Uppgifter: Xbox Series S kan ha 61 % klenare GPU i jämförelse med Series X

Medlem
Skrivet av heady89:

Jo men just den skillnaden mellan high och low har ju inget med grund desginen att göra.

Tex om du har grym ssd kan du utforma mer av spelet kring dess kapacitet, men har du en vanlig hdd att ta hänsyn till som det också måste funka på så är det väl på sin höjd laddningstiderna du påverkar, spelet kan inte utformas efter ssdn.

Därför känns playstation betydligt mer intressant där utvecklarna är fria att göra spelen enbart för ps5.

Fast XsX och XsS har ju enligt speccen mer eller mindre identisk hårdvara förutom GPUn, så utvecklarna kan ju utveckla med SSDn och CPU i åtanke även på Xbox?

Medlem

Låter som en mardröm för utvecklare.

Medlem
Skrivet av Zulthar:

Låter som en mardröm för utvecklare.

Varför då? Alla förstapartutvecklare måste ju ändå utveckla för PC i tillägg och alla tredjepart utvecklar ju redan (till stor del) mot PS, Xbox och PC.
Ser inte varför det skulle vara någon större skillnad lägga till en punkt till på listan, samtidigt som jag inte tror att det kommer ligga väldigt fokus i att optimalisera för XsS, blir nog troligen bara "Sänk upplösningen och effekter till där det är spelbart"

Medlem
Skrivet av Hcz:

Mer som ett 5500M som har 4.63 TFLOPS
1080ti har 11.34 TFLOPS

Tycker det är dumt av MS att göra en konsol som är i samma caliber eller klenare än den som redan finns på marknaden.
Finns inte en SportJanne att den kommer klara 1440p 60fps med så klen GPU

Jag pratar inte om S-modellen nu, den är högst ointressant och inte i närheten av next-gen.

Medlem
Skrivet av Hcz:

Mer som ett 5500M som har 4.63 TFLOPS
1080ti har 11.34 TFLOPS

Tycker det är dumt av MS att göra en konsol som är i samma caliber eller klenare än den som redan finns på marknaden.
Finns inte en SportJanne att den kommer klara 1440p 60fps med så klen GPU

Från vad jag förstått efter att ha kollat upp lite specs på gamla Xbox (One S och One X), så är "Series S" den tilltänkta efterträdaren till Xbox One S, medans storebror "Series X" är efterträdaren till Xbox One X.

One S hade: 1.75 GHz CPU (8 cores), 8GB DDR3 och en GPU på 1.4 TFLOPS
One X hade: 2.3 GHz CPU (8 cores), 12GB GDDR5 och en GPU på 6 TFLOPS

Series S verkar få: 3.8GHz CPU (8 cores), 10GB GDDR6 och en GPU på 4 TFLOPS
Series X verkar få: 3.8GHz CPU (8 cores), 16GB GDDR6 och en GPU på 12.15 TFLOPS

Således är motsvarande modell i den nya generationen minst dubbelt så stark på alla punkter, och räcker mer än väl för den genomsnittliga spelaren (som inte kräver det vassaste av dom vassa). Finns det starkare konsoller idag än Series S? Jovisst, men dom är i det högre pris-segmentet, där Series X och nya PS5 "Pro" kommer ligga. Series S lär väl vara något bättre än det många av dom som spelar på PC har i sina burkar. Och för en relativt "bråkdel" av priset.

Skrivet av Rockefellerz:

Jag pratar inte om S-modellen nu, den är högst ointressant och inte i närheten av next-gen.

"inte i närheten av next-gen", enligt dig! Prestandan i den nya generationen av Xbox är ju klart och tydligt högre än den nuvarande generationen, så enligt den beskrivningen så är både Series S och Series X next-gen.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

NuZ
Testpilot
Skrivet av Rockefellerz:

Jag pratar inte om S-modellen nu, den är högst ointressant och inte i närheten av next-gen.

