Tonårsgrabb spenderade närmare 200 000 kr av familjens pengar på Twitch-donationer

Robot
Tonårsgrabb spenderade närmare 200 000 kr av familjens pengar på Twitch-donationer

Twitch svarade inte ens när mamman försökte få tillbaka "åratal av sparande".

#twitch


Medlem

Så hon fick tillbaka allt? Vad är problemet här egentligen? Att inte få en audiens med Jeff Bezos?


signatur

IDKFA

Medlem

Ironiskt att han inte får spela eftersom han donerade ju för att han inte spelade

Skrivet av mrFluffy:

Så hon fick tillbaka allt? Vad är problemet här egentligen? Att inte få en audiens med Jeff Bezos?

Att Twitch inte svarade utan hon fick själv hitta bakvägen in till betallösningen, som kunde hjälpa till.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Med tanke på alla system man kan använda på alla plattformar idag för att förhindra att barn ska kunna göra sånt här så blir jag förvånad att läsa sånt. Alla köp, downloads etc på alla plattformar i detta hemmet går via mig eller min fru för godkännande.
Är ju lite som att släppa in en 3 åring fritt i en godis affär annars.

Medlem

Enkelt problem med enkel lösning, sluta ge dina barn tillgång till era bankkort typ?


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Testpilot

Annan lösning. Sluta ge pengar till folk som spelar spel på nätet?

Medlem

Kan inte lita på kids, annars bra lösning @mutumba


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Skägg.
10 Chambers

Historien förtäljer inte hur grabben fick tag i pengarna, det har ju hänt att barn helt enkelt tar föräldrarnas kort.

Självklart ligger huvudansvaret på föräldrarna i sådana här lägen men skit händer, och att Twitch inte ens bemödar sig att svara tycker jag är väldigt oproffsigt.


signatur
Medlem
Skrivet av adam1985:

Med tanke på alla system man kan använda på alla plattformar idag för att förhindra att barn ska kunna göra sånt här så blir jag förvånad att läsa sånt. Alla köp, downloads etc på alla plattformar i detta hemmet går via mig eller min fru för godkännande.
Är ju lite som att släppa in en 3 åring fritt i en godis affär annars.

Och ens sparkonto?! Tycker nästan att hon får skylla sig själv här.

Edit: Läste att det var ett kreditkort, men vem har en limit på runt 20 tusen dollars? ...amerikaner och deras luftslott.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Så hon fick tillbaka allt? Vad är problemet här egentligen? Att inte få en audiens med Jeff Bezos?

Skrivet av hannes.theorell:

Att Twitch inte svarade utan hon fick själv hitta bakvägen in till betallösningen, som kunde hjälpa till.

Samt att det är möjligt överhuvudtaget - det borde finnas många spärrar som hindrar sådant här från att hända alls. Utan några "om" eller "men".

Visst ska det vara möjligt för en vuxen människa att donera sina egna pengar till vad denne nu vill, men när vi pratar $20 000 på två veckor, dessutom av en minderårig (enligt rubriken på det nu borttagna Reddit-inlägget)... då börjar vi om inte annat prata summor som borde kräva ordentlig identifikation redan innan det är möjligt att genomföra.

Däremot går det att dela upp grejen lite mer: banksäkerhet, online-legitimering (misstänker att de i USA inte har en lika universell lösning som vi har här med BankID), procedurer för att hantera donationer (inte minst större sådana, även ackumulerade) och bättre hantering av ärenden om och när något skiter sig.

Sen är barn och ungdomar ofta sluga utav bara helvete och kan lära sig kringgå/lösa/komma på mycket, men det här är inte direkt rimligt någonstans.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Minns att morsan nekade mig sitt kort i samband med jag spelade Runescape i under tonåren, jag ville ha "premium" abonnemanget men icke.
Inga jämförelser i övrigt.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Det var när jag surfa utomlands i Grekland kom ner en räkning på 5 tusen dem blev inte glada men betalde tillbaka det senare när jag hade råd

Medlem

Sicka ungar det finns där ute alltså. Man undrar hur det står till i huvudet på de här gökarna. De måste ha väldigt dålig förståelse för pengars värde.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skrivet av mrFluffy:

Och ens sparkonto?! Tycker nästan att hon får skylla sig själv här.

