505 Games förklarar varför nextgen-uppgraderingen av Control är låst till Ultimate Edition

Robot
505 Games förklarar varför nextgen-uppgraderingen av Control är låst till Ultimate Edition

Den nuvarande versionen går att köra på nextgen, dock utan grafisk uppdatering.

#control, #nextgen


Medlem

Spelar väl ingen som helst roll om beslutet var enkelt eller svårt att ta. Det som spelar roll är det faktum att det är fel beslut som är taget...

Medlem

Antar att det är något från sony/microsoft avtal som strulat till de hela, så antagligen inte något de kunde ha så mycket kontroll över. Om bara xbox fick uppgraderingen och inte playstation hade dem antagligen fått mycket mer skit för de hela.

KoP
Medlem

Dom hade väl kunnat sammanfatta det hela med ett ord istället för en halv uppsats?

Money.

Medlem

Jag fattar inte varför folk är upprörda. Har det någonsin funnits ett spel som blivit gratis uppgraderat till next gen? Nu har jag inte köpt ett tv-spel på många år, men det jag sist mindes var att man var tvungen att köpa om spelet till nästa generation om man ville spela med bättre grafik.

Medlem
Skrivet av KoP:

Dom hade väl kunnat sammanfatta det hela med ett ord istället för en halv uppsats?

Money.

Pendeln svingar ju dock alltid tillbaka. Är ju exakt samma anledning att folk gnäller om denna "kontrovers":

Money.

Vi konsumenter är ju alla gnidiga jävlar som vill klämma varje litet öre ur allt vi lägger våra små händer täckta med chipsolja på. Varför väntar sig folk att de här företagen ska vara mer generösa än vi själva någonsin hade varit i liknande situationer?

Medlem

Jag vill ha doom gratis på PS5 eftersom jag köpte det för 25 år sen.. *skriker och bölar*

Massa småungar som aldrig jobbat i sitt liv som inte fattar att saker kostar pengar

Medlem
Skrivet av bronie:

Jag fattar inte varför folk är upprörda. Har det någonsin funnits ett spel som blivit gratis uppgraderat till next gen? Nu har jag inte köpt ett tv-spel på många år, men det jag sist mindes var att man var tvungen att köpa om spelet till nästa generation om man ville spela med bättre grafik.

Detta generations skifte skulle dock vara annorlunda. Microsoft har lanserat något som de kallar Smart Delivery med nya Xboxen, och det innebär helt enkelt att spel man köper nu får man gratis på nästa generation. EA har något de kallar "dual entitlement" som i princip är en egen branding på samma idé. Man ska helt enkelt inte behöva köpa om alla spel igen och igen som förut. En väldigt trevlig tanke för oss konsumenter.

Remedy verkar ju här köra nån "om vi inte kan fixa det för alla som köpt spelet, oavsett var ifrån, är det bättre att ingen får det" - vilket är minst sagt, en dålig ursäkt.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Detta generations skifte skulle dock vara annorlunda. Microsoft har lanserat något som de kallar Smart Delivery med nya Xboxen, och det innebär helt enkelt att spel man köper nu får man gratis på nästa generation. EA har något de kallar "dual entitlement" som i princip är en egen branding på samma idé. Man ska helt enkelt inte behöva köpa om alla spel igen och igen som förut. En väldigt trevlig tanke för oss konsumenter.

Remedy verkar ju här köra nån "om vi inte kan fixa det för alla som köpt spelet, oavsett var ifrån, är det bättre att ingen får det" - vilket är minst sagt, en dålig ursäkt.

Dock är ju frågan vart gränsen för sådant ska gå då. Tex Resident Evil 4 som är från 2004 och återsläppts 75-tusen gånger, ibland med vissa förbättringar. Det klart som tusan att det kostar att porta, legalisera för nya enheter även när det knappt är någon förändring på spelet.