Du inser att 4tf är en ganska stor skillnad mot 4tf på en PC. Tf kan man teoretiskt bara räkna mellan samma typ av krets. Sedan är det stor skillnad på PC och konsol där PC har betydligt mer parametrar att ta hänsyn till. Finns en anledning varför HZD t.ex ser mycket snyggare ut på mitt ps4 slim än på min Amd A10 htpc som har mer teoretisk kapacitet om den ens orkar starta spelet dvs.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Lepr:

Varför då? Alla förstapartutvecklare måste ju ändå utveckla för PC i tillägg och alla tredjepart utvecklar ju redan (till stor del) mot PS, Xbox och PC.
Ser inte varför det skulle vara någon större skillnad lägga till en punkt till på listan, samtidigt som jag inte tror att det kommer ligga väldigt fokus i att optimalisera för XsS, blir nog troligen bara "Sänk upplösningen och effekter till där det är spelbart"

Tror du underskattar hur mycket extra jobb det innebär med en extra konsol, vilket detta i princip är. Det är inte en PC, det är en konsol vilket innebär att det finns mycket striktare krav som spelet måste uppfylla innan det får publiceras. Det innebär mer kodande och testande. Det du testar på XsX måste du testa på XsS också. Om du tror att det bara handlar om att sänka upplösningen och effekter så misstar du dig. Det kommer bli mer jobb för tredjepartsutvecklare som utvecklar multiplattform-spel, det kan jag garantera.

NuZ
Testpilot

Detta med Series S låter fantastiskt. Billigare konsol för de som inte ställer samma krav och mer yields kommer till användning då de som inte funkar i X kanske funkar i S


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Du inser att 4tf är en ganska stor skillnad mot 4tf på en PC. Tf kan man teoretiskt bara räkna mellan samma typ av krets. Sedan är det stor skillnad på PC och konsol där PC har betydligt mer parametrar att ta hänsyn till. Finns en anledning varför HZD t.ex ser mycket snyggare ut på mitt ps4 slim än på min Amd A10 htpc som har mer teoretisk kapacitet om den ens orkar starta spelet dvs.

Är inte de integrerade grafikkorten i AMD A10 helt värdelösa? Skulle vara förvånad om de är ens i närheten av samma teoretisk kapacitet.

Dex
Medlem
Skrivet av Meurik:

Från vad jag förstått efter att ha kollat upp lite specs på gamla Xbox (One S och One X), så är "Series S" den tilltänkta efterträdaren till Xbox One S, medans storebror "Series X" är efterträdaren till Xbox One X.

One S hade: 1.75 GHz CPU (8 cores), 8GB DDR3 och en GPU på 1.4 TFLOPS
One X hade: 2.3 GHz CPU (8 cores), 12GB GDDR5 och en GPU på 6 TFLOPS

Series S verkar få: 3.8GHz CPU (8 cores), 10GB GDDR6 och en GPU på 4 TFLOPS
Series X verkar få: 3.8GHz CPU (8 cores), 16GB GDDR6 och en GPU på 12.15 TFLOPS

Således är motsvarande modell i den nya generationen minst dubbelt så stark på alla punkter, och räcker mer än väl för den genomsnittliga spelaren (som inte kräver det vassaste av dom vassa). Finns det starkare konsoller idag än Series S? Jovisst, men dom är i det högre pris-segmentet, där Series X och nya PS5 "Pro" kommer ligga. Series S lär väl vara något bättre än det många av dom som spelar på PC har i sina burkar. Och för en relativt "bråkdel" av priset.

"inte i närheten av next-gen", enligt dig! Prestandan i den nya generationen av Xbox är ju klart och tydligt högre än den nuvarande generationen, så enligt den beskrivningen så är både Series S och Series X next-gen.

Javisst är Series S (om alla ryktens nu stämmer) en uppgradering på Xbox One S och inte X, men tycker själv att det är ganska tråkigt att den mindre versionen av den nya generationen inte är bättre än den kraftfulla på den gamla generationen. Blir ju inte direkt ett generationsskifte då.

Men och andra sidan så är det ju lite det Microsoft är ute efter också. Dom vill ju "radera" generationsväxlingarna och gå mer över till kontinuerliga uppdateringar som det är på PC så det inte blir direkta generationer och då stämmer ju detta överens rätt bra.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Är inte de integrerade grafikkorten i AMD A10 helt värdelösa? Skulle vara förvånad om de är ens i närheten av samma teoretisk kapacitet.

