Crysis Remastered får släppdatum och blir Epic-exklusivt på PC

Medlem

@Saurfange: Ja USA spionerar på Sverige, vi spionerar på dem alla spionerar på alla. Den stora skillnaden mellan USA och Kina däremot är att USA inte döda oskyldiga civila bara för att de inte gillar va de säger, eller hotar dig för att du skriver att Trump är en idiot. Men Kinas nya säkerhetslag i Hong Kong kan Kinesiska myndigheter straffa dig för att du skriver skit om Xi Jing eller om Kina i allmänhet.

Många youtubers som pratar om Kina får direkta hot ifrån Kina, det hotar deras familjer. Om du är en kinesisk medborgare som flyttat till ett annat land, som till ex Sverige och du här i Sverige skriver något negativt om Kina så kommer de att hota den personer och deras familj kanske till och med gripa familjen eller tortera dem.

Du måste förstå att Kina är inte ett land som andra länder, det är inte en demokrati som skyddar och hjälper sina medborgare, de utnyttjar och dödar sina medborgare som säger emot dem. Det tar utländska medborgare i Kina till gisslan, för att de inte gillar vad deras regering gör. Det dömer utländska medborgare till döden för att deras regering har gjort något som de inte gillar , som till ex gripandet av en av Huawei's högsta chefer som blev gripen i Kanada. På grund av detta har Kina nu dömt två kanadensiska medborgare till döden, och har hotat Kanada åtskilliga gånger. Det har även krävt att Kanada byter ut chefen på Huawei emot dessa två Kanadensiska medborgare.

Kina fängslar politisk oliktänkande, och folk som utför Falungong, dessa människor användare sedan Kina som organ farmer och tar deras organ och säljer dem på svarta marknaden till folk som behöver ett nytt hjärta, lever med mera.

Det är ganska stora skillnader på vanligt spioneri och det Kina gör.

Så det går inte att jämföra USA med en av världens grymmaste om inte grymmaste diktatur.

Skrivet av Morhaxvith:

Här är några spelföretag "TenCent" har fingrarna i (utklippt från Wikipedia)

Full ownership of Riot Games - Valorant och League of Legends
Full ownership of Norwegian publisher Funcom - Mutant Year Zero: RtE och Conan Exiles
80% ownership in Grinding Gear Games - Path of Exile
Approximately 84% ownership in Supercell - Clash of Clans och Clash Royale
40% ownership Epic Games - Fortnite
13.54% ownership Kakao - Black Desert Online
9% ownership Frontier Developments - Elite: Dangerous och Planet Zoo
5% ownership Activision Blizzard, the parent company of Activision, Blizzard and King (så WoW, Cod och candy crush)
5% ownership Paradox Interactive - Stellaris och Europa Universalis
5% ownership Ubisoft - Assassin's Creed och Far Cry
1.5% ownership Bluehole - PlayerUnknown's Battlegrounds
Capital Investment in Japanese developer PlatinumGames

Så de har fingrarna i många syltburkar
Har man något spel från dessa företag så har man nog redan sålt sin själ till "kinesiska staten"

Ajajaj, här har du råkat blanda enskilda bolag och börsnoterade bolag.
Den blir en stor skillnad eftersom börsnoterade bolag inte kan neka att andra företag köper stora mängder aktier i företaget.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag vägrar helt enkelt betala ett öre till Epic, då jag anser att deras agerande är vidrigt monopolistiskt och konsumentfientligt. Konkurrens är bra, man Epic är inte intresserade av Konkurrens, bara dominans.

Medlem

@Alexraptor: Ja det bevisade ju med hur det gjorde på App Store och Play Store, när det bara sänkte priset med 20% och inte 30% vilket de borde göra om det var så himla sugen på att ge konsumenten det bästa.

Varför ta 10% extra till sig själv annars?

Epic måste bort från PC markanden om vi inte vill att det skall bli en mer eller mindre stängd plattform som TV spel.

