Flygande start! Första Microsoft Flight Simulator-betygen är skyhöga

Medlem

Invänta VR för den ultimata upplevelsen.

Medlem
Skrivet av redruM:

Alltid så sugen på att införskaffa utrustning och lära mig, men jag undrar om det egentligen är så att spelet bara är roligt under start och landning. När du väl är i luften och har fyra timmar till destinationen, vad gör man mer än att bara se på sin skärm?

Skrivet av Oddjob:

Jag tror det kommer vara fantastiskt att glida runt med planet över diverse landskap eller landmärken eller hemorten och se hur det ser ut.

Men efter en timme eller två när man gjort det, vad ska man göra då?
Hade hoppats det hade funnits quests att göra som att frakta saker till olika ställen och kanske köpa större flyglan som i Truck Simulator spelen.
Eller iaf nånting att göra förutom att bara flyga.
Det känns lite för mycket "sim" och för lite "spel" för att man ska vara intresserad någon längre stund.

Det är just det här som får mig att tycka om spelet ännu lite mer - att de inte ändrar grundformeln åt "spel"-hållet alltför mycket. (Även om det på många sätt gjorts mer lättillgängligt sedan första releasen för en herrans massa år sedan.)
Att sitta i cockpit över Atlanten i en 747 är till stor del autopilot, kommunikation och hålla koll på instrument - visst hade det varit kul att flyga hands-on, men det hade inte varit realistiskt.

Sen är det ju bara en del av spektrumet, det går att flyga småplan i snöstorm och försöka landa på små gräsfält också. Bra mycket mer aktivt.

Skrivet av Cooling23:

Första gången Microsoft får skyhöga betyg?

Jag nappar på det här även om det är ett bete - snittbetyget för gamla MS Studios-spel är "rätt" bra. Age of Empires-serien, Mechwarrior 4, Midtown Madness-spelen, Close Combat-serien, Monster Truck Madness, Motocross Madness, Starlancer & Freelancer och Flight Simulator-serien inte minst... de gav ut mååånga bra spel förr.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Helikopterflygning?

Medlem
Skrivet av Punch Out:

Helikopterflygning?

Inte än, men de jobbar på det. Mer än så har de inte sagt.

Medlem

Alltså detta var det sjukaste, har ni någonsin undrat hur något ser ut från skyn, flyg dit! Jag har flugit i en timme och hittat huset jag sitter i just nu, huset jag är uppväxt i, och ställen därimellan. Väldigt lustigt, att få testa detta i en månad för 10kr är ett kap! 😁


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

Alltså detta var det sjukaste, har ni någonsin undrat hur något ser ut från skyn, flyg dit! Jag har flugit i en timme och hittat huset jag sitter i just nu, huset jag är uppväxt i, och ställen därimellan. Väldigt lustigt, att få testa detta i en månad för 10kr är ett kap! 😁

Kul att höra från nån som kommit upp och få flyga


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

NuZ
Testpilot
Skrivet av dTexN:

Alltså detta var det sjukaste, har ni någonsin undrat hur något ser ut från skyn, flyg dit! Jag har flugit i en timme och hittat huset jag sitter i just nu, huset jag är uppväxt i, och ställen därimellan. Väldigt lustigt, att få testa detta i en månad för 10kr är ett kap! 😁

Då ska du känna känslan i ett riktigt plan

Jag vet vad min helg kommer gå åt till iaf


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Aaaargh...den står bara och laddar och laddar, inget händer...har installerat om den 7 ggr...j%$^^^$#la skit...jag vill upp och flyga!!! Några andra med samma problem?

Medlem
Skrivet av JackFlack:

Aaaargh...den står bara och laddar och laddar, inget händer...har installerat om den 7 ggr...j%$^^^$#la skit...jag vill upp och flyga!!! Några andra med samma problem?

Du menar denna screenen:

Svar Jaa.........


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Det verkar som att spelet inte laddas ner från Steam? Jag typ klickade hem spelet på några sekunder och det går att starta tills man kommer till den där laddningsrutan som fryser. Varför installeras inte spelet för mig? Alla andra spel kräver nedladdning på flera timmar innan man kan spela?

