Började som en kärleksaffär men slutade som en orgie!

Medlem
Började som en kärleksaffär men slutade som en orgie!

Som vanligt är det inte trådskrivaren som har skrivit brevet...skämt o sido.

För ca 7-8 månader sedan gjorde jag slag i saken, jag byggde en bartop. Jag hade funderat länge 1-2år men kom alltid saker i mellan så blev aldrig av förens då.

Besällde delar,dekaler mm. Sagt och gjort sakerna kom hem, slängde mej i bilen och drog upp till Beijer köpte mdf,plexi,gångjärn mm.

Började bygga och tja min fru undrade 2 veckor senare typ var fan jag tagit vägen haha. Sjuka är jag blev helt uppslukad av byggandet, alltså helt knas.

När jag var yngre jobbade man, lirade lite på kvällarna mm. Livet rullade på liksom men jag hade ingen hobby eller något annat i den bemärkelse förutom barnens aktiviteter o vanliga familje livet osv.

Sagt och gjort bartopen blev klar, fullmatad med ca 15.000 spel. Mame,nes,snes,amiga,cd32,c64,atari,sega,dreamcast,n64 ja det mesta i system. Jäkligt nöjd med enheten i sig.

Tanken var liksom bygga en bartop då jag velat ha en rätt länge, Nu väckte detta något i mej och ett litet tag senare har jag 1 bartop och 4 full scale arcade maskiner.

Varje maskin jag byggt, ser jag nya ideer, bättre ljud, större skärm,mer emulation annat tema,större bas,ny design, fräckare mynt inkast, streama hit och dit.

Nu är bygge nr 6 på gång, någonstans inser jag att man kan inte ha 10 arcade spel hemma haha. Samtidigt som snickare jag har en hel servicebil full med verktyg har min personliga verktygs arsenal exploderat. Kompressor,spikpistol,hyvlar,sågar,fräsar,bänkar,giringssågar,borrar,sticksågar,tigersåg,you name it i got it(now).

Så min nyvunna hobby kostar en del, skulle ju bara bygga en bartop liksom....Fullscales jag bygger är lite all in. 8tb hd+ssd disk, 27+skärm, amd ryzen, 1650+ gfx mm i runda slängar ligger en maskin på 7-12.000kr så är ingen Pi direkt.

Orkar inte med något firma relaterat samtidigt som jag sitter redan på massor av ideer för nr 7 medans jag bygger nr 6 behöver jag sälja av någon maskin men lite rädd att få någon skattesmäll eller att det ses som hobbyverksamhet för tjäna pengar fast jag igentligen vill ha plats för nytt bygge och kan inte skänka bort dom bara dekaler är ca 2300kr.

Nu vet jag inte om nån mer än jag hittat er hobby i livet, Men känner lite jag måste he en lösning på problemet innan jag fortskrider med fler byggen.

Ideer på lösning? (Ja sluta bygg) fattar men är sjukt roligt.

Medlem

Bilder då?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Bilder då?

Sitter med mobilen, fattar inte hur man lägger upp, kan länka mm men hjälper ju inte då dom inte finns på nätet.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Sitter med mobilen, fattar inte hur man lägger upp, kan länka mm men hjälper ju inte då dom inte finns på nätet.

1. Googla ”upload image”
2. Ta exempelvis: https://sv.imgbb.com/
3. Ladda upp bild
4. Be om att få html-länken
5. klipp bara ut:
http://webbsida.se/bild.jpg
Din länk måste sluta med ”.jpg”

6. Klistra in länken här med (img)(/img)


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Om du gillar hålla på med sådana här custom byggen å så, varför inte försöka ge sig på att tjäna pengar på det? Finns säker folk som är intresserade av att köp arkardmaskiner för en vettig peng.

Medlem

Above all else: lyssna på din fru.

Ingen hobby är värd att trassla till sitt äktenskap. Spelar ingen roll hur roligt det känns för stunden. Så antingen får du börja sälja till det pris marknaden är villig att betala, eller så får du börja återanvända hårdvara från tidigare projekt.

Alternativet är, om du har plats på tomten, att bygga en atefallare som allt kan flyttas till. Men det låter snarare som att du skulle behöva 100m2 istället för 25m2...

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Above all else: lyssna på din fru.