6års skillnad också typ och annan krets. Står nog likvärdig med Amds ”apu” i ps4 slim. Heter väl A10-9700 tror jag så går nog o få fram flyttalsberäkningar på google. Ungarna som använder den till att kolla på Netflix och göra spel i Scraps.

Har min gamla i7/1080ti för det lilla pc spelandet jag gör.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Zulthar:

Låter som en mardröm för utvecklare.

Hur så?
Den ena är tänkt för 1080p den andra för 2160p
Dessutom kommer S versionen använda mer av Cpu:n än Gpu:n.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av NuZ:

6års skillnad också typ och annan krets. Står nog likvärdig med Amds ”apu” i ps4 slim. Heter väl A10-9700 tror jag så går nog o få fram flyttalsberäkningar på google.

Jag tror den APUn inte har mer än kanske 0.5tflops grafikprestanda, blir lite konstigt att jämnföra med PS4 prestanda som har runt 1.8tflops.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Jag tror den APUn inte har mer än kanske 0.5tflops grafikprestanda, blir lite konstigt att jämnföra med PS4 prestanda som har runt 1.8tflops.

Ja kanske 🤔 Går nog fortfarande inte att ens starta hzd på den PC’n. Det jag ville ha sagt är att det är lättare till konsol än pc att utveckla spel


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Series S kommer troligtvis vara mer en eftertanke när studios utvecklar sina titlar. Precis som original PS4 och Xbox One varit senaste åren, där Pro och One X varit huvudplatformen.

Ränka med ganska usel prestanda och halvfulaspel på Series S om ett par år när nexgenspelen kommer på allvar. 4k 60fps lär nog sedan bli mer "4k" 30fps på Series X, och 1440p 60fps lär nog bli närmare 900p 20-30fps på Series S.

Helt fel.
Eftersom båda har samma arkitektur så är det enkelt att skala ner spelen med bara nån knapptryckning.
Varför vi får vänta på Series S är för att verktygen till de nya grafikmotorerna behöver anpassas för detta.
Unreal Engine var redan klar i våras, medan resten var under utveckling...detta går att läsa på diverse utvecklar-bloggar.
Kom nu ihåg att det tog ca 1½ år efter konsolsläpp innan MS utvecklade färdigt sitt verktyg för att använda ESRAM till Xbox One så förstår man hur komplicerat det kan vara.

Sen fattar jag inte hur FZ som gamingnyhets-site pallar gå med i drevet om $599 priset?
Det är ju bevisat falskt för 3 dagar sen nu.
Otroligt besviken på detta klickjagande, är så trött på media som tar info från fanboys och inte gör sin egen research.
Samma med Aftonbladet Spela, skäms för fan.

https://twitter.com/Charalanahzard/status/1295120536884789248...


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av NuZ:

...Det jag ville ha sagt är att det är lättare till konsol än pc att utveckla spel

Det stämmer dock inte. Alla spel utvecklas på PC. Inklusive Konsol spel. Det brukar tvärt emot vara svårare att utveckla spel till konsol eftersom du måste räkna med en mycket snålare prestandabudget för den "low end" som spelet skall fungera på än du gör när du utvecklar rent till PC där denna gräns är mer flexibel. Sedan när det skall gå fort och deadlines närmar sig så brukar det sluta med att det kompromissas med kvalitet på grafik samt att innehåll klipps bort för att klara dessa snäva gränser.

Det senare är negativt även för PC spelare. Detta eftersom många spel idag utvecklas multiplatform. Publishers betalar inte för flera versioner av ett spel med flera kodbaser och olika mängd innehåll baserat på plattform. Det är en version som skall ut som skall fungera på alla plattformar. Således begränsas kvalitet och innehåll baserat på lägsta gemensamma nämnare bland plattformar och det har alltid varit low end konsoler.

Så det är mycket dåliga nyheter för alla om One S är så klen som det visas här eftersom det kommer ha negativa konsekvenser för alla multiplatforms spel samt för de multiplatforms PC spel som microsoft är publisher för (dvs de som skall fungera på Xbox samt PC vilket just nu verkar vara samtliga Microsoft titlar).

