Recension – Microsoft Flight Simulator

Robot
Recension – Microsoft Flight Simulator

Var längesen jag blev så mindblowad av ett spel som detta. Jag navigerade runt lite städer där jag bor enbart genom att följa motorvägar och andra objekt man känner igen, samt kika på mitt eget hus.

Känns verkligen som detta spelet tagit oss till nästa generation med alla de här live-detaljerna som vädret, andra spelare samt IRL flygplan man stöter på.

Grafiken, behöver man ens nämna det? Och vi tyckte Crysis var fotorealistiskt...

Ska jag klaga på något är det väl att de missat en stor chans till att göra spelet till kanske bästa simulatorn genom tiderna genom att lägga till uppdrag som att frakta gods, bygga ett flygimperium, räddningsuppdrag till sjöss, släcka bränder och liknande uppdrag. Men det är nog att be om för mycket, men jag dreglar över tanken.

Helt otroligt vad folket på Osobo har åstadkommit här.

Medlem

Hoppas de gör en stor overhaul gällande byggnader på landsbygden. Hela Sverige verkar vara täckt med stora gods och slott istället för lador

Inaktiv

Går det att kollidera med byggnader? Tänkte om man vill leka 9/11 eller dylikt

Medlem

Är väldigt förväntansfull. Installerar i detta nu skiva 7 av 10 och jag dammar av den gamla joysticken som åter kommer att tas i bruk medans jag väntar. Bläddrar även i den lilla boken som följer med. Flight Simulator är trots allt värd en fysisk kopia

Medlem

Ska köpa detta i väntan på VR-stödet. Sedan blir det VR, HOTAS och YawVR i en skön blandning.

Medlem

Är nog det första spelet denna generationsom gör mig sugen på en xbox.

Redaktör
Skrivet av anon_119148:

Går det att kollidera med byggnader? Tänkte om man vill leka 9/11 eller dylikt

Ja och nej. Du kan krascha, men det enda som händer är att skärmen blir svart.


signatur
Medlem

Bra skriven recension.
Lite lite runt buggar - kanske hade FZ tur.
Tex installationen är ju ngt anmärkninsvärt - en 150 MB (mega!) preload, i princip en installer, inget annat. Och undrar då att dag ett att det är problem för många.
Dessutom är installern självaste programmet med oändligt ljudloop som inte går att stänga ner (utan tricks; jag kör med Gamepass, inte Steam). När allt är väl installerat så har många haft andra problem där Microsoft (!) bl.a. förselår att stänga av antivirus program (även, eller särskilt den i Win10). Det är bara klantigt tycker jag. Läser man på forum/discord så är det ganska intressant vilka typer av (återkommande) problem som uppstår där man kan tycka att lite mera testande innan släppet för ett sådant spel hade nog inte skadad (med tanke på pris/publicitet).
För min del fungerar det mer eller mindre utan för många crashar. Kan dock tex inte avsluta tutorial #1 - den går inte vidare efter ngn minut.
Och min Joystick hade en inställning till en funktion som inte finns (Elevator trim: Slider-X; finns inte på min Hotas X model).
Får väl hoppas att det kommer några patchar snart, även på en klen dator med låg fps är det ändå ganska roligt.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Hoppas de gör en stor overhaul gällande byggnader på landsbygden. Hela Sverige verkar vara täckt med stora gods och slott istället för lador

De har fått sin svenska kartdata från "Suecia antiqua et hodierna".

Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja och nej. Du kan krascha, men det enda som händer är att skärmen blir svart.

Misstänkte att de skulle göra något sådant vilket förmodligen är bra att lägga fokus mer på flygandet än att kraschandet

Medlem

Hoppas dom patchar det snart så jag kan spela det... Aldrig varit med om ett spel som CTD så mycket som detta faktiskt.

Medlem

Inte ofta man blir imponerad av grafiken i spel längre, men jädrar vad snyggt det är. Interiören, nattflygningar över städer, väder-, moln- och sol-effekter, +allt tillsammans med spelets skala. Det är på en helt annan nivå än något annat tidigare. Värst blir väl då när grafiken inte "fungerar", visar massa opolerade objekt och konstiga fula byggnader. Men i det här fallet kan man ha lite överseende med tanke på skalan, tillsammans avståndet man normalt befinner sig på.

Blir att uppgradera burken med höstens nya grafikkort innan ett köp. Då kanske de även hunnit polera och fixa till de värsta buggarna också. Blir möjligtvis en joystick och VR-set när de lägger till stöd för det. Känns som ett perfekt spel för VR.

Synd dock att de inte verkar ha några mindre jetplan. Känns som det vore roligast att glida runt med ett mindre civiljet eller militärplan. Kanske kommer senare?

Medlem

Har tillbringat eftermiddagen i enmotorigt plan över Västervik. Underbart spel.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Citat:

En gång gick min Dreamliner bärsärk på autopilot: den var inställd på att hålla höjd, kurs och fart, så jag lät den göra sitt jobb medan jag fyllde på kaffe. När jag kom tillbaka var planet på väg rakt ner i marken.

Låter som en riktigt realistisk simulering av Boeing senaste åren.

Medlem

Ser galet mysigt ut!!


signatur

"High life on low budget"

Inaktiv

Tycker de borde anställa ett par grafiker som får sitta heltid och pilla manuellt med att få bort de mest knasiga felen i terrängen. Iaf i världens största städer eller nåt. Lite trist om allt ser knasigt ut på nära håll.

