Kommer du spela Baldur's Gate 3 i early access?

Redaktör
Ponny
Kommer du spela Baldur's Gate 3 i early access?

Först det uppenbara: Baldur's Gate III! Vilken grej! Jag kan fortfarande inte fatta att spelet kommer att hända, och att Larian ligger bakom det. Med detta sagt är jag inte så sugen på att spela det i early access. Att köra något som, säg, PUBG eller Grounded i early access är en sak, men jag har ingen större lust att spela ett "work in progress"-Baldur's Gate III. Den dagen jag spelar det vill jag ha hela härligheten på en gång. Ett maffigt rollspel i early access-form låter direkt avtändande i mina öron.

Kommer ni vänta, eller kommer ni köra early access-versionen av Baldur's Gate III?

Larian har i alla fall gått ut med info om vad vi kan vänta oss, och även om jag kan förstå att många vill dyka in i detta den 30 september tänker i alla fall jag hålla på mig. Jag har känslan av att det skulle kännas som självplågeri att tvingas sluta äventyra efter 20–25 timmar – även om jag såklart är väldigt nyfiken.

"Will feature around 20-25 hours of gameplay in a single play-through, with performance captured dialogues and cut-scenes, voice overs for most dialogs, multiplayer (but no split-screen for now), several translations available (but not all) and an Act 1 story that should feel fulfilling to play through many multiple times, with multiple characters. At the start of Early Access, support for custom characters will consist of 6 classes and 9 races, with several subclasses and subraces included. You won’t be able to play as an origin character yet but you will be able to recruit 5 of them as companions when your journey commences."


signatur

En Bamseponny av folket

Backloggens befriare

Nej tack. Föredrar att ha den kakan kvar tills det går att spela hela spelet.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Det lustiga är att om ingen kommer spela spelet i early access så vet man inte ens om spelet kommer ut. Lite tacky känsla över hela saken enligt mig.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Skulle aldrig ens tänka tanken att ge mig på BG3 innan det är färdigt.

På sin höjd logga in för att kolla character creation och scrolla runt lite i menyer osv men inte ge mig in i själva storyn innan allt är klart.

Jag har inte tid att vara beta-testare.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

jag spelar det när det är klart och patchat och på rea

Inaktiv

Jag vet inte om jag någonsin spelat igenom ett spel två gånger. Vill ha en så bra första upplevelse som möjligt så jag väntar. Förstår faktiskt inte Early Access när det handlar om singleplayerspel som detta. Är det för att man behöver ha ett inflöde av pengar under utvecklingen?

Medlem

Njae, tror jag väntar.

Lyckades hålla mig när det gällde dos2 och ångrar mig inte alls.

Medlem

Om det är det något spel jag bör vänta på och spela i ett färdigt skede så är det Baldur's Gate 3.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

phi
Medlem

Aldrig i livet. Jag väntar till release.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det lustiga är att om ingen kommer spela spelet i early access så vet man inte ens om spelet kommer ut. Lite tacky känsla över hela saken enligt mig.

Hur menar du? Klart det kommer ut.

Medlem

Det är ett av de enda spelen jag faktiskt skulle vara sugen på att prova i early access. Just med tanke på att det kommer vara ett stort spel med djupa system så vore det skönt att få sätta sig in i systemen under lite mer komprimerade former.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det lustiga är att om ingen kommer spela spelet i early access så vet man inte ens om spelet kommer ut. Lite tacky känsla över hela saken enligt mig.

Man utvecklar då spelet som de tänkte från början? Som vanliga spel

Medlem

För många andra spel som konkurrerar om tiden, så.. kanske?

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

jag spelar det när det är klart och patchat och på rea

Snåla jävel.

Frilansare

Oroar mig fortfarande en aning över hur mycket tid och energi de lägger på spelsystem och att alla beräkningar och eventualiteter måste funka, kontra att få till den där Baldur's Gate-känslan så många suktar efter. För varje video jag ser och varje text jag läser så känns Larian mer och mer som ett gäng superambitiösa KTH-killar som bara råkat snubbla över BG-licensen. Och det här med early access bara förtärker känslan. Ja, deras tidigare spel hyllades med rätta för spelsystemen. Men världsbygget då?

Ok, nu tog jag kanske i lite, men förstår ni vad jag menar? Är det tech över substans?

Medlem

Hell yes! Kommer bli en "evolving" upplevelse i likhet med Path of Exile. Det finns så mycket att ta från Forgotten Realms att en early access nu kommer vara större än vad BG2 var. Tvivlar på att det blir enstaka timmar man spelar. Finns ett fåtal titlar jag köper som EA, Baldurs Gate är en av dem!

