Apple: "Epic Games bad om särbehandling i App Store"

Skrivet av Alienshade:

Jag tycker att det är jätte bra att dom säger till. Sverige borde också sätta ner foten mot företag som blir särbehandlade. Så att dom också är med i samma samhälle och inte bara existerar för att skapa nya jobb snabbt.

Samtidigt som Sverige särbehandlar företag i förhoppningen att de ska skapa nya jobb (eller behålla jobb).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Nja, det där är en sämre jämförelse faktiskt. Sen så tillåter Google att företag skapar egna app stores så jag förstår inte varför Apple inte gör det, oj vänta de är giriga som in i helvete!

Tycker jag verkligen inte.
Google har inte ett stängt system där de säljer all hårdvara och utvecklar allt, på android kan varje enskild tillverkare göra sin egen android om de vill. Lycka till släppa en egen iOS-variant på din egen hårdvara.

iOS är inte ens nära ett monopol med tanke på hur litet det är, finns som sagt alternativ om det inte passar. 30% tycker jag inte låter särskilt mycket med betalningslösningar, plattformsstöd, support och tillgång till x antal användare etc. Släpper du något gratis så har du fortfarande tillgång till marknaden men ska du tjäna pengar så kostar det.

Att sälja skins till ungar för de kostnader de gör tycker jag är betydligt värre än att ett företag tar betalt för sina lösningar och tjänster när andra företag vill använda dem för att själva tjäna pengar. Apples business är att tjäna pengar, är ingen välgörenhetsorganisation.

Medlem

/meme let them fight

Medlem
Skrivet av unoR:

Nu är det ju ingen av oss som vet exakt vad som hänt eller sagt. Så det blir ju bara spekulationer.

Bättre låta Epic och Apple ta itu med detta.

Det stämmer inte. Mailkonversationerna mellan Tim Sweeney och Apple finns att läsa på The Verge. Underhållande:)

https://www.theverge.com/2020/8/21/21396313/apple-fortnite-la...

Medlem
Skrivet av Winzi:

Fast Apples telefoner med iOS är ingen skillnad från ett Playstation eller en Xbox och det är samma regler där. Vill du släppa något på den marknaden så får du helt enkelt rätta dig efter dem regler som finns för den plattformen av den tillverkaren eller så utvecklar du något eget.

Eller du kanske tycker att vi skall stämma varenda utvecklare av en plattform som använder ett eget system som inte tillåter att andra utvecklare smackar upp sina egna butiker där utan att ha någon form av avgift?

Ja, jag skulle inte ha något emot ifall företag inte fick låsa mjukvaran tillsammans med hårdvaran, det skulle vara väldigt bra både för konsumenter, utvecklare av mjukvara och miljön.

Bara för att det ser ut som det gör nu så behöver man inte tycka att det är bra, eller att det inte finns några bättre system än det nuvarande.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Folk väljer Apple av integritet- och säkerhetsskäl, som att inte vilja bli spårade av diverse appar. Om kines-Epic fick härja fritt på iOS skulle det signifikant degradera upplevelsen och meningen med att välja Appleprodukter. Om dom vill solka ner Android är det fritt fram, så kan man välja en Androidtelefon istället om man tycker det är bra

OT. Jag skulle bli förvånad om västvärlden med usa inräknat inte spårar användare via Apple och många andra digitala aktörer. Facebook skandalen som avslöjades borde få alla att fundera. Smått dåraktigt att tro Apple eller annan aktör är heligare än någon annan i detta avseende.


signatur

Devil Reef - Isometric Roguelike / Dungeon Crawler. Release 2024

Medlem
Skrivet av Winzi:

Fast Apples telefoner med iOS är ingen skillnad från ett Playstation eller en Xbox och det är samma regler där. Vill du släppa något på den marknaden så får du helt enkelt rätta dig efter dem regler som finns för den plattformen av den tillverkaren eller så utvecklar du något eget.

Eller du kanske tycker att vi skall stämma varenda utvecklare av en plattform som använder ett eget system som inte tillåter att andra utvecklare smackar upp sina egna butiker där utan att ha någon form av avgift?

