Arena-shootern Quake 3 gratis - men skynda på!

Robot
Arena-shootern Quake 3 gratis - men skynda på!

Mysigt oldschool-multiplayer kan bli ditt för alltid.

#gratis, #quake-3-arena, #quakecon


Medlem

Tack för tipset! Får ta och gibba lite ikväll
har inte lirat det sedan början av 2000-talet dock, så kommer garanterat åka på pisk


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Ge bort saker alla redan har...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Managor:

Tack för tipset! Får ta och gibba lite ikväll
har inte lirat det sedan början av 2000-talet dock, så kommer garanterat åka på pisk

Man kanske skulle styra upp lite lunchgib i veckan.


signatur
Medlem

Finns det någon anledning till att köra detta istället för Quake Live?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Man kanske skulle styra upp lite lunchgib i veckan.

Jag är på i så fall. Jag hade ändå tänkt att gråta lite, så kan lika gärna få på nöten samtidigt.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Inaktiv
Skrivet av Dudinkalv:

Finns det någon anledning till att köra detta istället för Quake Live?

Tveksamt. Kommer förmodligen vara ganska många nya spelare, är väl i sådana fall det. Quake Live är väldigt insnöat och de flesta har spelat i många år.
Annars är Q3 i sitt originalutförande inte jättebra, utan blev bra med moddar. Quake Live implementerade många av förbättringarna från dessa moddar. Krävs en del pillande med konsolkommandon för att ens få Quake 3 att köras bra.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Finns det någon anledning till att köra detta istället för Quake Live?

Ja och nej. Bättre för lansaker, moddar etc annars nej.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Finns det någon anledning till att köra detta istället för Quake Live?

quake live är inte gratis längre :/
men om man lirade när det var det så är det de

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Man kanske skulle styra upp lite lunchgib i veckan.

Terve Kalle. En fråga.

Namnet ID SoftWare™. Har hört att ni uttalar det "iddd SoftWare" och andra iiie deee SoftWare™. Hur ligger det till egentligen. Har alltid trott det var iiie-dee tills jag hörde er. Ha det gött.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Inaktiv
Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Terve Kalle. En fråga.

Namnet ID SoftWare™. Har hört att ni uttalar det "iddd SoftWare" och andra iiie deee SoftWare™. Hur ligger det till egentligen. Har alltid trott det var iiie-dee tills jag hörde er. Ha det gött.

"id" i det här sammanhanget uttalas "idd" och refererar till https://en.wikipedia.org/wiki/Id,_ego_and_super-ego#Id

Gnällkuk
Skrivet av quadratis:

"id" i det här sammanhanget uttalas "idd" och refererar till https://en.wikipedia.org/wiki/Id,_ego_and_super-ego#Id

Sånt här lärde man sig väl redan i grundskolan? :>


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Bethesda-klienten? Um, ok... Nej! Men live var askul en gång i tiden.
Och jag måste erkänna att jag alltid sagt iee deeeh såftuareh (även om jag "vet" bättre).

Medlem

Håller med, nä, orkar inte med en till DRM/Online plattform. Q3 äger jag dessutom redan.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Terve Kalle. En fråga.

Namnet ID SoftWare™. Har hört att ni uttalar det "iddd SoftWare" och andra iiie deee SoftWare™. Hur ligger det till egentligen. Har alltid trott det var iiie-dee tills jag hörde er. Ha det gött.

Om du vill ha ett oldschool-svar så sade de flesta i Sverige såvitt jag vet 'iiie deee' i slutet av 90-talet av den enkla anledningen att internet var väldigt litet och inte hade någon information om saken, det cirkulerade myter om vad det var en förkortning av, om det tex. var 'Idea' och jag vet att det ryktades om att det stod för 'Innovative designs' beroende på vilka kretsar man rörde sig i.
På den tiden var den svenska Quake-communityn delad i två grupper; Passagen och Torget, som var de stora internetportalerna (Quake server hostarna), de hade sina egna kulturer så de hade säkert olika tolkningar av vad Id stod för. Torgets Quake/spelservrar kallades FragZone och sedermera FZ men båda portalerna försvann sakta men säkert i och med att internet växte.

Medlem

Jag säger fortfarande "iidee sofftvääre"


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Sånt här lärde man sig väl redan i grundskolan? :>

Jag gick i OBS-klass. Skämt o sido. Tack till alla för svaren.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Gnällkuk
Skrivet av CARTMAN:

Jag gick i OBS-klass. Skämt o sido. Tack till alla för svaren.

Haha, då har du iaf åldern inne om du använder dig av det begreppet ;D


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Terve Kalle. En fråga.

Namnet ID SoftWare™. Har hört att ni uttalar det "iddd SoftWare" och andra iiie deee SoftWare™. Hur ligger det till egentligen. Har alltid trott det var iiie-dee tills jag hörde er. Ha det gött.

Men va faan.
Har spelat deras spel sedan första Keen kom ut och alltid uttalat det på samma sätt som ID-kort (på svenska och engelska).
Så när du skrev detta så va jag ju tvungen och kolla. Och du har ju rätt. id är ett ord och ingen förkortning. Hade ärligt talat inte hört det någonstans innan.

Medlem

Skönt med företag som delar med sig av guldklimpar. Förmodar att ingen / väldig få skulle köpa Q3 i år, så varför inte dela ut det gratis.
Hoppas företag tjänar in kostnaden för ökad serverkapacitet osv, på att Quake varumärket ökar i värde när ny får spela Q3. Win win i sin finaste form

Medlem

Id. Latin for "it".
Läste det bara för några år sedan. Trodde också att det uttalades som "iiie-dee", som i id-kort.


signatur

autograph

Ion
Medlem

Kan tipsa om "Masters of Doom". Går kanske att hitta som PDF om man googlar det..
Nåväl där skriver de iaf att som ni säger, det uttalas "idd", men att det från början stod för "Ideas from the Deep".

Medlem

@Ion: Intressant!
Jag tänkte första gången jag såg "id" att det borde ha varit punkt mellan, om det var två ord.
Det var nyligen som jag läste att det var ett latinskt ord. Coolt namn!


signatur

autograph

C64
Medlem

Johodå nog finns singleplayer med jag testa nyss
O jäklar va många servrar det finns
Och det är kul o spela inga konstigheter
Och hur får man widesreen då ? det är ju spelbart men irriterande när ja vet det finns widescreen

C64
Medlem

Och musiken är med också kan inte bli bättre
Singleplayer finns

Inaktiv
Skrivet av C64:

Johodå nog finns singleplayer med jag testa nyss
O jäklar va många servrar det finns
Och det är kul o spela inga konstigheter
Och hur får man widesreen då ? det är ju spelbart men irriterande när ja vet det finns widescreen

Öppna konsolen och skriv:
r_mode -1, tryck TAB sen ENTER.
efter det skriv:
r_customwidth 1920, TAB, ENTER
r_customheight 1080, TAB, ENTER
vid_restart, TAB, ENTER
writeconfig autoexec, TAB, ENTER (för att spara inställningarna)

C64
Medlem

@anon_306295:
hmm q3config kan ja bara hitta autoexec finns ju inte

C64
Medlem

finns det ingen config att ladda ner

12
Skriv svar