Microsoft stöttar Epic i käbblet mot Apple

Robot
Microsoft stöttar Epic i käbblet mot Apple

Intygar via domstolsdokument att en Unreal Engine-blockad skulle skada branschen.

#epic-vs-apple, #microsoft


Medlem

En sak är säker, nu fick juristerna lite att göra.
Tycker det är fint av alla inblandade att skapa jobb för så många. Tänker på assistenter, gem och stapels-tillverkare, papperstillverkare, hämtkaffeaffärerna osv. 🧐


signatur

Niet.

Medlem

Jag har svårt att välja sida. Jag tror alla dessa företag tänker på att dra in så mycket pengar till sina egna aktieägare som det bara går.
Men jag stör mig ofta på Apple som stoppar saker för mig eftersom jag är en trogen Apple-kund. Att inte kunna använda XCloud till mina Apple-produkter kommer snart göra att jag byter datorer, ipads o iphones i hela familjen.
Dessutom tvingas man ha Apple-hårdvara för att kunna titta på deras TV-tjänst vilket är helt galet!


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Undrar hur mycket detta "bråk" kommer kosta totalt, inga små företag direkt


signatur

The King is Back

Medlem

Hohohoo! Allt som påverkar Apple negativt är bra

Medlem
Skrivet av Lord Pingu:

Hohohoo! Allt som påverkar Apple negativt är bra

Varför tycker du det?

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Varför tycker du det?

Inte den du citerade men jag personligen retar mig mycket mer på Apple än på övriga teknikjättar för att de är så självgoda.

Även många Apple-användare man stöter på i vardagen är självgoda. Typ "Ta bara ner denna i App store ... Vadå? Har du ingen iPhone? *Ser helt oförstående ut* vad menar du?".

Eller kallar surfplattor för "paddor" och tror att alla är ipads.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag har svårt att välja sida. Jag tror alla dessa företag tänker på att dra in så mycket pengar till sina egna aktieägare som det bara går.
Men jag stör mig ofta på Apple som stoppar saker för mig eftersom jag är en trogen Apple-kund. Att inte kunna använda XCloud till mina Apple-produkter kommer snart göra att jag byter datorer, ipads o iphones i hela familjen.
Dessutom tvingas man ha Apple-hårdvara för att kunna titta på deras TV-tjänst vilket är helt galet!

Allt Apple gör handlar om kontroll och inlåsning, så du borde inte vara så förvånad. Jag var tvungen att jobba med Appleprodukter i mitt förra jobb, inlåsningen drev mig till vansinne... Samt att få mailsynken med Outlook att fungera bra.


signatur

I drank what?

Medlem

jag funderar på att stämma Coop och ICA. Jag vill att mitt hembakade bröd ska stå i deras hyllor så folk kan köpa det. Men jag vill inte betala Coop och ICA för det. Det låter väl logiskt?

Medlem

Hade en 3gs en kort tid när den kom till Sverige. Bra många år sedan nu. Bytte sedan till Google och skulle aldrig kunna tänka mig Apple igen. Mer Trångsynta än Apple får man leta efter, dom förstör med för utvecklingen är för den framåt nu för tiden. Kass hårdvara med tredubbla priset, snacka om att lura konsumenterna som oftast inte förstår bättre då de är okunniga oftast.

Medlem

iOs ligger på ungefär 20-22% av hela telefonmarknaden i andelar. Jag tänker mig att EGS ligger på runtikring den andelen på PC spelsidan oxå, utom någon som helst undersökning av saken skall tilläggas. Bör då inte Tim Sweeny också låta andra utgivare sälja sina spel via EGS utan att betala en krona till Tim?

eld
Medlem
Skrivet av ichirin:

iOs ligger på ungefär 20-22% av hela telefonmarknaden i andelar. Jag tänker mig att EGS ligger på runtikring den andelen på PC spelsidan oxå, utom någon som helst undersökning av saken skall tilläggas. Bör då inte Tim Sweeny också låta andra utgivare sälja sina spel via EGS utan att betala en krona till Tim?