Edit: Läste att det var ett kreditkort, men vem har en limit på runt 20 tusen dollars? ...amerikaner och deras luftslott.

Det står "Debit Card" i Dot Esports så det var INTE ett kreditkort utan ett betalkort.

Skrivet av PeTTs0n:

Samt att det är möjligt överhuvudtaget - det borde finnas många spärrar som hindrar sådant här från att hända alls. Utan några "om" eller "men".

Visst ska det vara möjligt för en vuxen människa att donera sina egna pengar till vad denne nu vill, men när vi pratar $20 000 på två veckor, dessutom av en minderårig (enligt rubriken på det nu borttagna Reddit-inlägget)... då börjar vi om inte annat prata summor som borde kräva ordentlig identifikation redan innan det är möjligt att genomföra.

Däremot går det att dela upp grejen lite mer: banksäkerhet, online-legitimering (misstänker att de i USA inte har en lika universell lösning som vi har här med BankID), procedurer för att hantera donationer (inte minst större sådana, även ackumulerade) och bättre hantering av ärenden om och när något skiter sig.

Sen är barn och ungdomar ofta sluga utav bara helvete och kan lära sig kringgå/lösa/komma på mycket, men det här är inte direkt rimligt någonstans.

Jag har känslan av att det är svårare för sådant här att inträffa i Sverige och EU överlag. Men jag har väldigt dålig koll på vilka system amerikanerna använder för kortbetalningar online och vilka grindar det finns innan ett köp går igenom.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av SunShine:

Sicka ungar det finns där ute alltså. Man undrar hur det står till i huvudet på de här gökarna. De måste ha väldigt dålig förståelse för pengars värde.

Fullt naturligt, finns en anledning till varför minderåriga inte är myndiga.

Jag personligen hittade exempelvis en del kreativa vägar att köra uppringt internet mer än föräldrarna tänkt när jag var en tvärhand hög, och även om det inte var i närheten av de här summorna var det fortfarande en slant som gick åt.
Det blev en viktig läxa både när föräldrarna kom på det och när jag i efterhand själv insett lite mer om pengars värde, rätt och fel, och så vidare.

Skrivet av hannes.theorell:

Jag har känslan av att det är svårare för sådant här att inträffa i Sverige och EU överlag. Men jag har väldigt dålig koll på vilka system amerikanerna använder för kortbetalningar online och vilka grindar det finns innan ett köp går igenom.

Jag misstänker det också, tycker det ibland kan vara nog så besvärligt att genomföra legitima köp online (om inte försäljaren stödjer ex. PayPal eller andra välutvecklade lösningar). Hade problem bara med att genomföra ett ~$150-köp häromveckan, tog flera vändor supportmail, och då användes ändå Mastercard Identity Check där jag legitimerade mig. Exakt hur sådana metoder (3-D Secure-baserade, ex.) används nationellt i USA är jag osäker på.

Känns spontant som att vi har implementerat sådant lite starkare här, i alla fall.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Minns att morsan nekade mig sitt kort i samband med jag spelade Runescape i under tonåren, jag ville ha "premium" abonnemanget men icke.
Inga jämförelser i övrigt.

En annan är så pass gammal att man fick posta pengar och skicka in för att få premium..!

Ook
Bibliotekarie (UU)

Sedan finns det ett problem gällande "digitala varor och tjänster" som behöver lyftas upp mer då lagstiftningen är ordentligt eftersatt jämfört med "fysiska" varor och tjänster som kan köpas på nätet eller fysiskt i butik. Konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen, erbjuder ett visst grundläggande skydd som inte finns på samma sätt gällande digitala varor. Distansavtalslagen är inte alltid tillämpar heller. Om du gör online donation som via Twich, köper virtuell valuta eller låt oss säga gör köp i mobilspel så är dina rättigheter som konsument svag, du har t.ex. ingen uttryckt ångerrätt.

