Wasteland 3 Collectors edition (Innehållet i boxen)

Skribent
Wasteland 3 Collectors edition (Innehållet i boxen)

Inledning

Jag tänkte att vi skulle ta en kort titt på innehållet i Wasteland 3 boxen som jag inhandlade för totalt 115$ i oktober 2016. Själva spelet är inte släppt än men inXile har skickat ut boxarna till oss som slog till på en sådan.

Under utvecklingstiden har inXile blivit uppköpta av Microsoft, och i och med det har inXile haft möjligheten att uppgradera innehållet i collectors edition utan extra kostnad. Mycket av det som från början skulle varit digitalt som t.ex. "Art book" och "Survival guide" har nu blivit fysiska exemplar. Även en karta och ett specialdesignat USB-minne har fått följa med. Eftersom jag inte följt utvecklingen på nära håll så hade jag personligen ingen koll på att innehållet i collectors edition blivit uppgraderat, så blev det positiva överraskningar för min del.

Unboxing

Det första som slår mig när jag öppnar paketet, som Postnord hanterat utan uppkomna skador, är hur stor boxen är. Boxen mäter 27x27x32 centimeter och är väldesignad på alla sex sidor. Boxen ser ut som en inslagen present med olika vykort på varje sida som vi kan anta föreställer olika områden i spelet. Kvalitén och designen känns gedigen och påkostad.

Wasteland 3 Collectors edition

Vad göms under huven?

Efter att jag lyft av toppen av boxen visar sig det första innehållet, ett USB-minne i form av ett kassettband, en Desert Ranger's badge i form av en nyckelring och dogtags från Hernan "Snake" Vargas daterade juni 2047.

I tron att det var det som boxen hade att erbjuda, förutom vad som nu väntas ligga inuti frigolitlådan (som alla som köpt collectors edition vet är en scorpitron) hittar jag en stor bok med "The Art of Wasteland 3", "Wasteland Survival Guide" och en karta i tyg.

Det man möts av när lådan öppnas

Spännande lektyr inför äventyret

Oöppnad karta i tyg

Innan innehållet i frigolitlådan analyseras upptäcker jag att sidorna går att veckla ut och ännu mer design som skriker Wasteland 3 visar sig. Riktigt snyggt!

Boxens huvudnummer

Så till huvudnumret, det som döljer sig i frigolitlådan. En väl paketerad scorpitronbas ståendes på vad som ser ut att vara rester från ett hus uppenbarar sig, samt två lösa delar i form av huvud och svans till tidigare nämnda scorpitron. De lösa delarna sätts fast med dolda magneter och statyn som helhet känns påkostad. Jag vet ju att det är någon form av plast, men den känns inte plastig.

Designen är det inte mycket att klaga på, jag gillar att benen inte är likadana utan det har lagts lite tid på att få till det som att scorpitronen varit i strid och fått sig lite skrapsår.

Detaljerna är lagom, inte för plottrigt och inte för enkelt men det som kan anmärkas på är att själva marken som scorpitronen står på hade kunnat fått lite mer kärlek. Vid en första anblick ser det häftigt och detaljerat ut, men vid en närmare titt ser man att det återanvänds mycket som t.ex. bildäck och tegel. Nu är det inte där man ska titta, men jag upplever att inXile missade lite när inte finishen är 100 %. På undersidan är det en tunn filt så scorpitronen inte ska halka omkring för mycket, oavsett vilket underlag som statyn ställs på.

Scorpitronbasen

De lösa delarna, svans och huvud

Scorpitron monterad och klar

Själva scorpitronen är en rejäl pjäs som mäter 21 centimeter på högsta punkten och har en bas på cirka 21x21 centimeter.

Fascinerad av statyn och i tron att jag upptäckt det som boxen har att erbjuda ser jag ner mot den sidan som förut täcktes av frigolitlådan och upptäcker att även insidan är designad med ett stort snyggt svampmoln. Det är lite som pricken över i:et att den stora explosionen agerar bakgrund åt statyn där den står färdigmonterad.

Redo för bokhyllan!

Avslutning

Allt som allt måste jag säga att det verkligen var värt 115 $ inklusive frakt för den här lådan. Spelet i sig kostar 60 € och det är i skrivande stund cirka 71 $, vilket ger att jag (förutsatt att jag köpt spelet på relesedagen) betalade 44 dollar för allt som omnämns i den här recensionen.

Wasteland 3 Collectors Edition
5
Mästerligt
+
Mer än det man betalde för 2016
+
Designen och nivån på detaljer
+
Kvalitén. Det känns inte plastigt.
-
Det lilla extra saknas till statyns underlag
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Den ser riktigt fet ut. Hoppas att det skvallrar om den kärlek de ger till spelet. Läckert usb-minne!

Medlem

Kan ju säga så här att jag fick 2 collectors editions denna vecka, en var Wasteland 3 som är helt super duper awesome! Och den andra var Legends of Aria som är raka motsatsen, att kalla den för specialutgåva är ett hån mot alla som var med och kickstartade Aria..

Medlem

Fick tag i early bird-utgåvan för $95 och blev riktigt överraskad av kvalitén på innehållet. Gillar verkligen survival guide:n i läderliknande material, och att lådan blev ett snyggt diorama.

Man får tyvärr ingen fysisk utgåva som man skulle fått från början, men gör inte jättemycket direkt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Har inte fått köpa en fysisk samlarutgåva av någonting på ca åtta år men känner ändå att jag behöver fråga var du hittade denna.

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Har inte fått köpa en fysisk samlarutgåva av någonting på ca åtta år men känner ändå att jag behöver fråga var du hittade denna.