Vid helt plattformsexklusiva titlar så brukar det vara möjligt att trycka ut mer prestanda ur konsol titlar eftersom dessa då helt kan optimeras för just den konsolens arkitektur, vilket blev ett mantra när konsoler hade unika arkitekturer. Tänk PS3 med Cell där spel som utvecklades av utvecklare som hade erfarenhet av arkitekturen kunde pressa ur mer ur den i slutet av livscykeln. Men nu för tiden har det mer marginell betydelse då både PS och Xbox kör samma grund arkitektur som PC datorer gör vilket i princip alla utvecklare har god erfarenhet av. Dessutom så kommer det inga plattformsexklusiva titlar till Xbox konsoler som det verkar utan vi ser det endast till PS och Nintendo.

Men i slutändan är den stora majoriteten av titlar ändå multiplatform eftersom det är där pengarna finns för publishers. Och då kommer One S bli ett sänke för hela next gen generationen om dessa siffror stämmer.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Aletheides:

Det stämmer dock inte. Alla spel utvecklas på PC. Inklusive Konsol spel. Det brukar tvärt emot vara svårare att utveckla spel till konsol eftersom du måste räkna med en mycket snålare prestandabudget för den "low end" som spelet skall fungera på än du gör när du utvecklar rent till PC där denna gräns är mer flexibel. Sedan när det skall gå fort och deadlines närmar sig så brukar det sluta med att det kompromissas med kvalitet på grafik samt att innehåll klipps bort för att klara dessa snäva gränser.

Det senare är negativt även för PC spelare. Detta eftersom många spel idag utvecklas multiplatform. Publishers betalar inte för flera versioner av ett spel med flera kodbaser och olika mängd innehåll baserat på plattform. Det är en version som skall ut som skall fungera på alla plattformar. Således begränsas kvalitet och innehåll baserat på lägsta gemensamma nämnare bland plattformar och det har alltid varit low end konsoler.

Så det är mycket dåliga nyheter för alla om One S är så klen som det visas här eftersom det kommer ha negativa konsekvenser för alla multiplatforms spel samt för de multiplatforms PC spel som microsoft är publisher för (dvs de som skall fungera på Xbox samt PC vilket just nu verkar vara samtliga Microsoft titlar).

Vid helt plattformsexklusiva titlar så brukar det vara möjligt att trycka ut mer prestanda ur konsol titlar eftersom dessa då helt kan optimeras för just den konsolens arkitektur, vilket blev ett mantra när konsoler hade unika arkitekturer. Tänk PS3 med Cell där spel som utvecklades av utvecklare som hade erfarenhet av arkitekturen kunde pressa ur mer ur den i slutet av livscykeln. Men nu för tiden har det mer marginell betydelse då både PS och Xbox kör samma grund arkitektur som PC datorer gör vilket i princip alla utvecklare har god erfarenhet av. Dessutom så kommer det inga plattformsexklusiva titlar till Xbox konsoler som det verkar utan vi ser det endast till PS och Nintendo.

Men i slutändan är den stora majoriteten av titlar ändå multiplatform eftersom det är där pengarna finns för publishers. Och då kommer One S bli ett sänke för hela next gen generationen om dessa siffror stämmer.

Precis det jag menar. När du utvecklar till konsol har du en arkitektur att förhålla dig till medans PC kan se ut på många sett.

Nej de tror jag i te för det kommer vara samma plattform på S som X fast svagare bara.

Ja de vet jag att man utvecklar allt på PC. Jag är väl i te född i farstun. Men tack för förtydligandet


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Man kan undra hur många kunder dom kommer att lura som inte är insatta med alla dessa modeler och olika hårdvara.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ah är det därför som nya Halo just nu ser ut som det var gjort för Xbox360 snarare än en ny generation konsoler som komma skall.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Lowest common denominator förstör såklart för alla multiplattformspel och innebär en hel del merarbete än att bara sänka upplösningen och bildfrekvensen. Det är inte en "knapptryckning" eller "några rader kod" annat än för slutanvändaren när spelet är klart. Under utveklingen av spelet kommer hela designen bli avgörande mot flaskhalsarna.