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Det verkar som att spelet inte laddas ner från Steam? Jag typ klickade hem spelet på några sekunder och det går att starta tills man kommer till den där laddningsrutan som fryser. Varför installeras inte spelet för mig? Alla andra spel kräver nedladdning på flera timmar innan man kan spela?

Microsoft har merchat ihop allt till en och samma klient. Spelet laddar du ned inne i självaste spel-applikationen. Tror det är smidigare för dem att sköta cross-play och sånt på detta vis. Anledningen att det ej installeras för dig är samma för alla andra... Det råder server overload helt enkelt.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Microsoft har merchat ihop allt till en och samma klient. Spelet laddar du ned inne i självaste spel-applikationen. Tror det är smidigare för dem att sköta cross-play och sånt på detta vis. Anledningen att det ej installeras för dig är samma för alla andra... Det råder server overload helt enkelt.

Okej, tack Man blir lite desperat när man vill få igång installationen innan man går till jobbet så att man kan spela järnet när man kommer hem ^^

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Okej, tack Man blir lite desperat när man vill få igång installationen innan man går till jobbet så att man kan spela järnet när man kommer hem ^^

Hehe jag stängde ned fönstret till slut och avinstallerade från Steam, installerade igen, startade och nu har den börjat ladda ner 2GB and counting. Verkar gå för fulla muggar. MEn lite störande att den laddar ner massa olika paket och packar upp dem om vart annat, så kan nog ta lite extra tid enbart därför Gissar på att det är färdigt runt lunchtid för mig hehe


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Skjuter man med right trigger eller är det X-knappen?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Skjuter man med right trigger eller är det X-knappen?

Du skjuter med ctrl, strafar med alt.

Medlem

Testade Microsoft Flight Simulator 4 i början av 90-talet. Bland de nördigaste spelen jag någonsin spelat. Trodde aldrig i min vildaste fantasi att en uppföljare till det skulle vara ett av de mest hajpade spelen 30 år senare :/

Medlem

Installerade inatt, men på morgonen stod den och laddade och blev aldrig klar.
Installerar om nu!

Medlem
Skrivet av NuZ:

Då ska du känna känslan i ett riktigt plan

Jag vet vad min helg kommer gå åt till iaf

Har spakat ett enmotorigt lite, helt underbart 😁 drömmen var yrkesflyg men fick i höstas beskedet att jag inte blev godkänd för medical class 1 så där rök den 😢 samma veva stod det class 2 och 3 också?? Vet inte om jag ska kunna överklaga men


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

NuZ
Testpilot
Skrivet av dTexN:

Har spakat ett enmotorigt lite, helt underbart 😁 drömmen var yrkesflyg men fick i höstas beskedet att jag inte blev godkänd för medical class 1 så där rök den 😢 samma veva stod det class 2 och 3 också?? Vet inte om jag ska kunna överklaga men

Överklaga går alltid


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skrivet av dTexN:

Alltså detta var det sjukaste, har ni någonsin undrat hur något ser ut från skyn, flyg dit! Jag har flugit i en timme och hittat huset jag sitter i just nu, huset jag är uppväxt i, och ställen därimellan. Väldigt lustigt, att få testa detta i en månad för 10kr är ett kap! 😁

Konstigt min hemstad finns inte ens med, bor du i New York? Kommer förövrigt inte ens förbi fösta träningen, den fastnar efter jag kollat höger vänster som objetive.

Varför bara 60fps limit och inte 120/144?

Medlem

Helt magiskt! Wow! Vilken upplevelse även med grafiken satt till medium (kommer skruva på det). Går ju flyga med VFR nu på ett helt annat sätt än tidigare. Grymt imponerad å då kommer det bara bli bättre å bättre!

Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Konstigt min hemstad finns inte ens med, bor du i New York? Kommer förövrigt inte ens förbi fösta träningen, den fastnar efter jag kollat höger vänster som objetive.

Varför bara 60fps limit och inte 120/144?

Låter märkligt att en hel stad saknas? Har själv hittat till och med alla småbyar!

Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Konstigt min hemstad finns inte ens med, bor du i New York? Kommer förövrigt inte ens förbi fösta träningen, den fastnar efter jag kollat höger vänster som objetive.