Ibland måste man lyssna på sig själv också


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ibland måste man lyssna på sig själv också

Hehe den var bra, Men kanske inte så praktisk i längden, är borta en del med traktamente så bör väl inte pusha ödet. Men visst är svårt så sett då hon kynde inte bry sig mindre om arkardspel visst hon säger den eller den är jättefin men förmodligen för vara snäll hehe.

Själva byggandet är den roliga delen hur långt kan man ta det Bose trådlösa högtalare 12" frontbas, inbyggd trådlös mobilladdare, röststyrning, smälla i projektor,inbyggd kyl mm min hjärna har 1000 saker typ haha teoretiskt behöver jag inte tjäna pengar på det men man vill ju täcka kostnaderna nu bryr väl sig inte skatteverket om det antar jag inte så insatt var gränsen på hobby går men antar det är när dom tycker dom kan tjäna pengar.

Medlem
Medlem

Satt och övervägde att kanske fixa något sånt här själv i framtiden, men min svaghet är lightgunspel. Hur funkar det med sådana hemmabyggen? Finns tekniken lätt?


signatur

Videomupp

Medlem

Min första jag byggde som startade upp mitt intresse se om jag kan fixa nån bild på mina andra.

Kan tro man är slowminded hehe, sorry lyckas bara länka. Försökte få till synlig bild.

Medlem

Riktigt snygga!

UN Squadron är ett riktigt härligt lir!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av WildThing:

Satt och övervägde att kanske fixa något sånt här själv i framtiden, men min svaghet är lightgunspel. Hur funkar det med sådana hemmabyggen? Finns tekniken lätt?

Bara kör tycker jag ju, lightguns är inga problem alls. Där emot ligger en vetig på ca 80$ med hölster. Lightgun är ju tillbehör så är inget du typ (måste lägga direkt)

Men absolut, take your time planera bygget. Den jag postade kostade ca 3500kr bara bygga. Dom jag bygger nu dyrare men du kör i stort allt i emuleringsväg wii, ps3 är på stark frammarch med. Mitt första blev lite av testbygge med. Har en Pi3b+ 24" skärm.

OM du kan pröva gå på 27-32" en philips 32" hittar du ny för under 2k.

Men som sagt bara kör och go slowly, jag har ändå snickar vanan inne med fan vad MDF det gick åt på första. Lycka till.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Nästan perfekt.
Det som saknades var att högerklicka på bilderna och kopiera bildwebbadressen, så du får en .jpg i slutet på länken.

https://i.ibb.co/TwCG2fc/20200814-163832.jpg

https://i.ibb.co/MfB4X9g/20200814-163811.jpg

https://i.ibb.co/MkQhFdL/20200814-163759.jpg

Riktigt snygga!

UN Squadron är ett riktigt härligt lir!

Citera mitt inlägg och sno länkarna till bilderna,
klistra in dem i ditt första inlägg.

Så tar jag bort det här inlägget sen.

Hehe tack!

Medlem

Provar en bild till då se om det funkar. Är från mitt nuvarande bygge som börjar ta form...

Shit funka ju, Tusen tack Hanzo!!

Medlem

@Atorak:

Inga problem!

Va snyggt du får till det med dekaler o så.
Printar du dem själv eller finns de att beställa nånstans?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

@Atorak:

Inga problem!

Va snyggt du får till det med dekaler o så.
Printar du dem själv eller finns de att beställa nånstans?

Köper dom från UK efter måtten jag bygger. Laminerad vinyl.

https://rockstarprint.co.uk/full-set-bartop-new.html

Eventuellt kommer jag sluta köpa där dock, deras saker är fina men fick kontakt med lokalt tryckeri här.

Medlem

Slänger upp en liten update.

Börjar installera Marquee och amplifier ska komma i position. Fått fram alla delar till detta bygget nu UTAN min chromade T-list som rolig nog åker på ett xxxxxx tåg från Kina.

Kände lite då KOM IGEN ÄR 2020, Ur miljö synpunkt kanske det är perfekt men vet inte är inte speciellt insatt men kanske kommer bli 2021 innan det kommer fram. Annars finns allt dekaler mm. Skärmen en 32" 4k kom i måndags var först inne på 27" men ändrade mig.

Till helgen ska det på en hel del plexi, Vet inte hur vanligt det är vid byggen men snyggar till det svarta tex då med plexi över blir det högblank svart vilket är snyggare. På kickplaten kommer en 90x70 stor skiva sitta dels för öka lystern men även för skydda dekalen på kickplate. Bara plexiglas är rätt dyrt, detta bygget hamnar det i runda slänger på 1400kr 3mm.

