Facebooks VR/AR-division byter namn från Oculus till Facebook Reality Labs

Robot
Facebooks VR/AR-division byter namn från Oculus till Facebook Reality Labs

"Oculus" kommer dock fortfarande att användas som varumärke.

#Facebook, #Oculus


Medlem

Nu när Oculus och VR generellt började ta fart.
-Jag har en idé, vi tvingar folk att ha ett Facebook konto för att kunna spela Oculus samt att vi ändrar namnet med. Det lär älskas av folk!

Snart får vi väl reda på att nästa Oculus Quest kommer heta Facebook Quest...

Självdestruktivt beteende.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Nu när Oculus och VR generellt började ta fart.
-Jag har en idé, vi tvingar folk att ha ett Facebook konto för att kunna spela Oculus samt att vi ändrar vi namnet med. Det lär älskas av folk!

Snart får vi väl reda på att nästa Oculus Quest kommer heta Facebook Quest...

Självdestruktiv beteende.

Jag befarade samma men så ska det tydligen inte vara. Produkterna så fortfarande (än så länge) ha Oculus som namn. Tycker det skulle skava lite väl om uppföljaren hette Facebook Quest.

Jag tror inte Facebook kravet kommer göra nån skillnad. Oculus står fortfarande ensam på stand alone plattformen, finns inga konkurrenter vilket är synd.
Oculus/Facebook lär knappast släppa rena PCVR headsets i framtiden utan det blir som Quest egna enheter med möjlighet att köra PCVR.
VR blir bara populärare och populärare det gäller för fler att hoppa på tåget innan Facebook tar "för stor del" av marknaden.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Problemet med att du behöver ett facebook-konto är att du inte kan ha ett alias. Du måste ge dina uppgifter
Facebook letar upp falska accounts och raderar dem. Det går säkert att komma runt, men är helt sjukt.

Detta är säkerligen ett sätt för facebook att få unga personer att komma tillbaka till facebook...... sämst.

Medlem

Jag har ingen Facebook och har aldrig haft. Men en födel med Facebooktvång är väl att man inte är anonym och därmed inte är lika toxic

Medlem

Facebook VR låter inte som ett bra produkt namn precis.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Pellejones:

Problemet med att du behöver ett facebook-konto är att du inte kan ha ett alias. Du måste ge dina uppgifter
Facebook letar upp falska accounts och raderar dem. Det går säkert att komma runt, men är helt sjukt.

Detta är säkerligen ett sätt för facebook att få unga personer att komma tillbaka till facebook...... sämst.

Man har ett alias.
Ens "VR Vänner" och ev Facebook vänner blandas inte varken på Facebook eller Oculus.
Har man vänner både på Facebook och Oculus kan man välja att visa sitt riktiga namn brevid alias men är inget måste.
Ingen Facebook aktivitet eller VR aktivitet visas på respektive konto.

Det här med barn och Facebook blir dock en svår nöt för dom att knäcka. Finns många barn som spelar det hör man när man kör spel online och vad jag vet är det "åldersgräns" på ett Facebook konto.
Det finns dock rekomenderade åldersgräns för VR överhuvudtaget också.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Medlem
Skrivet av B-itta:

Självdestruktivt beteende.

Fine by me!


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Tar och sorterar in det här under - Hur man tar död på en produkt.

Medlem

Jag gissar att Facebook pumpar ut såna här nyheter just nu för att inte ta focus sen när dom på Oculus eller jag menar facebook connect avtäcker den nya Questen.
Blir det bra lär det mesta vara glömt. Precis som det blev när Facebook köpte Oculus.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ett namnbyte är ganska passande efter att Oculus grundare sparkades av Facebook.

Medlem

Så länge det går att enkelt använda min Occulus quest via Steam VR så är jag glad. Att kunna använda questen som standalone är en klar bonus.

Skribent

Kommer heta FR hädanefter, Facebook Reality.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Spelar ju ingen roll om den kräver facebook för min del. Om den kräver Steam, facebook, epic eller något annat är åtminstone för mig ointressant.
Om nu fb äger oculus så är det väl inte mer än rimligt?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Gött att man kör valve index systemet istället. Skulle bli galen med oculus.

Inaktiv
Skrivet av TheJudge:

Gött att man kör valve index systemet istället. Skulle bli galen med oculus.

Samma fast har HTC Vive. Fy fan för Facebook. Skönt man tog bort användaren där för några år sedan.

Medlem

Är väla nån jävla skjorta som ska hävda sig i företagshirarkin, burkar innebära namnbyten och leverantörsbyten med tomma anledningar.

Medlem

Helt färdig med Oculus/Facebook nu. Det blir bara SteamVR i fortsättningen. Synd att Oculus/Facebook samtidigt är de som lägger mest krut i utveckling/forskning. Lär komma någon nyhet på Connect som ska få folk att glömma.

Medlem

Vad kränkta folk verkar vara över Facebook.
Så länge de är de som lägger mest krut på research och också lyckas prestera mest intressanta och kostnadseffektiva all-in-one-lösningar, så lär ju folk också köpa dem.
En kommande Oculus Quest som är ännu lättare, lite bättre upplösning och synfält, som dessutom erbjuder trådlös streaming mot dator och inte bara via en adapterkabel, när man vill lira spel med lite bättre grafik på, kommer vara den riktiga killern.
Då tror jag även ens den mest inbitna Facebookhataren kan svälja att behöva logga in på Facebook om de inte vill köra via Steam.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Vad kränkta folk verkar vara över Facebook.
Så länge de är de som lägger mest krut på research och också lyckas prestera mest intressanta och kostnadseffektiva all-in-one-lösningar, så lär ju folk också köpa dem.
En kommande Oculus Quest som är ännu lättare, lite bättre upplösning och synfält, som dessutom erbjuder trådlös streaming mot dator och inte bara via en adapterkabel, när man vill lira spel med lite bättre grafik på, kommer vara den riktiga killern.
Då tror jag även ens den mest inbitna Facebookhataren kan svälja att behöva logga in på Facebook om de inte vill köra via Steam.

Ja det ska bli väldigt intressant att se Facebook connect, hoppas verkligen den nya Quest får bättre Specs också och inte bara Comfort. Då blir det köp direkt.
Det ryktas dock om en 64GB version som är billigare än dagens Quest eller en 256gb version som kommer kosta lika mycket som dagens Quest.

Alla kan vara med och titta på Facebook Connecy via Oculus venue (kräver Facebook konto) som bör vara förinstallerat på sin quest


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar