Regeringen kallar privatkopieringsersättningen omodern

Robot
Regeringen kallar privatkopieringsersättningen omodern

Tillsätter nu en utredning om den ens behövs.

#copyswede, #privatkopiering


Medlem

Copyswede - Där har du en kvasi-maffia organisation om det någonsin har funnits en. 🙂

Medlem

ja alla streamar ju fan idag, känner inte till nån som bränner skivor längre.. har själv inte gjort det på jag vet inte hur många år nu...

Medlem

Helt sjukt att en utredning skall behöva ta sådan tid, framför allt i detta fall när det inte är något superviktigt som måste utredas....

Medlem

Omodern redan när den kom

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

ja alla streamar ju fan idag, känner inte till nån som bränner skivor längre.. har själv inte gjort det på jag vet inte hur många år nu...

Sant, jag har inte haft cd-läsare i burken de senaste typ 10-12 åren.

Gnällkuk

Haha, jag ÄLSKAR bilden


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Software wizard
phi
Medlem

Det var då fan på tiden.

Medlem

Hoppas såklart deras avgift på TV-utbud också tas bort.
Har alltid funnit det mycket underligt att de får ta ut en kopieringsavgift via leverantören!


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Det här har till 110% att göra med Amazons inträde i Sverige.

Den har ju varit omodern i minst 15 års tid, alla har vetat om det.

Medlem
Skrivet av WargH:

Helt sjukt att en utredning skall behöva ta sådan tid, framför allt i detta fall när det inte är något superviktigt som måste utredas....

Jag gjorde en egen utredning, här är det jag hittade:

Den totala försäljningen för musik i Sverige 2019 var 1,5 miljarder.

"Audiostreaming står för 87,5 procent av värdet på den totala marknaden och videostreaming för 3,5 procent. Den samlade digital musikförsäljningen står nu för 92 procent av totalen. Fysisk försäljning står för 7 procent där CD och vinyl nu står för lika stora delar."
Källa ifpi

Således säljs CD-skivor för 52.500.000 kronor i Sverige per år. Försäljningen har sjunkit med över 20% senaste året, vad gäller CD-skivor, så rapporten för år 2020 kommer säkerligen hamna på runt förtio miljoner kronor totalt för musik som KAN kopieras på det sättet lagstiftaren menar med privatkopiering.

Då är frågan vad som är rimligt bortfall av dessa 40 miljoner kronor på grund av just privatkopiering. Så jag googlade "hur många privatkopierar" och fick fyra träffar samtidigt som google undrade om jag menade piratkopierade.

Underlaget är således obefintligt och det finns inte en enda poll att hänvisa till.

Utgår därför från att privatkopieringen idag faller under felmarginalen och att intresset för att "rippa" en CD-skiva ligger i det förgångna. De 40 miljoner som kommer in via CD-försäljning hamnar alltså redan på rätt plats och vidare avgift för kompensation av bortfall är således så liten att de administrativa kostnaderna övergår det egentliga underlaget för lagstiftningen.

Därmed borde privatkopieringsavgiften avskaffas.

Så. Min utredning tog ungefär 20 minuter. Borde inte vara så hemskt mycket mera att tänka på.

Medlem

Har både moderna och gamla prylar. Gillar typ allt. Älskar bredd och möjligheter. Sysslar med kassetter, vinyl, mp3:or, CD, streaming, VHS. Det enda jag inte håller på med är DVD. Att bränna CD-skivor kan i synnerhet vara väldigt bra om man vill ta med sig en bergsprängare till parken eller festivalen, p.g.a. hur utbudet ser ut bland bergsprängare/bandare. Det är väldigt lätt att få tag i en stor och rejäl för en billig penning – som har CD och kassett. Då låter oftast CD mycket bättre. Dessa spelare har nästan aldrig line in, så det går inte att köra mp3:or via dem. De som har line in (som i övrigt oftast bara har kassett) är dyra, eftersom de är åtråvärda p.g.a. sin coolhet. Och ja, det är såklart coolare att komma med en sån, som man då med fördel kan använda ett annat bortglömt format till – mp3:or via mp3-spelare och sladd. Då slipper man använda internet, slipper slösa batteri på telefonen.

