Crytek: gratisdemon försvinner

Medlem

Varför demos har blivit ett sådant problem, är att spelen idag är byggda kring en motor som kodaporna gjort samt media som de andra slavarna i bolaget gjort. För att få en "demo", kapar man sedan ut en liten bit från media-bloben som man kör i ovan nämda motoroch vips är det färdigt.

Just i fallet "piratkopiering" blir ju väldigt trivialt i detta fall, då det bara är att kopiera mediat och i köra det i motorn som följde med demot.

Inte så snyggt, men det är BRA mycket enklare än att skriva nya emulatorer för Securom varje vecka, vilket oftast inte följer med ett demo då det skulle bli på tok för dyrt samt opraktiskt ur licenssynpunkt. Antagligen ska detta lösas genom att ta en slant för demot och därmed kunna budgetera in DRM i skiten. NICE!


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Inaktiv
Skrivet av Kamp:

Vänta vänta vänta...
Nu hänger jag inte med här...
Jag trodde det var piraterna som sänkte spelindustrin...? Eller? :S

Här verkar vi dock ha bevis på att det är dem själva som sänker den.. Fyfan vad jag hatar spelindustrin idag.. Hur kan de ha sjunkit så jävla lågt och fastnat i kapitalismens klor?
Ge oss den gamla skolan tillbaka där de faktist gjorde spel för att de tyckte det var KUL och brydde sig om fansen.
Död åt pengakåta företag likt Blizzard, Valve, EA, Activision mm..

En sak är iaf säker. Vi kommer bli rätt många som söker oss till sajter likt TPB om vanliga demos slutar existera. Jag vet iaf att jag kommer det. Finns inte en chans att jag ska betala för att testa ett spel jag eventuellt ska köpa och måste då betala ännu mer för. Men men, de ska inte klaga ifall piratkopieringen skjuter i höjderna om det blir såhär.

+1


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av Gunner:

FosterVattenKraft: "Går du back på att göra ett demo gör du något kapitalt fel."

Demon är dyra för utvecklarna/utgivarna på många sätt, inte bara pengar.

Demot måste göras stabilt, vilket ofta är i slutet av spelproduktionen och man förlorar alltså personal från själva spelet. Det måste buggtestas (ännu mer personal), lämnas in för godkännande till respektive konsol (ännu mer personal som överser det).

Det här är inte bara ett par dagars arbete, utan ett ganska stort projekt som stjäl en massa värdefull tid. Det gör att det blir en massa personalkostnader för varje demo, vilket aldrig kan tjänas tillbaka på produkten (demot i det här fallet), utan hamnar på hela projektet. Men, den tyngsta biten är att viktig personal inte kan jobba på spelet, utan på demon.

Det här är ett val på samma sätt som om man ska ha multiplayer eller inte. Skippar man multiplayer, som ingen spelar iaf då de bara harvar på MW2 osv, och satsar den tiden/pengarna på spelet kan slutprodukten bli mkt vassare.

reklam är dyrt.

Medlem

Jag har nog inte spelat ett demo till PC på bra länge, men sedan jag skaffat en xbox för typ två veckor sedan har jag spelat kanske ett demo per dag. Detta beror såklart på att det är så lätt att ladda hem demos och sedan ta bort det. Det har bidragit till att jag köpt en del spel jag varit skeptisk mot, samtidigt som det har haft en motsatt verkan.

I ärlighetens namn skulle det nästan vara lag på att ha en demo i denna typ av nedladdning/betalning/"no refunds". Det kan ses som öppet köp.

Medlem
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av CyberDOG:

Komiskt att detta skulle komma just från Crytek. Kan det månne bero på att man gör så pass nischade spel att knappt någon, förutom en minoritet, kan spela deras spel med något så när som tillfredsställande prestanda?

Crytek klagade väl efter Crysis release på att så många piratkopierade det och inte köpte det? Kan det månne ha berott på att det knappt gick att spela såvida man inte hade en dator med hårdvara för 30k? (Överdrift, men jag antar att poängen går fram)

Satsar man på en nischad produkt till en väldigt liten procentenhet av den totala marknaden och att denna lilla marknad sedan är osäkra på produkten så får man ett resultat därefter. Crytek kan göra hur tekniskt avancerade och snygga spel som helst, men spelen kommer inte på något sätt att generera gigantiska vinster på kort tid om du har en så pass smal målgrupp. Än mindre så om målgruppen inte får möjlighet att testa produkten för att se om den ö.h.t kommer att fungera på deras system.

