FZ testar sju VR-headsets!

Medlem
Skrivet av neocon:

Tracking av headsetet kan vara tillräckligt bra för att skillnaden gentemot outside in ska bli omärkbar (för de flesta). Jag syftar specifikt på tracking av kontroller, och om det är det även du syftar på så stämmer det inte. Du kan inte finlira med kontrollerna bakom ryggen när det är inside-out. Det du kallar gyro och mjukvara kallar jag approximation av var kontrollerna förmodligen befinner sig. Det kan inte mäta sig med outside in. Det är knappast 99% eftersom det direkt begränsar hur spelutvecklaren kan nyttja rörelsekontrollerna i sitt spel. Med lighthouse kan du hålla kontrollerna helt utom synhåll för headsetet i ett skjutarspel och ändå träffa precis det du siktar på. Hade gyro och mjukvara varit tillräckligt hade man inte behövt kameror alls.

Det kan i allra högsta grad mäta sig med outside-in, för det funkar nästan lika bra med Oculus Rift S och Quest. I Oculus fall beror det på att dom har anlitat toppskiktet av ingenjörer, till skillnad från t ex HTC. Kontrollerna är ruggigt stabila nära headsetet, nere vid midjan etc. Det är helt klart värt det bara för att slippa basstationerna.

Medlem
Skrivet av neocon:

Absolut inte. Allt är relativt och jag sade jämfört med extern tracking.

Det är väl ganska tydligt i mitt inlägg att jag klagar på inexakthet när headsetet inte ser kontrollerna? Om ingenjörerna tillhör toppskiktet eller ej är inte relevant. De köper in och använder off the shelf MEMS sensorer i kontrollerna. Sensorerna har begränsningar som gör att VR-systemet måste gissa ungefär var kontrollerna är när de inte är i headsetets synfält.

Det kan definitivt som du säger vara värt det för många för att slippa basstationerna.

Det var situationer där kamerorna inte ser kontrollerna jag beskrev också. Quests tracking var lite off vid lansering, men en uppdatering nån månad eller två efteråt gjorde den dunderstabil och sen har det bara blivit bättre. Prediktion behöver inte vara något dåligt när resultatet är så bra. Det är här ingenjörskonsten kommer in.

Medlem

Vore trevligt med en kort spec-lista för varje headset, där man får en översikt av exempelvis:
Pris
Fov
Upplösning
Kontroll-stöd
Optik
Paneltyp
Hz
Tänkvärt
Osv

"Kontrollerna har fått styrspakar istället för touch-plattorna hos äldre WMR-styrdon."
WMR har alltid haft styrspakar. Skillnaden är att touch-plattorna bytts ut mot två knappar, och grejar har väl också flyttat lite på sig.

Medlem

Bra recension av G2.
Man har sett stora variationer hur folk och recensenter uppfattar detta heeadset.
För vissa har det varit helt oanvändbart.
Var väldigt sugen själv på att köpa en G2 speciellt efter man sett previews på MRTV på youtube som prisade det högt.
Verkligheten vid release verkar väldigt blandat.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av johanAndersson:

"Kontrollerna har fått styrspakar istället för touch-plattorna hos äldre WMR-styrdon."
WMR har alltid haft styrspakar. Skillnaden är att touch-plattorna bytts ut mot två knappar, och grejar har väl också flyttat lite på sig.

Hjärnsläpp... jag har ju en Lenovo Explorer. Tack, fixat.


signatur
Redaktör
Skrivet av Sapiens:

Vore trevligt med en kort spec-lista för varje headset, där man får en översikt av exempelvis:
Pris
Fov
Upplösning
Kontroll-stöd
Optik
Paneltyp
Hz
Tänkvärt
Osv

Ska försöka fixa lite faktatabeller på dem. Jag skippade det innan eftersom alla tester låg på en sida, men nu bör det kunna göras utan at det blir grötigt.


signatur
Redaktör
Skrivet av Molotov:

Bra recension av G2.
Man har sett stora variationer hur folk och recensenter uppfattar detta heeadset.
För vissa har det varit helt oanvändbart.
Var väldigt sugen själv på att köpa en G2 speciellt efter man sett previews på MRTV på youtube som prisade det högt.
Verkligheten vid release verkar väldigt blandat.