Kassett är ju coolast i båda fallen, men det är ofta dåligt ljud och det tar mer på batterierna.

Medlem

@Lindhenberg: Tyvärr så ansträngde du dig helt i onödan då det här rör PRIVATkopiering, inte piratkopiering. Det roliga är att det är rent bedrägeri från copyswede och några sk. ”Kulturskapare” som fått några tusenlappar för ingenting. Ett skamlöst utnyttjande och medvetet snedtolkande av ett åldrigt uttryck i en lagtext innan den digitala eran där tomma kassettband ansågs vara speciellt framtagna för privatkopiering.

Baserat på det lyckades copyswede rura i flera rättsinstanser att alla digitala lagringsmedier var ”speciellt framtagna för privatkopiering”...ungefär som att lagringsmedier, speciellt i mobiler och spelkonsoler var tillverkade för just det ändamålet.

Det mest bisarra är ändå de ”kulturskapare” som anser sig ha rätt till mer pengar ifall du ville göra t ex en backup på musik du köpt eller mixa några låtar du betalat för att lyssna på på en separat cd/USB etc. Är det någon som NÅGONSIN köpt en extra Absolute Idiot 74 för att ha en i vardagsrummet och en till bilen? Den som påstår sig förlora uteblivna intäkter på privatkopiering förtjänar en lårkaka, inte någon ekonomisk låtsasersättning.

Medlem

Haha jag tolkar bilden på två sätt. Den ena att det ligger en låt på disken. Den andra att alla Gessles låtar ligger där. Fler tolkningar?

Medlem
Skrivet av Ender:

@Lindhenberg: Tyvärr så ansträngde du dig helt i onödan då det här rör PRIVATkopiering, inte piratkopiering.

Hur i hela friden fick du det till att jag pratat om något annat än privatkopiering?

Medlem
Skrivet av Ender:

@Lindhenberg: Tyvärr så ansträngde du dig helt i onödan då det här rör PRIVATkopiering, inte piratkopiering. Det roliga är att det är rent bedrägeri från copyswede och några sk. ”Kulturskapare” som fått några tusenlappar för ingenting. Ett skamlöst utnyttjande och medvetet snedtolkande av ett åldrigt uttryck i en lagtext innan den digitala eran där tomma kassettband ansågs vara speciellt framtagna för privatkopiering.

Baserat på det lyckades copyswede rura i flera rättsinstanser att alla digitala lagringsmedier var ”speciellt framtagna för privatkopiering”...ungefär som att lagringsmedier, speciellt i mobiler och spelkonsoler var tillverkade för just det ändamålet.

Det mest bisarra är ändå de ”kulturskapare” som anser sig ha rätt till mer pengar ifall du ville göra t ex en backup på musik du köpt eller mixa några låtar du betalat för att lyssna på på en separat cd/USB etc. Är det någon som NÅGONSIN köpt en extra Absolute Idiot 74 för att ha en i vardagsrummet och en till bilen? Den som påstår sig förlora uteblivna intäkter på privatkopiering förtjänar en lårkaka, inte någon ekonomisk låtsasersättning.

Du får nog läsa hans inlägg igen. Det är ju privatkopiering han pratar om, GOOGLE föreslog däremot piratkopiering när han sökte.

Det är klart copyswede slåss med näbbar och klor, det handlar ju om deras existensberättigande. Det är vi nog alla överens om har slutat existera för massa år sen.

För ett antal år sen gjorde en kickstarter ett försök att kolla upp dem, det slutade med att en hel del av materialet inte kom med i den dokumentär som publicerades då de inte vågade. De lovade dock att det skulle släppas på annat sätt men vad jag vet så har det inte skett (https://www.kickstarter.com/projects/danielbramme/copygate).

Medlem

Copyswedes lobby verksamhet går upp i högvarv.

FM-guru
F.d. Sisyr

@Ender: Dags att skaffa läsglasögon?