Nästa bygge kommer det vridas om en del, Kickplate art kommer sitta 45cm in med spegelglas på sidorna där led listen kommer dras i nederkant för lysa upp mot dekalen. med 5mm plexi för stänga ute att man råkar sparka in en fot i sin iver. Min förhoppning här är att få till lite 3d känsla får se hur det blir med det.

Kom även på en liknande ovan fast med roterande platta och mounta en figur på runt 40-45cm hög kanske en samlar figur med Link,Zelda sen finns ju ton med andra resident evil, god of war mm. Men får se hur det blir med den saken kostar en del som det är redan utan att en staty för 4000 ska inkluderas. Första ska denna ihop iaf sen får man väl se, i morgon ska elen dras och kopplas samt om tiden vill sig väl ska monitor passas in.

Medlem

Kort update!

Vinyl på kickplate *Check*
Plexi över kickplate *Check*
Satt fast amplifiern *Check*
Montera fast monitor *check*
Plexi över monitor *check*
Knappar coin/player *Check*
Dragit elen *Check*
Monterat on/off *Check*
Plexi över frontpanel *check*

Morgon dagen förhoppningsvis in med Datordelarna och speakers

Medlem

Snyggt!
Du kan inte köra på enskild firma och sälja av några då? Bokföring och sånt att tänka på iofs.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Enskild_n%C3%A4ringsverksamhe...

Medlem

Håller med, riktigt snyggt!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Lördag....

Enskild firma kan man ju iof köra men mycket krångel tror jag, nuvarande jobb tar mycket tid resor hit & dit för att ens tänka tanken på dom banorna hade jag behövt ett jobb på hemma plan med övergångs period. ( typ tjänstledigt par månader och känna sig för ) Vi får se vad som händer hittat (faktiskt en barndomsvän jag tappat kontakten med som har snickeri där jag kan köra hela kittet med CNC skärning. Fast samtidigt så mäta, såga,fräsa mm är lite av tjusningen och det som är kul. Kanske om man går till fabriks cabinets försvinner ju lite av skapandet och design blir kanske slentrian...Vi får se vad som händer tack.. Tack Hanzo!

Massa smått idag...

Ram runt amplifier *check*
Konfigurerar frontend *check*
Dragit ny ledlist under *check*
Montering hårdvara *check*
Montering usb, Lagt till 2 portar på dold plats OM man får för sig och köra något med USB typ ps3 controller osv *Check*
Montering Wii montion sensor *Check*
Montering 2x140mm Fractial silent fläktar bak *Check* (Kvar och dra led i dom för effect)
Konfigurering av diverse appar, twitch mm.

Börjat spåna på alternativ för Alexa , hey google fick en relativt fräck ide men behöver göra lite mer research.

Medlem

Hur mycket ska du ha för en maskin?


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Skulle faktiskt vara kul att införskaffa något som detta. Suger att man är en fattig student igen. :<

Maskinerna ser jäkligt bra ut.

Medlem

Jäklar vad coola dem är! Bra jobbat! Jag håller med Hymer, du funderar inte på att sälja av något? Jag har precis skaffat hus och skulle behöva lite addition till man-cave:n

Medlem

Ååååh UN Squadron. Det har jag varvat \o/


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:

Ååååh UN Squadron. Det har jag varvat \o/

Hur menar du at du varvat det? Finns ingen 2nd loop i UN Squadron...

Frilansare

Kul bygge att följa! Imponerande.

Medlem
Skrivet av ChalleT:

Snyggt!
Du kan inte köra på enskild firma och sälja av några då? Bokföring och sånt att tänka på iofs.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Enskild_n%C3%A4ringsverksamhe...

Jag har en enskild firma och bokföringen är enkel så länge man lägger lite tid på det, det är väldigt förenklat så länge man inte har en omsättning på över 3mkr, och om man skaffar en bokföringstjänst (jag kör själv med Fortnox) så går mycket per automatik.

Råder även TS att kolla in att starta enskild firma, finns nog en marknad för dessa fantastiska byggen! www.verksamt.se har all information som man kan tänkas behöva med

Medlem
Skrivet av Gill:

Hur menar du at du varvat det? Finns ingen 2nd loop i UN Squadron...

Äh, ok. "Klarat".


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

12
Skriv svar