Dual-Shock 4: Tips för mer batteritid

Medlem
Dual-Shock 4: Tips för mer batteritid

Dual-Shock 4:s Lightbar

Utöka batteritiden på Dual-Shock 4

Det är flera på forumet som har bekymmer med batteritiden på sina DS4-kontroller. Det går att förlänga batteritiden genom att stänga av rumblepack och ljud, men den kanske bästa åtgärden är att göra något åt kontrollens lightbar.

Lightbaren är en stor energitjuv och förbrukar upp mot 2 timmars batteritid när du använder standardinställningarna. För att utöka batteritiden kan du antingen dimma ner (i mjukvaran) eller stänga av den (hemmamoddning).

Alternativ 1

Inställningar > Enheter > Kontroller
Settings > Devices > Controllers

Det minsta man kan göra är att dimma ner lampan

Alternativ 2

Kräver en Philips 000 skruvmejsel (specialtorx) - kostar 90 kr

Stäng av blå ledfärg med en plastbit - reversabel

Batteritider

DS4 with light bar on: 9hrs 30min
DS4 with light bar off: 11hrs 20min

Källa:
Omega Primus

Jag kör själv på alternativ 1 för jag saknar en Philips 000 skruvmejsel och jag har två stycken DS4 som jag switchar mellan. Dessutom har jag alltid kontrollerna vilandes i PS4:ans laddställ, inte halvladdade nån annanstans.

Edit:
1. Alternativ 2 bryter garantin om den inte redan gått ut.
2. Skruva på egen risk.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Om min grundskolematte stämmer är det cirka 16% som går åt till att lysa upp lampan. Är inte det bara en LED som är extremt energisnål? Hur kan den dra så mycket?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Skägg.
10 Chambers
Medlem

Känns som att bästa lösningen för PS4 är att konstant ha en kontroll att spela med och en kontroll på laddning.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Känns som att bästa lösningen för PS4 är att konstant ha en kontroll att spela med och en kontroll på laddning.

Jag kör på detta alternativ. Byter kontroll på 2 sekunder när batteriet börjar ta slut. Nackdelen är bara att det kostar en del att införskaffa en extra kontroller.

Medlem
Skrivet av Baronova:

Om min grundskolematte stämmer är det cirka 16% som går åt till att lysa upp lampan. Är inte det bara en LED som är extremt energisnål? Hur kan den dra så mycket?

Ja varför ens ha en blå lampa på kontrollen som lyser hela tiden, onödigt

Medlem

Brukar bara stoppa i laddare och fortsätta spela på exakt samma plats jag gjorde innan

Medlem
Skrivet av mack1zz:

Ja varför ens ha en blå lampa på kontrollen som lyser hela tiden, onödigt

Den används om man har köpt kameran till Ps4, då registrerar ljusets rörelser i kameran så du kan styra vissa spel med rörelser.


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem
Skrivet av Baronova:

Om min grundskolematte stämmer är det cirka 16% som går åt till att lysa upp lampan. Är inte det bara en LED som är extremt energisnål? Hur kan den dra så mycket?

Tänkte på samma sak, det är skumt att den gör sån stor skillnad

Medlem
Skrivet av Sito:

Den används om man har köpt kameran till Ps4, då registrerar ljusets rörelser i kameran så du kan styra vissa spel med rörelser.

då kan den ju vara aktiverad när man spelar dom spelen och inte hela tiden. Möjligheten att stänga av de borde finnas förstår inte de.

fue
Medlem

Köpte liknande denna https://cdon.se/hemelektronik/ps4-kontroller-batteri-2000mah-...

2000mah, gav kontrollen det dubbla batteritiden mot orginal (1000mah)

Inaktiv
Skrivet av Hanzo:

https://venturebeat.com/wp-content/uploads/2013/10/dualshock...
Dual-Shock 4:s Lightbar

Utöka batteritiden på Dual-Shock 4

Det är flera på forumet som har bekymmer med batteritiden på sina DS4-kontroller. Det går att förlänga batteritiden genom att stänga av rumblepack och ljud, men den kanske bästa åtgärden är att göra något åt kontrollens lightbar.

Lightbaren är en stor energitjuv och förbrukar upp mot 2 timmars batteritid när du använder standardinställningarna. För att utöka batteritiden kan du antingen dimma ner (i mjukvaran) eller stänga av den (hemmamoddning).

Alternativ 1

youtube.com/watch?v=ILaUAGnnrFk

Inställningar > Enheter > Kontroller
Settings > Devices > Controllers

Det minsta man kan göra är att dimma ner lampan

Alternativ 2

youtube.com/watch?v=hLwNXvTzh6w

Kräver en Philips 000 skruvmejsel (specialtorx) - kostar 90 kr

Stäng av blå ledfärg med en plastbit - reversabel

Batteritider

DS4 with light bar on: 9hrs 30min
DS4 with light bar off: 11hrs 20min

Källa:
Omega Primus

Jag kör själv på alternativ 1 för jag saknar en Philips 000 skruvmejsel och jag har två stycken DS4 som jag switchar mellan. Dessutom har jag alltid kontrollerna vilandes i PS4:ans laddställ, inte halvladdade nån annanstans.

Edit:
1. Alternativ 2 bryter garantin om den inte redan gått ut.
2. Skruva på egen risk.

Angående verktygen där , Biltema har en bitssats som jag köpte när jag skulle öppna min Ps4 och damma av. Finns både tamperproof torx samt Phillips i rätt storlekar. 149 kr.

