Något som faktiskt var bättre förr?

It's not a lake, it's an ocean
Något som faktiskt var bättre förr?

Jag genomgår en riktig nostalgiresa nu när jag börjat samla spel till Mega Drive, konsolen där allt började för mig. Jag hade aldrig råd att köpa särskilt många spel när det begav sig. Denna påbörjade resa fick mig att fundera över hur spelbranschen har förändrats sedan jag köpte mitt första spel för egna pengar på postorder. De nostalgiska känslor jag får av att spela gamla Mega Drive-spel till trots kan jag inte förneka att i stort sett allt är bättre i dag. Oavsett om vi pratar tillgänglighet, priser (spel var faktiskt dyrare förr än många tror) eller kvalitet. Det är lätt att glömma hur mycket dynga som släpptes förr, och hur lätt det var som konsument att falla för den dyngan eftersom vi inte hade möjlighet att se videorecensioner i förväg. De flesta av oss fick läsa recensioner av spelet efter att det släppts.

Men. Finns det då ingenting som faktiskt var bättre förr? Som ni saknar? Eller saknades då som har tillkommit i dag och som vi helt enkelt kan vara utan? Stort eller smått.

Personligen saknar jag de fysiska spelbutikerna med hylla efter hylla med PlayStation-, Nintendo- och Sega-spel. Spelarens egen godisbutik.

Och, får jag medge, instruktionsmanualerna. De var fina.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag saknar spelandet med joysticks.

Jag tyckte länge att spelen förr (Amiga) var väldigt interaktiva och hade snabb respons.. Typ fightingspel när man fick lära sig att för att göra Special attacken skulle man tex dra joysticken åt vänster sedan en kvartscirkel upp mot toppen, rakt ner och sedan trycka på knappen... Därefter kom spel till pc som sades vara mycket mer interaktiva men som kändes mer som peka och klicka och sedan se på film emellan..

Sen saknar jag känslan när man var liten och kusinen eller kompisen kom bort med en diskettbox med 100 nya spel man aldrig hade sett... Som Julafton och födelsedag samtidigt

Medlem

Dedikerade servrar och serverbrowsers. Inte för att jag tycker matchmaking ska slopas, de kan existera sida vid sida.

Men man skapade en tillhörighet och bekantskap med vissa servrar, en känsla som helt gått förlorad. Och jag saknar det.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Demoskivor, saknar när man fick med en cd-skiva med demos t ex från pc gamer. Nu är det inte självklart att alla får tillgång till demo eller att det ens finns, en del kräver preorder och andra att man betalar lite extra.

Stora spelboxar och manualer. Halva nöjet var just att få öppna upp en box och läsa genom manualen.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Objektivt:
Laddtider på konsoler. CRT-TV och monitors gav bättre button-to-pixel-input-delay, färgdjup, svarta, kontrast. Spel med Lan-stöd gav möjlighet att lira med typ ingen fördröjning alls. Spel utan möjlighet för patchar var tvungna att lanseras helt färdiga. För PC var fullt modstöd och mapeditors ett tag vanligare. Inga mikrotransaktioner eller lootboxes. Kartpaket, extra texturer, skins eller objekt, fusk/trainers, spelstatistik mm var ofta gratis och ingick som unlocks eller gick att lägga till. Utöver vissa MMO-titlar fanns inga spel med beroende av en centralserver, som närsomhelst kan stänga ner spelet eller låsa ute möjligheten att modifiera.

Subjektivt:
Speldesign

Att nästan allt nu per automatik ska vara bättre, för teknologin är bättre, är en illusion. Det är som att säga The Exorcist, Psycho, The Shining eller The Silence of the Lambs suger för att specialeffekterna är gamla och alla nya skräck/horror filmer är bättre pga 4K och CGI.

Eller att den här tillagda scenen i Return of the Jedi...

...gjorde filmen bättre, för teknologi herpa derp
¯\_(。々°)_/¯

Är det någon här som seriöst tycker de senaste Terminator-filmerna är bättre än T1 och T2? De gamla filmerna har ju trots allt knapp inga datoreffekter (ca 5minuter CGI-effekter i T2), så de nya filmerna måste ju vara bättre.

Man kan ju tom bara jämföra en simpel shooter som Gears 1/2 mot 5, för att se hur dagens moderna spel, trots tillgång till bättre teknologi, ändå kan misslyckas fatalt på flera sätt...