Varför bara 60fps limit och inte 120/144?

Har du kollat så inte strömmande data är avslaget i inställningarna, alt. att det inte är något anslutningsproblem?
Kör du offline kommer du inte få i närheten av lika detaljerade miljöer som du får med det påslaget.
(Vill minnas att den totala storleken på kartdatan som FS använder sig av är ~2PB, så den lär du inte lagra lokalt.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Eller hur... Låter jävligt märkligt.. Jag hittar vår sommarstuga i mitten av Småland.. Den byn har väl 20 invånare eller något..

Jävligt fräckt detta för övrigt, jag är mycket nöjd! Får ut 40+ fps på medium med min burk, till och med i storstäder som NYC! På landsbygden ligger jag stabilt på mellan 50-60. En flygsimulator behöver inte mer än 30 ens så ja, jag kan inte vara nöjdare
En massa buggar här och där bara, men det patchas väl snart.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

är ordentligt besviken just nu. jag har väl till stor del mig själv att skylla dock, som hoppades på att det här skulle kunna vara en avslappnande spelupplevelse från soffan, med xbox kontrollen, men så är ju verkligen inte fallet.

efter allt krångel med installationen i morse så hoppade jag direkt in i mitt första plan och startade från arlanda. det första som slog mig var att chase kameran inte var inverterad. ok, lätt fixat i options tänker jag, men nix. det finns ingen option för att invertera kameran, så jag styr kameran ungefär lika smidigt som en 80-åring som försöker spela ett FPS. konstant jävla tiltande åt fel håll, samtidigt som man försöker hålla koll så att planet inte stallar.

det trots att jag satt alla kontrollinställningar till "easy". ett evigt pipande från varningssignaler och rumblande i kontrollen så fort jag gör minsta felmanöver. allt annat än avslappnande. dessutom får jag ständigt upp keyboard shortcuts på skärmen, trots att jag sitter där med en xbox kontroll (skulle inte detta släppas till xbox också?)

efter mycket om och men så når jag stockholm, och försöker trots kameran få lite snygga vyer av staden, men som mest visar sig bestå av gråbruna skokartonger. jag sitter här med 2080Ti / i9 / 32gb / 1000mbit internet, alla inställningar på ultra och hela stockholm ser aptråkigt ut. jag förstår att dom lägger större vikt vid större städer, men ändå, besviken.

till sist så tänker jag att jag borde väl köra igenom några tutorials ändå, men ca 2 minuter in i den allra första tutorialen så händer ingenting. jag sitter där och väntar på nästa uppgift men ingenting kommer, varpå jag ger upp och quittar.

jag förstår att det här är en flygsimulator riktad åt folk som vill ha realism, men i månader nu har jag hört och läst att det även ska funka utmärkt för folk som bara vill chilla och flyga runt lite med en handkontroll, men så verkar inte alls vara fallet.

vore det inte för bristen på inverterad kamera hade jag nog kunnat "förlåta" en hel del, men kameran gör det nästinill ospelbart (för mig).

edit: kan ju lägga till att en steam refund inte är möjlig, då installern kräver att man startar spelet, och installationen / 90gb nedladdningen tog bra mycket längre än 2 timmar. känns ganska ruttet gjort av MS.

Medlem

@PeTTs0n: Är du flight sim fantast? För jag tänkte att sitta och stirra i en cockpit och bara flyga framåt mot en destination, utan något uppdrag utan bara för att man själv tänkte att just nu ska jag åka därifrån och dit. Det känns väldigt tråkigt ur min synvinkel

Medlem
Skrivet av renod:

MODS ! massor av mods kommer förmodligen komma. Fanns flera till FSX jag älskade såsom copilot som man kunde beordra att göra saker, eller hjälpa dig med saker.

Eller en annan som man drev ett flygbolag, tjänade pengar, köpte plan och hyrde fler piloter osv..

Har de sagt att det kommer ha mod-stöd eller är det nåt som kommer av sig självt?
Tänkte eftersom det är via deras store så kanske det inte funkar med mods om spelet känner av att det är massa konstiga filer helt plötsligt.