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitssatser/bi...

NuZ
Testpilot

Ett av de första sakerna jag gjorde när jag köpte ps4 var att dimma ner led lampan. Den är så stark lysande i mörka rum. Så värt!

Ska testa alt. 2 i helgen så man slipper den helt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Inaktiv

Att dimma ner är väl nästan ett måste så man slipper en blå reflektion i TVn medans man spelar? Men intressant att batteritiden ökade så pass markant av den lilla lampan.

En annan sak man borde kunna göra är att stänga av lr tona ner vibrationer i dosan, borde göra en hel del i vissa spel.

Medlem
Skrivet av fue:

Köpte liknande denna https://cdon.se/hemelektronik/ps4-kontroller-batteri-2000mah-...

2000mah, gav kontrollen det dubbla batteritiden mot orginal (1000mah)

Man tackar.
Lade en beställning.

Sedan kan jag ju erkänna att jag inte hade en susning om att ljuset gick att dimra ner. -_-
Som tidigare nämnts så borde det även gått att stänga av helt...


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Batteritider

DS4 with light bar on: 9hrs 30min
DS4 with light bar off: 11hrs 20min

Källa:
Omega Primus

Saknar dock lite info från Omega Primus hurvida "Light bar on" innebär om den är neddimmad eller ej.

Det är det som gör det intressant om man vill bemöda sig med att skruva i kontrollen eller ej. Har han kört med full ljusstyrka på light bar:en blir jämförelsen lite haltande.

Edit: Googlade nu och hittade en jämförelse med en annan DS4 där dom sett hur stor skillnad det var på batteriet med att bara dimma den.

Light bar (Max) : 11 tim
Light bar (medium): 11 tim 42 min
Light bar (minimum): 12 tim 21 min

Man kommer ganska långt med att dimma ner den, men intressant om det ger nästan 2 timmar till om man skulle slå av den helt.

Källa

eld
Medlem
Skrivet av Baronova:

Om min grundskolematte stämmer är det cirka 16% som går åt till att lysa upp lampan. Är inte det bara en LED som är extremt energisnål? Hur kan den dra så mycket?

Är snarare så att allt annat i en kontroll drar otroligt lite, 1000mah är inte så mycket batteri

Medlem

Jag har 5 handkontroller. Så inga problem här. Men så tar jag också spelandet seriöst. Föredrar faktiskt att spela året runt och tycker att det är lite svårt att komma iväg på semester någonstans. När jag värdesätter spelandet så mycket att det blir semester hela tiden.

Medlem

Bra guide helt klart!
vet inte om det går längre men innan gick det även o köpa batterier på cdon som hade lite mer kapacitet än de som sitter i från originalet som hjälper till att förlänga tiden lite.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av neocon:

Du missade inte detta va?

"Detta batteri är INTE kompatibelt med 2016 (eller senare) CUH-ZCT2 eller CUH-ZCT2U Dualshock 4 Controller på grund av att den har en annan batterikontakt."

Intressant, visst gjorde jag det. =P
Fick bli en makulering.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Om någon använder kontrollen på PC via DS4Windows går det även att stänga av lampan genom att sätta färgen till svart.

Medlem

Konstigt att inte Sony bara kan sätta in en inställning för att kunna stänga av lampan helt, sitter man i ett mörkt rum mitt framför TV:n, så ser man inte mycket mer, när det blåa eller vilket färg det nu lyser i, blänker över hela skärmen så man ser inget på TV:n, eller joo, men det är klart störande!?

Skrivet av Fiddi:

Om någon använder kontrollen på PC via DS4Windows går det även att stänga av lampan genom att sätta färgen till svart.

Tänkte nämna det med, men jag tror dom flesta kör ändå på sina ps4:or med ds4:an, jag kan ha fel, men xbox1 controllern är smidigare använda på pc, då det är integrerat från grunden, jag köra vissa spel med ds4, som t.ex tycker jag ds4 är mycket bättre till rocket league än xbox controllern?

Skrivet av Alienshade:

Jag har 5 handkontroller. Så inga problem här. Men så tar jag också spelandet seriöst. Föredrar faktiskt att spela året runt och tycker att det är lite svårt att komma iväg på semester någonstans. När jag värdesätter spelandet så mycket att det blir semester hela tiden.

Äntligen en "kindred spirit", jag är likadan, måste minst ha en switch med mig, helst laptopen, om jag biter i det bittra semester äpplet, och åker med ändå?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Tänkte nämna det med, men jag tror dom flesta kör ändå på sina ps4:or med ds4:an, jag kan ha fel, men xbox1 controllern är smidigare använda på pc, då det är integrerat från grunden, jag köra vissa spel med ds4, som t.ex tycker jag ds4 är mycket bättre till rocket league än xbox controllern?

Om man har en PS4 (har ingen men har köpt kontrollen ), men skulle nog säga att detsamma gäller för Xbox också, att de använder sin Xbox-kontroll i första hand till sin Xbox. Hursomhelst är handkontrollanvändning på PC nog en minoritet i båda fall.

Men själv tycker jag DS4 är bättre överlag på PC, särskilt om man räknar med touchpanelen som kan användas som mus, och om man vill ha makrostöd, specialinställningar och dylikt så krävs ju ett separat program för det oavsett för Xbox-kontrollerna också. Men Windows har grundläggande stöd för DS4, fast den upptäcks snarare som en 'DirectInput'-kontroll än en 'Xinput'-kontroll (som de flesta spel använder för kontrollstöd).

1
Skriv svar