Apples käbbel med Epic eskalerar, hotar att stänga ute Unreal Engine från sina plattformar

Robot
Apples käbbel med Epic eskalerar, hotar att stänga ute Unreal Engine från sina plattformar
Medlem

Pop... pop...


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Jag tycker att de ska dumpa Unreal på mac-plattformen. Det kommer slå tillbaka på Apple än mer och visa att de fått totalt storhetsvansinne och att det inte är en plattform att satsa på. Och då förhoppningsvis så drar Unity och de andra därifrån också när de inser att Apple kan när som helst börja bråka med dem också...

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Och då förhoppningsvis så drar Unity och de andra därifrån också när de inser att Apple kan när som helst börja bråka med dem också...

Även om jag håller med Epic i att Apple och Google tar ut löjligt höga avgifter, och att det här tilltaget från Apples sida är väldigt barnsligt, så var det ju trots allt dom som började bråka med Apple genom att bryta avtal dom själva godkänt. Apple gjorde initialt bara vad dom gör med alla appar som bryter mot deras avtal, och det är ju uppenbart att Epic gjorde det här tilltaget enbart för att få fram exakt denna provokation.

Av denna anledning så tror jag att Unity, vars intäkter kommer från dom utvecklare som köper licenser för att använda motorn, går ganska säkra från Apple.

Medlem

Men jösses.... så här är det att om man bryter mot avtalet man har ingått i med Apple som utvecklare så riskerar man att bli av med sitt developer account. Detta konto ger en tillgång till diverse verktyg och beta versioner av iOS och macOS (samt andra os) och ens programvara försvinner får apples olika butiker. Om man använder sitt konto till flera olika saker (vilket är ganska självklart att man gör) så riskerar man alltså att bli helt utelåst eftersom det är kontot som stängs ner. Det är egentligen inte så konstigt att det här händer...


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Synd om alla utvecklare som använder UE till sina appar.

Medlem

De var rätt ute när det gällde flash i browsers, men detta...


signatur

IDKFA

Medlem

Folk kommer inte sluta använda Apple, och utvecklare vill inte förlora marknaden så antar att de kommer hoppa över till unity eller någon annan motor om Epic förlorar.

Gnällkuk
Skrivet av mrpijey:

Jag tycker att de ska dumpa Unreal på mac-plattformen. Det kommer slå tillbaka på Apple än mer och visa att de fått totalt storhetsvansinne och att det inte är en plattform att satsa på. Och då förhoppningsvis så drar Unity och de andra därifrån också när de inser att Apple kan när som helst börja bråka med dem också...

Hur tycker du man ska lösa alla företag som utvecklat sin app i UE?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Väldigt många mobilspel använder nog UE så det kommer väl även drabba Apples Arcade.

Skrivet av trickeh2k:

Hur tycker du man ska lösa alla företag som utvecklat sin app i UE?

Det där löser förstås Epic på något altruistiskt sätt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Fuck Apple säger jag bara. Har det inte gått upp för folk innan så lär det göra nu. Apple är endast intresserade av ett monopol och vill inte samarbeta med andra (såvida dom inte skriver in dom i ett juridiskt hörn).

Komiska är väl att Apple blivit det 1984 som dom "försökte" bekämpa en gång i tiden.

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Men jösses.... så här är det att om man bryter mot avtalet man har ingått i med Apple som utvecklare så riskerar man att bli av med sitt developer account. Detta konto ger en tillgång till diverse verktyg och beta versioner av iOS och macOS (samt andra os) och ens programvara försvinner får apples olika butiker. Om man använder sitt konto till flera olika saker (vilket är ganska självklart att man gör) så riskerar man alltså att bli helt utelåst eftersom det är kontot som stängs ner. Det är egentligen inte så konstigt att det här händer...

I normala fall när en app bryter mot reglerna tar de bara ner den appen. Att ta bort hela deras developerkonto luktar hämndaktion lång väg.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Synd om alla utvecklare som använder UE till sina appar.

Om det inte var uppenbart vid det här laget, Epic bryr sig inte om varken användare eller utvecklare.

Medlem

Risken finns att fler utvecklare blir förbannade om de använder UE. Jag kan ju gissa att det finns MT även i dessa spel som dessa utvecklare vill ta del av. Det här kan slå hårt åt vilket håll som helst. Spelar inte mycket på mobil eller platta själv men tråkigt för de spelare som tycker det är kul. Då Microsoft bråkar med Apple också. Så ligger det ju rätt i tiden. 30% är en otroligt hög nivå. Apple är ju typ en grossist i detta fall om man tänker i fysiska produkter.

En fundering. Det snackas ju en del om den här procentsatsen som Apple tar ut. Vet någon hur det fungerar för Free to play så som Fortnite är? Betalas Apple för att lägga upp ett grundspel som är gratis?