Bleh, fan vad de flesta utav dagens AAA-utvecklare suger alltså.

Medlem

Butiker var inte något som var bättre, kidsen som växer upp nu skulle inte ha några fördelar av dessa ändå. Det var ett ställe man stod i och inte hade några pengar.

Det är saker inne i spelen och spelen i sig, det är där man hittar saker, grejer som man nu kan lösa som man inte behöver lösa - aldrig har behövt lösa tidigare. Nya dåliga ideer som blivit det normala etc. Nya ideer som kanske inte är dåliga som koncept, men som knuffar bort andra saker som var bra. Jag brukar säga, funkade det då, funkar det nu, det är typ ingen som förstår en sådan sak har jag dock upptäckt.

Det är som internet, det funkar bättre nu tekniskt, men det är en sämre plattform att vara på. Snart kommer sweclockers att byta utseende, bara där har vi en försämring som kommer vara helt onödig och som ingen bad om förutom den nyanställda "UX"-designern som staplar html5 och css-diplom på hög.

Det som är sämre är ofta som allt kopplat, som sagt, till saker man inte måste göra men som görs ändå, detta är för att det finns en "ide" om att saker alltid kan bli bättre, när det snarare är så att man kanske inte alls behöver göra något.

Nu låter det som att allt blev dåligt, men så är det så klart inte, det finns en massa bra saker, en av dessa är en att under de senaste 10-15 åren så har det skett en tydlig utplattning av hårdvara och mjukvara på det "lägsta" planet, där man kan ha en dålig dator och även spela dom nya spelen med bra framerate, även om man får dra ner på grafiken.

Det är lättare att installera och flytta spel, hårdvarutbiten är lite tack vare konsolerna och att man helt enkelt tvingats göra hårdvara som är mer optimerad än supersnabb på ett sätt som gör att man måste uppgradera.

Med mjukvara har digitaliseringen gjort att man kan spela lite var som, det har även gjort att priserna på spel över hela registret sjunkit brutalt mycket, eftersom utbudet av spel är så stort och det är mycket större skillnad mellan spelen nu än "då".

Skulle nog kunna skriva en bok i ämnet, men det har jag inte tid med, för nu skall jag hämta lakan. Jag kommer ha lakanen över huvudet när jag går tillbaka för det är så mycket annat att bära med, det finns en chans att man skrämmer livet ur något barn eller faller ner i en brunn på vägen tillbaka. Tidigare fick jag flaska vin av en tant här i huset när jag hjälpte henne att stänga av text-tvn, jag vet inte varför, men det kändes lite som att vara Fletch då.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Spelen brukade vara färdiga när de släpptes.

Man fick vad man betalade för, varken mer eller mindre. Inga roadmaps, inga "Project Health", inga patchrusher för att fixa tusen buggar, inga mikrotransaktioner. Man fick obekymrat avnjuta ett komplett spel och sedan gå vidare med sitt liv.

Det är mycket detta som gör att jag älskar God of War (2018) så mycket som jag gör - det känns som spel brukade kännas för femton år sedan.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

@Arzei: Fast ska sanningen fram så kunde spel då lida av en del buggar som aldrig fixades/svårt att få tag på patch. Jag tänker mig mitten-slutet av 90-talet. Ex så hade fallout 2 en hel del jobbiga buggar som krävde reload, löstes inte med patchen som man kunde ladda hem senare heller (den löste dock en del + exploits). Men jag håller med på det stora hela, dock ser jag inget problem riktigt med day1 patchar.

Edit. Och den där $^$@$$ eu patchen saken eller vad det var som tog bort barn från spelet vilket gjorde det liiiite svårt att klara ghost farm

Medlem

En del utav det var nog "tidsandan" som avspeglades i spelen och hur vi upplevde dom.
"Det glada 80-90-talet".
Rent objektivt är väl många spel bättre nu på flera sätt men själva känslan runt spelen var en annan grej förr. Det gäller tv, film osv. också. CGI har t.ex. förstört känslan i många filmer, man tar genvägar och inlevelsen blir lidande. Så att spela gamla spel nu är inte riktigt lika glädjande för mig personligen. Dock tittar jag till 90% på 80-90tals rullar när det vankas film

Medlem
Skrivet av Hipshot:

. Tidigare fick jag flaska vin av en tant här i huset när jag hjälpte henne att stänga av text-tvn, jag vet inte varför, men det kändes lite som att vara Fletch då.

