Sony patenterar system för att identifiera användare via kontrollen

Robot
Sony patenterar system för att identifiera användare via kontrollen

Sensorer ska automatiskt logga in dig, oavsett vems konsol det är.

#Sony


Medlem

Denna funktion hade jag nog inaktiverat direkt. Jag anser mig inte vara överdrivet foliehattig men jag ser inte nu i alla fall att det skulle vara värt att Sony sparar extra anvåndardata om mig för denna funktion.

Inaktiv

Fingeravtrycksregister hos Sony , läskigt

Medlem

Haha, nej tack!

Medlem
Medlem
Skrivet av anon_328494:

Fingeravtrycksregister hos Sony , läskigt

Apple har redan halva befolkningens fingeravtryck, inget läskigare med Sony.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Apple har redan halva befolkningens fingeravtryck, inget läskigare med Sony.

Och Google har fångat upp den andra halvan

Inaktiv
Skrivet av Rydell1986:

Apple har redan halva befolkningens fingeravtryck, inget läskigare med Sony.

Det är sant

Medlem

Tror jag inväntar PS5 Pro kontrollen Dualasssense, där vibratorn känner av vems anus som är inpluggad...

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Apple har redan halva befolkningens fingeravtryck, inget läskigare med Sony.

Ja det är precis lika illa, men det är väl illa nog

Ofta brukar man väl (i alla fall jag) acceptera att ens data sparas för att man får tillgång till någon quality of life feature. Men denna feature kan man nog vara utan.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Det är sant

Nej det är det inte.
Fingeravtrycksiformationen lämnar inte telefonen.

I sonys fall hade den däremot behövt lagras centralt.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Apple har redan halva befolkningens fingeravtryck, inget läskigare med Sony.

Förutom att dom inte alls har tillgång till fingeravtrycken, dom lagras enbart lokalt på en krypterad del av hårdvaran.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Apple har redan halva befolkningens fingeravtryck, inget läskigare med Sony.

Det gör väl inte saken okej?

Aja, företagen behöver sånn här attityd för att vi ska vänja oss med förlora alltmer av våra privatliv.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det gör väl inte saken okej?

Aja, företagen behöver sånn här attityd för att vi ska vänja oss sakta men säkerligen med förlora alltmer av våra privatliv.

Ja Jag har lite svårt att bry mig om hur min data sparas på någon server någonstans i världen.

Vill Sony analysera mina fingeravtryck så låt dem. I ain't got nothing to hide.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Ja Jag har lite svårt att bry mig om hur min data sparas på någon server någonstans i världen.

Vill Sony analysera mina fingeravtryck så låt dem. I ain't got nothing to hide.

Det är inte bara att Sony kommer ha våra fingeravtryck, utan även när, vad, hur och hos vem vi spelar med i fortsättningen, och lagrat hos dem för all framtid. Det går att använda till mer än vad man tror.

Klart man blir foliehatt när vi lever i ”Permanent Record”.
https://www.adlibris.com/se/bok/permanent-record-978152903566...


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Avstängd

Många med foliehattar i denna tråd.

Jag skiter fullständigt i om apple eller sony får mina fingeravtryck. Ni som är rädda? Hur ser era brottsregister ut? Finns inget att vara rädd för om dom nu skulle få fingeravtrycken.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Många med foliehattar i denna tråd.

Jag skiter fullständigt i om apple eller sony får mina fingeravtryck. Ni som är rädda? Hur ser era brottsregister ut? Finns inget att vara rädd för om dom nu skulle få fingeravtrycken.

