THQ Nordic-ägarna storshoppar spelstudios

Robot
THQ Nordic-ägarna storshoppar spelstudios

Svenska Embracer Group köper inte ett utan åtta företag - inklusive Metro-skaparna.

#4a-games, #embracer-group, #thq-nordic


Medlem

Ska man bli orolig?
Tycker mest Wingefors bolag köper en massa spelstudios men jag ser inte direkt några utannonserade storspel.

Vad ska dem med alla utvecklare till?


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av bent toe:

Ska man bli orolig?
Tycker mest Wingefors bolag köper en massa spelstudios men jag ser inte direkt några utannonserade storspel.

Vad ska dem med alla utvecklare till?

Vad menar du att man bör vara orolig över? Är fler bra studios sämre än färre bra studios?

Medlem
Skrivet av bent toe:

Ska man bli orolig?
Tycker mest Wingefors bolag köper en massa spelstudios men jag ser inte direkt några utannonserade storspel.

Vad ska dem med alla utvecklare till?

Embracer Group köper nya studios för att växa genom förvärv, ett vanligt sätt att utöka ett bolags värde när det inte är lika enkelt att växa organiskt. Tänk dig att H&M öppnar nya butiker istället för att sälja fler produkter i sina befintliga butiker.

Förhoppningsvis börjar Embracer producera några nya spel med den uppsjö av utvecklare och IP som har köpts.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Ska man bli orolig?
Tycker mest Wingefors bolag köper en massa spelstudios men jag ser inte direkt några utannonserade storspel.

Vad ska dem med alla utvecklare till?

De studios de förvärvar har i regel egna projekt eller franchises de jobbar med, Embracer brukar låta dessa fortsätta med detta men sköter själva allting kring marketing och publishing afaik. Tycker personligen deras spel aldrig är några storspel, precis som du säger. Men de tenderar att vara många. Under kvartalets gång:

Saints Row: The Third (remaster)
MotoGP 20
Deep Rock Galactic
Huntdown
Satisfactory (förlänger early access)
SnowRunner
World War Z Game of the Year
Desperados 3
Spongebob The Battle for Bikini Bottom

Ytterligare 6 spel kommande kvartal tror jag. Tycker dock att de flesta spelen från Embracer är lite "meh", men det är min åsikt

Medlem
Skrivet av ClockWise:

De studios de förvärvar har i regel egna projekt eller franchises de jobbar med, Embracer brukar låta dessa fortsätta med detta men sköter själva allting kring marketing och publishing afaik. Tycker personligen deras spel aldrig är några storspel, precis som du säger. Men de tenderar att vara många. Under kvartalets gång:

Saints Row: The Third (remaster)
MotoGP 20
Deep Rock Galactic
Huntdown
Satisfactory (förlänger early access)
SnowRunner
World War Z Game of the Year
Desperados 3
Spongebob The Battle for Bikini Bottom

Ytterligare 6 spel kommande kvartal tror jag. Tycker dock att de flesta spelen från Embracer är lite "meh", men det är min åsikt

Kanske inga storspel i stil med Ghost of Tsushima men SnowRunner, Satisfactory, Deep Rock Galactic och World War Z är ändå roliga spel och det är ju det viktigaste.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Kanske inga storspel i stil med Ghost of Tsushima men SnowRunner, Satisfactory, Deep Rock Galactic och World War Z är ändå roliga spel och det är ju det viktigaste.

Absolut. Läste nu att de har 125 projekt de jobbar på just nu, varav 73 ännu inte annonserats.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Embracer Group köper nya studios för att växa organiskt, ett vanligt sätt att utöka ett bolags värde när det inte är lika enkelt att växa på egen hand. Tänk dig att H&M öppnar nya butiker istället för att sälja fler produkter i sina befintliga butiker.

Förhoppningsvis börjar Embracer producera några nya spel med den uppsjö av utvecklare och IP som har köpts.

Jag kanske har missuppfattat, men att köpa upp studios är inte precis att växa organiskt, det är förvärvad tillväxt.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Jag kanske har missuppfattat, men att köpa upp studios är inte precis att växa organiskt, det är förvärvad tillväxt.

Nä, det har du inte. Det var jag som skrev fel faktiskt, rättat till det nu, tack så mycket!


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Tycker dock att de flesta spelen från Embracer är lite "meh", men det är min åsikt

Om inte jag minns fel så har THQ uttryckt sig som om de aktivt gör "AA spel" och inte några enorma budgetar och 7 års projekt. Kanske inte just att de siktar på "meh" spel men inte heller decennium projekt med kioskvältare-dna. Kan ha fel dock men min hjärna vill gärna associera dessa punkterna med varandra! Fan vad varmt det är...

Medlem
Skrivet av ifeelnothing:

Om inte jag minns fel så har THQ uttryckt sig som om de aktivt gör "AA spel" och inte några enorma budgetar och 7 års projekt. Kanske inte just att de siktar på "meh" spel men inte heller decennium projekt med kioskvältare-dna. Kan ha fel dock men min hjärna vill gärna associera dessa punkterna med varandra! Fan vad varmt det är...

Ja, det känner jag också igen att de ska ha sagt. Verkar vara ett minst lika starkt koncept också

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Jag kanske har missuppfattat, men att köpa upp studios är inte precis att växa organiskt, det är förvärvad tillväxt.

Det var detta som Icon medialabs gjorde så bra. 🙂 *ironi*

Medlem

Så länge dom inte gör en EA med dom så kan det nog bli fint.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

känns som thq nordic kommer bli riktigt jävla stora om inget krånglar då dom har rättigheter till rätt unika spel just nu och duktiga spelstudios.

Medlem

Tycker det verkar vara en sund inställning.
Låt studiorna jobba på det dom gör och var inte och peta i allt.
Många spel är bra, riktigt bra dessutom.
Dom kanske inte bara haft lika stor budget när det gäller marknadsföring.
Väljer många spel härifrån hellre än EA tex.

Tillslut kanske nån lyckas göra en "blockbuster" som slår försäljningsmässigt högre


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Metro: Battle Royale.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av bent toe:

Ska man bli orolig?

Spelstudios är i stort sett bara företag. De som utvecklar spelen går vidare till andra projekt. Visst finns de undantag men de är få.

1
Skriv svar