gör faktiskt hela alltet mer verkligt samt att du kommer att älska att kunna sköta rodertrim och annat viktigt utan massa fjockel, det går att assigna/tilldela de oftast använda funktionerna till styrdonet.

Intressant reflektion, jag är en gammal CAD snubbe som har berört fem och och flödesberäkningar,
det MSF säger sig göra med sina flygplan är att de har korrekta luftflödesmodeller på alla plan, dvs de ska te sig som i verkligheten beroende på vädret.
Du kommer aldrig att ångra dig, det är bara att köpa en HOTAS (hands on throttle-and-stick) och simulatorn!

Medlem
Skrivet av dali:

Övrig reflektion:
Som utbildad konstruktör med master inom beräkningsprogrammering är jag fascinerad av beräknings-komplexiteten som spelet tillämpar. Jag har känslan att spel-branschen har sprungit om exempelvis samhällsbyggnads/byggbranschen, som jag själv jobbar inom, när det kommer till att simulera verkligheten. Visst finns det en skillnad i tillämpning, spelbranschen gör det för underhållning medan samhällsbyggnads/byggbranschen behöver se till att det fungerar i verkligheten . Men då jag jobbar i en väldigt liten sub-del av branschen så är det jobbigt att se hur dåliga programmen är som vi har till vårt förfogande. Vi har programvaror som kostar +100 000 kr som är 10-20 år efter i utvecklingen. Om samhällsbyggnads/byggbranschen inte styrts av traditionsbunden girighet hade det funnits enorm potential att dels öka folks levnadsstandard så väl som att göra samhället tryggare.

Här är en mer ingående video om tekniken, som kanske är av intresse för dig!

Medlem

@Lord Silver: Intressant, undrar hur jag skulle gå tillväga.
Punktdata, extrudering plus texturering, det är komplext det de har gjort.
Flyg över ditt eget hus är något som man säger ibland, det är för att kolla
hur väl det ser ut. Mitt ute i skogen var helt OK, speciellt sjöarna runt omkring.
DU nämnde en master, vad exakt eller mer mindre exakt beräknar du?
I en perfekt värld utan gravitation, tänk dig en vindkälla, blåser på en kub,
kan strömmarna differera i de virvlarna som bildas bakom kuben?
Oftast är det maskinmässigt snabbare att simulera en sida om det är symmetriskt och sen
spegla alla celler.
Fem med sina rutnät tar tid, men celler som oftast behövs för flöde är mer prestandakrävande.
Jag får nog säga att modellerna som används i MSF är bättre än i till ex. X-plane.

Ambassadör
League of Legends

@Sapiens, @'Lord Silver', @SolidWorks Tack för tipsen lär bli ett köp i slutändan. Inte haft tid att kolla på klippen än men ska göra det i helgen. Känner just nu att en joystick med "HOTAS" är den mest lämpliga början då de ligger inom vettig prisklass.

Vad tror ni om den "strömmade" grafiken? Om jag förstod rätt så finns det en "grafik" offline och sen kan man hämta data under tiden man spelar som ger grafiken en extra boost? Är det bara en fördel för att behandla satellit-data som MSF gör eller kan det användas för andra spel också? Jag har för mig att Anthem använde sig av någon form av AI-optimering men att det var under renderingen av 3D-miljöerna för att öka prestandan. Min syn på streamade spel skulle ändras rejält om jag kunde ha en offline version som är okej, men som blir fantastisk om jag "boostar" den via internet.

@SolidWorks: Skulle aldrig gissat att du var en CAD:are med det namnet Lyckades komma över ett sommarjobb/deltidsjobb efter gymnasiet där jag ritade om gamla 2D AutoCAD-ritningar i SolidWorks. Hade riktigt roligt med det.

FEM är det som jag har läst till största del. Mitt master-arbete var att ta fram en beräkningsmodell för deformationer i fönster på grund av temperatur och lufttryck. Modellen kunde även hantera vindlaster men endast som statisk last, så den skulle inte kunna användas i flygplan

Jag har varit intresserade av att lära mig om flödesmodeller men det har inte blivit av. Så din frågan om kuben så har jag bättre förståelse vad som händer med kuben än med luften som flödar kring den Men rent spontant tycker jag att svaret borde vara "ja". Ska kolla på klippen som dom andra länkade och se om jag blir något klockare. Jag håller också med om att FEM känns som alltför prestandatungt för att åstadkomma den magnitud som MSF verkar lyckats med.

Jag jobbar inom akustik så det skiljer sig en hel del. Det enda jag har med flygbranschen att göra är flygbuller

Medlem
Skrivet av dali:

@Sapiens, @'Lord Silver', @SolidWorks Tack för tipsen lär bli ett köp i slutändan. Inte haft tid att kolla på klippen än men ska göra det i helgen. Känner just nu att en joystick med "HOTAS" är den mest lämpliga början då de ligger inom vettig prisklass.