Tack!

Verkar vara rätt chansartat, ja. Kan vara läge att vänta lite och se om det löser sig. Vilket ju är rätt enkelt nu eftersom de är slutsålda.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tack!

Verkar vara rätt chansartat, ja. Kan vara läge att vänta lite och se om det löser sig. Vilket ju är rätt enkelt nu eftersom de är slutsålda.

Mja, inet har 50+ i weblager. Själv kommer jag dock vänta innan det blir något annat headset än quest 2 ^^

Redaktör
Skrivet av deezel:

Mja, inet har 50+ i weblager. Själv kommer jag dock vänta innan det blir något annat headset än quest 2 ^^

Aha. Jag sneglade på Prisjakt i morse men tyckte det såg tomt ut. Kan ha slarvläst iofs.


signatur
Medlem
Skrivet av deezel:

Mja, inet har 50+ i weblager. Själv kommer jag dock vänta innan det blir något annat headset än quest 2 ^^

Vad hände med Valve Index wireless?
Aja, får väl hoppas på Index 2 med wireless 2022, då Vive släpptes 2016 och Index 2019.

Menar då trådlöst från datorn, inte fristående som Quest.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vad hände med Valve Index wireless?
Aja, får väl hoppas på Index 2 med wireless 2022, då Vive släpptes 2016 och Index 2019.

Menar då trådlöst från datorn, inte fristående som Quest.

Både Quest och Quest 2 går att köra trådlöst från dator.
Även Vive headseten från HTC, dock så kostar deras wireless adapter en hel del. Har dock hört folk som köpt dom riktigt billigt när det varit rabatt/rea på just dom prylarna.
Valve kommer säkert komma med nått ang "Index 2" under 2021.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Både Quest och Quest 2 går att köra trådlöst från dator.
Även Vive headseten från HTC, dock så kostar deras wireless adapter en hel del. Har dock hört folk som köpt dom riktigt billigt när det varit rabatt/rea på just dom prylarna.
Valve kommer säkert komma med nått ang "Index 2" under 2021.

Jo, dem lever dock inte riktigt upp till den nivån som jag är ute efter när det kommer till VR.
Quest 2 har väl varit nära smärtgränsen, men jag håller mig nog tills premium VR blir trådlöst istället.

Tror att 2021 är kört, men att 2022 både kan ge utveckling inom prestanda och VR teknik.
Siktet är just nu inställt på Index 2 och AM5, även PSVR 2 kan bli intressant(fast missat modstöd är en klar nackdel).

"Jag har inte testat original-Reverb, så jag får nöja mig med att fastslå att G2:s displayer är skarpa och har så tätt mellan pixlarna att screen door-effekten (att det ser ut som typ ett tunt myggnät över skärmen) lyser med sin frånvaro."

Är ju väldigt lovande i alla fall.
Fortsatt utveckling av DLSS liknande tekniker kan också bli riktigt trevligt framöver.

Medlem

Kommer FZ att testa Oculus Quest 2 både genom Link och trådlöst (via Virtual Desktop)?
Helt klart det mest prisvärda och bäst tillgängliga headset på marknaden.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Både Quest och Quest 2 går att köra trådlöst från dator.
Även Vive headseten från HTC, dock så kostar deras wireless adapter en hel del. Har dock hört folk som köpt dom riktigt billigt när det varit rabatt/rea på just dom prylarna.
Valve kommer säkert komma med nått ang "Index 2" under 2021.

Quest 2 som trådlöst PC vr headset är i dagsläget klockrent, dock kräver det ju lite workarounds och är inget som officielt stöds av oculus. Dessutom är jag rädd att de i framtiden kommer förhindra att folk gör den här workarounden med någon ny patch. Men ja i dagsläget är det typ det enda vettiga alternativet om man vill spela trådlöst från datorn.

Medlem
Skrivet av snubben:

Quest 2 som trådlöst PC vr headset är i dagsläget klockrent, dock kräver det ju lite workarounds och är inget som officielt stöds av oculus. Dessutom är jag rädd att de i framtiden kommer förhindra att folk gör den här workarounden med någon ny patch. Men ja i dagsläget är det typ det enda vettiga alternativet om man vill spela trådlöst från datorn.