Nothing to hide argument
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nothing_to_hide_argument

Citat:

Against the argument
Edward Snowden: "Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say."[17] "When you say, ‘I have nothing to hide,’ you’re saying, ‘I don’t care about this right.’ You’re saying, ‘I don’t have this right, because I’ve got to the point where I have to justify it.’ The way rights work is, the government has to justify its intrusion into your rights."[18]

Daniel J. Solove stated in an article for The Chronicle of Higher Education that he opposes the argument; he stated that a government can leak information about a person and cause damage to that person, or use information about a person to deny access to services even if a person did not actually engage in wrongdoing, and that a government can cause damage to one's personal life through making errors.[3] Solove wrote "When engaged directly, the nothing-to-hide argument can ensnare, for it forces the debate to focus on its narrow understanding of privacy. But when confronted with the plurality of privacy problems implicated by government data collection and use beyond surveillance and disclosure, the nothing-to-hide argument, in the end, has nothing to say."[3]

danah boyd (name styled lowercase), a social media researcher, opposes the argument, stating that even though "[p]eople often feel immune from state surveillance because they’ve done nothing wrong," an entity or group can distort a person's image and harm one's reputation, or guilt by association can be used to defame a person.[19]

Adam D. Moore, author of Privacy Rights: Moral and Legal Foundations, argued, "it is the view that rights are resistant to cost/benefit or consequentialist sort of arguments. Here we are rejecting the view that privacy interests are the sorts of things that can be traded for security."[20] He also stated that surveillance can disproportionately affect certain groups in society based on appearance, ethnicity, and religion.[20] Moore maintains that there are at least three other problems with the "nothing to hide" argument. First, if individuals have privacy rights, then invoking "nothing to hide" is irrelevant. Privacy, understood as a right to control access to and use of spaces, locations, and personal information, means that it is the right holder who determines access. To drive this point home Moore offers the following case. "Imagine upon exiting your house one day you find a person searching through your trash painstakingly putting the shredded notes and documents back together. In response to your stunned silence he proclaims 'you don’t have anything to worry about – there is no reason to hide, is there?'" [20] Second, individuals may wish to hide embarrassing behavior or conduct not accepted by the dominant culture. "Consider someone’s sexual or medical history. Imagine someone visiting a library to learn about alternative lifestyles not accepted by the majority." [20] Finally, Moore argues that "nothing to hide," if taken seriously, could be used against government agents, politicians, and CEO's. This is to turn the “nothing to hide” argument on its head. Moore argues that the NSA agent, politician, police chief, and CEO have nothing to hide so they should embrace total transparency like the rest of us. "But they don’t and when given the technological tools to watch, the politician, police chief, or CEO are almost always convinced that watching others is a good thing." [20]

Bruce Schneier, a computer security expert and cryptographer, expressed opposition, citing Cardinal Richelieu's statement "If one would give me six lines written by the hand of the most honest man, I would find something in them to have him hanged", referring to how a state government can find aspects in a person's life in order to prosecute or blackmail that individual.[21] Schneier also argued "Too many wrongly characterize the debate as 'security versus privacy.' The real choice is liberty versus control."[21]

Emilio Mordini, philosopher and psychoanalyst, argued that the "nothing to hide" argument is inherently paradoxical. People do not need to have "something to hide" in order to hide "something". What is hidden is not necessarily relevant, claims Mordini. Instead, he argues an intimate area which can be both hidden and access-restricted is necessary since, psychologically speaking, we become individuals through the discovery that we could hide something to others.[22]

Julian Assange states: "There is no killer answer yet. Jacob Appelbaum (@ioerror) has a clever response, asking people who say this to then hand him their phone unlocked and pull down their pants. My version of that is to say, 'well, if you're so boring then we shouldn't be talking to you, and neither should anyone else', but philosophically, the real answer is this: Mass surveillance is a mass structural change. When society goes bad, it's going to take you with it, even if you are the blandest person on earth."[23]

Harvey A. Silverglate estimated that the common person, on average, unknowingly commits three felonies a day in the US.[24]

Ignacio Cofone, law professor, argues that the argument is mistaken in its own terms because, whenever people disclose relevant information to others, they also disclose irrelevant information. This irrelevant information has privacy costs and can lead to other harms, such as discrimination.[25]


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Avstängd

Snowden är ju foliehattarnas foliehatt.


signatur

PS5 och inget annat.

Skribent
Skrivet av Hanzo:

Det gör väl inte saken okej?