Vad tror ni om den "strömmade" grafiken? Om jag förstod rätt så finns det en "grafik" offline och sen kan man hämta data under tiden man spelar som ger grafiken en extra boost? Är det bara en fördel för att behandla satellit-data som MSF gör eller kan det användas för andra spel också? Jag har för mig att Anthem använde sig av någon form av AI-optimering men att det var under renderingen av 3D-miljöerna för att öka prestandan. Min syn på streamade spel skulle ändras rejält om jag kunde ha en offline version som är okej, men som blir fantastisk om jag "boostar" den via internet.

@SolidWorks: Skulle aldrig gissat att du var en CAD:are med det namnet Lyckades komma över ett sommarjobb/deltidsjobb efter gymnasiet där jag ritade om gamla 2D AutoCAD-ritningar i SolidWorks. Hade riktigt roligt med det.

FEM är det som jag har läst till största del. Mitt master-arbete var att ta fram en beräkningsmodell för deformationer i fönster på grund av temperatur och lufttryck. Modellen kunde även hantera vindlaster men endast som statisk last, så den skulle inte kunna användas i flygplan

Jag har varit intresserade av att lära mig om flödesmodeller men det har inte blivit av. Så din frågan om kuben så har jag bättre förståelse vad som händer med kuben än med luften som flödar kring den Men rent spontant tycker jag att svaret borde vara "ja". Ska kolla på klippen som dom andra länkade och se om jag blir något klockare. Jag håller också med om att FEM känns som alltför prestandatungt för att åstadkomma den magnitud som MSF verkar lyckats med.

Jag jobbar inom akustik så det skiljer sig en hel del. Det enda jag har med flygbranschen att göra är flygbuller

Om jag fattar det hela rätt kan man tanka ner data över områden man kan sedan nyttja offline. Tror dessa nedtankade-områden blir lika detaljrika som online, medans resten är ganska simpla.

Att man har streaming är pga all data sammanlagt verkar kräva ca 2 petabyte.

Ambassadör
League of Legends
Skrivet av Sapiens:

Om jag fattar det hela rätt kan man tanka ner data över områden man kan sedan nyttja offline. Tror dessa nedtankade-områden blir lika detaljrika som online, medans resten är ganska simpla.

Att man har streaming är pga all data sammanlagt verkar kräva ca 2 petabyte.

Ja, men också så möjliggör streamingen i MSF att uppdatera bilderna med de senaste satellit-bilderna enligt klippet som "Lord Silver" länkade. Alltså kommer de vara aktuella om 5-10 år utan att utvecklarteamet behöver lansera några uppdateringar manuellt.

Skribent

Jag skulle helt klart börja med en billig joystick för att känna efter om du tycker att det är roligt i längden. Inget kan givetvis mäta sig med en full setup med yoke, pedaler och andra reglage, men för att få ett hum om du kan tänka dig att lira spe simulatorn tillräckligt länge för att det ska rättfärdiga ett större inköp.

Själv gräver jag nog fram min Saitek X52 Pro-HOTAS (om den fortfarande fungerar).

Medlem

Bra tråd med frågor. Jag tänkte också ge mig in i leken när MicroSoft™ släpper sitt nya Flight Simulator®. Tänkte lira med PlayStation 4 och Xbox ONE dosa. Har aldrig testat på en flygsimulator tidigare.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Joystick eller yoke är rekommenderat, men det räcker gott och väl med en handkontroll. Jag brukar själv kunna köra med Xbox-kontroll när jag inte orkar ställa fram yoken eller HOTAS. Xbox-kontrollen är förprogrammerad med de mest väsentliga inställningarna som gas, roder, trim, broms, flaps, också pitch och roll så klart. Se bara till att sänka sensitivityn. Omkring minus 70-80 känns ganska bra med kontroll.

Thrustmaster T.16000M är utan tvekan den bästa joysticken för under tusenlappen, och du kan komplettera med gasreglage och pedaler senare om du känner för det. Kommer även en lite mer påkostad version av T.16000M som imiterar Airbus-spaken och som har ett lite bättre gasreglage (som även säljs separat). Vill du ha en yoke så kan jag varmt rekommendera Honeycomb som är fantastisk för priset.

Medlem

En basic Joystick och ett tangentbord kommer man långt med.

Edit: Vidare skulle jag hellre investera i VR än Track-IR om budget finns tillgänglig.. MSFS får VR-stöd några månader efter release.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av dali:

Fastnade framför timmar av klipp av Microsoft flight simulator igår. Jag blev helt fascinerad av hur vackert det var och jag fick känslan att spelet kan passa mig ganska bra då jag gillar långsammare spel där jag kan ha en stream vid sidan eller en ljudbok spelandes samtidigt. Jag har aldrig spelat någon form av flygsimulator så det känns något utmattande att ta reda på vilken utrustning som lämpar sig för en bra upplevelse.

Mina frågor är:

  • Räcker det med tangentbord och handkontroll i början?

  • Om inte, ska jag köpa ratt eller joystick?

  • Har någon tips på produkt? Priset är inte avgörande men jag vill inte köpa alltför mycket eller för dyrt om det visar sig att jag inte gillar det. Kanske ett system som kan kompletteras med mer tillbehör vid senare tillfälle.