Epic gör väl redan exakt de sakerna som de tycker att apple borde göra? Vore ju konstigt om de bad om saker från apple som de själv inte kunde efterleva.

dvs. mer rimlig revenue share (12%) och friheten för utvecklare att sälja saker via spelen utan att epic eller apple ska ta en del av den kakan.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag har svårt att välja sida. Jag tror alla dessa företag tänker på att dra in så mycket pengar till sina egna aktieägare som det bara går.
Men jag stör mig ofta på Apple som stoppar saker för mig eftersom jag är en trogen Apple-kund. Att inte kunna använda XCloud till mina Apple-produkter kommer snart göra att jag byter datorer, ipads o iphones i hela familjen.
Dessutom tvingas man ha Apple-hårdvara för att kunna titta på deras TV-tjänst vilket är helt galet!

Är inget större fan av Apple, men i detta fall så tycker jag ändå att de står på den rätta sidan av lagen. Epic bröt medvetet avtalet med Apple, och Apple svarar på det sätt som man förväntar sig att ett företag ska svara när avtal bryts. Avtalet må vara ett förlegat avtal som skapar orättvisa och förluster för utvecklare, men det är ändå ett avtal som utvecklarna skrivit under och gått med på att följa.

Inaktiv
Skrivet av sebrock:

jag funderar på att stämma Coop och ICA. Jag vill att mitt hembakade bröd ska stå i deras hyllor så folk kan köpa det. Men jag vill inte betala Coop och ICA för det. Det låter väl logiskt?

Det är ju roligt att du försöker. Tror du Ica tar 30 % i vinst på varje vara som säljs?

Vi kan ta mjölk som exempel. Det här kan vara äldre siffror men Ica köper mjölk från Arla för ca 7,39 kr. Den säljs sedan för 9.60 kr. + moms och allt vad det heter.
Så Ica tjänar lite grann på varje såld liter, såklart, då man tillhandahåller varan för kunden.

Det är ingen som påstår att man ska få sälja saker gratis hos Apple, men 30 % är sinnessjukt.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Inte den du citerade men jag personligen retar mig mycket mer på Apple än på övriga teknikjättar för att de är så självgoda.

Även många Apple-användare man stöter på i vardagen är självgoda. Typ "Ta bara ner denna i App store ... Vadå? Har du ingen iPhone? *Ser helt oförstående ut* vad menar du?".

Eller kallar surfplattor för "paddor" och tror att alla är ipads.

Jag håller med om att apple folk kan vara självgoda, jag är en själv 😆
Men jag har aldrig hört nån reagera som du påstår om någon inte har iphone, hör däremot väldigt ofta folk spy ur sig något negativt när de ser någon som har en iphone.

Att ett varumärke blir synonymt med en produktkategori är inget konstigt när ett varumärke blir först, störst eller på annat sätt utmärker sig. att många säger ”paddor” istället för surfplattor beror ju på att iPad var först med att göra dem en vardagsprodukt. Hade det funnits samma smeknamn för iphone hade det förmodligen använts om varenda smartphone idag.

För övrigt är det väl ingen som förvånas att Microsoft ställer sig på avigsidan med Apple 🤣


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Det är ju roligt att du försöker. Tror du Ica tar 30 % i vinst på varje vara som säljs?

Vi kan ta mjölk som exempel. Det här kan vara äldre siffror men Ica köper mjölk från Arla för ca 7,39 kr. Den säljs sedan för 9.60 kr. + moms och allt vad det heter.
Så Ica tjänar lite grann på varje såld liter, såklart, då man tillhandahåller varan för kunden.

Det är ingen som påstår att man ska få sälja saker gratis hos Apple, men 30 % är sinnessjukt.