Medlem
Medlem

Hoppas david kom ihåg slungan


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

KoP
Medlem

Och dom enda som förlorar på detta är Apple. :'D Utvecklarna kan alltid dra vidare till andra plattformar.

Medlem

Kommer det inte slå hårdare mot Apple, dom flesta utvecklare kör med UE.
Visst några kanske hoppar över till nån annan motor men har svårt att tro dom flesta gör det.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

apple är ju inte kloka, fy va ja avskyr dom.

Medlem

Jag har som ni andra inte läst alla sidor i stämningsansökan så jag har inte full koll på hur deras argumentation ser ut.

Men det framgår att Epic stämmer Apple därför de anser att Apples agerande strider mot konkurrenslagstiftningen. Det var väl bara en tidsfråga innan ett stort företag med tillräckliga ekonomiska muskler för att driva en anti-trustprocess skulle ge sig på Apple.

Apple tillåter bara att appar installeras genom deras egna app-store och då blir de monopolister. För att vinna behöver Epic visa att Apples agerande skadar slutkonsumenten.

Värt att notera är att även andra företag så som Spotify har agerat rättsligt mot Apple (anmält Apple till EU-kommissionen).

Det blir intressant att se vem som vinner PR-kriget. Är det Epics eller Apples agerande som skapar negativa konsekvenser för utvecklare och konsumenter? På kort sikt och på lång sikt.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Risken finns att fler utvecklare blir förbannade om de använder UE. Jag kan ju gissa att det finns MT även i dessa spel som dessa utvecklare vill ta del av. Det här kan slå hårt åt vilket håll som helst. Spelar inte mycket på mobil eller platta själv men tråkigt för de spelare som tycker det är kul. Då Microsoft bråkar med Apple också. Så ligger det ju rätt i tiden. 30% är en otroligt hög nivå. Apple är ju typ en grossist i detta fall om man tänker i fysiska produkter.

En fundering. Det snackas ju en del om den här procentsatsen som Apple tar ut. Vet någon hur det fungerar för Free to play så som Fortnite är? Betalas Apple för att lägga upp ett grundspel som är gratis?

Jag läser överallt på forum att många tycker att 30% är helt orimligt. I jämförelse med vad? Vad grundar du att 30% är en otroligt hög nivå? Finns det nån rapport som visar att Apples vinster för App Store är orimligt höga? Det känns bara som jag missat nåt. Det är i jämförelse billigare än att tillverka och distribuera mjukvara fysiskt.

Det är klart att man kan argumentera att kostnaden borde sjunka med tiden pga economics of scale så sjunker kostnaden per användare. Men vad är mer rimligt då? 25%? 21,7%? Och vem ska bestämma det?

Skrivet av Scahn:

Jag har som ni andra inte läst alla sidor i stämningsansökan så jag har inte full koll på hur deras argumentation ser ut.

Men det framgår att Epic stämmer Apple därför de anser att Apples agerande strider mot konkurrenslagstiftningen. Det var väl bara en tidsfråga innan ett stort företag med tillräckliga ekonomiska muskler för att driva en anti-trustprocess skulle ge sig på Apple.

Apple tillåter bara att appar installeras genom deras egna app-store och då blir de monopolister. För att vinna behöver Epic visa att Apples agerande skadar slutkonsumenten.

Värt att notera är att även andra företag så som Spotify har agerat rättsligt mot Apple (anmält Apple till EU-kommissionen).

Det blir intressant att se vem som vinner PR-kriget. Är det Epics eller Apples agerande som skapar negativa konsekvenser för utvecklare och konsumenter? På kort sikt och på lång sikt.

Vad är skillnaden mellan att Apple bara tillåter App Store på Iphone, och att Nintendo/Sony/Microsoft bara tillåter sina butiker på sina konsoller?

Medlem
Skrivet av Brona:

Jag läser överallt på forum att många tycker att 30% är helt orimligt. I jämförelse med vad? Vad grundar du att 30% är en otroligt hög nivå? Finns det nån rapport som visar att Apples vinster för App Store är orimligt höga? Det känns bara som jag missat nåt. Det är i jämförelse billigare än att tillverka och distribuera mjukvara fysiskt.

Kostnaden för tillverka (det tillverkas ju egentligen inte något) och distribuera är ju också mycket lägre. apple drog 2019 in $18,3 miljarder på köp via deras app store. Man kan ju diskutera vad en lämplig vinst är, men de kostnader som apple alltid pratar om närheten av den summan.

Men, apple ser att hårdvaruförsäljningen har stagnerat och då blir tjänster väldigt viktigt för att bibehålla deras massiva förtjänster och då speciellt app store köp.