Fast på konsoler kan jag ju köpa spelen i butik om jag skulle vilja. Eller köpa en key och aktivera på konsolen. Men på IOS är jag alltid låst till app-store. Sen tror jag inte Microsoft och Sony tar 30% av alla mikrotransaktioner som görs på deras konsoler i tex FIFA eller Fortnite

Medlem

@Gill: Sedan är ju ett problem att släpper du en gratis app i appstore på iOS så tvingar apple dig att lägga till in-app purchase så att dom skall kunna ta 30% av köp. Läst om flera utvecklare på reddit som fått sina appar och spel borttagna tills dess att dom lagt till det.

Medlem
Skrivet av sitman:

Jag tror inte du förstår effekterna av situationen när du kallar det för en icke-nyhet. Skall bli intressant att se vad som händer här.

Jag tror inte du förstår att jag förstår. Menade mest att det känns aningen sensationalistiskt att säga "Epic bad om undantag för sina produkter först, vilka hycklare - de vill inte alls göra marknadsplatsen Appstore bättre för alla!". Därav icke-nyhet, vem hade inte valt att bara tala för ens egna produkter först för att sedan eskalera om detta klagomål inte uppmärksammats?

Inaktiv
Skrivet av Pappa Zappa:

Det stämmer inte. Mailkonversationerna mellan Tim Sweeney och Apple finns att läsa på The Verge. Underhållande:)

https://www.theverge.com/2020/8/21/21396313/apple-fortnite-la...

Minst sagt underhållande läsning Tack för länken

Skrivet av humziz:

@Gill: Sedan är ju ett problem att släpper du en gratis app i appstore på iOS så tvingar apple dig att lägga till in-app purchase så att dom skall kunna ta 30% av köp. Läst om flera utvecklare på reddit som fått sina appar och spel borttagna tills dess att dom lagt till det.

Det är väl egentligen inget problem? Apple ser väl sin telefon som en sluten enhet och om du vill utveckla appar till Apples konsumenter så blir det på Apples villkor.

Det är helt en fråga kring vilken nivå marknaden ligger på. Apple håller nivån högt, d.v.s att marknaden finns på en högre nivå där konsumenterna köper mobiltelefonen och det är där konkurrensen finns. Epic strävar efter att skifta nivå och hävda att mobiltelefon, operativsystem och appmiljö är tre olika system som borde vara öppna för konkurrens.

En utveckling alla mobiltillverkare lär motsätta sig.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Thane:

Fast på konsoler kan jag ju köpa spelen i butik om jag skulle vilja. Eller köpa en key och aktivera på konsolen. Men på IOS är jag alltid låst till app-store. Sen tror jag inte Microsoft och Sony tar 30% av alla mikrotransaktioner som görs på deras konsoler i tex FIFA eller Fortnite

Visst kan du köpa spelen på andra ställen, men alla spel som är till konsolen får konsoltillverkaren pengar för. Precis på samma sätt som Steam eller Epic får pengar (bortsett från gråzoner nycklar) om du köper ett spel t.ex via Humble Store vars nyckel går till deras butik.
Apple skulle kunna göra samma sak, dvs sälja fysiska kopior (vilket dock troligen inte skulle vara någon bra ide överlag) eller på nätet men koppla en nyckel till butiken och det skulle inte förändra något.

Så vitt jag vet så får även MS och Sony del av mtx via sina system dock vet jag inte exakt vilken summa. Men det är 30% för spel.

Medlem
Skrivet av humziz:

@Gill: Sedan är ju ett problem att släpper du en gratis app i appstore på iOS så tvingar apple dig att lägga till in-app purchase så att dom skall kunna ta 30% av köp. Läst om flera utvecklare på reddit som fått sina appar och spel borttagna tills dess att dom lagt till det.

Då är det inte gratis. Tar du betalt så ska du väl ändå betala för tjänsterna Apple erbjuder på något sätt.
De har aldrig tvingat på mig att sälja grejer i mina appar i varje fall. Finns inget i avtalet som säger jag måste sälja och tror inte någon annan har ett annat avtal...

Medlem
Skrivet av Draconis:

Kan ju inte bara vara jag som tycker detta är ironiskt med tanke på Epic's beteende om exklusiviteter :D. Oh boy.

"It's OK when we do it™"


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Draconis:

Kan ju inte bara vara jag som tycker detta är ironiskt med tanke på Epic's beteende om exklusiviteter :D. Oh boy.