FM-guru
F.d. Sisyr

Verkar vara en grabb med huvudet på skaft.

Skribent

Kommer spontant att tänka på den här:
https://www.youtube.com/watch?v=KqpGDf24sjY

En 11 åring som donerar fel summa och bryter ihop, hon som fick pengarna gav tillbaka dem direkt när hon förstått att det var lite för många nollor i donationen.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Historien förtäljer inte hur grabben fick tag i pengarna, det har ju hänt att barn helt enkelt tar föräldrarnas kort.

Självklart ligger huvudansvaret på föräldrarna i sådana här lägen men skit händer, och att Twitch inte ens bemödar sig att svara tycker jag är väldigt oproffsigt.

Ett problem tror jag också är att många barn kan mer än sina föräldrar. Kom ihåg när jag arbetade hos en familj och pappan hade köpt något på CDON Online och sparat inloggningen inklusive kontokortet i webbläsaren. Tog inte lång tid för hans tre barn att upptäcka det och de beställde hem massa skräp för flera tusen. Men idag har vi lagstadgad ångerrätt på Internetköp undantaget hygienprodukter som öppnade BT-lurar så idag hade familjen kunnat fixa till det efteråt.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det står "Debit Card" i Dot Esports så det var INTE ett kreditkort utan ett betalkort.

Jag har känslan av att det är svårare för sådant här att inträffa i Sverige och EU överlag. Men jag har väldigt dålig koll på vilka system amerikanerna använder för kortbetalningar online och vilka grindar det finns innan ett köp går igenom.

Så hon hade alltså sitt kort kopplat till sitt lönekonto, hon får skylla sig själv.


signatur

IDKFA

Skrivet av mrFluffy:

Så hon hade alltså sitt kort kopplat till sitt lönekonto, hon får skylla sig själv.

Kan ju vara därför ungen lyckades komma åt kortet. Där borta kör de väl kreditkort i vanliga fall och har kontokortet hemma för nödfall?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Skyll inte på barnet här, tack och bock.

Medlem

En anledning till inte ge sina barn tillgång till ens kredit kort.
För övrigt, 200k på twitch donationer!? Vad i helsike för streamer kollade ungen på!?


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av Brutulv:

Skyll inte på barnet här, tack och bock.

Så inget är barnets fel?

Medlem
Skrivet av ruva:

Ett problem tror jag också är att många barn kan mer än sina föräldrar. Kom ihåg när jag arbetade hos en familj och pappan hade köpt något på CDON Online och sparat inloggningen inklusive kontokortet i webbläsaren. Tog inte lång tid för hans tre barn att upptäcka det och de beställde hem massa skräp för flera tusen. Men idag har vi lagstadgad ångerrätt på Internetköp undantaget hygienprodukter som öppnade BT-lurar så idag hade familjen kunnat fixa till det efteråt.

Vi har haft lagstadgad ångerrätt på distanshandel sen åtminstone början av 80 talet.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Historien förtäljer inte hur grabben fick tag i pengarna, det har ju hänt att barn helt enkelt tar föräldrarnas kort.

Självklart ligger huvudansvaret på föräldrarna i sådana här lägen men skit händer, och att Twitch inte ens bemödar sig att svara tycker jag är väldigt oproffsigt.

Svara bör dem absolut göra, men återbetalningen blir knepigare. Om man gör det denna gången så kommer andra att förvänta sig samma behandling nästa gång. Vilket öppnar upp för fusk.

Är glad att mamman fick tillbaka sina pengar och hoppas verkligen att sonen har lärt sig något.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tror det hade varit bra mycket mer konstruktivt på lång sikt att tvinga den lilla skiten att behöva umgås med människor/djur i nöd för att se vilka som faktiskt behöver mammans slantar mer


signatur

"I'll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself... 'Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!'"

phi
Medlem
Skriv svar