Favorit Rock/Heavy Metal band?

Medlem
Skrivet av nyhlin:

Visst, Mustaine kanske är musikalisk, och Megadeth har väl några enstaka bra låtar (men imo låter nästan alla låtar likadant...). Men när ska Mustaine sluta gråta över att han vart utslängd ur Metallica? Det var för över 25 år sen, släpp det människa! Dessutom var det väl hans attityd och handlingar som avgjorde, han får väl stå för det han gjorde - Inte skylla allt på James å Lars.

Megadeth har som sagt några bra låtar, tänker främst på "Symphony of Destruction", "A tout le Monde", "Mechanix" (Även fast "The Four Horsemen" är bättre).

Men jag har extremt svårt att lyssna på dom pga. av att jag hela tiden påminns om hur patetisk Mustaine är.

Jag förstår inte hur du kan tycka att alla Megadeth's låtar låter likadant. Megadeth har faktiskt mer variation än vad Metallica har.

Vart har du fått för dig att Dave Mustaine fortfarande gråter om nätterna p.g.a att han inte är med i Metallica? En del tror att Dave är osams med Metallica, men det stämmer inte alls. Dom har till och med träffats vid ett par tillfällen.

Sen tycker jag också att det var orättvist att Dave blev kickad ur Metallica p.g.a sitt knarkmissbruk, och James stannade kvar för sitt alkoholmissbruk. Men eftersom James och Lars är grundarna av Metallica så fick James stanna kvar förstås.

Hur som helst. Dave och Metallica har inga som helst konflikter med varandra. Det har Dave själv sagt nyligen.

Skrivet av nyhlin:

Kan absolut hålla med om att Kirks solon låter likadant nuförtiden, han står ju mest bara och trampar på sin wahwah. Vilket är synd då Kirk är en fantastisk gitarrist egentligen!

Tekniskt sett kanske Mustaine är bättre. Men Hammett har sååå mycket mer känsla i sitt spelande, vilket jag anser är viktigare! Men smaken är som baken

Känsla och låter mediokert < Ingen känsla och låter suveränt.

Jag förstår inte hur du kan avgöra vem av dem som spelar med mest känsla. Avgör du genom att kolla på deras ansiktsuttryck?

Kirk är en jävligt bra gitarrist. Verkligen. Men problemet med hans solon är att han gillar att spela snabbt, och därför låter det likadant. Jag har ingenting emot hans Wah-Wah pedal som en del tycks ha. Tvärtom.

Dave däremot skriver så fruktansvärt bra och varierade solon. Hemligheten är tempoväxlingarna. Det gör att varje enskilt solo låter unikt.

Nu ser det nästan ut som att jag försvarar Dave, men det är inte alls meningen. Jag älskar Megadeth och Metallica precis lika mycket. :heart:

Här nedan kan vi jämföra deras solon:

Megadeth
- Blessed Are The Dead - solo
- Kick The Chair - solo
- Tornado of Souls - solo
- My Last Words - solo

Metallica
- Ride The Lightning - solo
- Enter Sandman - solo
- One - solo
- Disposable Heroes - solo


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Det var ju det faktum att Dave Mustaine var så jävla sur på Metallica som gjorde att Megadeth blev så jävla bra.

Han ville skapa ett band som skulle bli bättre än Metallica, som skulle ha bättre lyrics än Megadeth, skulle ha bättre trummor, bättre gitarr.

Arg Mustaine över metallica > Glad Mustaine.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:

Annat:
Jag väljer också att inte säga "ett favorit band", eftersom jag anser att musik kan inte reduceras ner till en källa. Därför väljer jag att nämna ett fåtal favoriter, som i min mening är precis lika bra (fast på olika sätt) - dock endast inom "rock" genren: Led Zeppelin, Jimi Hendrix, Pink Floyd, Deep Purple, Black Sabbath, Guns N' Roses, The Who, The Clash, Ramones, Social Distortion, Interpol, Hellacopters, The Libertines, Babyshambles, Band of Hoses, och många fler.

Jag skulle säga samma både om favoriter och favorit band. Förutom Ramones oc hde tre sista jag aldrig hört

Jag förstår inte riktigt hur du tänkte med poll:en så tidigt i tråden innan du fick en hum om vilka band som skulle vara med men det var åtminstone inte lika mycket phial som den här som skulle göra en poll med den allra bästa spelet alla kategorier och hade typ 16 spel och många i samma serie.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Jag förstår inte varför man tar upp att Dave är osams med Metallica bara för att han blev kickad eller av någon annan anledning och varför det ena bandet solos är bättre än det andra.Sånt ska man hålla för sig själv för att undvika konflikter.


