Recension – Microsoft Flight Simulator

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja och nej. Du kan krascha, men det enda som händer är att skärmen blir svart.

Metaforsmässigt sett så är det väl så korrekt det kan bli då. Det är ju inte så att kaparen kan läsa rubrikerna runt eländet hen ev. ställt till med dagen efter, eller kolla klippen på youtube.

Redaktör
Skrivet av MyInsanity:

Ge minus för att det inte har VR när dem sa att de inte skulle implementera det i release, "pinsamt"

Det är något jag saknar, då bör det väl nämnas? Jag skriver ju dessutom om det i texten, det är inte ett minus utan motivering.


signatur
Medlem

Håller med, wow är ordet som beskriver detta spel. Jag kör på game pass och glad att jag kunnat uppleva detta.
Sett många key-places från mitt liv, lägenheten på teneriffa var riktigt skarp(bra satellitbilder?)
Detta kommer vara spelet jag startar för att koppla av från pluggstresset 😁


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Garibald:

Kommer du inte vidare i Tutorial #1 efter steg ett så testa att trycka ALT och pil höger eller vänster. Tydligen ska det vara en instruktion om att panorera vyn som saknas. Hände mig med och ovanstående funkade och jag kom vidare.

Är i övrigt grymt imponerad och flyter förvånansvärt bra på min skorv med i7 2700K och ett 1050ti grafikkort.

Najs, tack, det hjälpte! Kollade en youtube video samtidigt och sågt hur det borde se ut. Efter den första biten var allt som det skulle!

Medlem

Hoppas dem lägger till lite missions så man kan köra cargo från plats A till B för att endast flyga runt och explore`a världen räcker inte för mig men ser riktigt vackert ut överlag

Medlem

Älskar spelet. Flög nyss från Cypern till Beirut. Skitkul och mysigt att flyga på natten

Medlem

Efter att ha spelat i ett antal timmar, cache'at så mycket i högsta detaljnivå att min HD gråter så konstaterar jag att...

Google Earth inte får tillräckligt med respekt.

Missförstå mig rätt, Flight sim är i första hand en flygsimulator, inte en terräng, eller statsvy-simulator, men... man får banne mig hålla sig rätt långt upp i luften för att "känna igen" något i större delen av världen. Tydligen är alla vägar i Sverige bruna lervägar med stora hus mitt i vägarna som bilarna kör igenom. Stora rondeller, motorvägar, Turning Torso, Kärnan, Läppstiftet... ingenting går att hitta eller känna igen när man strömmar spelet (i 250 mbit) och det är knappt igenkännbart om man först hämtat hem allt i högsta kvalité (med mycket fantasi och jädrans massa uppmärksamhet för att leta efter något typ.. mönster.. man känner igen samtidigt som man tjuvkikar på kartan). Inga landmärken osv att navigera efter. Hela Sverige ser ut som en enda stor medeltida by, typ, när man kommer nära marken.

Prova att köra 3D i Google Earth... I webbläsaren på din potatisdator... (Laddar du ner den finns det väl fortfarande en "flygsimulator" i den där du faktiskt kan identifiera allt?) Och det är gratis!

Som sagt, missförstå mig rätt. Gillar "spelet", köpte det maxade paketet, men just den biten fattar jag inte att folk är imponerade av. Duktigt över-hype'at. Buggarna som gör det nästan omöjligt att ta sig igenom tutorial kan man väl typ svälja hårt och ignorera, men när inte ens London ser ut som London utan att man köper ytterligare paket begriper jag inte att det är den biten folk är så himla imponerade av. Kommer att vara väldigt många som blir väldigt besvikna när de flyger över områden de känner till. Bortsett från det, så får man säga som Fylking: Äntligen.

Inaktiv
Skrivet av ulrik.borg:

Efter att ha spelat i ett antal timmar, cache'at så mycket i högsta detaljnivå att min HD gråter så konstaterar jag att...

Google Earth inte får tillräckligt med respekt.

Missförstå mig rätt, Flight sim är i första hand en flygsimulator, inte en terräng, eller statsvy-simulator, men... man får banne mig hålla sig rätt långt upp i luften för att "känna igen" något i större delen av världen. Tydligen är alla vägar i Sverige bruna lervägar med stora hus mitt i vägarna som bilarna kör igenom. Stora rondeller, motorvägar, Turning Torso, Kärnan, Läppstiftet... ingenting går att hitta eller känna igen när man strömmar spelet (i 250 mbit) och det är knappt igenkännbart om man först hämtat hem allt i högsta kvalité (med mycket fantasi och jädrans massa uppmärksamhet för att leta efter något typ.. mönster.. man känner igen samtidigt som man tjuvkikar på kartan). Inga landmärken osv att navigera efter. Hela Sverige ser ut som en enda stor medeltida by, typ, när man kommer nära marken.