Medlem
Skrivet av WargH:

Helt sjukt att en utredning skall behöva ta sådan tid, framför allt i detta fall när det inte är något superviktigt som måste utredas....

Mer jobb åt byråkraterna vettu , men men tex skuldsätta framtida generationer via EU-lån för lååång tid framöver var däremot inga probs att klubba igenom, eller rökförbud

Medlem

Det är på tiden! Men att det ska behöva ta 1.5 år att utreda detta? Och sen när det är utrett så tar det väl ytterligare 1-2 år att få en ändring i lagen.

Medlem

Nästan allting har drm skydd nu, så man kan inte lagligt privatkopiera längre, så jag lagen är väldigt förlegad. Sen varför har dom inget maxtak på telefoner, det finns telefoner med 1tb lagring nu, det är 3 tusen extra man måste betala för dem.

Medlem

Alla som skriker ”Äntligen” lär bli förvånade när utredningen är klar och skatten ersätts med ”moln-och streamingskatt” (som garanterat blir betydligt högre).

Medlem

Det är en poänglös skatt ta bort den nu med en gång!

Skägg.
10 Chambers

Jag blir lite förvånad över att 17 procent i omröstningen faktiskt har privatkopierat något.


signatur
Medlem

Jag har inte ens en skivläsare i min dumburk. All film och musik är 100% streaming.
Det enda jag laddar hem är spel jag köpt och program/effekter som jag behöver när jag spelar musik eller redigerar egna youtube klipp.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag blir lite förvånad över att 17 procent i omröstningen faktiskt har privatkopierat något.

Det är nog lite pga de regler som vi har som jag har börjat.

Jag är också trött på den undermåliga kvalité som alla streaming-tjänster erbjuder. Då menar jag inte kvalité på serier utan faktiskt kvalité. 4K på 20 Mbit är inte 4K. Så därför köper jag själv riktiga blu-ray filmer i alla slags upplösningar, rippar och lägger upp på min emby-server och delar med mig till kompisar och familj så att de kan gå in och titta när de vill.

Hade det inte varit lagligt så hade jag nog inte orkat sätta igång att göra så men det är lite kul att ha sakerna själv på egen hårddisk.

Håller utkik efter erbjudanen med bra priser på filmer så kan jag förhoppnings snuva branchen på en del pengar genom att låta mina vänner ta del av det.. fullt lagligt

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av ceogar:

Det är nog lite pga de regler som vi har som jag har börjat.

Jag är också trött på den undermåliga kvalité som alla streaming-tjänster erbjuder. Då menar jag inte kvalité på serier utan faktiskt kvalité. 4K på 20 Mbit är inte 4K. Så därför köper jag själv riktiga blu-ray filmer i alla slags upplösningar, rippar och lägger upp på min emby-server och delar med mig till kompisar och familj så att de kan gå in och titta när de vill.

Hade det inte varit lagligt så hade jag nog inte orkat sätta igång att göra så men det är lite kul att ha sakerna själv på egen hårddisk.

Håller utkik efter erbjudanen med bra priser på filmer så kan jag förhoppnings snuva branchen på en del pengar genom att låta mina vänner ta del av det.. fullt lagligt

Intressant, och sjysst av dig!


signatur
Medlem

ÄNTLIGEN. En mycket välkomen utredning. Copyswede har utspelat sitt syfte sedan länge.

Medlem

Hoppas dom blir ersättnings skyldiga för detta har varit rent kriminellt.

Vet inte om det finns men det borde finnas öppet hur mycket artisterna som är involverade i detta har fått utbetalt.

Gjorde en snabb sökning och Expressen hade en artikel från i årom Per Gessle:
"Han är god för över 300 miljoner kronor – och pengarna fortsätter rulla in för Per Gessle."

"Gyllene Tider-frontmannen är också en välkänd bilentusiast, och äger 13 fordon. Bland annat har han sju olika Ferrari-bilar, en Rolls-Royce och en motorcykel från Harley-Davidson."

Så verkar ju inte gå nån nöd precis...

123
Skriv svar