Två nyckelpersoner sparkas från Bloodlines 2: "Att jag är chockad är en underdrift"

Robot
Två nyckelpersoner sparkas från Bloodlines 2: "Att jag är chockad är en underdrift"

Brian Mitsoda skrev och designade första Bloodlines.

#bloodlines-2, #hardsuit-labs, #nyhetstips, #vampire-the-masquerade


FM-guru
F.d. Sisyr
Medlem

Han vägrade säkert trycka in mtx och live service i spelet. Nu med ny ledare kommer vi äntligen få se kläder och färger kosta pengar......


signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Han vägrade säkert trycka in mtx och live service i spelet. Nu med ny ledare kommer vi äntligen få se kläder och färger kosta pengar......

Första jag tänke på också. Individer med stark kreaktiv passion och genuina visioner, hör till det förflutna hos storbudgetliren. Personer som Will Wright, Warren Spector, Sid Meier, John Romeo, Richard Garriott, Ron Gilber, mfl, har idag blivit ersatta av designkommitter och giriga kostymnissar, som inte tänker längre än till nästa kvartalsrapport.

Medlem

@Sapiens: Det är dock de här "kostymnissarna" som ska ta risken och investera i projektet.

Medlem

Kollade runt lite igår och stötte på en Dev-diary om spelet, några dagar gammal.

https://www.bloodlines2.com/en/production-in-the-age-of-covid...

Läser man mellan raderna så verkar de ju ha problem med att vissa team inte jobbar som de skall hemifrån.
Vet inte om jag feltolkar. 🤷‍♂️

Medlem

Från det vi sett hittils av bloodlines så har det sett klumpigt ut och inte imponerat. Det här ger mig inte direkt större hopp om att storyn kommer vara något bra...

Medlem
Skrivet av billybob:

@Sapiens: Det är dock de här "kostymnissarna" som ska ta risken och investera i projektet.

Ja det måste vara ett hårt liv att vara en mellanhand, att diktera alla vilkor, investera andras pengar och roffa åt sig vinster från underbetalda utbrända utvecklare...

Medlem

Bådar inte gott, hans arbete var en stor del av vad som gjorde Bloodlines 1 bra.

Medlem

Med tanke på att spelet inte ser särskilt mycket bättre ut än föregångaren är jag inte förvånad. De gameplay-videosen som läckt ut ser fullständigt katastrof ut.

Medlem

@Sapiens: Andras pengar? Förklara gärna.

Medlem
Skrivet av billybob:

@Sapiens: Andras pengar? Förklara gärna.

Som jag sa roffa åt sig av vinst från de som faktiskt skapar spelen. Sedan att utgivare/investerare oftast är skattesmitare. Dvs mycket utav makten (pengarna) de har införskaffat sig, kommer från att de utnyttjar folk och systemet, och de kan göra så eftersom de lagligt mutar politiker genom lobbyism.

Medlem

@Sapiens: Oj vilken känslosås!

Medlem
Skrivet av billybob:

@Sapiens: Oj vilken känslosås!

Bidra till diskussionen istället för att slänga dig med pubertala uttryck.

Känns klart som ett beslut för att få mer "frihet" att göra spelet mer inkomstbringande.

Medlem

Fan va ruttet. Han och hans kollega var ju VTM Bloodlines.

Tror detta inte har med att storyn skulle vara dålig snarare tvärtom. Han nämnde Paradox Vegas och Hardsuit Labs har sitt kontor i WA Seattle.

Jag misstänker att storyn innehöll en del saker som ansågs "icke PK" och att "tonen" inte föll i smaken på ledningen. Vi lever just nu i en värld (speciellt dom i Amerika), om där finns en minsta chans att någon skulle kunna bli potentiellt upprörd eller kränkt så måste det rättas till och kateras till alla.

Innehöll VTM Bloodlines potentiellt kränkande och stötande innehåll? Ja, malkavians t.ex gav ju ingen rättfärdig eller bra bild av dom med schizofreni men sen samtidigt så har jag inte hört någon i verkligheten vara en vampyr och lida av schizofreni i heller.

