Sweclockers snabbtestar prestandan i Horizon: Zero Dawn

Robot
Sweclockers snabbtestar prestandan i Horizon: Zero Dawn

Även de dyraste grafikkorten får svettas ordentligt.

#horizon-zero-dawn


Medlem

Lite halvdant optimerat alltså

Medlem

Haft en del problem med krascher när jag har spelat. Märkte viss förbättring efter jag installerade Nvidias hotfix de släppte för några veckor sen men kan vara placebo.
Även märkt av en markant skillnad om jag har andra media-fokuserade aktiviteter aktiva på datorn, t.ex. Netflix, som har ökat antalet krascher avsevärt. När jag hade netflix igång, både i Chrome och stand-alone app, så kraschade jag minst en gång var 10e minut men så fort jag stängde av det så försvann krascherna. Ännu en gång kan detta vara placebo eller av ren slump men man vet aldrig.

Spelet är minst sagt halvdant optimerat, förhoppningsvis får de lite bukt på det. Vet att det finns en (grupp) användare på forumet som håller på att optimera spelet på egen hand, han har gjort det på tidigare spel också och verkar göra ett ganska bra jobb. Verkar även vara kunnig inom området men då jag inte är det så kan skenet bedra. Special K verkar ha hållit på ett tag, https://www.pcgamingwiki.com/wiki/Special_K . Har för övrigt inte använt detta så kan inte rekommendera det men finner det intressant att läsa om vad användare gör för att själva optimera spel.

Medlem

verkar som att spela detta på konsoll inte är så dumt trots allt.. finns inget värre än halvdana pc ports

Inaktiv

Ni som har problem med Nvidiakort, kolla så att kortet använder all kräm, dvs att inte drivisarna har ställt in nåt skumt energiläge.

Ni hittar en inställning i nvcpl, som har med energiläge att göra, den kan ha hamnat på lägsta läget, dvs inte "performance".

Medlem
Skrivet av anon_326443:

Ni som har problem med Nvidiakort, kolla så att kortet använder all kräm, dvs att inte drivisarna har ställt in nåt skumt energiläge.

Ni hittar en inställning i nvcpl, som har med energiläge att göra, den kan ha hamnat på lägsta läget, dvs inte "performance".

Bra påpekat, märkte att min var inställd på "optimal kraft" och inte "Maximal prestanda".
Kan för övrigt påpeka till andra användare att ni hittar denna inställning i Nvidias kontrollpanel (högerklicka skrivbordet eller GeForce Experience ikonen i nedre högra hörnet) och sedan 3D settings, därefter är det "Läget Energisparfunktioner" som ni letar efter (på svenska).
Se denna artikel för mer information.

-Edit-

Dock efter viss efterforskning så bör detta ändras till Adaptable/Anpassningsbar och inte Maximal Prestanda.
TL;DR: Maximal prestanda gör att den konstant presterar oavsett dess arbetsuppgift. Adaptable gör att den tar det lugnt när du inte gör något krävande.

Se följande länkar för mer information:
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/4x15ax/optimal_power...
https://www.reddit.com/r/Vive/comments/8b2fka/if_youve_got_an...
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/9en1gn/adaptive_vs_o...
https://www.lifehacker.com.au/2018/03/how-to-make-sure-your-n...

Kan även påpeka att per-application inställningar överskrider den globala inställningen så om ni är osäkra på vad respektive applikation använder så kan ni dubbelkolla i den fliken.

Inaktiv

@MrPeters:
Jag har inte NVIDIA själv, men det var något med just den inställningen som hjälpte en kompis med flera spel.

Bra förklarat, och jag tror det kommer hjälpa många.

Bra länkar också, tack för dom.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

verkar som att spela detta på konsoll inte är så dumt trots allt.. finns inget värre än halvdana pc ports

Har man en biffig PC är det ju ändå det föredragna sättet att spela spelet... kan säga att de (knappt) 30 fps man fick på Playstation drog verkligen ner spelupplevelsen för mig. Så låg fps påverkar markant hur ett spel känns att spela.

Medlem

Har inte haft några som helst problem (Nvidia). Runt 70-90 fps i 1440p/high känns betydligt bättre än PS4-versionen.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

verkar som att spela detta på konsoll inte är så dumt trots allt.. finns inget värre än halvdana pc ports

Nåja.
Det halvtaskiga Red dead Redemption 2 ordnade upp sig och katastrofen Batman Arkham Knight lika så.
Så PC är nog #1 plattform för spelet så småningom

Men det är tråkigt att vissa släpper spelen i trasigt tillstånd


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kör i 1440p med RTX2080, inga större problem förutom 1 krasch på 11 timmar. Förstår dock bara inte varför min dator fick för sig igår att köra i 57FPS. Körde 60 utan problem under helgen men igår gick det inte över 57, mycket konstigt. Annars inga större problem för mig och jag hoppas den kommande patchen fixar för alla som har problem.

