Spel som förstördes av X

Medlem

Lost Planet 2: kändes inte alls som en uppföljare till första spelet. Minns inte ens om det hade något med första spelet att gör annat än samma planet. Minns det bara som ett sämre spel. Så det som stör mig är väl att det inte känns sammanhängande med första spelet samt avsaknaden av en riktigt huvudkaraktär. 3:an är lite samma sak fast känns som de försökte gå Dead Space vägen är, grafiken påminner mycket om Dead Space, gillade karaktärerna men gud vad mech/roboten var slö och tråkig. Men annars helt okej spel som kunde varit bättre.

Medlem

Bioshock Infinite. Som har förstört många spel för mig för nu ser jag skiten tydligare.
Den långa kedjan av side quests som ofta hindrar en från att komma vidare. Nu var det länge sen jag körde Infinite, men typ såhär var det.
Storyn kräver att man tar sig till plats A. Men det är låst/blockerat.
Så man måste till B för hjälp. Men de kan inte hjälpa en pga en grej så man måste vidare till C. Och väl på C så är det också trubbel så man måste till D.

VARFÖR INTE BARA HA EN BETYDLIGT KORTARE LÖSNING?! Många spel verkar ha problem fylla sitt manus men meningsfullt innehåll för du kan ge dig fan på att det jämnt dyker upp. Och visst. Ibland funkar det. Men det blir tråkigt när det blir ett mönster.
"Vi behöver hjälp med X!"
Så man sticker till en person vid Y för hjälp. Men den personen kan inte just nu för min pappa/dotter/hund är kidnappad av banditer"
Så man måste till Z.

Det kan göras smidigt men ibland tar det ju timmar öppna en dörr eller få tillträde till ett område. Så tempot sjunker och man tappar Flow.

Medlem

Förstörde vet jag inte. Men racing delen i Mafia 2 var ju hyfsat irriterande. Vill även minnas att slutstriden bjöd på klart mer frustration än jag ville bli serverad.

Medlem

Dragon Age Inquisition slutade jag spela när jag insåg hur meningslösa alla random encounters var.

Första gången jag stötte på en magiker som stred mot en soldat var det lite häftigt. Där finns lite story att utforska, trodde jag. Men när jag väl dödat av en av rackarna belönades jag varken med dialog eller annat. Så jag knatade vidare. Några minuter senare återvände jag till samma plats, och då utspelade sig samma strid där igen. Kort därefter stängde jag av spelet eftersom jag insåg att världen inte var stor för att det fanns spännande innehåll, utan för att den innehöll framslumpade grind.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Assassins creed:
Hatar allt som har med skepp och båtar att göra, jag vill lönnmörda inte åka runt och skjuta kanoner på havet !

Exakt. Alla höll skepp-åkandet som det bästa med black flag. För mig var det just den biten som fick mig att slita mitt hår av tristess och tillslut stänga av och aldrig starta spelet igen.


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Medlem

Red Dead Redemption 2s despawn-system. Ibland räckte det att titta bort i någon sekund och sedan titta tillbaka för att saker, t.ex fällda djur, skulle försvinna.

Medlem

Klättrande i Uncharted spelen kunde bli alldeles för mycket från och till

Medlem

I stort sett allt med QTE men framförallt när man skall spamma en knapp tills man får kramp.

Då blir det autohotkey på äldre spel. Nu för tiden finns det ofta så man kan välja om man vill ha sånt skräp eller bara hålla in knappen.

Minns ju då för drygt 25 år sen när vi gjorde en demo till c64 och man var tvungen att trycka 19 ggr på space för att komma förbi intron. Bara det blev folk irriterade på då, men det var ju precis det som var meningen å andra sidan ^^

Medlem

Witcher 3, vampyrbossen i ett av DLC. Jag brukar ha sjukt svårt att släppa ett spel jag påbörjat men här gav jag upp efter xx antal försök, trots youtubeguider och tips. Fick bara inte till det, och det segaste var att även om man dog i fas 3/3 så fick man börja om med en lång laddningstid, cut scene och sedan åter på fas 1/3. Tills slut orkade inte ens jag.

Medlem

Mardrömmarna i Max Payne-spelen...

Testpilot
Skrivet av ompalompa:

Tänkte direkt på första bossen i Deus Ex Human revolution.
Jag körde stenhårt på stealth och icke-våld, jag hade inte råkat ut för någon regelrätt eldstrid eller byggt karaktären för strid. Så när spelets första boss kom och direkt strid var den enda vägen, så stängde jag snart av och spelade aldrig igen.
Jag hade ju kunnat nöta mig igenom bossen eller kanske tillfälligt satt ned svårihetsgraden, men just att spelet tvingade mig att spela det på ett sätt jag verkligen inte ville gjorde att jag tappade all lust.