Jag känner också att det är oerhört surt när det ligger så nära i tiden. Köpte nyligen season-passet/expansionerna för Control på ps4. Hade absolut varit nice att få det på PS5 nu när det ligger så nära i tiden, men skulle man yrka på samma sak om ett par år tycker åtminstone jag det blir tramsigt och har förståelse för att nysläpp av gamla titlar kostar även för de som ägt spelen innan.

Medlem

Ja med tanke på att ultimate edition är samma content som spelet + dlcer, så är det ju välidigt svårt att låta de som köpt gamla spelet och alla dlcer att få Ultimate Editon.

Visst det ingår säker en del arbete med att uppdatera spelet som kostar pengar. Men jag tror fortfarande på att man tjänar mer pengar på att köra CD Projekt Red stil. Texturerer osv finns ju redan på PC, de behöver ju inte porta spelet till någon annnan arkitektur osv.

Medlem
Skrivet av bronie:

Jag fattar inte varför folk är upprörda. Har det någonsin funnits ett spel som blivit gratis uppgraderat till next gen?

En del PS3-spel (främst indie) uppdaterades gratis till PS4 och en del spel lanserades som cross-buy mellan PS3, PS4 och Vita.

Medlem

Så dålig ursäkt.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Hajar inte grejen. Eller ens varför det är en nyhet? Hade dom lovat att ge alla en uppgradering eller? Sorry om jag har missat något.

Medlem

Det folk surar över är att om man köper det nya paketet med grundspel + all DLC får man en gratis next gen-uppdatering, men om man istället har köpt grundspelet vid release och sedan antingen season pass eller all DLC separat får man ingen uppdatering trots att man äger precis samma innehåll. Nog för att man visste vad man betalade för när man köpte det och att uppgraderingen är en av delarna man betalar för i det här nya paketet men nog kan jag förstå de som är lite missnöjda över att ha varit fans längst eller ha gett Remedy pengar i ett tidigare skede och dessutom ha betalt ungefär det dubbla för samma innehåll som folk köper bundeln för i dagsläget, och detta belönar Remedy genom att bara låta den senare gruppen uppgradera till next-gen. Alla har fått vad de betalde för och vad de kunde vänta sig men nog känns det ändå lite osnyggt. Inte minst eftersom spelet är ganska exakt ett år gammalt och inte något från last-gen

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Det folk surar över är att om man köper det nya paketet med grundspel + all DLC får man en gratis next gen-uppdatering, men om man istället har köpt grundspelet vid release och sedan antingen season pass eller all DLC separat får man ingen uppdatering trots att man äger precis samma innehåll. Nog för att man visste vad man betalade för när man köpte det och att uppgraderingen är en av delarna man betalar för i det här nya paketet men nog kan jag förstå de som är lite missnöjda över att ha varit fans längst eller ha gett Remedy pengar i ett tidigare skede och dessutom ha betalt ungefär det dubbla för samma innehåll som folk köper bundeln för i dagsläget, och detta belönar Remedy genom att bara låta den senare gruppen uppgradera till next-gen. Alla har fått vad de betalde för och vad de kunde vänta sig men nog känns det ändå lite osnyggt

Exakt detta. De vill ha mina pengar två ggr, inget konstigt i sig men allt det gör är att jag inte köper deras nästa spel förens de släpper en Ultimate-utgåva. Deras förlust om de vill sälja fler spel vid release.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Frisell:

Hajar inte grejen. Eller ens varför det är en nyhet? Hade dom lovat att ge alla en uppgradering eller? Sorry om jag har missat något.

Nej, inte vad jag vet. Men plötsligt förväntar sig folk detta eftersom andra utgivare gör så. Nintendo kommer dock undan med att släppa gamla Wii U-spel på Switch för 60 dollar.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av heady89:

Dock är ju frågan vart gränsen för sådant ska gå då. Tex Resident Evil 4 som är från 2004 och återsläppts 75-tusen gånger, ibland med vissa förbättringar. Det klart som tusan att det kostar att porta, legalisera för nya enheter även när det knappt är någon förändring på spelet.