Jag tror inte Oculus kommer "ta bort funktionen".
John carmack vill ju att dom ska stödja det officiellt men har inte fått stöd för det än.
Det var ju "nyligen" Oculus Link gick ur beta efter ca 1-1/2 år?
Man får fortsätta med Virtual desktop ett tag till helt enkelt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo, dem lever dock inte riktigt upp till den nivån som jag är ute efter när det kommer till VR.
Quest 2 har väl varit nära smärtgränsen, men jag håller mig nog tills premium VR blir trådlöst istället.

Tror att 2021 är kört, men att 2022 både kan ge utveckling inom prestanda och VR teknik.
Siktet är just nu inställt på Index 2 och AM5, även PSVR 2 kan bli intressant(fast missat modstöd är en klar nackdel).

"Jag har inte testat original-Reverb, så jag får nöja mig med att fastslå att G2:s displayer är skarpa och har så tätt mellan pixlarna att screen door-effekten (att det ser ut som typ ett tunt myggnät över skärmen) lyser med sin frånvaro."

Är ju väldigt lovande i alla fall.
Fortsatt utveckling av DLSS liknande tekniker kan också bli riktigt trevligt framöver.

Finns det nått som du idag räknar som premium? För konsumenter dvs, finns mycket intressant inom enterprise som alltid kan vara en förhandstitt för oss vanliga dödliga

Förhoppningsvis får vi höra nått från Valve om nästa index, en release av ny hårdvara återstår att se.

DLSS tekniker är ett måste om vi ska kunna ha avancerad grafik i minst 90hz i VR.
Med tanke på att rendera hp reverb g2 i native upplösning är typ som att rendera 2st 4k skärmar plus en 2k skärm samtidigt typ.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

I min mening är vi ännu inte redo för VR. Ge det 5 år till så att grafiken kan bli bra först, sen är jag med.

Redaktör
Skrivet av papagoja:

Kommer FZ att testa Oculus Quest 2 både genom Link och trådlöst (via Virtual Desktop)?
Helt klart det mest prisvärda och bäst tillgängliga headset på marknaden.

Ja, jag har beställt en Quest 2 till mig själv (vi fick ingen för test), och kommer skriva om den framöver.


signatur
Medlem

Angående kraftiga framedrop och taskig prestanda så finns det en bugg i kombinationen steamvr och nvidias drivrutiner.
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/game-ready-driver...
För mig är steamvr nästan ospelbart just nu.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, jag har beställt en Quest 2 till mig själv (vi fick ingen för test), och kommer skriva om den framöver.

Toppen!

Skrivet av LongKalsing:

Angående kraftiga framedrop och taskig prestanda så finns det en bugg i kombinationen steamvr och nvidias drivrutiner.
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/game-ready-driver...
För mig är steamvr nästan ospelbart just nu.

Korrekt, personer med 30-serien kan tyvärr inte göra så mycket åt saken. Men personer med 10 & 20-serien kan nedgradera till 456.55 (alternativt 446.14 som SteamVR rekommenderar) för att åtgärda problemet.

Medlem

Jag testade ett HP Reverb G2 i torsdags förra veckan, beställde ett från komplett i lördags och det skickades idag. Testspelade lite HL: Alyx ca 1½ timme, var helt enkelt fantastiskt, hade inga problem med hur den kände av kontrollerna, och grafiken var helt jävla makalös, en hel del saker man tittade på såg mer eller mindre fotorealistiska ut.

Medlem
Skrivet av Deli:

Jag testade ett HP Reverb G2 i torsdags förra veckan, beställde ett från komplett i lördags och det skickades idag. Testspelade lite HL: Alyx ca 1½ timme, var helt enkelt fantastiskt, hade inga problem med hur den kände av kontrollerna, och grafiken var helt jävla makalös, en hel del saker man tittade på såg mer eller mindre fotorealistiska ut.

Det är nått med grafiken i Half life alyx source motorn som gör att det ser riktigt fint ut och inte är tungdrivet.