Jag tror att en bra story kan stå på egna ben och vara smått provokativ, om det görs smart. Det visar också en stark kreativ integritet, "spelet som gick sin egen väg".

Passar inte det, nä då kan man helt enkelt låta bli och spela det. Men i dagens läge så genererar det endast sociala hat-stormar om någon kände sig det minsta kränkt av någonting.

För vem minns spelen som apade efter andra och vågade inte sticka ut?

@Bro Exotic "Med tanke på att spelet inte ser särskilt mycket bättre ut än föregångaren är jag inte förvånad"

Det har ingenting med storyn eller dess kvalite att göra. Sen var spelet tänkt att vara ett spel för fansen först och främst.

Får smått dåliga flashbacks av detta och tänker tillbaka på Mafia 1 / 2, när manusförfattaren blev kickad och den andra snubben tog över. Mafia 2 levde inte upp story mässigt till 1:an hur än mycket mer "verklighetstrogen" storyn var.

Detta är ett stort slag mot VTM Bloodlines, och ja den nya personen måhända är erfaren, men förstår han universumet?

Jag såg fram emot detta, nu är det tvek tills jag sett mer.

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Känns klart som ett beslut för att få mer "frihet" att göra spelet mer inkomstbringande.

Jag tror det är tudelat. Det har helt klart att göra med förseningen av spelet.

Men sedan tog man kanske tillfället i akt att göra sig av med "obekväma element". Det ger ju frihet till en annan inriktning av utvecklingen fram till release 2021.

Frågan är hur mycket av storyn, karaktärer, dialog etc som redan är färdigt?

Och var skall de stoppa in mikrotransaktionerna? Det är ju ett utpräglat SP-spel. Jag älskade originalet, det enda vampyrspel värt namnet. För mig är det lika mycket SP som The Last of Us.

Att de sedan garanterat kommer stoppa in ett värdelöst MP-läget är en annan sak. Där får de gärna lägga sina mikrotransaktioner, om det nu är det som eftertraktas.

Medlem

@G4ruda:

På er verkar det som att man bara kan tjäna pengar på "rätt" sätt. Finns knappast mall att följa som garanterar ROI.

Investerar du några hundra miljoner så vill du nog se till att detta kommer tillbaka gärna litet plus för att plocka ut vinst och investera.

Medlem
Skrivet av billybob:

@G4ruda:

På er verkar det som att man bara kan tjäna pengar på "rätt" sätt. Finns knappast mall att följa som garanterar ROI.

Investerar du några hundra miljoner så vill du nog se till att detta kommer tillbaka gärna litet plus för att plocka ut vinst och investera.

Det är väl klart att dom vill gå med vinst, det vill väl alla som investerar?

Men ett bra spel säljer bra på sina egna meriter (och marknadsföring). Det behövs inget DLC träsk eller mikrotransaktioner till tusen för det, ej heller obligatoriska MP lägen.

Medlem

@sandwich88: Finns väl inget som säger att inga DLC eller noll kosmetiska tillägg är receptet för success?

Hur mycket du än tror på din idé så finns det ju NOLL garanti för att det kommer flyga. Vem ska ta smällen om projektet inte flyger? Ber du om andras pengar så behöver du också vara med på att det kommer ställlas krav på att pengarna ska tillbaka.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Kollade runt lite igår och stötte på en Dev-diary om spelet, några dagar gammal.

https://www.bloodlines2.com/en/production-in-the-age-of-covid...

Läser man mellan raderna så verkar de ju ha problem med att vissa team inte jobbar som de skall hemifrån.
Vet inte om jag feltolkar. 🤷‍♂️

Bra länk. Kan vara så att den nya producern inte lirade bra med Brian Mitsoda eller Ka'ai Cluney

Medlem

@sandwich88
Ja, det känns som det är ngt där som skaver.
Låter mer troligt än att de skall stoppa in massa MTX i sista stund.
Vid det här laget borde det mesta av storyn och världen vara på plats.
Att vara lead i någonting kanske funkar på kontoret för en kreatör. Bolla idéer. Men med lite social fobi som han lyfter fram att han har. Så kanske inte det funkar på distans. Hur kreativ man än är. Lead, då måste man ta lead. Spånar fritt.