Citat:

Det är klart att man kan argumentera att kostnaden borde sjunka med tiden pga economics of scale så sjunker kostnaden per användare. Men vad är mer rimligt då? 25%? 21,7%? Och vem ska bestämma det?

De som normalt bestämmer reglerna för vad företag får och inte får göra, tex regler gällande tex monopol, karteller, och ocker...

Citat:

Vad är skillnaden mellan att Apple bara tillåter App Store på Iphone, och att Nintendo/Sony/Microsoft bara tillåter sina butiker på sina konsoller?

Så länge man kan köpa digital koder någon annanstans eller tex fysiska spel så är det öppnare än vad som gäller för ios, de skall heller inte, enligt vissa, ta en procent på köp i spelen.

Medlem
Skrivet av Brona:

Jag läser överallt på forum att många tycker att 30% är helt orimligt. I jämförelse med vad? Vad grundar du att 30% är en otroligt hög nivå? Finns det nån rapport som visar att Apples vinster för App Store är orimligt höga? Det känns bara som jag missat nåt. Det är i jämförelse billigare än att tillverka och distribuera mjukvara fysiskt.

Det är klart att man kan argumentera att kostnaden borde sjunka med tiden pga economics of scale så sjunker kostnaden per användare. Men vad är mer rimligt då? 25%? 21,7%? Och vem ska bestämma det?

Vad är skillnaden mellan att Apple bara tillåter App Store på Iphone, och att Nintendo/Sony/Microsoft bara tillåter sina butiker på sina konsoller?

Som du sa själv så är frågan vad som är rimligt.
Bra fråga!
Digital distribution är billigare än fysisk - det vet vi.
Om du köper en ny bil för 450.000 KR - anser du då att ett fraktilägg på 135.000 kr är OK eller känns det orimligt?

Jag kan tänka mig att allt mellan 3-10% är MYCKET, MYCKET mer rimligt. De gör fortfarande en mycket stor vinst och utvecklaren får mer betalt för sin egna produkt (why wouldn't they?)

Medlem

Halvkinesiska Epic har alltså brutit mot regler dom själva skrivit under på att dom ska följa och använder sina kunder som hävstång mot Apple, men ändå är det Apple som är skurken?

Kan hålla med om att 30% är en hög avgift och att det självklart är mer till för att driva tillväxt och göra aktieägarna nöjda snarare än att det har någon koppling till vad utvecklingen och underhållet av vad App Store kostar, men som nämnt ovan - vem bestämmer vad som är rätt avgift och hur mycket vinst dom får göra? Och Epic är rätt selektiva kring vilka det är OK att ta ut 30% för eller ej.

För dessa 30% får Epic i alla fall tillgång till en väldigt stor kundbas som i hög grad är villiga att betala för sig, tycker dom inte att det är värt det kan dom ju hålla sig till Android istället för att bryta mot reglerna och ta sina kunder som gisslan.

Medlem
Skrivet av KoP:

Och dom enda som förlorar på detta är Apple. :'D Utvecklarna kan alltid dra vidare till andra plattformar.

Ser inte hur Apple skulle förlora på detta. De försvarar sin plattform, då Epic bröt mot reglerna. Skulle de inte göra något riskerar de att andra börjar bryta mot reglerna eftersom inget händer när man gör det. De inkomster som Epic inbringar är väl inte obetydliga, men egentligen bara en droppe i havet om man tittar på Apples hela ekonomi.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Även om jag håller med Epic i att Apple och Google tar ut löjligt höga avgifter, och att det här tilltaget från Apples sida är väldigt barnsligt, så var det ju trots allt dom som började bråka med Apple genom att bryta avtal dom själva godkänt. Apple gjorde initialt bara vad dom gör med alla appar som bryter mot deras avtal, och det är ju uppenbart att Epic gjorde det här tilltaget enbart för att få fram exakt denna provokation. Värt att veta kan ju vara att GOG använder samma modell som dessa och Steam.

Av denna anledning så tror jag att Unity, vars intäkter kommer från dom utvecklare som köper licenser för att använda motorn, går ganska säkra från Apple.

Jo, men sen skulle Unity aldrig ha råd att göra det Epic nu gör. De är inte ens i närheten av lika stora även om många utvecklare använder deras motor. Epic visste precis vad de gjorde, och jag anser att de även gör rätt här. Även om man inte är ett fan av Epic så känner jag till många utvecklare som inte är glada över summorna som Apple och Google tar ut, oavsett om de jobbar med appar eller spel.

