Vilka spel har bäst ljud?

Medlem
Vilka spel har bäst ljud?

Många av oss fokuserar på grafik och animationer, men för mig står spelljudet för en stor del av inlevelsen. Jag införskaffade mig nyligen ett par trevliga hörlurar och en schysst dac + amp, och nu letar jag efter spelen som har det där lilla extra när det kommer till ljudeffekter.

Spelen jag lirat som har riktigt grymt ljud innefattar:
Battlefield
Hellblade: Senua's sacrifice
Dirt: Rally 2.0

Vilka andra spel har ni spelat som bjuder på en trevlig ljudupplevelse?

Medlem

Red Dead Redemption 2 har i mitt tycke en fantastisk ljuddesign. Allt från fågelsång och porlande bäckar till full galopp och en salva från hagelbössan. Kan inte rekommendera det tillräckligt.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Frilansare

Bakgrundsljuden i Witcher 3 är riktigt genomarbetade. Städerna låter som bebodda städer, vildmarken är levande, med vind som rasslar till bladeverken och gräset, grenar som knäcks, fågelsång och så vidare.

Medlem

Tycker Battlefield alltid gett ett första ''wow''intryck till ljuddesignen.
Men man blir så fort bortskämd och tar det till vana.

När det kommer till musik så är det helt annat.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Inaktiv

Squad har väldigt bra ljud.
Nu har jag aldrig befunnit mig i en krigszon men efter att ha spelat Squad låter de flesta shooters med realistiska vapen väldigt speliga.

Eldstrid:

Artilleri:

Medlem

Gears of war 4 och 5, Dead Space 1 och 2, de två senaste Doom, Red dead redemption 2, de två senaste Wolfenstein, Dark Souls 3, Sekiro, Darkwood, Soma, Bioshock och Witcher 3 är de jag kommer på nu på en gång som jag verkligen gillat ljudet i.

Medlem

De klassiska Thief-spelen kanske har bäst ljud i förhållande till gameplay. Spel man verkligen bör spela med hörlurar.

Medlem

FromSoftware(Dark Souls, Sekiro) är inte enbart grymma på att göra musik till sina spel, även deras ljuddesign är helt fenomenal.

Dom har lyckats få till väldigt tillfredsställande ljud, speciellt när det kommer till attacker & pareringar.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Inaktiv
Medlem

Grejen med ljud är ju att du oftast inte alls tänker på det men kan ändå vara en ytterst bidragande orsak till att spelet upplevs som bra.

Senast jag blev riktigt imponerad av ljuddesignen var SOMA. Eftersom hela spelet utspelas under vattnet så var det mycket fuktiga ljudeffekter.

Medlem

Dirt rally 2.0
Battlefield 1
Hunt showdown
Hellblade senua


signatur

"High life on low budget"

Medlem

The Division 2

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Red Dead Redemption 2 har i mitt tycke en fantastisk ljuddesign. Allt från fågelsång och porlande bäckar till full galopp och en salva från hagelbössan. Kan inte rekommendera det tillräckligt.

Just det! Spelar igenom det en andra gång nu och kom ändå inte på det som exempel, hjärnan är rolig ibland. Jag håller helt med, det spelet har fantastisk stämning tack vare bakgrundsljuden.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Bakgrundsljuden i Witcher 3 är riktigt genomarbetade. Städerna låter som bebodda städer, vildmarken är levande, med vind som rasslar till bladeverken och gräset, grenar som knäcks, fågelsång och så vidare.
https://youtu.be/VuYsiQyahB4

https://youtu.be/xIPjtyPGgh4

Håller med om att det finns mycket trevliga bakgrundsljud i Witcher 3, men jag har alltid tyckt att de varit lite obalanserade i volym. Vissa ljud låter orimligt högt, men det kanske också beror på att man är en witcher med förstärkta sinnen!

Frilansare

@svensson1:
Jo, håller nog med dig där, men överlag så sätter de stämningen bra tycker jag.

Medlem
Skrivet av Henkeror:

Grejen med ljud är ju att du oftast inte alls tänker på det men kan ändå vara en ytterst bidragande orsak till att spelet upplevs som bra.

Senast jag blev riktigt imponerad av ljuddesignen var SOMA. Eftersom hela spelet utspelas under vattnet så var det mycket fuktiga ljudeffekter.

https://www.youtube.com/watch?v=EJ_Yv6bKdj8

Har haft det spelet liggandes i backloggen länge, får nog lira igenom det nu!

Medlem
Skrivet av Fezk:

FromSoftware(Dark Souls, Sekiro) är inte enbart grymma på att göra musik till sina spel, även deras ljuddesign är helt fenomenal.

Dom har lyckats få till väldigt tillfredsställande ljud, speciellt när det kommer till attacker & pareringar.

Håller helt med, och tycker nog att Bloodborne gör det allra bäst. Alla attacker låter så perfekt slafsiga.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Squad har väldigt bra ljud.
Nu har jag aldrig befunnit mig i en krigszon men efter att ha spelat Squad låter de flesta shooters med realistiska vapen väldigt speliga.

Eldstrid:
https://www.youtube.com/watch?v=oca2iYYCwno

Artilleri:
https://www.youtube.com/watch?v=IP3bEF0qjDU&t=154s

Det lät riktigt bra, påminner mer om hur det vanligtvis låter på film. Mycket bättre än många andra shooters, till exempel cod.

1
Skriv svar