Jag känner också att det är oerhört surt när det ligger så nära i tiden. Köpte nyligen season-passet/expansionerna för Control på ps4. Hade absolut varit nice att få det på PS5 nu när det ligger så nära i tiden, men skulle man yrka på samma sak om ett par år tycker åtminstone jag det blir tramsigt och har förståelse för att nysläpp av gamla titlar kostar även för de som ägt spelen innan.

Håller inte riktigt med om att det har något med tiden sedan release att göra, utan mer hur mycket som förändrats. Titta på Bioshock: The Collection när det kom till PC. Då tyckte till och med utgivaren att den nya remaster:ade versionen var så nära den nuvarande PC versionen, att alla som ägde den fick det gratis.

Nu med Control lär det bli samma sak, spelet är knappt ett år gammalt och allt jobb som behövs göras är i princip redan gjort i och med PC versionen. De behöver inte lägga massa tid på att lägga till ray-tracing effekter (om nu konsolerna kan köra dessa), eller öka upplösningen på texturer - allt det finns redan. Att då porta över det till konsol är en relativt lätt sak. Visst kan det bli problem med licenser och sådant i och med att det finns massa musik i spelet... men betvivlar att det skulle vara något de inte kunnat lösa om de verkligen ville.

Medlem

Än mer störande är det att "gamla" versionen fungerar med bakåtkompatibilitet. Jättekonstigt om du frågar mig. Jag hade inte sagt något om det varit en renodlad nextgen-release men det släpps på ALLA plattformar...

Hur man än vänder och vrider på det så pissar dem på fansen...

...problemet för min egen del är att jag förmodligen kommer dubbeldippa. Jag köpte spelet sent och har kvar DLC att köpa. Det kostar löst 25$ och Ultimate ska tydligen kosta 30$. Så för 5 dollar får jag en uppgradering som förmodligen kommer se jäkligt bra ut!

Medlem

säger bara PC is the king ”provocera”


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

505 såg på siffrorna över försäljning av Control och sa "vi måste sälja mer. Hur gör vi? Vi tar betalt en gång till".

Medlem

Jag ju köpt Diablo 3 på jag vet inte hur många plattformar, det har Blizzard alltid velat ha pengar för...

Medlem
Skrivet av superapan:

Jag ju köpt Diablo 3 på jag vet inte hur många plattformar, det har Blizzard alltid velat ha pengar för...

Du har då inte köpt två exemplar till en konsol där bara ena uppdateras trots att spelen är identiska. För ja, det är de om du köper DLC.

De skickar ut en uppdatering, men bara de som köpte det nyare får den. Som att köpa Win10 tidigt och inte få alla uppdateringar då man inte köpte det efter 2019.

Medlem
Skrivet av bronie:

Jag fattar inte varför folk är upprörda. Har det någonsin funnits ett spel som blivit gratis uppgraderat till next gen? Nu har jag inte köpt ett tv-spel på många år, men det jag sist mindes var att man var tvungen att köpa om spelet till nästa generation om man ville spela med bättre grafik.

Denna generationen är det en del. Jag vet att tex Marvel Avengers kommer ge dig gratis uppgradering till next gen om du köper på denna. Jag vet något mer spel gjorde det, men minns inte just nu.


signatur

I drank what?

Medlem

https://www.extremetech.com/gaming/314099-controls-publisher-...

Bästa "förklaringen" hittills.

För att summera: 505 Games går runt Microsofts "Smart delivery"system då de inte kan ta betalt för en uppgradering. Så istället struntar de i uppdatering och släpper enbart ett nytt spel. Problemet "löst" och 505 Games tjänar pengar på uppgraderingen...

Låter logiskt efter deras egen förklaring och "blockers" som i sammanhanget då är MS och Smart Delivery...

1
Skriv svar