Prova att köra 3D i Google Earth... I webbläsaren på din potatisdator... (Laddar du ner den finns det väl fortfarande en "flygsimulator" i den där du faktiskt kan identifiera allt?) Och det är gratis!

Som sagt, missförstå mig rätt. Gillar "spelet", köpte det maxade paketet, men just den biten fattar jag inte att folk är imponerade av. Duktigt över-hype'at. Buggarna som gör det nästan omöjligt att ta sig igenom tutorial kan man väl typ svälja hårt och ignorera, men när inte ens London ser ut som London utan att man köper ytterligare paket begriper jag inte att det är den biten folk är så himla imponerade av. Kommer att vara väldigt många som blir väldigt besvikna när de flyger över områden de känner till. Bortsett från det, så får man säga som Fylking: Äntligen.

Var tvungen att testa flygsimulatorn i Google Earth, Fan vad häftigt ändå! Flög runt i Stockholm, otroligt detaljerat.

Medlem
Medlem

Det här va kul i ca 15min sen blev det ungefär lika skoj som att se färg torka. Tur man fick testa gratis via gamepass.

Medlem

Vackert och så, men 730 kr för att enbart flyga ett flygplan? Och då får man inte ens allt. 1200 spänn måste man punga ut med om man vill ha allt ("premium deluxe"-utgåvan). Är det bara jag som tycker att det är på tok för dyrt?

Medlem
Skrivet av starboy83:

Vackert och så, men 730 kr för att enbart flyga ett flygplan? Och då får man inte ens allt. 1200 spänn måste man punga ut med om man vill ha allt ("premium deluxe"-utgåvan). Är det bara jag som tycker att det är på tok för dyrt?

Du får väl jämföra med X-Plane 11 och vad det skulle kosta att köpa allt som MFS 2020 innehåller inkl. scenery över hela världen.

Medlem
Skrivet av starboy83:

Vackert och så, men 730 kr för att enbart flyga ett flygplan? Och då får man inte ens allt. 1200 spänn måste man punga ut med om man vill ha allt ("premium deluxe"-utgåvan). Är det bara jag som tycker att det är på tok för dyrt?

Tvärtom, i simulator sammanhang är det billigt skulle jag vilja påstå. Att få så många flygplatser som skapats för hand och nivån av detaljer på flygplanen i grundversionen av spelet hör inte till vanligheterna.

Man ser en liten kulturkrock mellan entusiaster och casual players. Tycker man att det är bättre och flyga i Google Earth så för all del, men MSFM är en simulator. Varför det skulle vara prioriterat hur byggnader ser ut på nära håll har jag svårt att förstå. Aerodynamiken är ju otroligt mycket viktigare och den känns spot on.

Medlem

Väldigt mycket buggar! Saker kan gå väldigt mycket fel i detta spel med Autopilot och att i New York på en av flygplatserna kör det bilar på landningsbanan. haha!!

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Efter att ha spelat i ett antal timmar, cache'at så mycket i högsta detaljnivå att min HD gråter så konstaterar jag att...

Google Earth inte får tillräckligt med respekt.

Missförstå mig rätt, Flight sim är i första hand en flygsimulator, inte en terräng, eller statsvy-simulator, men... man får banne mig hålla sig rätt långt upp i luften för att "känna igen" något i större delen av världen. Tydligen är alla vägar i Sverige bruna lervägar med stora hus mitt i vägarna som bilarna kör igenom. Stora rondeller, motorvägar, Turning Torso, Kärnan, Läppstiftet... ingenting går att hitta eller känna igen när man strömmar spelet (i 250 mbit) och det är knappt igenkännbart om man först hämtat hem allt i högsta kvalité (med mycket fantasi och jädrans massa uppmärksamhet för att leta efter något typ.. mönster.. man känner igen samtidigt som man tjuvkikar på kartan). Inga landmärken osv att navigera efter. Hela Sverige ser ut som en enda stor medeltida by, typ, när man kommer nära marken.

Prova att köra 3D i Google Earth... I webbläsaren på din potatisdator... (Laddar du ner den finns det väl fortfarande en "flygsimulator" i den där du faktiskt kan identifiera allt?) Och det är gratis!