Annars finns ju spel som Dragon Age 2 och Borderlands 3 som avvikit för mycket från vad man gillade i föregångarna, men i dom spelen så blir det mer att allt i spelen genomsyras av design som jag inte gillar snarare än enstaka saker som går att peka ut...

Jag spelade likadant men lyckades ta bossen iallafall. Senare patchade de om bossarna och erkände att ett annat företag designat bossfigherna och att de var felkonstruerade.

Skrivet av Lepr:

Första jag kom att tänka på är racing-uppdraget i Mafia, kom aldrig förbi det även om allt före var fantastiskt.

Det var supersvårt och som att styra en tvål i en tvålkopp.

Skrivet av RuneClaw:

Det var inte så att du spelade en piratkopia eller No-CD-crack av spelet? Det var nämligen ett extra och hemligt kopieringsskydd som gjorde att bilen blev nästan omöjlig att styra ordentligt på just den banan.

Nope , det var inget sådant utan notoriskt svårt uppdrag. Jag har orginalet och det var superdrygt att klara av det uppdraget innan de patchade bort det.

Skrivet av Zidious G:

Hela Death Stranding var ett enda långt love/hate-förhållande. Otroligt välgjort, men också ett av de mest irriterande spelen någonsin.

Det finns många små saker att irritera sig på men just den bossfighten var droppen för mig.

Småsaker-deluxe:
* Klicka skip på 22 st små animerade sekvenser som görs varje gång du vilar/slutar vila/lämnar in uppdrag mm.
* Klicka skip , trycka bokstavstangent för att hoppa över varje steg i avslutade uppdrag. Repetera för varje steg trots att du har autoskip valt.
* Öppna menyn för mail/uppdrag osv , klicka sedan alltid A för öppna menyvalen för du har ett tomt steg innan du kommer till menyn.
* För att använda en sak behöver du välja saken i meny klicka 1 , hålla in 1 för att klicka 2 för att välja prylen i undermeny som du skall använda. Rince repeat för alla vapen och annat.

Medlem

Långa laddningstider och obligatoriska små klipp om man dör vid bossfighter. När storyn är "komplicerad" och det inte känns som det hänger ihop och förklaras med "parallella universum" eller liknande i slutet.

Det är nån drak-boss i witcher 2 som jag inte kommer vidare på. Extremt tråkigt när man sätter sig in i ett spel och sedan fastnar man på ett ställe och inte kommer vidare, "tar en liten paus" och spelar något annat spel. När man väl kommer tillbaka och har tappat mekaniken, vilka potions som gör vad och skall sätta sig in i allt igen. Det är inte så att bossen blir lättare. blööörg

Medlem

Det finns två saker i spel som jag hatar
1 uppdrag under tidspress jag blir så stressad av sånt
2 att bli jagad i spel typ resident evil 3 därför struntade jag i re2 remake sen dom gjorde om delen med mr x så han konstant jagar en i polis huset

Medlem

En klassiker är racingbanan i Mafia. Jag har nog aldrig varit så nära att sluta spela ett spel jag egentligen gillar pga ett spelmoment.

Medlem

Alien isolation och dess sparsystem.

Idiotisk och inte ett dugg spännande eller retroflörtigt.
Jävla idiot design.

Gav upp 2/3 efter att nästan slagit sönder en handkontroll. Det höll så länge för att jag verkligen älskar Alien universumet.


signatur

"High life on low budget"

Gen
Medlem

Just Cause 4 - Efter att ha varvat den ändå väldigt roliga trean trodde jag att fyran skulle ta det till en högre nivå. Började lite konstigt men okej för att sedan falla pladask med fejset före i en gyttjepöl. Lågupplösta texturer på stenar och berg, FMVs av PS1 kvalité (trodde seriöst det var en bugg), stela och fula animationer, platt vatten som såg ut som en skiva grönt glas samt dålig prestanda med ej fullständig GPU användning - allt detta parat ihop med värdelösa tangentbordskontroller och något kasst system med trupper och skit som någon måste hittat på sittandes på muggen. Det värsta var nog att basförstörandet var borta!

@Lepr: Håller helt med. Har svårt för racinginslag i spel som inte är racingspel.

Medlem

Spelar Zelda: Link's Awakening till Switch och irriterar mig rejält över att fienderna spawnas om hela tiden. Tex när man dödat alla i rum A och går vidare till rum B och slutligen C för att hämta något, så är alla tillbaka när man backtrackat till rum A. Bara en onödigt irriterande moment.

För att inte tala om frameraten, drar lätt av en pinne från betyget bara för det. Så illa är det.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Att besöka gamla zoner åter igen där man bara stoppat in nya fiender.
Det samma gäller för repetetiva sysslar så som att behöva besöka 275 torn i Assassin's Creed


signatur

"I'll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself... 'Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!'"