Hur stor procent tar Arla från bonden 🤔


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Så.. TimCent har en lång lista med "ska-ha" och torkade sig vid vattenklosetten med "ge" listan. Känns det här affärsidkandet igen?

eld
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Är inget större fan av Apple, men i detta fall så tycker jag ändå att de står på den rätta sidan av lagen. Epic bröt medvetet avtalet med Apple, och Apple svarar på det sätt som man förväntar sig att ett företag ska svara när avtal bryts. Avtalet må vara ett förlegat avtal som skapar orättvisa och förluster för utvecklare, men det är ändå ett avtal som utvecklarna skrivit under och gått med på att följa.

Beror ju på, konkurenslagar finns ju också av denna anledning.

När alla kommit överrens om att ha 30% och nästan ingen kan konkurera in sig med en lägre avgift för att marknaden redan är dominerad så blir det ju lite konstigt.

Att släppa appar utanför app store gör det svårt, så det finns inget annat alternativ än att skriva på avtalet.

Medlem
Skrivet av robbis:

Hade en 3gs en kort tid när den kom till Sverige. Bra många år sedan nu. Bytte sedan till Google och skulle aldrig kunna tänka mig Apple igen. Mer Trångsynta än Apple får man leta efter, dom förstör med för utvecklingen är för den framåt nu för tiden. Kass hårdvara med tredubbla priset, snacka om att lura konsumenterna som oftast inte förstår bättre då de är okunniga oftast.

Kass hårdvara? Deras processorer ligger typ 3 år före allt som finns till Android. Iphone SE (2020) med Apple A13 kostar ca 5000kr och är ändå signifikant snabbare än allt som finns till Android, oavsett prissegment. Första meningen avslöjar att du inte vet vad du snackar om.

Inaktiv
Skrivet av Soulless:

Hur stor procent tar Arla från bonden 🤔

Troligen för mycket. Men bönderna har ju lite att slåss med. Större makter måste ta den fajten, precis som Epic som har galet med pengar har råd att ta den här striden.

Personligen skulle jag gärna betala dubbelt så mycket för mjölk om det gått till bönderna, orimligt billigt i dagsläget.

Medlem
Skrivet av sebrock:

jag funderar på att stämma Coop och ICA. Jag vill att mitt hembakade bröd ska stå i deras hyllor så folk kan köpa det. Men jag vill inte betala Coop och ICA för det. Det låter väl logiskt?

Om du inte är nöjd med Coop eller ICA, kan du välja och starta en egen butik. Folk kommer kunna gå in i din butik och betala dig direkt där. Detta kan inte Epic göra på Apples plattformar. Många kunder är låsta till Apples produkter och kan därför inte handla direkt av dig. Konkurrensen är satt ur spel.

Inaktiv
Skrivet av Gesturr:

Kass hårdvara? Deras processorer ligger typ 3 år före allt som finns till Android. Iphone SE (2020) med Apple A13 kostar ca 5000kr och är ändå signifikant snabbare än allt som finns till Android, oavsett prissegment. Första meningen avslöjar att du inte vet vad du snackar om.

3 år är ju lite överdrivet, men visst, lite snabbare må det vara. Men för mig spelar det ingen roll då allt på en iPhone ändå är låst, uppstyrt och tråkigt. Jag vill kunna anpassa mina prylar på ett smidigt sätt, därför kör jag Andoid.

Sen vet jag inte vad folk faktiskt gör på sin telefon som kräver att den är så snabb. Har en Samsung Galaxy S9+ och den har då alltid gjort allt jag vill göra snabbt som attan. Vad den senaste Samsung eller Apple klarar av som inte min kan vet jag inte, men det är då inget jag har något behov av.

Medlem
Skrivet av eld:

Beror ju på, konkurenslagar finns ju också av denna anledning.

När alla kommit överrens om att ha 30% och nästan ingen kan konkurera in sig med en lägre avgift för att marknaden redan är dominerad så blir det ju lite konstigt.

Att släppa appar utanför app store gör det svårt, så det finns inget annat alternativ än att skriva på avtalet.

Eftersom Apple har en klar minoritet av marknaden (tror det ligger runt 25%) så tror jag inte att några konkurrenslagar kommer vara till Epics fördel. Sen är det ju hårdvaran man köper av Apple och inte mjukvaran, så jag tror Apple har lite mer utrymme att göra som de själva vill med tjänster som inte erbjuds till andra plattformar än deras egna. Men det ska bli intressant att se vad som händer. Jag ser gärna att IOS öppnas upp lite. Då skulle det kännas mer lockande att skaffa en Iphone.