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Kör i 1440p med RTX2080, inga större problem förutom 1 krasch på 11 timmar. Förstår dock bara inte varför min dator fick för sig igår att köra i 57FPS. Körde 60 utan problem under helgen men igår gick det inte över 57, mycket konstigt. Annars inga större problem för mig och jag hoppas den kommande patchen fixar för alla som har problem.

Inte råkat komma åt target framerate när du varit inne och fattat med grafikinställningarna?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Gen
Medlem
Skrivet av anon_326443:

Ni som har problem med Nvidiakort, kolla så att kortet använder all kräm, dvs att inte drivisarna har ställt in nåt skumt energiläge.

Ni hittar en inställning i nvcpl, som har med energiläge att göra, den kan ha hamnat på lägsta läget, dvs inte "performance".

DigitalFoundry märkte att kortet inte användes till 99% som det annars ska göra (GPU Utilization) och i deras fall berodde det på att datorn av någon skum anledning hade slagit över PCI-e hastigheten från x16 till x8 vilket försämrar bandbredden. Efter att ha gjort nödvändig ändring gick prestandan upp, dock kvarstår de flesta problemen som frame time spikes, stutter vid UI uppdateringar, kameravinkelsbyten osv.

Medlem

Lite tråkigt då trailern gav mig ett helt annat intryck, det blir aldrig riktigt som planerat som man brukar säga


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Känns som typisk "första gången vi portar ett pc-lir" kvalitet. Death Stranding som använder samma motor verkar fungera avsevärt mycket bättre. Men utvecklarna där hade väl lite erfarenhet från tidigare PC-portar.

Horizon med DLSS 2.0 borde kunna gå att lira 4K 60fps med ett RTX2070 utan problem.

Testpilot

Tröttsamt med släpp där spelet inte är stabilt. För egen del störs jag inte så mycket om prestandan är lite skakig spelet.
Men det som sabbar för mig är att spelet kraschar och det har inte så jättebra autosave så i flera fall har jag fått spela om ganska långa sektioner av spelet.

Fick spelet lite mer stabilt efter lite tweakande men hoppas de rätar upp detta snabbt för spelet är ju superkul.

Skrivet av Sapiens:

Känns som typisk "första gången vi portar ett pc-lir" kvalitet. Death Stranding som använder samma motor verkar fungera avsevärt mycket bättre. Men utvecklarna där hade väl lite erfarenhet från tidigare PC-portar.

Horizon med DLSS 2.0 borde kunna gå att lira 4K 60fps med ett RTX2070 utan problem.

Nä, nu tar du i ända från tårna. Så jäkla dålig portning är det inte även om det inte är en bra portning.
Men jag förstår att en blir lite ledsen i ögat när en sitter på dyr hårdvara.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Nä, nu tar du i ända från tårna. Så jäkla dålig portning är det inte även om det inte är en bra portning.
Men jag förstår att en blir lite ledsen i ögat när en sitter på dyr hårdvara.

Jo det finns värre exempel och för att vara Guerrillas första PC-portning sedan PS2 eran kunde det varit värre antar jag.

Blir lite kontraster dock när man jämnför med just Death Stranding. Tycker Guerrilla som ändå utvecklar spelmotorn kunde gjort minst lika bra jobb.

Medlem

Tycker spelet flyter extremt dåligt med tanke på grafiken.
Att man sedan har 40 fps när man tittar rakt in i en vägg visar ju hur O-optimerat spelet är.
Ingen direkt skillnad på ultra och low inställningarna heller i prestanda på mitt 980ti.
Ett 980Ti är ju rejält mycket kraftfullare i många avseenden än en PS4Pro som klarar att rendera i 30 fps i säkert 1440p iaf som skalas upp till 4k.
Nä detta känns som en av de sämre portningarna jag sett på senare år.


signatur

PC Master Race!! I7 6700K. RTX 3080. Asus PG348Q. PS5!!

Medlem
Skrivet av Nomman:

Inte råkat komma åt target framerate när du varit inne och fattat med grafikinställningarna?

Gick in och kollade men den står på unlimited. 🤔

1
Skriv svar