Medlem

Håller med föregående talare, spel med QTE, skeppen i assassins creed, Mary Jane i Spiderman mm.

Rome total war:s politik och byggnadssystem.

They are billions - fullständigt värdelös kampanj med utdragna och repetetiva uppdrag och onödigt karaktärslevlande som har noll betydelse. Tröttnade fort.

South park fractured but whole - saknade både krigssystemet och rpg-delen från ettan, stängde av efter någon timme.

Company of Heroes 2 - inte alls som ettan.

Fallout 4 - menysystemet var helt värdekasst. Blev bara förvirrad av allt innehåll. Icke användarvänligt.

Shadow of the colossus - man kunde inte stänga av blodet när man högg jättarna så jag kunde inte spela detta med min son. Löjligt vad det sprutade.

Små saker jag stört mig på men inte total spelförståelse är:
Att inte kunna dra tillbaka en runda eller ens tur om man kommer på en ny ide i olika turbaserade spel så som Battletech, XCOM mm.

Medlem

Andra spelare i Fallout 76.

Jag har hittills haft kul och spelat igenom Fallout 1-4. Men Fallout 76 har jag givit upp. Aldrig någonsin har jag tänkt att "pricken över i" vore MMO-element i Fallout...

Medlem

Uppdraget i Far Cry 5 där "only you" spelades i bakgrunden och man skulle klara det på tid.
Gav upp efter ett tag och avinstallerade spelet, som i övrigt var riktigt bra.

Medlem

GTA5 Online, när det väl kom till PC var jag eld och lågor. Förväntan försvann ganska omgående när jag märkte att spelet bestod av 80% väntan på obegripliga laddningstider.
Vad man än skulle göra där spelare skulle spela ihop består ju av 5 minuters obegriplig väntan innan det startar.

Medlem

Forza Horizon 4

All denna DLC reklam överallt!
Droppen var när jag öppnade kartan och såg hur nerklottrad den är med ikoner för DLC.
Nej tack!
Vill inte konstant bli påmind om att jag måste spendera tusenlappar för att låsa upp allt i spelet!

KoP
Medlem

Remedys senaste spel (Quantum Break och Control). Älskar spelen men dom saknar totalt funktion för att ändra svårighetsgrad vilket fått mig att lägga ner spelen efter att jag kört fast (är inte tålmodig nog att gå vidare då jag dör 25 gånger på ett ställe).

Medlem
Skrivet av redruM:

Pokemon till Gameboy när man skulle gå genom gräset.

Din kommentar fick att att komma på en sak jag hatar. Random encounters. Senaste spelet var Octopath Traveler till switch. Skitsnyggt spel och generellt roligt och mysigt, tills man lackar på alla random encounters.

Angående Pokemon så gjorde dom en riktigt bra sak i Pokemon Let's Go: (Pikachu & Eevee) och det var att faktiskt visa alla pokemons som springer runt så man kan undvika dom om man vill när man ska nånstans.

Medlem

Spel som har såna där cool introduktioner precis I början men som man bara vill hoppa över alla andra gånger.

Tex half-life när man sitter på tåget. Sjukt häftigt första gången men alla andra gånger är det bara irriterande.

Spel borde ha en funktion där den känner av om det finns en sparfil som har klarat spelet som då ger en möjligheten att hoppa över sånt.

Man skulle kunna lägga in det snyggt i spelet "vill du ha en introduktion av byggnaden (standard valet) eller vill du ta hissen direkt till chefen (då börjar spelet på riktigt)"

Medlem

@Lepr: Svårt men sjukt roligt nr det sen gick!

Medlem

Resident Evil: Code Veronica
SPOILER

Wesker. Nej, ditt as, du dog i första spelet.

Trevor i GTA 5. Störtlöjligt, och fel på alla vis.
SPOILER

Han kunde ha varit med i början, och dött där. Skulle definitivt inte ha varit en spelbar karaktär. Många tyckte att han var "rolig". Roligaste var när jag fick hjälpa till att få tyst på honom i slutet. Jag började trycka redan i sekvensen, det kunde inte gå fort nog

Medlem
Skrivet av JonnyBravo:

Slutbossen i Sekiro..

4st ggr måste man dränera livet på den saten.. och man avslutas själv på 2 slag. Gillar utmaningar men lära sig 4st olika attack mönster och knappt få göra fel förstörde en cool slut boss. Surt

Har försökt så många gånger på den slutbossen, de absolut svåraste jag någonsin spelat mot, och man vet ju att de går att klara men just att ett misstag gör om från början. La ner de också

Skriv svar