Medlem

Sen jag startade att lira star citizen så ser i regel allt annat fult ut. Detta kanske blir en värdig efterträdare som gör att star citizen ser risigt ut? 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Fragtjuv

Attans! Jag som hade hoppats att det skulle få full pott. I sina bästa stunder så tycker jag verkligen att det är värt högsta betyg men så kommer det naturligtvis till buggarna. Just nu kan jag inte ens få igång det och jag har bestämt mig för en ominstallation.

Jag tror att det här är ett spel som kommer att utvecklas med tiden och om ett par år så tror jag att jag kommer att ge högsta betyg!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Hur fungerade det på den "sämre" datorn? var man tvungen att göra tetris av det eller hur var det?


signatur

K9
:.:

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Inte ofta man blir imponerad av grafiken i spel längre, men jädrar vad snyggt det är. Interiören, nattflygningar över städer, väder-, moln- och sol-effekter, +allt tillsammans med spelets skala. Det är på en helt annan nivå än något annat tidigare. Värst blir väl då när grafiken inte "fungerar", visar massa opolerade objekt och konstiga fula byggnader. Men i det här fallet kan man ha lite överseende med tanke på skalan, tillsammans avståndet man normalt befinner sig på.

Blir att uppgradera burken med höstens nya grafikkort innan ett köp. Då kanske de även hunnit polera och fixa till de värsta buggarna också. Blir möjligtvis en joystick och VR-set när de lägger till stöd för det. Känns som ett perfekt spel för VR.

Synd dock att de inte verkar ha några mindre jetplan. Känns som det vore roligast att glida runt med ett mindre civiljet eller militärplan. Kanske kommer senare?

Finns ett litet jetplan att flyga. Cessna Citation CJ4.

Medlem

Har försökt fått igång mitt via GamePass på PC. Kommer bara så långt som till "Press any button" sen crashar spelet. Någon som kan en fix?

Medlem

Kan man stänga av invert på kameran

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Finns ett litet jetplan att flyga. Cessna Citation CJ4.

Jag får inte autopiloten att fungera i den för fem öre.. Resulterar enbart i looping och störtdyk till marken lol.. Jag är säker på att det patchas snart dock, tills dess är mitt favoritplan TBM 930, den fungerar riktigt bra på alla sätt och vis i min burk!


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

@Dajvan: svårt att säga, kolla drivrutiner osv det gamla vanliga. kör som administatör. Kontrollera att du fått ner alla filer.
Jag kör också gamepass, för mig fastade loading screenen som kommer efter där du är. Fick starta om datorn då kunde jag börja dra ner spelet. Sen under nerladdningen så crashade det typ 2 gånger om jag höll på med annat i bakgrunden

Medlem

Får ni inte alltid spelen från speltillverkarna?
Inte sett att ni nämnt det tidigare.

Ase
Medlem

spel nr 1 detta år & på långa/ många år minns ms fs1 (om inte baldurs gate 3 slår detta för egen del då, cyberpunk verkar ju bli lite av ett urvattnat rollspel a la grand theft auto, för att locka den stora massan så håller mina förhoppningar till bg3) Fungerar otroligt bra på min jobbdator vilket jag ej trodde, men som förut verkar fs gilla cpu har en 7980xe & 64 gb ram (3200) & ett titan 1 (optane 900 på os & spel på intel 660 2tb ssd men kan köra utan bekymmer på high end ska testa ultra med 1080ti sen men annars borde det vara fint med high end oxå.(då annan konfig på speldator.)
P.s lite konstigt att de bara testat prestanda med grafikkort på tex sweclockers med tanke på att FS alltid varit oerhört cpu krävande men de har totalt skippat det av gammal vana eftersom de flesta spelen oftast är gk beroende (kör i 4k)

Redaktör
Skrivet av Sapiens:

Inte ofta man blir imponerad av grafiken i spel längre, men jädrar vad snyggt det är. Interiören, nattflygningar över städer, väder-, moln- och sol-effekter, +allt tillsammans med spelets skala. Det är på en helt annan nivå än något annat tidigare. Värst blir väl då när grafiken inte "fungerar", visar massa opolerade objekt och konstiga fula byggnader. Men i det här fallet kan man ha lite överseende med tanke på skalan, tillsammans avståndet man normalt befinner sig på.

Blir att uppgradera burken med höstens nya grafikkort innan ett köp. Då kanske de även hunnit polera och fixa till de värsta buggarna också. Blir möjligtvis en joystick och VR-set när de lägger till stöd för det. Känns som ett perfekt spel för VR.

Synd dock att de inte verkar ha några mindre jetplan. Känns som det vore roligast att glida runt med ett mindre civiljet eller militärplan. Kanske kommer senare?

Jo, det finns tre mindre civ-jets (i dyr-versionen). Håller med, de är kul.


signatur
Medlem
Skrivet av absimilard:

Hur fungerade det på den "sämre" datorn? var man tvungen att göra tetris av det eller hur var det?

Har en 6700k och ett GTX1070. Det är fullt spelbart på medium i 1440p men stora städer som New York då blir det bildspelskänsla.

Redaktör
Skrivet av absimilard:

Hur fungerade det på den "sämre" datorn? var man tvungen att göra tetris av det eller hur var det?

Dryga 30 till 50-55 fps i miljöer som inte är så krävande, på en höft. I t ex New York är det svårare, lägre fps men framförallt hack och avbrott.

Testa via Game Pass om du är osäker, kostar bara några tior för en månad.


signatur
Skriv svar