Medlem
Skrivet av PontusT:

Tack för bra sammanfattning
Så folk är alltså sura att de inte får välja vilken launcher som skall användas.
Men kan spelupplevelsen påverkas pga detta?
Rätta mig om jag har fel, men tar inte Steam ut en mycket större andel om ett spel säljs hos dem än att det säljs hos Epic?
Har för mig detta, och att skilljer ganska så mycket också. Så ur rent affärsperspektiv kan jag isåfall förstå varför man hellre skulle använda sig av Epic och till och med bli exklusivt hos dem.

För att göra ett enkelt svar. Ja det påverkar spelupplevelsen, men olika mycket beroende på vilka spel du spelar och vilka funktioner du använder.

Epic vill gärna få dig att tro att det skiljer sig mycket men i praktiken får man fråga sig om det faktiskt gör det. Tycker speciellt man kan ifrågasätta hur mycket dom extra procenten spelar roll nu när EA kommit tillbaka till steam igen. EA har haft sin egen affär Origin i 9 år, och tycker ändå det är värt att komma tillbaka till steam som Epic menar tar orimligt höga avgifter. Teoretiskt sett måste det ju betyda att en stor del konsumenter väljer att inte köpa spel i andra butiker utan finns det inte på steam så räknas det inte för dom.

Epic tar 12% av intäkterna, men lägger istället alla transaktionavgifter på kunden, som är olika stor beroende på vilken bank eller vilken del av välden du bor i. Jag kommer inte ihåg vart jag läste artikeln men det kunde vara så mycket som 3% av köpet i avgifter. Detta gör att åtminstone när Epic store öppnade så var dom dyrare än steam på mer eller mindre alla spel.

Steam har en variabel kostnad
30% på upp till 10 miljoner $, 25% på 10-50 miljoner $ och 20% på allt över 50 miljoner $. Steam tar inte ut några extra avgifter till sina kunder för transaktioner utan allt är inbakat i deras procent.
Utöver det så kan du generera steamkeys helt gratis som du kan sälja vart du vill. Om du säljer dom på din egen hemsida så får du alla pengar för dom sålda spelen själv. Men det är också detta som gör att konkurrerande butiker kunde sälja steamspel som exempelvis Humble store.

Att Epic garanterar ett visst antal sålda spel till utvecklare och betalar dom i förskott för det är givetvis det som lockar dom till plattformen. Det är väldigt bra för mindre utvecklare men jag tycker inte Epic valt att satsa på dom mindre utvecklarna. Dom har gått på säkra kort. I början så var det uppenbart att dom köpte exklusivitet för dom mest förhandsbokade spelen på steam. Hitman visar bara att dom fortsätter på samma taktik som tidigare.

Medlem
Skrivet av PontusT:

Har aldrig förstått varför folk blir så jävla sura om det är på Epic eller Steam? Det är ju fortfarande på pc!!
Tycker det e sjukt löjligt att bli så jävla arg för en sån sak.
Om en affär du inte gillar har en vara du vill ha, och en affär du gillar inte har den varan, men de kommer få in den om ett år, väntar man verkligen ett år då? Du märker ingen skillnad på den överhuvudtaget.
Förväntar mig en eller två hatiska svar nu..
Men snälla, någon, förklara vad som är så fruktansvärt med detta. Gärna med vänlig ton.

Det är ju inte bara Steam/Epic. vet inte hur många launchers jag har installerad nu för man blir påtvingad. Jag skiter i om det är Steam eller Epic, vill bara ha allt samlat på ett ställe. Mennu är det Blizzard.net, RSI Launcher, Steam, Epic, EA, Ubisoft osv. Så irriterande. Sen är ju Epics launcher/store en katastrof, klart dom kan ta mindre när den inte erbjuder närheten av funktioner. Sen ska tilläggas att Epic inte tar mindre av tillverkarna för dom är snälla. Precis som med Elgiganten och Mediamarkt gör dom detta med låga priser för att kunna ta marknad. Planen är självklart att sedan kunna ta igen det dom "förlorat".