  • Något annat jag bör tänka på?

Övrig reflektion:
Som utbildad konstruktör med master inom beräkningsprogrammering är jag fascinerad av beräknings-komplexiteten som spelet tillämpar. Jag har känslan att spel-branschen har sprungit om exempelvis samhällsbyggnads/byggbranschen, som jag själv jobbar inom, när det kommer till att simulera verkligheten. Visst finns det en skillnad i tillämpning, spelbranschen gör det för underhållning medan samhällsbyggnads/byggbranschen behöver se till att det fungerar i verkligheten . Men då jag jobbar i en väldigt liten sub-del av branschen så är det jobbigt att se hur dåliga programmen är som vi har till vårt förfogande. Vi har programvaror som kostar +100 000 kr som är 10-20 år efter i utvecklingen. Om samhällsbyggnads/byggbranschen inte styrts av traditionsbunden girighet hade det funnits enorm potential att dels öka folks levnadsstandard så väl som att göra samhället tryggare.

https://www.youtube.com/watch?v=HE8LA55eTnI

Var väl John Carmack hjärnan bakom tekniken som drivit allt från doom till quake som sa redan på 90-00 talet, "det vi gör inom spelindustrin är mångdubbelt mer komplext och utmanande än att sätta en gubbe på månen."

Medlem

ja joystick även om en billig enkel sådan gör all skillnad i världen i flygspel, mus å tgb till allt utom styrningen går kalas


signatur

//monster

Fragtjuv

Jag har kört betan i några veckor nu och är extremt nöjd. Jag flyger mest VFR med mindre propellerplan och det är verkligen fantastiskt att flyga fram på låg höjd över landskapen som målas upp.

Jag har bara kört flygsimulatorer med HOTAS och på högsta ”svårighetsgraden” och tror inte jag hade klarat det med en handkontroll. Om man vill börja med lägre inställningar på verklighetsgraden så är det mycket möjligt att det räcker med exempelvis en Xbox-dosa.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

@dali Jag har varit flightsim nörd, sedan 80 talet. Har blivit mindre senaste 10 åren, dock. Men spelandet överhuvdtaget, har minskat. Sen man gift sig, skaffat barn osv. Men en skaplig Yoystick!! Det är en väldigt bra början. Sen kan du ta det därifrån, om du känner ett växande intresse.

Track IR, från https://www.naturalpoint.com/trackir/trackir5/ kan vara nästa steg Funkar otroligt bra. Men kostar en slant! Och är väl mest värd, om du lär dig tycka om stridsflygs simulatorer. Där du behöver kolla dig över axeln, i tid och otid

För Första Världs kriget, skulle jag rekommendera: Rise of Fligt

För Andra Världs Kriget, skulle jag rekommendera: IL2 Serien. Den senaste för östfronten. För slaget om England, det numer fint flytande. Och helt fixade IL-2 Cliffs of Dover Blitz!

Annars finns IL2 Sturmovik :1946, Med 229 flygbara flygplan. Ännu fler som du inte kan flyga. Även stillahavet, och Japan är med. Visst, inte senaste grafiken. Men väldigt bra!

För modern tid, skulle jag rekommendera: DCS, och som första paket det lite mer Arakadiga DCS: Flaming Cliffs 3! Där du får 6 flygplan, men enklare att lära sig. Sen kan du nörda ner på vilket plan du känner för, när du är fast! Men dom kostar ju 400-700kr per plan!!! Men Svenska Viggen, finns ju


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag skulle helt klart börja med en billig joystick för att känna efter om du tycker att det är roligt i längden. Inget kan givetvis mäta sig med en full setup med yoke, pedaler och andra reglage, men för att få ett hum om du kan tänka dig att lira spe simulatorn tillräckligt länge för att det ska rättfärdiga ett större inköp.

Själv gräver jag nog fram min Saitek X52 Pro-HOTAS (om den fortfarande fungerar).

jo, men om du är intresserad ska du ha allt. De tillbehören funkar också för Star CItizen, och ett flertal antal titlar som finns och kommer ut. Men ja, funderar på att köpa några tillbehör om jag tycker det verkar kul.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Jag har en Thrustmaster T.16000M (bara joysticken, inte den seperata throttlen) och det tror jag du kommer väldigt långt med. Den har en massa knappar man kan mappa till olika saker, och resten kan du ta på tangentbordet eller klicka med musen.

Medlem

Bästa budget joystick:Logitech extreme 3d pro

Mellan budget: x52 pro H.O.T.A.S

Hög budget: X56 Rhino H.O.T.A.S

Greve-Budget: Thrustmaster Warthog H.O.T.A.S


signatur

Grim Fandango, bättre uppfinning än hjulet!

Medlem

Jag kommer bara damma av min Thrustmaster Hotas X, en av de billigaste på marknaden. Fungerar utmärkt tillsammans mus och tangentbord i t.ex. Elite Dangerous och känns som att det tillför ganska mycket med även ett billigt så komplement till m+kb.

1
Skriv svar