Tipsa varandra om olika alternativa socialamedier

Inaktiv
Tipsa varandra om olika alternativa socialamedier

Är ni trötta på exempelvis Facebook? Då är denna tråden ett bra ställe för dig.

Eftersom många idag har lämnat Facebook på grund av olika anledningar så tycker jag att det vore bra att tipsa om andra alternativa socialamedier istället för exempelvis Twitter, Facebook och Instagram.

Så om du känner till något ställe som du tycker är bättre än dessa jättar så kan ni tipsa om de sidorna här.

Jag börjar att tipsa om en sida som min sambo tipsade mig om idag.
Det är Amino och det är väl ungefär som Facebook där man kan ha en egen profil och följa olika communityn beroende på vad man är intresserad av. Man kan även skapa ett eget community.
Har inte testat det så mycket än men den verkar väldigt intressant.
Amino fungerar till iOs och Android.

Medlem

Pest eller kolera 🤕


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Pest eller kolera 🤕

Beror väl mycket på hur man ser på det.

Inaktiv

Gjorde denna tråd för att man ska kunna hitta andra alternativ, för som jag ser det nu så är det inte bara jag här på FZ som har haft Facebook och lämnat det.

Jag själv lämnade det 2016 eftersom jag blev väldigt stressad av det, man kände tvång över att behöva svara eller gilla saker annars riskerade man att bli ifrågasatt.
Jag har funderat över om jag skulle skaffa Facebook igen men inser att det inte är något för mig när jag tänker över hur Facebook är.

Därför är det kul att man hjälper varandra att hitta andra alternativ. Sidor där de inte anser sig att de äger det som du lägger upp eller om det är något annat som du tycker är viktigt med en sida.

Medlem

Är alternativa verkligen rätt ord? Om man i vanliga fall talar om "alternativa medier" (tidningar, radio och TV) menar man ofta sådant som är rasistiskt, nazistiskt eller fascistiskt (de kallar sig själva det).

Medlem
Skrivet av Swedengamer:

Är alternativa? verkligen rätt ord. Om man i vanliga fall talar om "alternativa medier" (tidningar, radio och TV) menar man ofta sådant som är rasistiskt, nazistiskt eller fascistiskt (de kallar sig själva det).

Kan inte påstå att jag läst att någon s.k. alternativmedia, iaf inte ngn av de större, skulle kalla sig själva för sådana saker, däremot utmålas de alltid som det av gammelmedia. Finns säkert något exempel men då är det en försvinnande liten del som själva skulle kalla sig sådant. Däremot kan de kanske påstå att de enligt de nya spelreglerna i samhället som uppstått de senaste åren skulle klassas som det, men det är ju för att folk tämjer på och förändrar meningen bakom orden.

Det som jag tror menas här med alternativ media är helt enkelt en plats där man inte måste tänka fem år frammåt vad som kan tänkas bli känsligt och tala mer som en normal person, eller helt enkelt inte stödjer en uppenbar politisk vinkling i innehållet som får lov att delas s.k. propaganda.

Inaktiv
Skrivet av Swedengamer:

Är alternativa verkligen rätt ord? Om man i vanliga fall talar om "alternativa medier" (tidningar, radio och TV) menar man ofta sådant som är rasistiskt, nazistiskt eller fascistiskt (de kallar sig själva det).

Det finns alternativ musik med mera och det är inte nazist musik som man syftar till då.
Problemet är såklart att man lätt kan dra kopplingen till det när man använder sig av ordet ”alternativ” när man syftar till främlingsfientliga sidor.

Att välja ett annat alternativ till socialamedier är att man väljer ett alternativ till det som den stora skaran inte brukar välja.

1
Skriv svar