Medlem

Visst skuggor och texturer är bra. Men när jag tittade på trailern var ändå nått off... tog en stund innan jag fattade vad det var. I Remastred versionen så rör sig inte träd eller buskarna på sig. Tycke väl att det kändes en aning segt när jag tittade på trailen.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Inaktiv

Hehe kan ändå uppskatta på något plan att folk blir lika tokiga då som nu när Epic nämns i en artikel, särskilt när det handlar om exklusivitet. Folk verkar inte bry sig så mycket om ett spel skulle bli Steamexklusivt men det är väl för att man har alla sina spel där

Medlem

Skönt att epic betalar. Då kan jag pirata en kopia av spelet utan att få dåligt samvete.

Medlem

Hata eller älska Epic spelar ingen roll, att företag vill tjäna pengar är A och O. Exclusivitet i detta fall är garanterade pengar vilket är vad alla företag i världen strävar efter, spelar ingen roll om det är kalsongfabriken i Lurvistan eller en spelutvecklare i Sverige. Om man tänker lite naivt att skapare av spel vill att så många som möjligt skall kunna ha tillgång och uppleva vad dom har skapat så ja, då skulle exclusivitet vara en hemsk och avskyvärd tanke. I världen vi lever i är det pengar som styr om vi överlever eller inte och kan försörja vår familj, då är i detta fall exclusivitet=garanterade $$$$$$ , inte något annat dolt motiv som att "vi måste få jätten Steam på fall". Money talks and bullshit walks.

Skrivet av anon_119148:

Hehe kan ändå uppskatta på något plan att folk blir lika tokiga då som nu när Epic nämns i en artikel, särskilt när det handlar om exklusivitet. Folk verkar inte bry sig så mycket om ett spel skulle bli Steamexklusivt men det är väl för att man har alla sina spel där

Kan ju vara för att folk vet att Valve aldrig kräver exklusivitet av utvecklare.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@PontusT: Tänkte bara säga att EPIC Store använder mindre RAM än Steam. Det var allt.

Medlem

@Map-pen: Mindre funkioner = mindre ram användning

Medlem
Skrivet av PontusT:

Har aldrig förstått varför folk blir så jävla sura om det är på Epic eller Steam? Det är ju fortfarande på pc!!
Tycker det e sjukt löjligt att bli så jävla arg för en sån sak.
Om en affär du inte gillar har en vara du vill ha, och en affär du gillar inte har den varan, men de kommer få in den om ett år, väntar man verkligen ett år då? Du märker ingen skillnad på den överhuvudtaget.
Förväntar mig en eller två hatiska svar nu..
Men snälla, någon, förklara vad som är så fruktansvärt med detta. Gärna med vänlig ton.

För det första så är det Epic som företag och deras affärsmetoder som jag avskyr. Att hålla på och köpa till sig exklusiva rättigheter på spel är inget som hör hemma på PC. För det andra så är Tim Sweeney en av spelbranschens största hycklare. Han talar så varmt och val och öppenhet, men när det kommer till kritan så ska alla välja stängda Epic Launcher för att få tillgång till spel. För det tredje så är deras launcher fortfarande väldigt medioker, i klass med Origin. Visst, den blir bättre och bättre, men den är fortfarande långt ifrån Steam. Punkt 3 kommer nog vara en oväsentlig punkt inom 1-2 år, men Sweeney och hans företag lär inte förändras, utan kommer köra vidare på "vi är speciella och förtjänar särbehandling, men tänker inte ändra på oss själva för att föregå med gott exempel".

Medlem

@Map-pen: Vem bryr sig om ram-minne i dag?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Epic exclusive? Dra åt helvete Greedtec.

Inte ett dugg förvånad tyvärr. Crytek har väl varit på gränsen till konkurs i snart ett decennium? På senaste tiden har de ju gjort allt för att få in lite extra pengar i kassan.
Nu får de en garanterad summa pengar och behöver inte bry sig om spelet säljer som skit eller inte.

Medlem
Skrivet av loerk:

Inte ett dugg förvånad tyvärr. Crytek har väl varit på gränsen till konkurs i snart ett decennium? På senaste tiden har de ju gjort allt för att få in lite extra pengar i kassan.
Nu får de en garanterad summa pengar och behöver inte bry sig om spelet säljer som skit eller inte.

Hade de sålt bättre produkter hade de inte behövt oroa sig. Nu överlever dem på konstgjord andning.


signatur

I drank what?

12
Skriv svar