Kommer du spela Baldur's Gate 3 i early access?

Quake-konnässsör

Man kommer ihåg hur buggit Divinity OS2 var, så kanske tar och väntar en stund. Man kanske köper och spelar efter några månader när det har varit i early access. Men tror inte det blir direkt bär det släpps.

Medlem

Jag har längtat efter ett BG3 under så många år att jag kan vänta lite till för att få den fulla upplevelsen. Jag har tillräckligt många D&D (och D&D-inspirerade) RPGs att antingen spela om eller spela för första gången så jag klarar mig

Skrivet av Duke_Gamer:

@hannes.theorell: Jo många spelförtag har inte fattat en sak och det är något somn eve online lärde mig att stjäna stora pengar måste du 1 ta risker 2 spendera pengar för o tjäna pengar.

Spel företag vill heslt inte spendera något alls med ingen risk alls och om dom fick så skulle dom också vilja slippa betala någon för att få jobbet gjort.

Jag tror företagen förstår fullt ut. De ger helt enkelt vad spelarna vill ha och spelarna vill ta del av Early Access/stängd Beta/öppen Beta.

Enda anledningen till att det inte gjordes tidigare var att folk satt på för dåligt internet.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Oroar mig fortfarande en aning över hur mycket tid och energi de lägger på spelsystem och att alla beräkningar och eventualiteter måste funka, kontra att få till den där Baldur's Gate-känslan så många suktar efter. För varje video jag ser och varje text jag läser så känns Larian mer och mer som ett gäng superambitiösa KTH-killar som bara råkat snubbla över BG-licensen. Och det här med early access bara förtärker känslan. Ja, deras tidigare spel hyllades med rätta för spelsystemen. Men världsbygget då?

Ok, nu tog jag kanske i lite, men förstår ni vad jag menar? Är det tech över substans?

Jag är med dig. Baldur's Gate-serien kompromissade med DnD-reglerna och frihetsaspekten för att göra ett starkt spel och story, medan Larian verkar ha rollspelsaspekten av DnD i fokus. Prioriteringen känns lite fel, som när de visade att de ville få med spellen att prata med döda kroppar, och därför var tvungna att lägga till dialog på alla döda kroppar i spelet... man undrar ju var gränsen går för bredd jämt emot djup. Kanske har det båda?
Jag känner rent spontant att ett Larian-spel med DnD-licensen är en grym idé, men vad gör detta spel till just Baldur's Gate 3? De har hittills inte visat en enda koppling till den förra serien (vad jag sett)... så antingen hoppar de på varumärket för att få en starkare ståndpunkt marknadsföringsmässigt, eller så lyckas de nästla ihop storyn på något sätt, men då kommer det oavsett vara ett väldigt annorlunda spel i grund och botten. Tonen av vad de visat hittills är så annorlunda.

Medlem

Kommer köpa det direkt på Steam, men kommer inte att spela det förrän det släpps "på riktigt".

Medlem

Tror nog att jag kommer att testa det, hade varit skillnad om det inte var ett rollspel, men nu är det ju jag som styr hur berättelsen kommer att utspela sig (inom ramarna som utvecklaren satt upp givetvis).

Skrivet av hannes.theorell:

Jag tror företagen förstår fullt ut. De ger helt enkelt vad spelarna vill ha och spelarna vill ta del av Early Access/stängd Beta/öppen Beta.

Enda anledningen till att det inte gjordes tidigare var att folk satt på för dåligt internet.

Exakt så.
Uppkopplingen var både slöare och ostabilare tidigare, vilket hade gjort det svårt med early access där det kan komma flertalet både större och mindre uppdateringar inom en/ett par månader.

Medlem

Kommer garanterat att köpa det, men inte early access, och med största sannolikhet inte vid release heller. Kanske inte väntar ett halvår på någon rea, men någon månad så dom får fixa dom värsta buggarna.
Jag har stora förhoppningar på det här spelet, och jag vill inte få den upplevelsen förstörd med trista buggar. Spoilers har aldrig stört mig så mycket så det oroar jag mig inte för.

Finns dock en liten risk att jag kommer köpa det dom första dagarna för att jag blir allt för sugen om recensionerna är bra, men att jag ändå väntar med att börja spela några veckor. Den som lever får se.

Medlem

Jag kommer köpa det till Stadia i early access. 25 timmars speltid (per karaktär gissar jag?) i ett sådant här spel räcker i minst ett par månader för mig. Jag tror upplägget passar mig perfekt faktiskt.

Medlem

Jag har slutat spela Early Access spel.
Det är flera som jag känner att jag va färdig med innan de släpptes.
Då har jag bara spelat nån enda gång efter release.
Nä, jag har inte så bråttom. Jag vill inte äta kakan innan den är färdigbakad.

Medlem
Skrivet av BlackZam:

Kommer nog skaffa det till Stadia när det släpps som Early access.

Samma här
30 september

Medlem

Sparas det man åtstadkommit i early access eller måste man börjar om på nytt när spelet väl släpps i skarp version?
Det hänger väl lite på det.

Medlem
Skrivet av GreveGroggula:

Sparas det man åtstadkommit i early access eller måste man börjar om på nytt när spelet väl släpps i skarp version?
Det hänger väl lite på det.

I D:OS2 så gjorde de inte det, så skulle gissa på att det är samma för BG3.

Medlem

Har iofs aldrig spelat nåt early access-spel nån gång, hur är det med kostnaden för det?

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Har iofs aldrig spelat nåt early access-spel nån gång, hur är det med kostnaden för det?

Spel i EA (inte bolaget) brukar i regel vara billigare. När de väl lämnar EA eller släpper "1.0" så går priset, allt som oftast, upp.
Finns många sådana fall. Aldrig sett det motsatta.

MEG
Medlem

Jag kommer att göra som så många andra, vänta till det är släppt, blir dock (förmodligen) förköp.
en av de få spelutvecklare som jag litar på.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

@dafuq: varför betala fullpris för ett buggigt mediokert spel? inte direkt cyberpunk 2077 vi pratar om ok det kanske också är lite buggigt men mer värt att lägga pengar på än detta

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Spel i EA (inte bolaget) brukar i regel vara billigare. När de väl lämnar EA eller släpper "1.0" så går priset, allt som oftast, upp.
Finns många sådana fall. Aldrig sett det motsatta.

Tack, men så om man köper ett EA-spel, lägger man då till en liten mellanskillnad sen när riktiga spelet släpps?

Medlem

@hannes.theorell: Ja men endå trodde alla spel företag hadde inhouse beta testare men ändå lite girikt i min mening betala för hjälpa dom att inte fucka up. Jag säger inge fler med early acess spel skit bra grej för indie spel men när AAA företag gört nä fy fan. Jag tror Larian Studios har pengar att anställa folk som hjälper dom leta efter buggar.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Tack, men så om man köper ett EA-spel, lägger man då till en liten mellanskillnad sen när riktiga spelet släpps?

Nope. har man köpt det i EA så har man köpt spelet..
Men det är ju lite att köpa grisen i säcken.

Medlem
Nej Tack!

Jag vill inte betala 677 kr för att vara beta-testare.


signatur

“We all make choices, but in the end... our choices make us.”

- Andrew Ryan, 'Bioshock'.

12
Skriv svar