Som sagt, missförstå mig rätt. Gillar "spelet", köpte det maxade paketet, men just den biten fattar jag inte att folk är imponerade av. Duktigt över-hype'at. Buggarna som gör det nästan omöjligt att ta sig igenom tutorial kan man väl typ svälja hårt och ignorera, men när inte ens London ser ut som London utan att man köper ytterligare paket begriper jag inte att det är den biten folk är så himla imponerade av. Kommer att vara väldigt många som blir väldigt besvikna när de flyger över områden de känner till. Bortsett från det, så får man säga som Fylking: Äntligen.

Ja alltså Flight Simulator här är ett Azure/Bing Maps techdemo förklätt som ett spel. Men jag tycker det är spännande att man nu på allvar kan "förbättra" spel med molnet. Kanske inte alla spel, men vissa.

Medlem

Skall avvakta med att spela tills de fått ordning på de största felen, men ser verkligen fram emot det! 😀


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Haha - jo, jag tar en paus från jet-planen nu tills de åtgärdat buggarna.. Var halvvägs in i senaste rutten från London till Nice i A320 när i princip 80% av alla inputs plötsligen slutade fungera, kunde inte zooma eller klicka på några knappar i cockpit... Förstör jävligt stor del av upplevelsen.. Men Propellerplanen fungerar mycket bättre, betydligt färre buggar! Förmodligen för att dessa har existerat längre för alpha-testare.

TBM 930 är ändå ett relativt snabbt plan man kan flyga långa sträckor med. på 2 timmar kommer man cirka 140 mil.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

+ för att de inte slösat utvecklingstid på VR.

Medlem

Att flyga från Narvik ut på Lofoten i solnedgång och uppsprickande molntäcke är värt 5/5 bara det. Resten av världen är en ren bonus.

Medlem

Ja, det ser väldigt snyggt ut. Men.. är det kul? Man vänjer sig rätt fort vid snygg grafik och jag kan bara föreställa mig hur tråkigt det är i längden

Det ser i alla fall inte roligt ut. Men det är ju iofs en simulator, inte ett spel.

Medlem
Skrivet av snabbfakta:

Ja, det ser väldigt snyggt ut. Men.. är det kul? Man vänjer sig rätt fort vid snygg grafik och jag kan bara föreställa mig hur tråkigt det är i längden

Det ser i alla fall inte roligt ut. Men det är ju iofs en simulator, inte ett spel.

Är man en simpel gamer och tillhör ADHD-generationen ska man nog hålla sig borta från detta

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Är man en simpel gamer och tillhör ADHD-generationen ska man nog hålla sig borta från detta

Hehe jag har inte ADHD, jag tänker bara på underhållningsvärdet när man flyger över atlanten i 8 timmar. Oavsett hur snyggt det är - är det verkligen roligt?

Medlem
Skrivet av snabbfakta:

Hehe jag har inte ADHD, jag tänker bara på underhållningsvärdet när man flyger över atlanten i 8 timmar. Oavsett hur snyggt det är - är det verkligen roligt?

Just 8-timmarsflighter undviker nog de flesta såvida man inte låter autopiloten flyga medan man sover eller jobbar. Merparten av spelarna, inklusive jag själv, flyger mindre propellerflygplan och finner tillfredsställelse i att kunna navigera sig rätt och genomföra en perfekt landning. Men det är som sagt inte för alla.

Fragtjuv

Flög Arlanda - Newark en gång i FSX och satt och tjötade med andra under tiden. Det var underhållande. :).


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Redaktör
Skrivet av joelthor100:

Flög Arlanda - Newark en gång i FSX och satt och tjötade med andra under tiden. Det var underhållande. :).

Det är starkt! Jag har kört New York-London i FSX, fast med tidskiomprimering så det tog nog bara en timme ungefär. Inte alls samma sak som din bedrift.


signatur
Medlem
Skrivet av MyInsanity:

Ge minus för att det inte har VR när dem sa att de inte skulle implementera det i release, "pinsamt"

"de"


signatur

K9
:.:

C64
Medlem
Medlem

Någon som vet om det finns något sätt att zooma ut kartan /GPS:en när man flyger? Den är på tok för inzoomad.

Medlem
Skrivet av Johda:

Någon som vet om det finns något sätt att zooma ut kartan /GPS:en när man flyger? Den är på tok för inzoomad.

Skruva på reglaget Range så zoomar du ut/in.

Medlem
Skrivet av jonas.m:

Skruva på reglaget Range så zoomar du ut/in.

Hmm, okej. Var sitter det. I planet på instrumenten? Jag är nybörjare på flight simulator så ber om ursäkt för dessa frågor på förhand.

Skriv svar