Här har vi ett utdrag från Epic om deras tankar kring deras butik:
"While running Fortnite we learned a lot about the cost of running a digital store on PC. The math is quite simple: we pay around 2.5 to 3.5 percent for payment processing for major payment methods, less than 1.5 percent for CDN costs (assuming all games are updated as often as Fortnite), and between 1 and 2 percent for variable operating and customer support costs. Fixed costs of developing and supporting the platform become negligible at a large scale. In our analysis, stores charging 30 percent are marking up their costs by 300 to 400 percent. But with developers receiving 88 percent of revenue and Epic receiving 12 percent, this store will still be a profitable business for us."
Länk: https://www.gameinformer.com/2018/12/04/tim-sweeney-answers-q...

Jag känner mig lite osäker på distributionen av pengar inom de andra företagen, men sen har jud eras ekonomiska modell sett ut på detta sättet länge vilket säkert gör att de också byggt infrastrukturen runt detta. Att sänka kostnaden med 18% skulle antagligen ha drastiska effekter på exempelvis arbetsfördelning inom företaget, vad som prioriteras och om pengarna kan användas till annat (vet inte hur långt ifrån företagsstrukturen i App Store som Apple får använda pengarna de tjänar därifrån).

Annars finns ju alltid Patreon, men det är ganska fresh om man ser till att stödja spelutvecklare på detta sättet. Hade varit intressant att se konventionella spelföretag finansierade via månadsdonationer... klurigt dock.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Allexz:

Som du sa själv så är frågan vad som är rimligt.
Bra fråga!
Digital distribution är billigare än fysisk - det vet vi.
Om du köper en ny bil för 450.000 KR - anser du då att ett fraktilägg på 135.000 kr är OK eller känns det orimligt?

Jag kan tänka mig att allt mellan 3-10% är MYCKET, MYCKET mer rimligt. De gör fortfarande en mycket stor vinst och utvecklaren får mer betalt för sin egna produkt (why wouldn't they?)

Frakt för ett fysiskt objekt är ju en engångskostnad. Med appbutiker pratar vi stora serverparker i flera länder som servar miljoner användare kontinuerligt med köp, prenumerationer, uppdateringar osv. Det är en svår jämförelse att göra.

Du säger 3-10%, är det bara taget ur luften? Varför är det "MYCKET MYCKET" mer rimligt? Jobbar du med Cloud Hosting? Skulle du kunna säga att en tjänst i storleksordningen App Store tar orimligt betalt för sin service? Isf får du gärna utveckla mer för jag är genuint intresserad. Jag jobbar inom IT men inte just med Cloud så jag har begränsad kunskap. Har dock en uppfattning att många inte har en aning om hur mycket det kostar att köpa, driva och underhålla stora serverparker.

Medlem
Skrivet av Brona:

Vad är skillnaden mellan att Apple bara tillåter App Store på Iphone, och att Nintendo/Sony/Microsoft bara tillåter sina butiker på sina konsoller?

Bra fråga. Den största skillnaden är att du kan köpa spel i handeln och installera på konsolerna. I en framtid där den optiska läsaren försvinner och spel endast kan köpas via respektive konsolfabrikörs egna affär kommer innebära en ny situation. På Android-telefonerna är inte Play det enda sättet att installera appar via och caset mot Google är svagare än det mot Apple.
Att inneha en monopolställning är per se inte i strid med konkurrensrätten så länge det gynnar konsumenten.

Det blir intressant att se hur relevant marknad kommer att definieras (om processen leder till domstolsförhandlingar).

Edit:

Skrivet av Brona:

Det är klart att man kan argumentera att kostnaden borde sjunka med tiden pga economics of scale så sjunker kostnaden per användare. Men vad är mer rimligt då? 25%? 21,7%? Och vem ska bestämma det?

På en marknad med många aktörer närmar sig priset på varan marginalkostnaden för att producera den. Sedan finns det andra saker som givetvis har inverkan på kostnaden, exempelvis transaktionskostnader (vilket skapar förutsättningar för Sony, Nintendo och MS att ta högre priser på sina spelplattformar).

Skrivet av Fulci:

Ser inte hur Apple skulle förlora på detta. De försvarar sin plattform, då Epic bröt mot reglerna. Skulle de inte göra något riskerar de att andra börjar bryta mot reglerna eftersom inget händer när man gör det. De inkomster som Epic inbringar är väl inte obetydliga, men egentligen bara en droppe i havet om man tittar på Apples hela ekonomi.

Jag begriper inte varför folk stirrar sig blinda på "reglerna". Den nationella lagstiftningen står över ett företags EULA och det Epic vill göra är att testa om Apples agerande betraktas som olagligt i lagstiftarens ögon.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Jag tycker att de ska dumpa Unreal på mac-plattformen. Det kommer slå tillbaka på Apple än mer och visa att de fått totalt storhetsvansinne och att det inte är en plattform att satsa på. Och då förhoppningsvis så drar Unity och de andra därifrån också när de inser att Apple kan när som helst börja bråka med dem också...

storhetsvansinne - rätt, mer av det så apple blir bra igen.

123
Skriv svar