Jag hade gärna köpt både Far Cry och Crysis om de hade behållt dinosaurierna...

Nu var ju inte innehållet i spelen poängen (nog för att dinosaurier hade varit kul). Det jag vill påpeka är snarare att deras spel är nischade till en viss grupp av gamers med en viss typ av hårdvara. Hårdvara som inte majoriteten av alla har tillgång till.

Om man som företag siktar in sig på en grupp som kanske utgör 1%-5% av den totala marknaden (siffror tagna ur arslet från min sida... men de med absoluta top-of-the-line datorerna) och detta sedan inte lyckas, då har man fan skjutit sig i foten. Rejält.

Då skall inte Crytek komma senare och gråta över att produkten inte säljer som man från början trodde och börja orera om att gratis demoversioner skall bort eller kommer att försvinna för att det är för dyrt. Det är för dyrt för Crytek för de gör för dyra projekt till en otroligt liten del av marknaden.

För övrigt, även om Cryteks spel är tekniskt avancerade så är det innehållsmässigt jävligt mediokra spel. Värre story och mer störande cliffhangers får man leta... (Jag tittar på dig Crysis!)

Medlem

låter ju bara sjukt :S pengar för en demo ska väll inte vara nå större bekymmer tycker jag, kan ju säga att man skulle ju inte bli "sugen" på många filmer om det inte fanns trailers?demo är ju ett utmärkt sätt att testa spelet, med tanke på att dom gör det oftast i samband med "slutprodukten" så bör det inte vara så mycket testande och konsol tillverkar godkännande, alltså inte så mycket jobb tillverkaren bör väll veta om ett spel är på g isåfall, aja mina 2 öre bara vore synd om dom tog bort det skulle aldrig betala för ett demo :S

Medlem

Spelindustrin skjuter sig själva i foten, IGEN.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Varför betala för ett demo när fullversionen aldrig är klar. Finns väldigt få spel som är klara när dom släpps. Men det är okej för oss att betala 4-500 spänn och sen behöver vänta i månader på patcher... skamligt, som tur är håller man sig till väldigt få skara spel som i regel blir bra. Men jag kommer aldrig våga pröva ngt nytt.

Inaktiv

Det här kommer ju bara sluta med än högre piratkopiering... För vem vill köpa grisen i säcken?

Medlem

Utvecklingen fortgår ser jag..

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Zerp:

"Ett gratis demo är en lyx vi har i spelindustrin"

Är mannen dum i huvudet eller?

Filmer har trailers på upp till ett par minuter för att locka. Efter att du sett en trailer har du garanterat också sett de häftigaste special effekterna och har också en bra uppfattning om handlingen i en film.

Skillnaden är väl snarast att ett speldemo visar MINDRE av spelet eftersom du oftast bara får spela någon sunkig tutorial som lär dig samma sak du redan lärt dig i 300 andra spel, typ kamera-kontroll.

Uhh du har dina trailers i Spel också putte ...
Fattar inte att folk gnäller så jävla mycket, big deal det är ju sant det han säger demos är ju en lyx.

Rättelse där.
Filmindustrin har trailers, parfym har gratis parfym prover och så fortsätter det. visst klädindustrin har bara bilder men då har man istället något som heter öppet köp vilket innebär att man kan prova och är man missnöjd, lämna tillbaka.

I mjukvaruindustrin vill man måla upp en bild som inte stämmer med verkligheten och det blir därför svårt att avgöra om själva spelet blir bra eller inte. Det andra är att de inte har öppet köp i bemärkelsen pröva och lämna tillbaka utan öppnar man boxen är det kört. Visst man har ju rätt som konsument att lämna tillbaka saker som inte stämmer överränns med vad det lovar men då man använder luddiga uttryck så blir det svårt.

Medlem
Skrivet av robineng:

Det här kommer ju bara sluta med än högre piratkopiering... För vem vill köpa grisen i säcken?

Precis min mening. Demoversioner har funnits i all värld, så varför ska det plötsligt vara så besvärligt att spotta ut en testversion när det har funkat hittills?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Inaktiv

Jag kan inte se någon verkligen betala för ett demo. Om typ splinter cell convicion demot kostade 80 MP så skulle ingen testa det. eller? skulle du? Aldrig att jag hade gett pengar för ett demo. FUCK THAAT!!!