Suck. Exklusiviteter, ja; exklusiviteter som man inte behöver annan hårdvara för, som man inte behöver betala extra för, som ger extra pengar till utvecklaren, och som allt som oftast bara gäller i ett år. Vilka arsel.

Jag är inte för Epic, jag tycker att de har mycket att svara för (Fortnite är ju en produkt i sig som är rätt skum), men att folk håller på att älta "exklusiviteter" istället för att prata om de faktiska problem som finns är förbryllande. Vi är i en industri där man inte kan spela alla de bästa (eller i alla fall de med högst betyg) spelen om man inte har alla konsoller. I den kontexten är Epics hanterande knappt nämnvärt, om inte till och med positivt.

Det finns många anledningar till att inte vilja handla på Epic. Då kan man som sagt vänta ett år, sedan är det fritt att spela på Steam. Tänk om konsollspelen fungerade så! Då kanske man skulle få spela God of War, Zelda, Mario eller Bloodborne någon gång.

Medlem
Skrivet av Staenhus:

Suck. Exklusiviteter, ja; exklusiviteter som man inte behöver annan hårdvara för, som man inte behöver betala extra för, som ger extra pengar till utvecklaren, och som allt som oftast bara gäller i ett år. Vilka arsel.

Jag är inte för Epic, jag tycker att de har mycket att svara för (Fortnite är ju en produkt i sig som är rätt skum), men att folk håller på att älta "exklusiviteter" istället för att prata om de faktiska problem som finns är förbryllande. Vi är i en industri där man inte kan spela alla de bästa (eller i alla fall de med högst betyg) spelen om man inte har alla konsoller. I den kontexten är Epics hanterande knappt nämnvärt, om inte till och med positivt.

Det finns många anledningar till att inte vilja handla på Epic. Då kan man som sagt vänta ett år, sedan är det fritt att spela på Steam. Tänk om konsollspelen fungerade så! Då kanske man skulle få spela God of War, Zelda, Mario eller Bloodborne någon gång.

Det finns inget positivt med att de tar bort valmöjligheter för konsumenter. Oavsett om det bara är en "launcher" eller inte.

Medlem
Skrivet av Draconis:

Det finns inget positivt med att de tar bort valmöjligheter för konsumenter. Oavsett om det bara är en "launcher" eller inte.

Fråga utvecklare som gått till Epic, speciellt indie. De får mer pengar vilket i vissa fall säkrar deras vinst och gör att studion blir garanterad att kunna göra sitt nästa spel. Dessutom är ju Epic Store kända för att de bara tar 12% istället för 30% av inkomster. Detta är positivt, både för utvecklare och konsumenter, i och med att fler spel kan göras av nämnda utvecklare. Att säga att det inte finns något positivt är väldigt kortsynt, enligt mig.

Sedan är det ju aningen överdrivet att definiera det som "ta bort valmöjligheter". Åter igen, ett år, sedan är spelen "fria". Ingen betal-barriär. Och Steam har ju länge haft närapå monopol på PC-marknaden, var är valfriheten där? Hur många spel måste man inte ha Steam för att kunna skaffa? Var är valfriheten i konsollexklusiva spel, som är betydligt värre än Epic för konsumenter?

Om industrin hade varit helt neutral i övrigt, då skulle jag också vara kritisk till Epics agerande. Men den är inte neutral. Den har Steam. Den har konsoller. Den har en orättvis standard där utvecklare bara får 70% av inkomsterna. I jämförelse är Epic på vissa håll bättre än resten av spelmarknaden. Det säger mer om resten av spelmarknaden än Epic - åter igen, jag har ingen förkärlek till Epic som företag - men det är i alla fall något.

Medlem

@Staenhus:
Att alienera, ljuga för och svika sin fanbase är i det långa loppet mer skadligt och kommer kosta utvecklarna mer än de tjänar på att ta Epics mutor för att vara exklusiva där.

Medlem
Skrivet av Draconis:

@Staenhus:
Att alienera, ljuga för och svika sin fanbase är i det långa loppet mer skadligt och kommer kosta utvecklarna mer än de tjänar på att ta Epics mutor för att vara exklusiva där.

Ha, okej, visst. Åter igen, finns ju extremt mycket värre grejer i spelindustrin, inklusive microtransactions, crunch, sexuella trakasserier, dåliga löner, stora layoffs... Vi pratar om några spel som ändrar affären de släpper spelet i. Och igen, inte för alltid, bara ett år. Vilken tragedi! Vilket svek! Kom igen. Om spelarna verkligen brydde sig om svek och lögner så skulle inte en enda AAA-publisher gå med vinst.