Jag vill nästan sätta en vinflaska på att det där va en invite!
Fasn, till och med kvinnorna hade bättre raggningstekniker förr!
Det där är bra mycket mer subtilt och snyggt än att säga det rätt ut, och inte alls lika skämmigt om det slår fel.

Henne får du va rädd om, le och hälsa varmt till!
Det kommer göra hennes dag.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Det gick betydligt snabbare att börja spela ett spel förut. Både på det att konsolen startade spelet som var i på en gång och på det att man i nästan alla spel faktiskt får börja spela sekunder efter det att man trycker på start för första gången.

Sen så saknar jag den beganat marknad som fanns i så många spelbutiker på 360/ps3 tiden. Man kunde lämna in sina gamla spel och komma hem med lika många nya av aningen sämre tillverkare.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av magma:

Demoskivor, saknar när man fick med en cd-skiva med demos t ex från pc gamer. Nu är det inte självklart att alla får tillgång till demo eller att det ens finns, en del kräver preorder och andra att man betalar lite extra.

Stora spelboxar och manualer. Halva nöjet var just att få öppna upp en box och läsa genom manualen.

Ja, jäklar. Demoskivorna! Minns dem från Super PLAY-eran.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Internet i all ära, men en sak som var bättre förr enligt mig var att man själv fick tänka sig fram till hur man spelade ett spel på bästa möjliga sätt. Den som tänkte bäst och snabbast blev dominant istället för att det är 13-åringen som har kollat alla guidevideor till senare cod så han vet vilken den ultimata vapenuppsättningen och camping-spots är, eller den som har kollat instruktionsvideor för hur man klarar nästa wow-raid, eller den som kollar upp färdiga lekar online på hearthstone.
Kändes bara som att ens egen hjärnkapacitet mer påverkade hur bra det gick i ett spel, oavsett om det var single eller multiplayer, när all information inte var lika lättillgänglig som nu. Det tyckte jag definitivt var bättre förr!

Mvh Millenial

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Internet i all ära, men en sak som var bättre förr enligt mig var att man själv fick tänka sig fram till hur man spelade ett spel på bästa möjliga sätt. Den som tänkte bäst och snabbast blev dominant istället för att det är 13-åringen som har kollat alla guidevideor till senare cod så han vet vilken den ultimata vapenuppsättningen och camping-spots är, eller den som har kollat instruktionsvideor för hur man klarar nästa wow-raid, eller den som kollar upp färdiga lekar online på hearthstone.
Kändes bara som att ens egen hjärnkapacitet mer påverkade hur bra det gick i ett spel, oavsett om det var single eller multiplayer, när all information inte var lika lättillgänglig som nu. Det tyckte jag definitivt var bättre förr!

Mvh Millenial

Håller med det där. Nu känns det nästan standard att "man ska" kolla guider och videos hur man hittar alla hemligheter, löser alla pussel och hittar bästa vapen innan man ens börjat spela. Har själv slutat kollat sådant, känns som man inte spelar själv då, bara följer en guide.

Inaktiv

Nu är jag ingen mobilgamer, kanske delvis pga mitt bidrag till denna tråd; mobilspel. De har aldrig varit så värdelösa som nu. Mest bara reklam- och mtxfyllt skit i appstore nu. Jag förstår att de drar in mest pengar men ändå trist för gamern.

Medlem

Den stora variationen av spel som fanns förr! Om man går från Ps2-eran och bakåt så märker man att utvecklarna vågade prova allt, vilket gav oss spelare ett brett utbud av spel. Nuförtiden så är allt så strömlinjeformat och nästan ingen vågar ta risken att utveckla något annorlunda.
Indiescenen är stor idag dock, vilket ger oss lite av variationen, men pratar vi om stora utvecklare så är det värre.

Medlem

Kan inte stå emot.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Backloggens befriare

Framtiden...


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

I spelväg? Nej. Gällande allt annat? Ja.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Dedikerade servrar och serverbrowsers. Inte för att jag tycker matchmaking ska slopas, de kan existera sida vid sida.

Men man skapade en tillhörighet och bekantskap med vissa servrar, en känsla som helt gått förlorad. Och jag saknar det.

Här har Killing Floor 2 det bästa jag sett. De har både matchmaking och server browser. Man kan även göra ett party med kompisar och sedan server browsa och den servern som "hosten" väljer joinar alla tillsammans. Vore nice om alla spel hade detta.

