Om att bli för hypad

It's not a lake, it's an ocean
Om att bli för hypad

Spel är förstås inte det enda underhållningsmediet som kan engagera oss. Böcker, långfilmer, konserter, serier och annan kultur har naturligtvis samma potential. Det som särskiljer spelen från övriga underhållningsformer är dess interaktivitet. Därigenom kan spel skapa ett engagemang hos spelaren som ingen annan underhållningsform. Spel kan faktiskt göra oss lite FÖR engagerade.

Vi är nog många som har upplevt att ett spel, just där och då, blivit något mer än bara en form av rekreation och förströelse. Att det har känts viktigt på riktigt. Detta kan bli ett problem när vi hypar oss själva inför en uppföljare.

Jag har gått på två minor det senaste året - inget av spelen hade egentligen en realistisk chans att leva upp till mina förväntningar. Shenmue III föll på att det inte tog berättelsen framåt ett dugg (efter 18 års väntan!). Efter att ha bidragit generöst till Kickstartern och köpt två olika limited edition-utgåvor var det svårt att inte känna en viss bitterhet.

The Last of Us Part II föll på att berättelsen blev en fruktansvärt schizofren upplevelse som, tyvärr, även stänker ned originalet en del.

Att följa upp ett fantastiskt spel är svårt, det begriper jag. Men vi fans gör det heller inte bättre genom att ständigt stegra förväntningarna under åren fram till premiären. Antagligen är detta oundvikligt, det är nämligen svårt att förbli neutral när en uppföljare till våra favoritspel utannonseras. Men vi borde kanske försöka. För vår egen skull?

Har din hype slagit i taket för att sedan sluta i besvikelse på sistone?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag har sällan några förväntningar, då blir jag inte besviken. Aldrig förstått hype riktigt. Jag kan vara taggad på spela ett spel i en timme 1 sen blir jag distraherad eller pallar inte bry mig längre.

Medlem

Det var ett tag sedan men var min hypemeter var över 9000 för DayZ Standalone efter att DayZ till Arma hade exploderat. Jag pluggade och min dator hade mer eller mindre brunnit upp så kunde inte köra när det var som störst så satte allting på SA-versionen. Kollade på alla utvecklings-loggar, läste inlägg, köpte spelet så man kunde spela betan (tror jag det var?) och var bara allmänt pepp på det. Sen drog det ut på tiden, zombisarna var ju inte ens i spelet under en längre tid, vapnen sög, buggar och jag tröttnade.

Vet inte ens om det har kommit till v.1.0 än.

#bitter


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Tråden ger lite Deja vu känsla, då första inlägget är, mer eller mindre, en kopia av https://www.fz.se/forum/trad/440499-uppfoljare-som-gjorde-oss..., men skadar så klart inte att upprepa saker ibland

För egen del hypar jag inte spel till skyarna längre, men kan ändå relatera till ämnet ifråga, även om det inte direkt handlar om spel. Köpte exempelvis ett par Oligo Bars Gingerbread (protein bar, med smak av pepparkaka) för något år sedan (Begränsad upplaga under Julen), som smakade fantastiskt. När samma Bar (uppföljaren) släpptes ett år senare var jag så hypad att jag köpte jag in en 100-150 st direkt, bara för att upptäcka att de ändrat receptet till det sämre.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

När man blir äldre och ser hur utgivare "fördummar" spelserier man länge varit ett fan av så slutar man att bli hypad för spel. Men det gör även att man blir betydligt mer hypad för de spel där utvecklaren och utgivaren förstår vad jag som "gamer" vill ha. Spel som Cyberpunk 2077, länge sedan jag kände att det där är ett spel jag bara måste spela, helst nu=).

Backloggens befriare

Senast jag var riktigt besviken var nog Dragon Age: Inquisition faktiskt. Gången innan det..? Dragon Age 2... Som jag ändå får medge har hämtat sig lite andra gången jag spelade igenom det. Det finns ett bra spel bakom en lite för strömlinjeformad fasad i det fallet. Till skillnad från DA:I som bara låtsas vara bra, men är dynga.


signatur

Ad hoc addendum

Håller med, TLOUII blev inte det spel vi väntade på, och sedan finns det självklart många andra också som har misslyckats leverera. Nu har jag i varje fall kul med "GoT" igen och Destiny 2.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av matt76:

Tråden ger lite Deja vu känsla, då första inlägget är, mer eller mindre, en kopia av https://www.fz.se/forum/trad/440499-uppfoljare-som-gjorde-oss..., men skadar så klart inte att upprepa saker ibland

För egen del hypar jag inte spel till skyarna längre, men kan ändå relatera till ämnet ifråga, även om det inte direkt handlar om spel. Köpte exempelvis ett par Oligo Bars Gingerbread (protein bar, med smak av pepparkaka) för något år sedan (Begränsad upplaga under Julen), som smakade fantastiskt. När samma Bar (uppföljaren) släpptes ett år senare var jag så hypad att jag köpte jag in en 100-150 st direkt, bara för att upptäcka att de ändrat receptet till det sämre.