Aja, företagen behöver sånn här attityd för att vi ska vänja oss med förlora alltmer av våra privatliv.

Tyvärr värderar en stor del av befolkningen smidighet över privatliv.

Avstängd

Det är bra. : )

Medlem

Ganska skrämmande hur naiva en del här verkar vara.

Hoppas ni känner er lika obekymrade när era fingeravtryck blir läckta, och kriminella använder dem för identitetsstöld och skuldsätter er för miljoner.

Sådant händer ju faktist redan nu, och fri tillgång till privatpersoners fingeravtryck skulle bara göra det ännu lättare.

Jag kommer spela med plasthandskar hädanefter! 😁 Dessutom blir man då inte svettig i slutet på en tuff match eller flötig av chips.

Skribent
Skrivet av Alexraptor:

Ganska skrämmande hur naiva en del här verkar vara.

Hoppas ni känner er lika obekymrade när era fingeravtryck blir läckta, och kriminella använder dem för identitetsstöld och skuldsätter er för miljoner.

Sådant händer ju faktist redan nu, och fri tillgång till privatpersoners fingeravtryck skulle bara göra det ännu lättare.

"Det händer inte mig" argumentet används flitigt när det gäller sådant här.

Medlem
Skrivet av breahl:

Snowden är ju foliehattarnas foliehatt.

Ad hominem-argument
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument

Du har fortfarande inte försvarat varför det är bra med att Sony kan se och spara dina fingeravtryck, istället för att du frivilligt loggar in på ditt konto.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av breahl:

Snowden är ju foliehattarnas foliehatt.

Dina argument väger så tungt...

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ganska skrämmande hur naiva en del här verkar vara.

Hoppas ni känner er lika obekymrade när era fingeravtryck blir läckta, och kriminella använder dem för identitetsstöld och skuldsätter er för miljoner.

Sådant händer ju faktist redan nu, och fri tillgång till privatpersoners fingeravtryck skulle bara göra det ännu lättare.

Vart kan du använda ditt fingeravtryck för att konsumera saker och bli skuldsatt?

Medlem

Tänk om de kunde göra så att det gick enkelt och snabbt att dra igång valfritt spel med fyra personer utan att alla behövde logga in först, det hade varit ett säljargument, tänk så mycket tid det hade besparat föräldrar att inte behöva hjälpa ungarna att starta konsolen och krångla med de jävla profilerna varje gång.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Jäkla vansinne det här, och något som lär bli en deal breaker för mig iaf. Jag har inte heller "något att dölja", vilket inte är samma sak som att jag vill göra om mitt hem till en anonym motsvarighet till Big brother. Denna "smidighet" som Sony nämner i sin patentansökan är en droppe i havet mot det krypande obehag jag känner vid tanken av att en sketen handkontroll ska registrera mina medievanor utan att jag har någon egentlig insyn i det.
De påstådda fördelarna för användaren är ju mikroskopiska mot nackdelarna

Att man sedan inte vet ifall det kommer bli verklighet känns ju inte alls betryggande. Det betyder bara att denna "feature" inte kommer lanseras vid köp, men sen då? Kommer det kastas in vid en framtida "uppdatering" när tillräckligt många har köpt konsolen? Sånt har ju Sony gjort förr vill jag minnas.

Medlem
Skrivet av Ellakk:

Tänk om de kunde göra så att det gick enkelt och snabbt att dra igång valfritt spel med fyra personer utan att alla behövde logga in först, det hade varit ett säljargument, tänk så mycket tid det hade besparat föräldrar att inte behöva hjälpa ungarna att starta konsolen och krångla med de jävla profilerna varje gång.

Min 5-åring kan starta sin profil på Netflix och välja något han vill se där... Fråga hur mycket problem det är att välja en förvald profil och bekräfta den med ett klick. Är det svårare än så så är utvecklaren av applikationen inte värd sin lön.

Medlem

Det hela är egentligen väldigt lätt. För de som inte har någon integritet så kan man köpa en sådan kontroll separat i efterhand. Problemet löst.

123
Skriv svar