De måste in med nytt folk för att köra i hamn helt enkelt. De står och stampar på detaljer kanske. Det känns mest sannolikt enligt mig.

Frilansare

Tyck gärna till, men var snälla mot varandra och kaste inte glåpord.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Joakim Bennet:

Tyck gärna till, men var snälla mot varandra och kaste inte glåpord.

Weeb!

Ase
Medlem

Oj låter oroväckande med vad den nya har gjort bara idel konsollspel blir väl en för-dummning & förenkling av spelandet i vanlig konsollanda. Som vanligt så får man väl lida att man var dum & förbokade spelet. Såg fram mot ett riktigt rollspel.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Som jag sa roffa åt sig av vinst från de som faktiskt skapar spelen. Sedan att utgivare/investerare oftast är skattesmitare. Dvs mycket utav makten (pengarna) de har införskaffat sig, kommer från att de utnyttjar folk och systemet, och de kan göra så eftersom de lagligt mutar politiker genom lobbyism.

Du får väl prata med alla svenska småsparare eftersom det är publikt bolag som handlas på en öppen handelsplats.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Du får väl prata med alla svenska småsparare eftersom det är publikt bolag som handlas på en öppen handelsplats.

Eller bolag som exempelvis Tencent, som äger 5% av Paradox Interactive nu... =/

Medlem

Sicken sabla kall-dusch, ju mer jag hör om det här spelet desto sämre verkar det. Först PK-dravel och nu sparkar de ett av de tyngsta skälen till varför det första spelet blev så bra (även om det fanns gott om buggar initialt, fy Troika, fy!).


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Jag tror det är tudelat. Det har helt klart att göra med förseningen av spelet.

Men sedan tog man kanske tillfället i akt att göra sig av med "obekväma element". Det ger ju frihet till en annan inriktning av utvecklingen fram till release 2021.

Frågan är hur mycket av storyn, karaktärer, dialog etc som redan är färdigt?

Och var skall de stoppa in mikrotransaktionerna? Det är ju ett utpräglat SP-spel. Jag älskade originalet, det enda vampyrspel värt namnet. För mig är det lika mycket SP som The Last of Us.

Att de sedan garanterat kommer stoppa in ett värdelöst MP-läget är en annan sak. Där får de gärna lägga sina mikrotransaktioner, om det nu är det som eftertraktas.

Menade inte att måste handla om den värsta formen av inkomstmaximering, dvs dag 1 dlc och mikrotransaktioner. Kan också ha varit att spelet tagit väl stora konstnärliga svängar och människorna med pengarna vill ta en mer "användarvänlig" och mainstream riktning för att locka en bredare publik. Sådant har vi ju åtskilliga exempel på och drabbas oss som vill ha ett djupare rollspel.

Bara spekulationer givetvis, men något känns märkligt när så pass tunga personer plötsligt ryker.

Skrivet av billybob:

@G4ruda:

På er verkar det som att man bara kan tjäna pengar på "rätt" sätt. Finns knappast mall att följa som garanterar ROI.

Investerar du några hundra miljoner så vill du nog se till att detta kommer tillbaka gärna litet plus för att plocka ut vinst och investera.

Så är det givetvis. Frågan är dock hur stor ROI investerare vill åt. Bra spel och stora inkomster är ju inga motsatsförhållanden, tvärtom. Men om det ena ska maximeras på bekostnad av det andra tappar spelet ofta sin charm. Vi har sett det förut. Säger inte att det är så nu, men blir lite orolig.

Medlem

Att Kaai blev sparkad som director kan jag förstå om det nu är så att han inte levde upp till förväntan utav paradox som director. Men att sparka lead narrative director är mer än märkligt. Speciellt utan att berätta varför.


signatur

Ordo Ab Chao

Inaktiv

Vilken jäkla titel. Saknas bara att det får en expansion så är det undertitel på undertitel på undertitel.

12
Skriv svar