POPKORN.nu - En sida om spel, film, toys mm

Medlem
POPKORN.nu - En sida om spel, film, toys mm

Dags att göra lite skamlös reklam! ^_^

POPKORN.nu skriver vi om lite allt möjligt som har med populärkulturen att göra, men mest om spel, film och leksaker. Och vad gäller just spel så är det nästan uteslutande äldre lir det handlar om. Sidan har funnits i en bra bit över tio år vid det här laget och under den tiden har olika medarbetare både försvunnit och tillkommit bakom kulisserna. Just nu är vi fyra stycken som hjälps åt med sidan och då vi alla har andra dagliga sysselsättningar är det relativt sparsamt med uppdateringar, sådär 3-5 nya inslag per månad närmare bestämt. Det räcker att kika in var eller varannan vecka för att inte missa något nytt alltså.

Det senaste som jag själv varit med på kom upp tidigare under dagen idag. För idag är det nämligen exakt 30 år sedan som det första avsnittet av Simpsons sändes för första gången. Idag firar alltså Simpsons 30årsjubileum! Och detta ville vi såklart uppmärksamma på något sätt. Därmed grävde vi fram ett gammalt Simpsons-spel: Bart's Nightmare som släpptes till både SNES och Sega Mega Drive under första halvan av 90-talet. Mycket nöje!


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

En uppdatering! Eller ja, faktiskt flera sedan sist. Men jag tänker inte göra ett nytt inlägg för varje ny grej som kommer upp på sidan för det blir mycket helt enkelt. Någon gång då och då kan jag väl däremot passa på att tipsa/påminna om vår blygsamma lilla site. Som nu t ex, när det har hunnit samlas ett gäng nya uppdateringar sedan tråden gjordes, så som vår 3DS-topplista, mer gott och blandat om toys, en text om Barbarella och så Ski or Die till NES mm. Smaklig lästid!


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Uppdatering!

Bland allt som kommit upp sedan senast i mars är en James Bond-filmtopplista, något om några nyckelringar, vår korta Wii U-speltopplista och detta om Altered Beast från nu ikväll faktiskt.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Uppdatering igen!

Vad vi har gjort (mestadels) på sistone är spelat en massa gamla PlayStation- och Saturn-spel, då det ju är 25 år sedan de konsolerna kom ut här i Europa den här sommaren/sensommaren. Och det ledde såklart till två topplistor, först ut här om veckan var Saturn-toppen och sedan bara här om dagen PlayStation-toppen. Några fler grejer sedan sist blev det ju också, vi spelade och skrev om Alien Soldier och de andra nissarna häromkring gjorde lite annat också, om tåg och toys och sånt, whatever.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Gnällkuk

Kul sajt, men jag måste säga att även om jag förstår retro-stilen så är times new roman mot en väldigt ljus bakgrund otroligt jobbigt att läsa. Om ni nu insisterar på att behålla designen så skulle jag föreslå att inverta så att bakgrunden är mörk och texten ljus.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Det beror väl på vad för webbläsare på vad för mackapär man använder.

Här är t ex sidan i Firefox på datamaskinen:

Jämfört med samma del i Chrome, där jag tycker texten blir lite ljusare?

Jämfört med Chrome på en telefon, och då sidan är old school och saknar anpassat mobilläge läses den bäst med telefonen på sniskan:

Och så bara för skojs skull jämfört med hur det ser ut på en PS Vita:

(jag fick sådan lust att damma av min gamla Vita tack vare spontanköptråden här på FZ)

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av trickeh2k:

Kul sajt, men jag måste säga att även om jag förstår retro-stilen så är times new roman mot en väldigt ljus bakgrund otroligt jobbigt att läsa. Om ni nu insisterar på att behålla designen så skulle jag föreslå att inverta så att bakgrunden är mörk och texten ljus.

Gör som mig, använd Night Eye-tillägget i Chrome (antar att det finns liknande till andra webbläsare). Så himla mycket skönare för ögonen - i alla fall för mina - på kvällar etc när alla vita sidor automatiskt ställs om till mörkt tema. FZ med Night Eye.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Kul sajt, men jag måste säga att även om jag förstår retro-stilen så är times new roman mot en väldigt ljus bakgrund otroligt jobbigt att läsa. Om ni nu insisterar på att behålla designen så skulle jag föreslå att inverta så att bakgrunden är mörk och texten ljus.

Håller helt med. Siten är smärtsam för ögonen vilket gör att jag lämnar den snabbt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Gör som mig, använd Night Eye-tillägget i Chrome (antar att det finns liknande till andra webbläsare). Så himla mycket skönare för ögonen - i alla fall för mina - på kvällar etc när alla vita sidor automatiskt ställs om till mörkt tema. FZ med Night Eye.

Bra tips, men det ska inte behövas.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Ja, alltså som tidigare nämnt gör vi inte det här som heltidssysselsättning direkt, utan hela sidan är ju ett hobbyprojekt. Just valet av font är dock en fråga som vi brukar återkomma till, så det är fullt möjligt att det faktiskt ändras nån gång. Mitt eget förslag? Consolas!


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Halloween-höstig uppdatering!

Jag tänkte göra i alla fall en till announcement här innan årets slut så varför inte just nu då vi är mitt uppe i något av en temamånad inför Halloween. Fram t o m sista oktober fokuserar vi på lite mörkare och kusligare grejer alltså. Fram till i dag grävde vi t ex fram Ghouls 'n Ghosts till Mega Drive ur den gamla retrospelkistan. Och förra veckan så argumenterade vi för eller emot Super Mario Bros-filmen... För att vi redan gjorde det för två år sedan då filmen fyllde 25 och nu fyller Super Mario Bros, spelet, 35 och då ville vi helt enkelt göra något Mario-relaterat igen. Inte för att det är något jättekusligt men... Kanske lite kusligt? Eller vad sägs om den här mardrömsbilden på Koopa från filmen:


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Glad midsommarafton gott folk!

Var ett tag sedan jag postade i den här tråden så tänkte bara påminna (samt upplysa de som inte redan visste) om att vi finns typ. Nu har det hunnit hända en hel del sedan sist också. Och vi uppdaterar ju sidan flera gånger i månaden varje månad men som sagt var så tänker jag inte göra ett nytt inlägg för varje gång det kommer upp något nytt. Men nu har det trots allt gått en bra bit mer än ett halvår så en liten uppdatering här var väl på tiden då.

Vi fortsätter kort och gott att sätta samman olika topplistor, titta på toys, gräva fram gamla spel att skriva om etc. Nu i år började vi dessutom frispela vad som än finns på Switch, från A till Z och så har vi utifrån alla våra gamla topplistor satt samman en lista över de bästa spelen år för år från 1986-2020. Det var kul.

Några ord kring vad som komma skall under året med. Switch-frispelkvällarna fortsätter ju tills vi plöjt igenom hela alfabetet. Och det blir såklart mer om spel, film och toys i allmänhet. Precis som ifjol lägger vi dessutom upp något nytt, och då gärna av den ruggigare sorten, varje vecka under hela oktober fram till och med Halloween. För den som törs...


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Gott nytt år allihopa!

Hoppas alla har haft ett gott 2021 också. Nyårsafton blickade vi förresten bakåt och sammanfattade året som gått... För 20 år sedan! Den som är intresserad kan gärna kolla in vårt lilla retrospektiv av år 2001. Bland mycket annat som vi haft för oss under året så klart. Under 2021 blev det en 3-5 nya grejer varje månad...

..och mer av den varan blir det under året som kommer också. Så ett gott nytt år än en gång, trevlig läsning och ett stort tack för visat intresse!


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

1
Skriv svar