Har fortfarande inte helt förstått varför 30% avgift skulle vara "sinnesjukt". Många känslor men inte särskilt mycket argument.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Skrivet av Soulless:

Hur stor procent tar Arla från bonden 🤔

Arla betalar just nu 343,3 öre/kg för vanlig mjölk och 416 öre/kg för ekologisk mjölk.
Att räkna ut hur många procent de tar från bönderna genom nuvarande upplägg blir minst sagt skitsvårt då Arla senare säljer mjölk till en rad olika priser beroende på vem mjölken säljs till.

Kanske ska branschen svänga så utvecklarna säljer sina spel till app stores och spelplattformar?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Det är ju roligt att du försöker. Tror du Ica tar 30 % i vinst på varje vara som säljs?

Vi kan ta mjölk som exempel. Det här kan vara äldre siffror men Ica köper mjölk från Arla för ca 7,39 kr. Den säljs sedan för 9.60 kr. + moms och allt vad det heter.
Så Ica tjänar lite grann på varje såld liter, såklart, då man tillhandahåller varan för kunden.

Det är ingen som påstår att man ska få sälja saker gratis hos Apple, men 30 % är sinnessjukt.

Vet inte om jag missförstod ditt exempel här men jag fick intrycket av att du ville visa att Ica inte tar 30% vinst på varor dom säljer. Men ditt mjölkexempel visar att Ica säljer mjölk för 1.299 gånger över det priset dom köper in det för vilket är väl 30% vinst?

Inaktiv
Skrivet av MammaMuu:

Vet inte om jag missförstod ditt exempel här men jag fick intrycket av att du ville visa att Ica inte tar 30% vinst på varor dom säljer. Men ditt mjölkexempel visar att Ica säljer mjölk för 1.299 gånger över det priset dom köper in det för vilket är väl 30% vinst?

I exemplet , efter moms, så tjänar Ica 1.18 kr per liter mjölk. Vilket väl blir strax över 10 % i vinst, 12 kanske. Eller så tänker jag helt fel, vem vet

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Har fortfarande inte helt förstått varför 30% avgift skulle vara "sinnesjukt". Många känslor men inte särskilt mycket argument.

Epic förklarar själva vad som skulle vara en mer rimlig avgift:

"While running Fortnite we learned a lot about the cost of running a digital store on PC. The math is quite simple: we pay around 2.5 to 3.5 percent for payment processing for major payment methods, less than 1.5 percent for CDN costs (assuming all games are updated as often as Fortnite), and between 1 and 2 percent for variable operating and customer support costs. Fixed costs of developing and supporting the platform become negligible at a large scale. In our analysis, stores charging 30 percent are marking up their costs by 300 to 400 percent. But with developers receiving 88 percent of revenue and Epic receiving 12 percent, this store will still be a profitable business for us."

Så med 12% skulle Apple ändå gå med bra vinst. Med konkurrens fås en rimlig avgift per automatik.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

I exemplet , efter moms, så tjänar Ica 1.18 kr per liter mjölk. Vilket väl blir strax över 10 % i vinst, 12 kanske. Eller så tänker jag helt fel, vem vet

Ah, du skrev +moms så jag tänkte den summan kom på efter. Ja om moms är inbakat blir det ju mindre vinst för Ica.

Skrivet av anon_328494:

I exemplet , efter moms, så tjänar Ica 1.18 kr per liter mjölk. Vilket väl blir strax över 10 % i vinst, 12 kanske. Eller så tänker jag helt fel, vem vet

Jag tror du krånglar till det med moms här.
ICA betalar inte moms, den läggs på kunden. Så ICA har fortfarande sin vinst genom skillnaderna mellan inköpspris och försäljningspris (exkl. moms).


signatur

Viam inveniam aut faciam

123
Skriv svar