Det gynnar MS att släppa Series S, då de kan tjäna en hel del pengar på nuvarande titlar och de närmaste årens nya titlar. Men konsumenterna får inte riktigt den nextgen de räknat med då MS snålade på I/O och sin SSD. Att utöver det sänka minsta gemensamma nämnaren med Series S sänker rätt mycket vad vi kunnat göra.

Men om PS5 bygger på sig en lika fin kundbas som PS4 kommer det finnas ekonomi att göra riktiga nextgen titlar som inte är bromsade på samma sätt. De stora husen satsar inte så hårt på early adopters, men om ett par år bara kommer skillnaderna börja visa sig för de spelen som inte behöver ta hänsyn till klenare system. Självklart kommer Sonys egna studios släppa AAA-spel innan tredjepartutvecklare väljer att satsa hårt, vilket förmodligen kommer ge en hint om var ribban kommer lägga sig.

Spel som Horizon går bra att överföra till PC idag, men spel som krämar ur styrkorna med PS5 kommer kräva riktiga high end system för att ens starta, som idag inte ens kan köpas och om några år endast några promille av marknaden kommer sitta på. Speciellt om man tar med ljud och kontrollen med i den beräkningen.

Så vill man ha next gen på riktigt är det PS5 som gäller. Lowest common denominator är det som är hela anledningen till det. Att Series X har mera terraflops hjälper ingenting i sammanhanget tyvärr. Det är lite av ett självmål, som någon skrev.

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Helt fel.
Eftersom båda har samma arkitektur så är det enkelt att skala ner spelen med bara nån knapptryckning.
Varför vi får vänta på Series S är för att verktygen till de nya grafikmotorerna behöver anpassas för detta.
Unreal Engine var redan klar i våras, medan resten var under utveckling...detta går att läsa på diverse utvecklar-bloggar.
Kom nu ihåg att det tog ca 1½ år efter konsolsläpp innan MS utvecklade färdigt sitt verktyg för att använda ESRAM till Xbox One så förstår man hur komplicerat det kan vara.

Xbox One och Xbox One X har också samma arkitektur. Tydligt dock på senare år att One X och/eller PS4 Pro varit huvudplattformen när studios utvecklar, där vanliga Xbox One och PS4 varit allt sämre optimerade.

Att bara säga det är en knapptryckning att skala ner spelen är en överförenkling. Utvecklarna behöver gå igenom och testa spelet, kolla om det ser ut och flyter på som det ska. Detta är kanske relativt enkelt om man enbart utvecklar en Xbox titel. Men ska utvecklarna även göra en PC-version samt PS5-version, blir det helt plötsligt ganska mycket extra. Dvs PC, PS5, Xbox Series X och Series S.

Exempel på hur det kan se ut när spel till grundkonsolerna lanserats på senare tid...

(17:40)

Medlem
Skrivet av Lepr:

Fast XsX och XsS har ju enligt speccen mer eller mindre identisk hårdvara förutom GPUn, så utvecklarna kan ju utveckla med SSDn och CPU i åtanke även på Xbox?

Mjo, ändå, oavsett vad det är så är det längsta hårdvaran som sätter ribban. Klart dumt att hänga upp sig på att man ska ha spelen kompatibla med X1 dock.

Medlem

En för 4k och en mer för 1080p som kan pusha till 1440p när man väl väljer att uppgradera tvn låter ju inte helt dumt

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Xbox One och Xbox One X har också samma arkitektur. Tydligt dock på senare år att One X och/eller PS4 Pro varit huvudplattformen när studios utvecklar, där vanliga Xbox One och PS4 varit allt sämre optimerade.

Nja, xbox one led av mycket slöare minne än xbox one x och ps4,
portningar krävde att grafiken kördes genom de 32 mb sram som fanns vilket krävde mer omfattande optimeringar och omskrivningar än bara att dra i några detaljnivåer.

Senast slog väl cyberpunk 77 in i den väggen rejält.

Medlem
Skrivet av BlackZam:

Sony har redan presenterat två versioner av PlayStation 5, det gjorde de redan i juni.