Bennet ovan pekar dock på det jag oroar mig över lite också.
Rädd för att detta blir ännu ett Neverwinter-spel. Hoppas verkligen inte det! Vill ha vad man fick från BG1 och 2, samt mycket mycket mer! Det finns så mycket lore för detta att hälften hade varit nog!

Medlem

nä varför ska jag betala dom för hitta buggar eller andra problem ? Har dom inte råd och anställa folk som ska göra sånt åt dom ? Trodde spel företag idag har egen in house beta testning.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Oroar mig fortfarande en aning över hur mycket tid och energi de lägger på spelsystem och att alla beräkningar och eventualiteter måste funka, kontra att få till den där Baldur's Gate-känslan så många suktar efter. För varje video jag ser och varje text jag läser så känns Larian mer och mer som ett gäng superambitiösa KTH-killar som bara råkat snubbla över BG-licensen. Och det här med early access bara förtärker känslan. Ja, deras tidigare spel hyllades med rätta för spelsystemen. Men världsbygget då?

Ok, nu tog jag kanske i lite, men förstår ni vad jag menar? Är det tech över substans?

Den entusiasm kring tech du "upplever" är ett gäng återupplevande "ungdomar" som är överlyckliga över att det rollspel (DnD) de spelade i sin ungdom nu faktiskt är något de får överföra till datorvärlden. Men de har varit väldigt noga med att hålla sig till Toril/Faerûn och den lore som är knuten till denna spelvärld, inklusive sånt som inte var så uppskattat (i 4:th Ed. DnD). Detta är nog WotC's "förtjänst". Personligen tror jag att orsaken till att så mycket handlat om mekanikerna och spelsystemen är för att communityn reagerade väldigt starkt efter första speldemon kring just att det inte SÅG ut som DnD, utan som ett reskinnat Divinity.

Världsbygget tror jag inte är något problem faktiskt.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Skrivet av Duke_Gamer:

nä varför ska jag betala dom för hitta buggar eller andra problem ? Har dom inte råd och anställa folk som ska göra sånt åt dom ? Trodde spel företag idag har egen in house beta testning.

De tycker det är bättre att tjäna pengar än att förlora pengar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@hannes.theorell: Jo många spelförtag har inte fattat en sak och det är något somn eve online lärde mig att stjäna stora pengar måste du 1 ta risker 2 spendera pengar för o tjäna pengar.

Spel företag vill heslt inte spendera något alls med ingen risk alls och om dom fick så skulle dom också vilja slippa betala någon för att få jobbet gjort.

Medlem

Kommer nog skaffa det till Stadia när det släpps som Early access.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det lustiga är att om ingen kommer spela spelet i early access så vet man inte ens om spelet kommer ut. Lite tacky känsla över hela saken enligt mig.

Jag håller med, det känns lite påtvingat när det gäller den här typen av spel. Jag kommer nog ge det en sväng ändå, enbart för support.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Joakim Bennet:

Oroar mig fortfarande en aning över hur mycket tid och energi de lägger på spelsystem och att alla beräkningar och eventualiteter måste funka, kontra att få till den där Baldur's Gate-känslan så många suktar efter. För varje video jag ser och varje text jag läser så känns Larian mer och mer som ett gäng superambitiösa KTH-killar som bara råkat snubbla över BG-licensen. Och det här med early access bara förtärker känslan. Ja, deras tidigare spel hyllades med rätta för spelsystemen. Men världsbygget då?

Ok, nu tog jag kanske i lite, men förstår ni vad jag menar? Är det tech över substans?

Känner likadant. Jag blir gärna motbevisad när spelet släppts, men varje gång spelet visas upp så är det i alla fall för mig ofrånkomligt att det känns mycket mer Divinity än Baldur's Gate, och Larians författande i tidigare spel bidrar till oron.

Medlem

Väntar, men problemet blir ju att det kommer vara omöjligt att inte få detaljer avslöjade.

Medlem

Blir nog köp på Ea och en genomspelning eller två sen väntar man på fullsläpp. Men spela varje patch osv blir det icke iaf.

Medlem

Early access på ett sånt här spel känns mest som en extremt utdragen spoiler, jag kommer att vänta på release helt klart.

Medlem

Kommer absolut att bygga karaktärer och testköra några strider men huvudäventyret får vänta tills det är moget.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Självklart vänta för min del.

Medlem

Tror det kommer floppa för mig, pga studion, så ignorerar nog den här oavsätt release version..

12
Skriv svar