Ja, jo, de hänger väl ihop. Hype och besvikelse. Poängen här är väl att vi kan skylla på spelutvecklarna hur mycket vi vill, men det är vi själva som låter oss bli hypade.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv

The Walking Dead säsong 1. Jag har väntat med att se den här serien, varför vet jag inte riktigt. Jag väl har fått min kvot av zombies på så många andra sätt genom filmer och spel genom åren.

Många säger att serien kanske inte håller riktigt längre, att det kommit några säsonger för mycket.

Första säsongen däremot säger många ska vara så in i pipsvängen bra.

Jag tycker det funkar och underhåller hyffsat men så himla bra tycker jag inte att det är.
Kanske var jag för sent ute.

Det är något fascinerande med många filmer och serier. Att nostalgin är det som får oss att fortfarande tala varmt om något. Men för den som ser samma sak för första gången är det inte säkert att det faktiskt håller längre.

Jag ska påbörja säsong 2 såklart och se vad jag tycker, om det blir så att jag ser hela serien eller avbryter.

Medlem
Gnällkuk

Det absolut största problemet i mitt tycke med att spel inte lever upp till förväntningarna är att de som utvecklar spelet totalt skiter i vad fansen vill ha och går stenhårt på sin egen grej, hur banal den än må vara.

Jag förstår att man vill sätta sin egen prägel och göra något unikt, men handen på hjärtat - hur många gånger har man tagit ett bra spel och sedan gjort något annorlunda som blev bättre? Känns som att det i 98 fall av 100 är tvärtemot.

Något som ligger mig färskt i minnet är Ghost Games. Jag har och kommer förmodligen alltid vara ett stort fan av NFS-serien. Enda sedan Ghost tog över NFS har de bara gjort ett spel som var "ok", vilket var det som kom 2015 som kort och gott hette Need for Speed.

I mer än ett och ett halvt decennium har folk skrikit efter ett nytt spel i Underground-serien, där NFS 2015 var Ghosts tolkning på det hela. Nu blir det en remake jag dock ser fram emot, Hot Pursuit från 2010 som Criterion gjorde. Även om det är så att man aldrig kan kräva att utvecklare ska göra något man själv vill ha så tycker jag det är allt för ofta som man är så envis och kör strutstekniken när fans frågar efter något och bara kör sin egen grej.

Det här helt okey att göra det, men gör det då till ett eget IP - bajsa inte på ett etablerat IP som redan har en skara trogna fans.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Kontot avslutas

Jag har varit hypad över årets Nintendo Direct som skulle komma senare under sommaren pga Covid-19, som än så länge inte har kommit.
Så just nu är jag bara besviken. Jag känner att det är mycket som inte blir som det har varit tänkt pga Covid-19.
Många rykten som vanligt men det är inte speciellt många som blir bekräftade längre.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Senaste spelet jag blev riktigt besviken på är nog Xenoblade Chronicles X till Wii U. Gillade verkligen första spelet och var galet hypad inför ett nytt spel och köpte en Wii U bara för att spela det.

Men karaktärerna var helt ointressanta, likaså storyn som även var låst bakom en massa tråkigt grindande. Och musiken i staden New Los Angeles är så rutten den nästan fick öronen att blöda varenda gång man hörde den.

Har fortfarande inte skaffat Xenoblade Chronicles 2 trots jag köpte en Switch förra året. Men av vad jag har läst om det så verkar det som om jag inte skulle gilla det heller. Synd.

Medlem

Generellt så har game-as-a-service looters alltid gjort mig sjukt hypad och sedan sjukt besviken. Destiny, The Division, Destiny 2, Anthem - Jag spelade allihop i någon vecka eller två och sen fanns det inget större intresse kvar.

Det positiva är väl att jag har lärt mig att inte förboka något och att det är okej att inte köpa allt på release. Generellt så köper jag dock inget som jag inte har väntat på en bra stund, det blir både dyrt och tidskrävande om man ska ha varenda hyfsad titel.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Jag hypar upp mig självt otroligt mycket inför intressanta spel, jag blir alltid mer eller mindre besviken (utom när de gäller Elder Scrolls, där ÄR spelen lika bra som hypen... Så här långt).

Men jag gillar att hypa, jag gillar att tokgräva i varenda släppt detalj, just nu lägger jag minst en timme per dag att lusläsa allt som har med Cyberpunk 2077 att göra.

Kommer Cyberpunk bli lika bra som min hype kräver? Troligtvis inte, men det är kul att drömma.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av anon_328494:

The Walking Dead säsong 1. Jag har väntat med att se den här serien, varför vet jag inte riktigt. Jag väl har fått min kvot av zombies på så många andra sätt genom filmer och spel genom åren.

Många säger att serien kanske inte håller riktigt längre, att det kommit några säsonger för mycket.