Ja enbart digital eller med blu-ray läsare. Prestandan på de båda är samma.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av pacc:

Nja, xbox one led av mycket slöare minne än xbox one x och ps4,
portningar krävde att grafiken kördes genom de 32 mb sram som fanns vilket krävde mer omfattande optimeringar och omskrivningar än bara att dra i några detaljnivåer.

Senast slog väl cyberpunk 77 in i den väggen rejält.

Sant, dock har ju även vanliga PS4 en hel del bekymmer idag som man såg i bland annat Digital Foundrys analys av Control. Vet inte heller hur det ligger till med minneshastigheter, raytracingprestanda och liknande i Series S, om det är också nedgraderat eller samma som Series X. Oavsett kommer 61% reducering av grafikprestanda ställa till det rätt mycket när de riktigt krävande only nextgen-spelen kommer.

UE5 demot på PS5 exempelvis låg och tugga i 1440p i knappa 30fps, och det med ca 10Tflops RDNA2. Att få det att fungera vettigt med 4Tflops RDNA2 blir nog ganska drygt.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Sant, dock har ju även vanliga PS4 en hel del bekymmer idag som man såg i bland annat Digital Foundrys analys av Control. Vet inte heller hur det ligger till med minneshastigheter, raytracingprestanda och liknande i Series S, om det är också nedgraderat eller samma som Series X. Oavsett kommer 61% reducering av grafikprestanda ställa till det rätt mycket när de riktigt krävande only nextgen-spelen kommer.

UE5 demot på PS5 exempelvis låg och tugga i 1440p i knappa 30fps, och det med ca 10Tflops RDNA2. Att få det att fungera vettigt med 4Tflops RDNA2 blir nog ganska drygt.

ue5 demot använde quixels film assets som inte alls är optimerade för gaming, det var helt otroligt att dom lyckades få det att funka i realtid med såpass hög polycount öht. tror inte riktigt folk förstod den demonstration.

riktiga spel kommer ha optimerade assets, så går inte att utgå från den demonstrationen.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

ue5 demot använde quixels film assets som inte alls är optimerade för gaming, det var helt otroligt att dom lyckades få det att funka i realtid med såpass hög polycount öht. tror inte riktigt folk förstod den demonstration.

riktiga spel kommer ha optimerade assets, så går inte att utgå från den demonstrationen.

Riktiga spel kommer ha optimerade assets ja, men även mer spellogik, NPCer, interaktion mm. Igen hänvisar jag till Digital Foundry Control analys, där man tydligt ser att problemen uppstår när det är massa NPC och fysik som pågår sammtidigt.

Utvecklarna kommer anpassa sina assets efter Series X och PS5. När de går för lång och behöver skala ner till 1600p-1440p 25fps-30fps eller dylikt, kommer det bli svårt att få en 4Tflops RDNA2 grafikdel att hänga med.

eld
Medlem
Skrivet av tuckdragon:

ue5 demot använde quixels film assets som inte alls är optimerade för gaming, det var helt otroligt att dom lyckades få det att funka i realtid med såpass hög polycount öht. tror inte riktigt folk förstod den demonstration.

riktiga spel kommer ha optimerade assets, så går inte att utgå från den demonstrationen.

Tanken där var att de inte behövde vara optimerade för spel, spelet kunde helt enkelt rita ut precis så mycket den behövde från där du såg den.

Jag tror poängen var att vi inte kan få spel som det demot om de även ska fungera på en mer nerbantad variant av samma konsol.

Ett spel som kommer köra i 1440p 30fps på series x kommer nog kanske inte funka på series s, så vi kommer nog inte se sådana spel då spelet måste fungera på s och x.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Riktiga spel kommer ha optimerade assets ja, men även mer spellogik, NPCer, interaktion mm. Igen hänvisar jag till Digital Foundry Control analys, där man tydligt ser att problemen uppstår när det är massa NPC och fysik som pågår sammtidigt.

Utvecklarna kommer anpassa sina assets efter Series X och PS5. När de går för lång och behöver skala ner till 1600p-1440p 25fps-30fps eller dylikt, kommer det bli svårt att få en 4Tflops RDNA2 grafikdel att hänga med.

"spellogiken" hanteras mer av cpu och ram.

123
Skriv svar