Var en kickstarter reward. Eller ja, Fig men same thing

Medlem

Ovanligt bra lyxupplaga

Skribent
Skrivet av Ugly_Bob:

Har inte fått köpa en fysisk samlarutgåva av någonting på ca åtta år men känner ändå att jag behöver fråga var du hittade denna.

Precis som ovanstående nämner så var det en fig-kampanj där man kunde köpa olika varianter av spelet med olika mycket extra material. Jag var med i Kickstartern till Wasteland 2 och när de annonserade Wasteland 3 så fick jag mejl om det och valde att slå till.

https://www.fig.co/campaigns/wasteland-3

Skribent
Skrivet av Dunder:

Fick tag i early bird-utgåvan för $95 och blev riktigt överraskad av kvalitén på innehållet. Gillar verkligen survival guide:n i läderliknande material, och att lådan blev ett snyggt diorama.

Man får tyvärr ingen fysisk utgåva som man skulle fått från början, men gör inte jättemycket direkt.

Jag har för mig jag fick Early bird 2000/2000

Tänkte ta upp det med skivan som något negativt men valde att strunta i det, i dagens läge är det inte många som bryr sig om fysiska skivor till PC-spel så det kändes som en ickefråga. Kanske hade kunnat tagit upp vinkeln att de fick mer pengar till övrigt material när de valde att skippa fysiska skivan dock.

Medlem

Haha, ja, fick och boxen (dock inte öppnat ännu). Var ju lite fundersam på vad det var för paket som plingade upp i postmord-appen fick ju ingen förvarning i mailen om att den var på g.

Köpte ju collectors på 2:an också, men egentligen vet jag inte varför jag köpte någon av dem. Har ju ingen plats att ha dem >_< Ser dock grym ut denna ^^

Dödgrävaren

Passade in rätt bra i Billy's hyllan, vart grovt överraskad också för jag trodde jag beställt en digital collectors edition.

Skribent
Skrivet av JackG100:

https://pbs.twimg.com/media/EfxsNXkX0AE8JLP?format=jpg&name=4...

Passade in rätt bra i Billy's hyllan, vart grovt överraskad också för jag trodde jag beställt en digital collectors edition.

Snyggt!

Jag har än så länge inte köpt min bokhylla där den ska stå.

Dödgrävaren

Fortfarande inte bläddrat i art-booken dock, man vill ju inte spoila sig i onödan.

Medlem

waste of cash...

Dödgrävaren
Skrivet av robbis:

waste of cash...

Beror ju på om man anser att det är ett slöseri på pengar att stödja produkter och företag man tycker är bra eller inte. Tjänar jag pengar har jag inga problem med att "slösa" bort dom på relativt onödiga produkter.

Skribent
Skrivet av JackG100:

Fortfarande inte bläddrat i art-booken dock, man vill ju inte spoila sig i onödan.

Nej, det har inte jag heller. Den är fortfarande oöppnad.

Fick mejl igår med koden till spelet och en del annat digitalt material också. Trodde jag skulle få två koder som med Wasteland 2 men hade misstagit mig där. Synd för min kompis som jag lovat att han skulle få en kod på releasedagen, nu måste han punga ut 60€ eller vänta till rea.

Medlem

Spontant känns det som man får rejält mervärde, kul!

Medlem
Skrivet av Shadee:

Nej, det har inte jag heller. Den är fortfarande oöppnad.

Fick mejl igår med koden till spelet och en del annat digitalt material också. Trodde jag skulle få två koder som med Wasteland 2 men hade misstagit mig där. Synd för min kompis som jag lovat att han skulle få en kod på releasedagen, nu måste han punga ut 60€ eller vänta till rea.

Jag har då inte fått någon kod än

Antar att det släpps i vågor, och att man ändå inte kan göra något med koden innan spelet släpps?

EDIT: Ahh, man kunde gå in och claim:a nyckeln själv. Trodde man skulle få den på mailen


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv
Skrivet av robbis:

waste of cash...

mogen kommentar

Medlem
Skrivet av anon_328494:

mogen kommentar

...Och kanske lite bitter över att man inte fick tag i en Collector's Edition?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skribent
Skrivet av Dunder:

Jag har då inte fått någon kod än

Antar att det släpps i vågor, och att man ändå inte kan göra något med koden innan spelet släpps?

EDIT: Ahh, man kunde gå in och claim:a nyckeln själv. Trodde man skulle få den på mailen

Jag fick ett mail där det stod att jag kunde gå in och claima min nyckel, Steam eller GOG. Inte bestämt mig än så inte claimat den. Man kan väl eventuellt bara förladda, men inte börja spela innan det släpps. Fast inte så långt kvar nu

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag fick ett mail där det stod att jag kunde gå in och claima min nyckel, Steam eller GOG. Inte bestämt mig än så inte claimat den. Man kan väl eventuellt bara förladda, men inte börja spela innan det släpps. Fast inte så långt kvar nu

Jag valde Steam, gick inte att förladda. Får hoppas att det går dagen innan i alla fall, så man slipper sitta och vänta på nedladdningen


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skribent

@Dunder: Lutar åt Steam för mig också, men har lite mer tid på mig att fundera

Medlem

Valde GoG, väljer alltid GoG före Steam om jag har möjlighet så

Medlem

Snygg box och trevligt med dessa trådar!

Även fast Wasteland inte är något för mig är det ändå kul att läsa. På tall om collectors, webhallen har just nu cyberpunk inne


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Snygg box och trevligt med dessa trådar!

Även fast Wasteland inte är något för mig är det ändå kul att läsa. På tall om collectors, webhallen har just nu cyberpunk inne

Frågan är om det stämmer, vad jag vet sålde alla slut för typ ett år sen.

1
Skriv svar