Jag tycker tom det ser bra ut på Quest 1 och Quest 2 är en rejär förbättring, så kan tänka mig att det ser riktigt fint ut med HP Reverb G2

Det känns nästan som blandning av "Foto & datorgrafik" på nå sätt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Finns det nått som du idag räknar som premium? För konsumenter dvs, finns mycket intressant inom enterprise som alltid kan vara en förhandstitt för oss vanliga dödliga

Förhoppningsvis får vi höra nått från Valve om nästa index, en release av ny hårdvara återstår att se.

DLSS tekniker är ett måste om vi ska kunna ha avancerad grafik i minst 90hz i VR.
Med tanke på att rendera hp reverb g2 i native upplösning är typ som att rendera 2st 4k skärmar plus en 2k skärm samtidigt typ.

Typ Index skulle jag väl klassa som Premium.
Jag har inget problem med att det är fyrar, bara det fungerar i hög kvalité.
Lite surt som sagt att kabeln kan bli ivägen bara.
Hög upplösning, väldigt låg fördröjning, hög HZ, bra tracking och bra kontroller erbjuder ju Index, så det är väl premium.

Lite tråkig utveckling på PC hårdvara de senaste 10 åren dock, hoppas att DLSS tekniker blir tillräckligt bra, då ser det lite ljusare ut för VR till ok pris.

Medlem
Skrivet av Molotov:

[...]

Det känns nästan som blandning av "Foto & datorgrafik" på nå sätt

Jo, ser ut som det är en del fotogrammetri som används i spelet för att bygga delar världen, det är mycket som nästan ser lite overkligt verkligt ut

Medlem

Personligen är jag inte alltför intresserad av VR spel men en Oculus Quest 2 enbart i syfte för film, musik/konsert och VR-kommunikation och "resor" verkar intressant.

Jag har för närvarande inte någon vidare uppdaterad PC (RIP min gamla vän gtx 670) och undrar därmed om jag enbart med en Quest 2 (ingen PC inblandad) kan använda ex. BigscreenVR för att se på film och Google Earth för att, på avstånd, uppleva någon form av utlandsvistelser?


signatur

Constants and variables

Medlem
Skrivet av Nuckan:

Personligen är jag inte alltför intresserad av VR spel men en Oculus Quest 2 enbart i syfte för film, musik/konsert och VR-kommunikation och "resor" verkar intressant.

Jag har för närvarande inte någon vidare uppdaterad PC (RIP min gamla vän gtx 670) och undrar därmed om jag enbart med en Quest 2 (ingen PC inblandad) kan använda ex. BigscreenVR för att se på film och Google Earth för att, på avstånd, uppleva någon form av utlandsvistelser?

Big screen finns till Quest.
Tyvärr inte Google Earth men finns liknande.
Har inte provat själv men jag tror tex wanderer är liknande Google Earth, ska inte säga helt säkert.
Google Earth på SteamVR är ganska häftigt, lite flight simulator light


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jämfört med Index:

+50% högre upplösning
+Kostar bara en tredjedel
+Inga basstationer
+Möjlighet till trådlöst spelande
+Möjlighet att köra standalone utan PC
+Mindre glare/god rays
+Väger typ 300g mindre

-90Hz istället för 120/144Hz, dock ska det eventuellt komma en uppdatering som låser upp 120Hz
-Komprimerad videoström
-Lägre FOV
-3st fasta IPD-lägen istället för steglös
-Inga inbyggda hörlurar
-Framtung om man inte har Elite Strap w. Battery
-Kräver FB-konto

Jag tycker att Quest 2 är den överlägsna produkten.

Medlem

Hur stor är skillnaden på screen door effect mellan HTC vive och den här?

Har en vive och kommer bara köpa en ny om screen door effect är I princip borta. Betalade massor för min vive så tänker inte köpa nytt tills det finns ett VR som känns ultimat.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Hur stor är skillnaden på screen door effect mellan HTC vive och den här?

Har en vive och kommer bara köpa en ny om screen door effect är I princip borta. Betalade massor för min vive så tänker inte köpa nytt tills det finns ett VR som känns ultimat.

Enorm skillnad, Quest 2 har nästan 3 gånger högre upplösning och bättre linser.

Skriv svar