Medlem

Server browsers.
Egna servrar.
flesta spel gick att modda på ett eller annat sätt.
Inget "game as a service" svammel.
Riktiga expansioner.
Riktiga demos.
Det är nog ett axplock vad som var bättre förr.
en sak som var dålig var att spel uppdaterade inte sig själv. kunde skapa förvirring bland mindre insatta.
Man var tvungen att ladda ner patcharna från tex FZ filarkiv


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

FM-guru
F.d. Sisyr

Hela RPG-genren... Visst görs det fortfarande riktigt bra spel då och då, men jisses vilken skillnad det har varit de senaste 15 åren jämfört med föregående femton år, -90 till -05.

Medlem

Ett par inlägg i Skywindtråden fick mig att tänka på en till grej: handhållande. Dagens spel är fyllda med markörer och tutorials till en nästan irriterande grad, medan äldre spel respekterade spelarens intellekt och nyfikenhet på ett helt annat sätt.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av magma:

Demoskivor, saknar när man fick med en cd-skiva med demos t ex från pc gamer. Nu är det inte självklart att alla får tillgång till demo eller att det ens finns, en del kräver preorder och andra att man betalar lite extra.

Stora spelboxar och manualer. Halva nöjet var just att få öppna upp en box och läsa genom manualen.

Vet inte hur Epic fungerar men Steam låter dig spela upp till två timmar och om du inte gillar spelet får du refund.

Med andra ord vår tids demoskivor. Mycket bättre nu än förr imo

OnT: Det enda som var bättre förr var att allt kändes nytt och spännande när man stötte på det för första gången.
Därför nostalgi är en så stark känsla och i många fall vilseledande när man kollar tillbaka med sina ”rose tinted glasses”.

Medlem

Saknar tiden då det kom ut mycket fler kvalitets spel i "mina" genrer.
D.v.s. JRPG och RTS.

Hur kunde de "slarva bort" Command & Conquer, serien?
Det är jäv.... en prestation att lyckas förstöra och förinta den spelserien.
Tack för det EA.
Grrrrr

Final fantasy:
De måste göra en remake, för att få fram ett nästan vettigt spel, och jag är inte helt säker på att de inte lyckats sabba det ändå. Suck...
Det gick förr, det borde gå nu också. Gör ett vettigt spel........

Ja, jag är en gammal stofil.

Medlem

Det enda som var bättre förr var att det fanns så mkt mindre troll och fuskare av alla slag. Men då även mkt färre spelare i allt man kunde köra online


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Arzei:

Ett par inlägg i Skywindtråden fick mig att tänka på en till grej: handhållande. Dagens spel är fyllda med markörer och tutorials till en nästan irriterande grad, medan äldre spel respekterade spelarens intellekt och nyfikenhet på ett helt annat sätt.

Dagens AAA-spel eller vad man ska säga är fylld av markörer och gör si och gör så.
tittar man bortom Sony, MS, EA, Acitvision, ubisoft har jag upptäckt att man slipper mycket av handhållandet.
Det finns mycket annat bra att upptäcka om man provar "andra spel" som är positivt gentemot AAA-industrin.

Med det sagt håller jag med dig och jag blir också irriterad när det blir för mycket hålla handen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Att CS:GO fortfarande är extremt stort och ingen har slagit det på fingrarna än har bl.a. att göra med flera saker ni nämner här som nya spel inte har. Möjligheten att t.ex. sätta upp egna servrar med egna banor och egna gamemodes och egna regler. Helt enkelt modda exakt som man vill. Jämför med Valorant där man är helt fast i vad Riot bestämmer. Inga träningsbanor, inga demos, inget spelarskapat material överhuvudtaget.

T.ex. så finns det en YouTuber som heter Warowl som skapar CS:GO videos. Hans grej är att köra tävlingsinriktat men en eller två modifikationer på reglerna. En av de bättre var när de spelade med en osynlig spelare.

Medlem

Det som var bättre förr var att man var yngre och därmed nöjde sig lättare.

Med åren blir man kräsen och grining.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent

Jag gillade att man bara kastades in i spelen förut. Introskärm och sedan "press start to play" så var man inne! Ingen långrandig tutorial eller stora bokstäver och pilar som visar man ska och vad man ska göra när man väl kommer dit. Bara för att nämna en grej,

12
Skriv svar