Känns ju ändå lite dumt isåfall om de litar på att moddare ska fixa all content spelarna vill ha

Medlem

Inte som att man direkt blir imponerad av Microsoft's fortsatt skrattretande totalvärdelösa app-butik (XBOX GamePass och MS Store)....
Gick med i Gamepass för 10spänn för att kunna se ifall datorn skulle palla maxa FlightSim, men ja... Först påstår den att jag ska köpa spelet för 599:-. Och efter typ 4 omstarter och ingående research av Xbox appen så får jag äntligen fram "Installera".
Men den bara tuggar på i några sekunder och sen totalflippar och avslutar installationen.
Jesus.

Trodde först att de var nåt krångel med nätverket men alla andra spel som ingår verkar att gå att installera. Riktigt kasst måste jag säga.

Medlem
Skrivet av quadratis:

är ordentligt besviken just nu. jag har väl till stor del mig själv att skylla dock, som hoppades på att det här skulle kunna vara en avslappnande spelupplevelse från soffan, med xbox kontrollen, men så är ju verkligen inte fallet.

efter allt krångel med installationen i morse så hoppade jag direkt in i mitt första plan och startade från arlanda. det första som slog mig var att chase kameran inte var inverterad. ok, lätt fixat i options tänker jag, men nix. det finns ingen option för att invertera kameran, så jag styr kameran ungefär lika smidigt som en 80-åring som försöker spela ett FPS. konstant jävla tiltande åt fel håll, samtidigt som man försöker hålla koll så att planet inte stallar.

det trots att jag satt alla kontrollinställningar till "easy". ett evigt pipande från varningssignaler och rumblande i kontrollen så fort jag gör minsta felmanöver. allt annat än avslappnande. dessutom får jag ständigt upp keyboard shortcuts på skärmen, trots att jag sitter där med en xbox kontroll (skulle inte detta släppas till xbox också?)

efter mycket om och men så når jag stockholm, och försöker trots kameran få lite snygga vyer av staden, men som mest visar sig bestå av gråbruna skokartonger. jag sitter här med 2080Ti / i9 / 32gb / 1000mbit internet, alla inställningar på ultra och hela stockholm ser aptråkigt ut. jag förstår att dom lägger större vikt vid större städer, men ändå, besviken.

till sist så tänker jag att jag borde väl köra igenom några tutorials ändå, men ca 2 minuter in i den allra första tutorialen så händer ingenting. jag sitter där och väntar på nästa uppgift men ingenting kommer, varpå jag ger upp och quittar.

jag förstår att det här är en flygsimulator riktad åt folk som vill ha realism, men i månader nu har jag hört och läst att det även ska funka utmärkt för folk som bara vill chilla och flyga runt lite med en handkontroll, men så verkar inte alls vara fallet.

vore det inte för bristen på inverterad kamera hade jag nog kunnat "förlåta" en hel del, men kameran gör det nästinill ospelbart (för mig).

edit: kan ju lägga till att en steam refund inte är möjlig, då installern kräver att man startar spelet, och installationen / 90gb nedladdningen tog bra mycket längre än 2 timmar. känns ganska ruttet gjort av MS.

Ser väldigt många med exakt samma upplevelse. Jag har lärt mig av det stora misstaget jag gjorde med Red Dead 2 till PC och aldrig förboka eller köpa något på release för fullpris igen. Sitter med GamePass för 10spänn och skiten kan inte ens installeras och jag är ändå besviken, trots att man kommit undan ruskigt billigt.

Edit

Xbox Gamepass kan va bland de värsta skiten jag installerat på en dator. Sämre tjänst får man se sig efter. Installationer som inte går igång och buggiga menyer. Dessutom lämnar installationen låsta mappar som "jag saknar behörighet till" efter sig.
Tack och godnatt MS.

Medlem

Har köpt mig en billig joystick, Logitech usb plug and play... har mappat den och i "sensitivity" barsen reggar den fint. Men när jag ska flyga reggar den typ bara ibland?! allt eller inget, lite dit, lite hit osv.. helt omöjligt att flyga. Naen som vet vad problemet kan vara?

123
Skriv svar