Första säsongen däremot säger många ska vara så in i pipsvängen bra.

Jag tycker det funkar och underhåller hyffsat men så himla bra tycker jag inte att det är.
Kanske var jag för sent ute.

Det är något fascinerande med många filmer och serier. Att nostalgin är det som får oss att fortfarande tala varmt om något. Men för den som ser samma sak för första gången är det inte säkert att det faktiskt håller längre.

Jag ska påbörja säsong 2 såklart och se vad jag tycker, om det blir så att jag ser hela serien eller avbryter.

Du menar AMC-serien? Ja, den första säsongen är bra. Andra är väldigt relationstung, men lid dig igenom den för i säsong 3 och 4 tar det fart och slutet av säsong 2 är grymt. Jag slutade titta under säsong 9. Man byter ju ut casten allt eftersom, men resan fram till säsong 9 (säsong 6 är också riktigt bra) är värd det.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Tror jag aldrig blivit så besviken som efter hypen för the last jedi. Är försiktig med det nu men så svårt, särskilt inför spel som gjort väldigt tilltalande trailers eller studios som har grymma spel i nacken.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

Tror jag aldrig blivit så besviken som efter hypen för the last jedi. Är försiktig med det nu men så svårt, särskilt inför spel som gjort väldigt tilltalande trailers eller studios som har grymma spel i nacken.

Som ett fan av både Dark Souls och Metroid Prime så trodde jag efter allt jag hörde att The Last Jedi skulle vara riktigt nice. Det är absolut inget dåligt spel men det var inte i närheten så bra som många fick det att låta. Tror många hade så låga förväntningar pga EA att de blev förvånade när de såg ett ok SP spel komma från en EA studio.

*Edit råkade blanda ihop The Last Jedi med Jedi: Fallen Order*

Medlem
Skrivet av dTexN:

Tror jag aldrig blivit så besviken som efter hypen för the last jedi. Är försiktig med det nu men så svårt, särskilt inför spel som gjort väldigt tilltalande trailers eller studios som har grymma spel i nacken.

Skrivet av 1337Figaro:

Som ett fan av både Dark Souls och Metroid Prime så trodde jag efter allt jag hörde att The Last Jedi skulle vara riktigt nice. Det är absolut inget dåligt spel men det var inte i närheten så bra som många fick det att låta. Tror många hade så låga förväntningar pga EA att de blev förvånade när de såg ett ok SP spel komma från en EA studio.

? Det låter som att en av er pratar om tågkraschen The Last Jedi och den andra pratar om spelet Jedi Fallen order?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

FM-guru
F.d. Sisyr

Parasite, kanske? Gillar Joon-ho Bong i allmänhet och några av hans filmer är jävligt bra. Den allmänna hypen av Parasite var otrolig, och även den första av hans rullar att uppmärksammas på riktigt bred front. Hade således väldigt höga förväntningar när jag såg filmen. Verkligheten var en annan. Tyckte inte alls att den var lika bra som de bättre av hans tidigare filmer, om än sevärd. Hade jag sett den utan att ha dragits med i hypetåget på förhand hade jag nog haft en bättre upplevelse.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Kazutoyo:

Senaste spelet jag blev riktigt besviken på är nog Xenoblade Chronicles X till Wii U. Gillade verkligen första spelet och var galet hypad inför ett nytt spel och köpte en Wii U bara för att spela det.

Men karaktärerna var helt ointressanta, likaså storyn som även var låst bakom en massa tråkigt grindande. Och musiken i staden New Los Angeles är så rutten den nästan fick öronen att blöda varenda gång man hörde den.

Har fortfarande inte skaffat Xenoblade Chronicles 2 trots jag köpte en Switch förra året. Men av vad jag har läst om det så verkar det som om jag inte skulle gilla det heller. Synd.

Tråkigt. Särskilt när du köpte konsolen för det också.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

? Det låter som att en av er pratar om tågkraschen The Last Jedi och den andra pratar om spelet Jedi Fallen order?

Oj haha korrekt jag blandade helt ihop dem :S

Medlem

Inte varit hypat för ett spel sedan Dead Space.
Jag orkar inte längre engagerar mig i att lära mig minsta lilla detalj om spel innan release, det är så mycket annat i tankarna idag. Jag vet vilka spel som kommer och på ett ungefär vad de är, det räcker. Om spelet är bra så märks det när jag väl spelar det.

Sedan tillför inte spel så mycket idag längre, allt är likadant, samma spel fast med andra skins. Så det är svårt att finna den där hypen som man hade för spel förr då utvecklingen fortfarande tog sig framåt.

Farornas Konung

Har slutat att ha förväntningar, blir nästan alltid besviken.
Med det sagt är jag hypad för Cyberpunk 2077... Hoppas verkligen det levererar.

Samtidigt ser man ju nästan aldrig nya IP, utan bara remasters eller COD 78. Så man vet ju innan vad man får vilket är tråkigt i sig.

1
Skriv svar