Medlem

Fjantigt att jämföra med film: en längre trailer är som ett demo för en film, som dessutom ligger i en helt annan prisklass.
Endast spel som får ett "måste-ha" omdöme kommer att sälja, jag köper inte andra spel utan att veta att jag kommer att gilla det och jag tror att många gör så, därför kommer mindre kända spel som inte får ett ordentligt demo inte att sälja.
Men jag tror att stora speltillverkare som sitter med ett känt spelnamn tror att dom kan sälja genom marknadsföring istället för att låta folk prova deras raskt producerade kopior av gångna succéer med något förbättrad grafik.
Sorglig utveckling...


signatur

yolo

Medlem

Gillar demon mycket faktiskt. Väldigt bra för spel man är osäker på.

AW8
Medlem
Skrivet av CyberDOG:

Komiskt att detta skulle komma just från Crytek. Kan det månne bero på att man gör så pass nischade spel att knappt någon, förutom en minoritet, kan spela deras spel med något så när som tillfredsställande prestanda?

Crytek klagade väl efter Crysis release på att så många piratkopierade det och inte köpte det? Kan det månne ha berott på att det knappt gick att spela såvida man inte hade en dator med hårdvara för 30k? (Överdrift, men jag antar att poängen går fram)

Satsar man på en nischad produkt till en väldigt liten procentenhet av den totala marknaden och att denna lilla marknad sedan är osäkra på produkten så får man ett resultat därefter. Crytek kan göra hur tekniskt avancerade och snygga spel som helst, men spelen kommer inte på något sätt att generera gigantiska vinster på kort tid om du har en så pass smal målgrupp. Än mindre så om målgruppen inte får möjlighet att testa produkten för att se om den ö.h.t kommer att fungera på deras system.

Jag köpte min dator för ~7000 spänn, och kunde köra Crysis på High.
Varför gnäller alla på att Crysis var svårdrivet? 7000kr är ju rätt billigt för en dator.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem
Skrivet av AW8:
Skrivet av CyberDOG:

Komiskt att detta skulle komma just från Crytek. Kan det månne bero på att man gör så pass nischade spel att knappt någon, förutom en minoritet, kan spela deras spel med något så när som tillfredsställande prestanda?

Crytek klagade väl efter Crysis release på att så många piratkopierade det och inte köpte det? Kan det månne ha berott på att det knappt gick att spela såvida man inte hade en dator med hårdvara för 30k? (Överdrift, men jag antar att poängen går fram)

Satsar man på en nischad produkt till en väldigt liten procentenhet av den totala marknaden och att denna lilla marknad sedan är osäkra på produkten så får man ett resultat därefter. Crytek kan göra hur tekniskt avancerade och snygga spel som helst, men spelen kommer inte på något sätt att generera gigantiska vinster på kort tid om du har en så pass smal målgrupp. Än mindre så om målgruppen inte får möjlighet att testa produkten för att se om den ö.h.t kommer att fungera på deras system.

Jag köpte min dator för ~7000 spänn, och kunde köra Crysis på High.
Varför gnäller alla på att Crysis var svårdrivet? 7000kr är ju rätt billigt för en dator.

So? Jag köpte en dator för 8000 kr för att spela Oblivion maxat... En-Två år senare kan jag inte köra spel maxat längre...

Medlem

Jaha ja, och här skrivs nästa spik som skall spikas i PC gaming kistan eller? Njae, tror inte det - snarare är det väl CryTek som går åt konsol hållet - så keep walking och försök att fixa fram pengarna på att göra bra produkter istället till ett marknadsmässigt pris - det är något som ALLA industrier däremot har som inte ni verkar tro på...


signatur

A badly drawn wolf

Medlem

undrar hur många spel man köpt efter man testat en demo? lär nog vara en del! dock så är det nog betydligt fler man missat för man inte kunnat testa det innan.

Medlem

CryTek måste ha missat vad som gäller, eller funderat på att bli EA's nya slav. På PC har ju demon mer eller mindre varit en standard till bara för några år sedan, och även på konsol brukar de flesta spel erbjuda ett demo. Ett demo ger oftast bättre försäljning, såvida man inte helt förstört spelet. Jag betalar sällan fullpris för ett spel, och aldrig ett otestat, då väntar jag hellre tills det kan importeras billigt eller finns begagnat, deras förlust.

Inaktiv

Vad som händer om dom tar bort demos är att mindre spel säljs dels pga mindre hype, en annan grupp vill testa innan köp, och så har vi folket som bränner sig när dom köpt spel efter spel som är skit trots att recensionerna sa dom var bra så dom slutar köpa spel och börjar tanka illegalt.

Jävla genier i spelbranchen... koda, gjut ner digitalt mys, och håll käft.

Skriv svar