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem

Bra att det fanns alternativet annat


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem

Lätt Led Zeppelin:D


signatur

Just when I thought I was out... the pc pull me back in.

Medlem
Skrivet av MilleX:

Jag förstår inte varför man tar upp att Dave är osams med Metallica bara för att han blev kickad eller av någon annan anledning och varför det ena bandet solos är bättre än det andra.Sånt ska man hålla för sig själv för att undvika konflikter.

En del saker kan man hålla för sig själv. Det har du rätt i. Men när det gäller musik så tycker jag att man ska kunna diskutera ämnet öppet utan några konflikter. Religion däremot är ett känsligare ämne som kan skapa onödiga konflikter.

Jag är också grymt trött på att se "Metallica vs. Megadeth" jämförelser och påhopp hit å dit. Kolla bara på YouTube. I nästan alla Metallica och Megadeth videos finns det "Metallica vs. Megadeth" kommentarer.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Alla suger

edit, men metallica är väl bäst av dem


signatur

hejsanhejsanhejsan

Skrivet av RagNy:

metallica! ingen som tänkt på det här --> metallICA (kanske skulle postas i dåliga skämt...)

Hehe och PlåtKONSUM då va..:P Eller blir ju plåtCOOP nu för tiden

Skrivet av nyhlin:

Tekniskt sett kanske Mustaine är bättre. Men Hammett har sååå mycket mer känsla i sitt spelande, vilket jag anser är viktigare! Men smaken är som baken

Rätta mig gärna om jag har fel men har inte Mustain alltid bara lirat rythm som på tex Rust in Peace?? äre inte Ellefson tex som ståt för solon och sen vilka som nu axlat lead rollen efter honom


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Rätta mig gärna om jag har fel men har inte Mustain alltid bara lirat rythm som på tex Rust in Peace?? äre inte Ellefson tex som ståt för solon och sen vilka som nu axlat lead rollen efter honom

Nej nej. Dave Mustaine lirar också solon. Han brukar turas om med lead gitarristen. Det gör att deras solon låter så jävla ballt när dem växlar mellan två gitarrister.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av Narcisuss:

Håller fullständigt med. The Who 1969/1970 är det bästa bandet live som någonsin existerat. Live at Leeds hyllas idag som det bästa livealbumet någonsin, fastän det var en av deras sämsta spelningar det året. Pete Townshend valde just den spelningen för att han inte orkade gå igenom de 30+ banden för att välja ut det bästa. Och för att spelningarna inte skulle hamna i fel händer valde han ätt bränna dem, något han förmodligen ångrar idag.

De var energiska, råa och brutala på en och samma gång som ingen förr och ingen efter dem lyckats vara.

Ett exempel:

Medlem

Jag gillar Ministry. The Cure är bra också...om det nu räknas som "rock" hehe. Annars har vi Sisters of Mercy.


signatur
Medlem

Lyssnar inte så mycket på sånt men all that remains är hyfsat bra.

Medlem

Alla där på listan är ju värda att lyssna på men inte min huvudsakliga musiksmak.

In Flames för alltid!


signatur

I've been everywhere on Earth, even at the end of Excel

Medlem

Inget av de där bandena ligger på min top20 @ lastfm så fick bli "Annat".


signatur

gorm streamar ibland!

Medlem

Trivium!!!!!!!

The Rising -

http://www.youtube.com/watch?v=m_PailftxeU

Blinding tears will break the sky -

http://www.youtube.com/watch?v=q78jRsJ7LaE&feature=PlayList&p...

Throes of Perdition -

http://www.youtube.com/watch?v=CEnyzrJbjVg

Insurrection -

http://www.youtube.com/watch?v=30mNVhQ_kjc

Relativt nytt band som inte fått en så stor fanskara än, men de är på god väg :)!

Matt Heafy \../!!

Ps: Lyssna på Throes of Perdition, den låten som fick mig att gilla Trivium..


signatur

Det här är en signatur

Medlem

Jo, det är sant. Men jag är mycket för acoustic post-grunge, så det får alltså vara Days of the New.

Inaktiv

Blind Guardian för mig, även om jag inte är helt galen i deras Lord of the Rings teman. Judas Priest och Iron Maiden är också pretty good, men man måste ibland vada genom latrinen för att hitta de bra låtarna.

Uriah Heep. perfect till D&D rpg, The Wizard, July morning etc.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Opeth och Pitbulls in the Nursery.


signatur

Övning ger träning.

12
Skriv svar