Medlem
Skrivet av Staenhus:

Ha, okej, visst. Åter igen, finns ju extremt mycket värre grejer i spelindustrin, inklusive microtransactions, crunch, sexuella trakasserier, dåliga löner, stora layoffs... Vi pratar om några spel som ändrar affären de släpper spelet i. Och igen, inte för alltid, bara ett år. Vilken tragedi! Vilket svek! Kom igen. Om spelarna verkligen brydde sig om svek och lögner så skulle inte en enda AAA-publisher gå med vinst.

Absolut finns det värre saker dock är dina exempel ingenting som påverkar kunden personligen som när spel från exempelvis Steam helt plötsligt försvinner och man blir tvingad att vänta ytterligare ett år om man vill ha sin samling på samma ställe. Självklart bryr sig spelarna om det annars hade det inte varit så många som var emot EGS till att börja med.

Medlem
Skrivet av humziz:

@Gill: Sedan är ju ett problem att släpper du en gratis app i appstore på iOS så tvingar apple dig att lägga till in-app purchase så att dom skall kunna ta 30% av köp. Läst om flera utvecklare på reddit som fått sina appar och spel borttagna tills dess att dom lagt till det.

Jag försöker inte vara oförskämd när jag säger det här, men trovärdigheten i att någon har "läst om någon på reddit som sagt" utan att presentera länkar till något mer konkret är ungefär lika låg som när Trump säger saker som "they say that [insert random lies here]...".

En snabb sökning på vår vänlige kvartersbrowser hittar istället b la. det här:
https://www.theverge.com/2020/8/22/21397424/apple-wordpress-a...
och...
https://www.hugheshubbard.com/news/apple-backs-down-on-contro...
där man bl. a kan läsa att: "if developers wanted to use content purchased outside of the app, they also had to offer the content for in-app purchase and it had to be offered at the same price or less than it was offered elsewhere"

Som jag förstår det så handlar det om exakt samma sak som Epic försökte göra (fast antagligen lite mer avsiktligt från Epic) när de försökte kringgå Apple regler genom att erbjuda köp till en app utanför app store.

Så att Apple "tvingar" stackars apputvecklare att lägga till ett iap-avtal till sina "gratis"-appar/spel ser jag som rent struntprat tills jag ser något mer substantiellt bevis för motsatsen.

Medlem
Skrivet av Draconis:

Absolut finns det värre saker dock är dina exempel ingenting som påverkar kunden personligen som när spel från exempelvis Steam helt plötsligt försvinner och man blir tvingad att vänta ytterligare ett år om man vill ha sin samling på samma ställe. Självklart bryr sig spelarna om det annars hade det inte varit så många som var emot EGS till att börja med.

Fast det är ju inte sant. Det påverkar konsumenter då produkterna blir sämre eller färre som resultat. Se Ubisoft, vars ledarskap direkt ledde till spel som alla ser likadana ut. Det var del i rapporteringen runt deras dåliga företagskultur. Det påverkar hela industrin och i slutändan spelarna själva. Mikrotransaktioner och diverse olika versioner där man får betala för saker man inte gjorde förr är helt normaliserade nu. Att sparka anställda för att sedan anställa nya för att hålla lönerna nere likaså, vilket påverkar kvalité då de nyanställda måste lära sig.

Visst, jag kan gå med på att det blir mer konkret när ett spel "försvinner" från Steam (skulle fortfarande säga att de snarare senareläggs) men det är ju inte som att de försvinner ur folks bibliotek. Som sagt, i jämförelse med konsollerna är det ju inte i närheten av lika illa. Om man ska klaga på exklusiviteter, varför klagar man då på det exempel som påverkar kunderna minst?

Vad jag menade med att "bry sig" var kanske framförallt finansiellt. De bryr sig inte tillräckligt för att inte köpa spelen. Och om det faktiskt skulle påverka utvecklarna så skulle det ju bara vara sorgligt, och säga mer om spelarna än om utvecklarna. Alla de saker som jag nämnt är mer värda att bli arg över än "exklusiva" spel på Epic Store.

12
Skriv svar